«قانون تسهیل» و آزمون بزرگ قوه قضاییه

✍🏻 دکتر جلیل مالکی؛ رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز

اعمال صلاحیت سنجی علمی بر مبنای نمره و شایسته‌سالاری، یا اجرای آموزه‌های بیانیه‌ای که پذیرش هر فرد حتی با کمترین معدل را تجویز می‌‌‌کند؟

با تصویب پرانتقاد ماده ۵ قانون تسهیل صدور برخی از مجوزهای کسب‌وکار، آن‌گونه که در شعار طراحان آن آمده بود، بنا شد که ظرفیت پذیرش کارآموز وکالت حذف و به‌جای آن معیار صلاحیت سنجی علمی جایگزین شود. وقتی گفته می‌شد با معیارهای مبهم موجود در طرح بیم آن می‌رود که کیفیت آزمون پایین بیاید و بر خلاف شعار مطروحه، افراد فاقد صلاحیت علمی در آزمون پذیرفته شوند، پاسخ داده می شد، هدف ما فقط حذف ظرفیت است و مطمئن باشید از وضعیت فعلی بدتر نخواهد شد و ما به‌دنبال صلاحیت سنجی علمی و ارتقاء کیفیت آزمون هستیم و نه تنزل آن به‌نحوی‌که هر کسی قبول شود.

بر همین مبنا و با وجود همۀ ابهامات و مخالفت قاطبۀ حقوقدانان مبرز کشور، مصوب شد که هر کس ۷۰ درصد امتیاز میانگین نمرات یک درصد حائزین بالاترین امتیاز را کسب نماید پذیرفته‌شده تلقی و جهت طی مراحل مقتضی به مرجع صدور مجوز معرفی گردد.

اینک و پس‌از تصویب قانون، درحالی‌که قانون‌گذار در مقام بیان، معیار نمره را برای پذیرش در نظر گرفته‌و در متن قانون نیز به آن اشاره نموده است، زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که منظور از نمره، همان تراز است و مرجع برگزاری آزمون باید برمبنای تراز مبادرت به پذیرش نماید و نه برمبنای نمره، و بر این مبنا در یک بدعت اشکار بیانیه ای توسط نمایندگان محترم صادر می‌شود و قوه محترم قضاییه و مرکز زیر نظر آن را با عتاب و عقاب دلالت بر اعلام نتایج آزمون ورودی بر اساس تراز که همانا قبولی هر فرد حتی با کمترین معدل است می نمایند تا بدین‌وسیله به‌یک‌باره تعداد ده هزار و پانصد نفر فقط در یک آزمون پذیرفته و برای کارآموزی به دادگاه‌ها و مرکز وابسته به قوه قضاییه معرفی شوند.

بیشتر بخوانید:

قوه محترم قضاییه نیک می‌داند که نه قانون تسهیل با ذکر صریح معیار نمره تاب تفسیر خلاف آن را دارد و نه دادگاه‌ها و مرکز زیر نظر قوه قضائیه توانایی اداره و آموزش خیل عظیم پذیرفته‌شدگان فاقد حداقل صلاحیت علمی را دارند و این در حالیست که در صورت عدم جلوگیری از ترویج این روند خلاف قاعده و خطرناک ، فقط در سال جاری با برگزاری چند آزمون به اندازه ۴۰ سال گذشته کارآموز وکالت جذب خواهد شد و قوه محترم قضائیه که خود واقف به عدم نیاز و فقدان زیر ساخت های لازم است، باید پاسخگوی تبعات و تالی فاسد های روشن آن باشد.

با این وصف باید منتظر ماند و دید که آیا قوه محترم قضائیه به‌عنوان یک قوه مستقل زیر بار اجرای مر قانون که همانا صلاحیت سنجی علمی بر مبنای نمره و شایسته سالاری است خواهد رفت یا زیر بار آموزه‌های بیانیه‌ای که پذیرش هر فرد حتی با کمترین معدل را تجویز می‌نماید.

درج شده در روزنامه اعتماد ۱۴۰۱/۴/۱۴

نمایش بیشتر
دوره DBA-MBA حقوقی مدرک دانشگاه تهران موسسه دکتر بهنیایی

نوشته های مشابه

‫۴۲ دیدگاه ها

  1. اصل موضوع صحیح است، این کاملا مشخص بود که اگر طرح تسهیل را اجرا کنند قبولی ها کم می شود که زیاد نمی شود، با این طرح و تفسیر بلاجهت مجلس باید منتظریم این باشیم که سالی مثلا ۸۰ هزار داوطلب بود می توانند جز ۱ درصد باشند و ۸۰ هزار نفر قبول شوند به نظر شما منطقی است؟؟؟؟

  2. مرکز وکلا باید به نظر مجلس محترم احترام بگذارد و از آن تبعیت کند، مرکز وکلا مجری قانون است نه واضع قانون. تفسیر مجلس از قانونی که تصویب می کند بر همه اشخاص و نهادها الزام آور است. بهترین تفسیر از قانون عادی تفسیر مجلس است، اگر تفسیر روشن ساختن قصد قانونگذار است پس هیچ تفسیری بهتر از تفسیر قانونگذار نمی باشد که از همه نسبت به قصد خود آگاهتر است.

  3. آقای دکتر از کجا معلوم کردین که اینها فاقد صلاحیت علمی هستند این شرکت کنندگان لیسانس دارند وکم کم در عمل هم کارشان را یاد می گیرند هیچ کس مادر زادی وکیل نبوده

    1. ازونجایی که حتی قادر به پاسخ به ۳۰ درصد یه آزمون ساده که منبع ان صرف متن قانون است و در خود رویه ودکترین را وارد نکرده هم ندارند …حالا که لیسانسو خریدید پروانه رو هم بخرید؟

  4. چرا مجلس محترم قانون تفسیری در مورد واژه امتیاز در قانون تسهیل، صادر نمی کند تا به طور ملزمی همه نهادها واز جمله مرکز وکلا مکلف به اجرای آن شوند و جلوی سواستفاده برخی نهادها هم گرفته شود

  5. هرچی باشن این پذیرفته ها از شما صلاحیت بالاتری در حین پذیرش دارند .و انقدر کمک حال مردم میشن که هرکی تا اسم وکیل اومد یاد حق الوکاله کمرشکن و تلفن جواب ندادن ها و سلطه گری بی مثال برخی وکلا نیفته
    نخ نما شده این حیله ها برای آجر کردن نون دیگران

  6. اصل حرف منطقیه و نمیشه به صورت فله ای به صورتی که مشاوران داره هر سال جذب میکنه جذب کرد.اما مشکل اساسی رفتار و گفتار دوگانه روسای کانون در طول این سالها تا کنونه! چرا صریحا و قاطع به جذب کارمندان و قضات بازنشسته و نمایندگان مجلس معترض نشدید ؟ چرا به سهمیه ای ها که با درصدهای بسیار کمتر در این سالها پذیرفته شدن معترض نشدید؟ فقط زورتون به داوطلب میرسه؟ اگر دنبال بد یابی هستید همه اینها هم خلاف عدالت و بده باید به همه این موارد اعتراض کنید

  7. با سلام
    منظور این آقا از معدل چیست یعنی کسی معدلش پایین تر از مثلا ۱۹ هست نمیتونه وکیل بشه….پس آزمون برای چی میگیرن….همون معدل را ملاک قرار بدن و دانشگاه معتبر مثل شهید بهشتی معیار صلاحیت باشه و مثلا پیام نور و آزاد صلاحیت ندارند.چرا مغلطه می کنید حضرت آقا.

  8. آخه کسی نیست بگه شما شدید کاسه داغ تر از آش.به این فکر نمیکنید. چقدر لیسانس و فوق و دکترای حقوق بیکار داریم فقط به نفع خودتون کارمیکنید یه بار هم که شده خدا رو در نظر بگیرید. همه رو قبول کنید بقیه کار بستگی به شایستگی کارآموز قبول شده داره که مطمینم از پس کار بر میایند

  9. سلام
    این قانون تسهیل خود یک تراز هست وقتی که فرمولی به شکل تراز اولیه درنظر گرفته شد
    حال اگر مجدد تراز برای قانون تسهیل در نظر بگیرم یعنی از تراز دوباره تراز گرفتیم!!!!
    بعلاوه متن قانون شفاف هست( نه نبهم است نه مجمل) امکان تفسیر هم وجود ندارد. بعد هم یکی یه صورت کلی یک عدد ده هزار گفته اقایان هم این به این موضوع ….

  10. ۱)
    به طور عام کژتابی و ابهام ساختاری و استفاده از مغالطه دوری از ” عبارت ۷۰ درصد امتیاز میانگین نمرات یک درصد حائزین بالاترین امتیاز” کاملا مشهود است.
    زیرا ۷۰ درصد معلق به ۱ درصد شده است درحالی که معلوم نیست، معیار و مبنای اعمال ۱ درصد ناظر به قبل از تصویب قانون تسهیل است یا بعد از آن
    که در هردو صورت با بن بست مواجه خواهیم شد.
    ۲)به طور خاص واژه ‌”امتیاز” ابهام دارد‌.

  11. باسلام
    اینکه عزیزان کانون هی صلاحیت علمی صلاحیت علمی میکنند من حاضرم هزینه ثبت‌نام این عزیزان را در آزمون متقبل بشوم بیایند در آزمون شرکت کنند تا ببینیم صلاحیت علمی خود عزیزان چقدر است. عزیزان با سوالاتی همچون وضع لفظ چیست وکیل شده‌اند الان صلاحیت علمی خیل عظیم مشتاقان وکالت را زیر سوال میبرند.
    آقای جلیل مالکی عزیز دل خود کانون دو مرتبه یک بار با صداوسیما و یکبار با سازمان سنجش مکاتبه کرده و صراحتا در خصوص تراز اظهارنظر کرده است که حتی در نامه صداوسیما که در همین سایت موجود است معترص هستند که این باعث تزاید پذیرش خواهد شد در بعد دیگر عزیز دل تفسیر قوانین عادی با مجلس است نه با کانون وکلا!
    مجلس میگوید منظور تراز است و مشروح مذاکرات هم مشعر بر همین موضوع است چرا مغلطه میکنید؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا