محسنی اژه‌ای: در تنبیه نیروی مسلحی که مرتکب بی‌انضباطی شده، به نیت و انگیزه او توجه شود

پایگاه خبری اختبار- رئیس قوه قضاییه در تنبیه و مجازات نیروی مسلحی که مرتکب تخلف شده است، بر لزوم توجه به نیت و انگیزه او تاکید کرد.

به گزارش اختبار به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای صبح امروز چهارشنبه ۱۰ خرداد طی سخنانی در همایش ملی «ربع قرن پیشگیری از وقوع جرم؛ دستاوردها و چشم‌اندازها» که از سوی سازمان قضایی نیروهای مسلح برگزار شد، گفت: ایمان و تعهدی که در نیروهای مسلح ما و فرماندهان عالی نظامی کشور وجود دارد، در دنیا بی‌مانند می‌باشد؛ همچنین مردمی‌بودن مجموعه نیروهای مسلح ما نیز بی‌نظیر است.

محسنی اژه‌ای در بخشی از این همایش اظهار داشت: گاهی فردی از سر دلسوزی و خیرخواهی و بدون سوءنیت، اما بر اساس تشخیص غلط، مبادرت به بی‌انضباطی می‌کند؛ حتی ممکن است وفق موازین قانونی نیاز به تنبیه و مجازات و تنزل درجه چنین فردی باشد؛ در اینجا باید به انگیزه و نیت فرد و شرایطی که او در داخل آن، عملی را مرتکب شده توجه ویژه داشت و پس از توجه و عنایت به این موارد، نسبت به تنبیه و مجازات فرد اتخاذ تصمیم کرد و پس از آن، موضوع را برای خود او و خانواده‌اش و دیگران تبیین نمود.

رئیس قوه قضاییه اظهار داشت: بدیهی است که پیشگیری مقدم بر درمان است، اما باید به مراتب و درجات اصل پیشگیری نیز توجه کنیم. برای مثال، بدانیم وقتی جرم و لغزشی واقع می‌شود چه مراحل و مقدماتی بر آن جرم و لغزش مترتب بوده، تا در نتیجه آن، فرآیند پیشگیری را از همان مراحل و مقدمات آغاز کنیم.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: وقتی جرمی واقع می‌شود ما نباید صرفاً به علت تامه و نهایی وقوع آن جرم توجه کنیم بلکه باید به سایر علل و مقدمات وقوع جرم نیز عنایت داشته باشیم و در راستای پیشگیری از آن‌ها نیز اقدامات و ترتیبات مقتضی را به عمل آوریم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا