محورهای اصلاح ماده ۵۴ آیین‌نامه اجرائی لایحه استقلال در مورد کارآموزی وکالت به تصویب اسکودا رسید

پایگاه خبری اختبار- شورای اجرائی اسکودا در جلسه ۱۲ و ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ خود محورهای مورد نظر کانون های وکلای دادگستری برای اصلاح ماده ۵۴ آیین لایحه استقلال کانون وکلا را تصویب کرد.

وکیل ابراهیم کیانی که به عنوان نماینده کانون های وکلای دادگستری ایران در مذاکره با قوه قضائیه برای اصلاح آیین نامه لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۴۰۰ تعیین شده است، در جلسه ۱۲ و ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ شورای اجرائی اسکودا ضمن ارائه گزارشی از روند مذاکرات، نظرات واصل شده از کانون های وکلای دادگستری سراسر کشور در این زمینه را اعلام کرد.

بر این اساس، شورای اجرائی با جمع بندی نظرات موجود، محورهای مورد نظر کانون های وکلای دادگستری برای اصلاح ماده ۵۴ آیین نامه اجرائی را در ۴ ردیف تعیین و تصویب کرد تا توسط نماینده کانون های وکلای دادگستری به منظور اعمال اصلاحات و تصویب آن به رئیس قوه قضائیه تقدیم بشود.

مصوبه شورای اجرائی اسکودا به این شرح است:

درخواست اصلاح ماده ۵۴ آیین نامه اجرایی لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۴۰۰ در تاریخ ۱۴۰۲/۱۱/۱۴ به قوه قضاییه تقدیم خواهد شد.

جزئیات اصلاح مدنظر کانونهای وکلای دادگستری به شرح ذیل می‌باشد:

یکم. مرحله اول کارآموزی به مدت سه ماه

دوم. ادغام مراحل دوم و سوم به مدت دوازده ماه

سوم. کاهش مدت حضور در محاکم به یک روز در هفته از آغاز مرحله دوم.

چهارم. اجازه وکالت و فعال شدن CMS کارآموزان از آغاز مرحله دوم تحت نظر وکیل سرپرست.

تکالیف سنگین کارآموزی وکالت

تکالیف سنگین و مفصل تعیین شده برای کارآموزان وکالت در ماده ۵۴ آیین نامه اجرائی لایحه استقلال کانون وکلا، موجب اعتراض کاراموزان وکالت شده بود.

بر اساس این ماده، کارآموزی وکالت در ۳ مرحله انجام می شد که در مراحل اول و دوم کارآموزان وکالت از قبول هر نوع کار وکالت ممنوع بودند و در مرحله دوم باید هر روز هفته به مدت ۶ ماه در تمام ساعت اداری در مراجع دادگستری حاضر می شدند و هر روز از یک پرونده گزارش تهیه می کردند.

این تکالیف سنگین در کنار محروم کردن کارآموزان وکالت از اشتغال و کسب درآمد، موجب تحمیل مشقت و سختی زائد به کارآموزان شده بود که به حق مورد اعتراض آنان و حتی انتقاد برخی از وکلای پایه یک بود.

تصویب اصلاحات ماده ۵۴ آیین نامه توسط رئیس قوه قضائیه

در نهایت تصویب اصلاحات آیین نامه لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری باید به تصویب رئیس قوه قضائیه برسد و کانون های وکلای دادگستری صرفا پیشنهاد کننده اصلاحات در آیین نامه هستند.

با این وجود هیئت مدیره برخی کانون های وکلای دادگستری با اتخاذ رویکردی منعطف برخی ارفاق ها را درباره کارآموزان وکالت در پیش گرفته اند.

از سوی دیگر، اجرای تکالیف مفصل کارآموزی طبق مقررات فعلی برای تعداد زیاد پذیرفته شدگان در آزمون وکالت ۱۴۰۲ تبدیل به چالشی بزرگ برای کانون های وکلای دادگستری و خود قوه قضائیه خواهد شد.

حضور هر روزه این تعداد کارآموز در مراجع قضائی می تواند موجب اختلال جدی در امور جاری بشود و از طرفی ممیزی و کنترل کیفیت ده ها گزارش تهیه شده توسط کارآموزان عملا از عهده کانون های وکلای دادگستری هم خارج خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

پیشنهاد کانون وکلای مرکز برای ادغام مرحله دوم و سوم کارآموزی با اصلاح آیین‌نامه لایحه استقلال

پیش‌نویس دستورالعمل کارآموزی کانون وکلای دادگستری

نگاهی به فرایند کارآموزی پذیرفته شدگان آزمون وکالت ۱۴۰۲ طبق آیین نامه جدید لایحه استقلال کانون وکلا

ماده ۵۴ آیین‌نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۴۰۰/۴/۲ رئیس قوه قضاییه:

کارآموز در دوره کارآموزی، تکالیف زیر را در سه مرحله تحت نظر کانون و وکیل سرپرست، انجام می‌دهد:

۱- مرحله اول:

شرکت در جلسات سخنرانی علمی و کارگاه‌های آموزشی حوزه وکالت و کارآموزی به مدت دو ماه و حداقل پنجاه ساعت؛ در پایان این مرحله، از کارآموز آزمون کتبی به عمل‌ آمده و پس از قبولی، بلافاصله مرحله دوم آغاز می‌شود. در صورت عدم شرکت در آزمون یا عدم قبولی، این آزمون تا دو مرتبه دیگر قابل تکرار است. در صورت عدم شرکت یا عدم قبولی کارآموز در نوبت سوم، با اعلام کمیسیون کارآموزی و تأیید هیئت‌مدیره، پروانه کارآموزی ابطال خواهد شد. این تصمیم قابل اعتراض در دادگاه عالی است.

۲- مرحله دوم:

کارآموز مدت شش ماه هر روز (به‌غیر از ایام تعطیل) تمام وقت اداری در مراجع قضایی حضور می‌یابد و روزانه از یک پرونده دارای وقت رسیدگی یا در حال رسیدگی، گزارش تهیه می‌نماید. کارآموز در این مدت باید در همه انواع مراجع قضایی اعم از شعب دادیاری و بازپرسی، دادگاه‌های حقوقی، خانواده، کیفری یک و دو، انقلاب، تجدیدنظر، دوایر اجرای احکام شرکت نموده و حضور داشته باشد. در صورت عدم تأیید کمیسیون کارآموزی، این دوره تا دو مرتبه دیگر و هر بار حداکثر به مدت چهار ماه قابل تمدید است. در پایان مرتبه سوم و عدم تأیید در کمیسیون کارآموزی، با اعلام کمیسیون و تأیید هیئت‌مدیره، پروانه کارآموزی ابطال می‌شود. این تصمیم قابل اعتراض در دادگاه عالی است.

تبصره- تهیه امکانات و برنامه اجرایی بند فوق بر عهده کانون است که با هماهنگی دادگستری کل استان اقدام خواهد کرد.

۳- مرحله سوم:

مدت این مرحله هفت ماه است و کارآموز باید تکالیف زیر را انجام دهد:

الف- با معرفی کانون نزد وکیل سرپرست به آموزش و تمرین عملی امور وکالت بپردازد و گواهی ماهانه وکیل سرپرست را ارائه دهد؛

ب- در حداقل پنجاه ساعت جلسات سخنرانی علمی و کارگاه آموزشی حضور یابد؛

پ- امور محوله از سوی کانون را انجام دهد؛

ت- گواهی مربوط به انجام تکالیف را ارائه داده و پس از تأیید در کمیسیون کارآموزی، در اختبار کتبی و شفاهی شرکت کند.

تبصره ۱- در صورت عدم انجام تکالیف مذکور یا عدم شرکت در اختبار کتبی و شفاهی یا عدم قبولی، مرحله سوم به ترتیب مقرر تجدید می‌شود. چنانچه کمیسیون کارآموزی مجدداً انجام تکالیف را تأیید نکند یا عذر غیبت از اختبار را موجه نداند و یا کارآموز در اختبار قبول نشود، پروانه کارآموزی به نحو مندرج در بند ۲ ابطال خواهد شد.

تبصره ۲- کارآموزان در دوره سوم می‌توانند تحت نظر وکیل سرپرست، وکالت حداکثر تا پنج پرونده را در ماه قبول کنند. وکالت کارآموزان در پرونده‌هایی که احکام آن‌ها قابل فرجام است یا

مرجع تجدیدنظر از احکام آن‌ها دیوان عالی کشور است و یا پذیرش اعاده دادرسی کیفری، منفردأ یا به همراه وکیل سرپرست و سایر وکلا ممنوع است.

تبصره ۳- در مورد کارآموزانی که طبق قانون نصف مدت مقرر کارآموزی می‌کنند، مدت دوره‌های سه‌گانه فوق به نصف کاهش می‌یابد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا