نگاهی به فرایند کارآموزی پذیرفته شدگان آزمون وکالت ۱۴۰۲ طبق آیین نامه جدید لایحه استقلال کانون وکلا

بعد از قبولی آزمون وکالت چه باید بکنیم؟

پایگاه خبری اختبار- فرایند کارآموزی پذیرفته شدگان آزمون وکالت، به موجب آیین نامه جدید لایجه استقلال کانون وکلا مصوب ۱۴۰۰ رئیس قوه قضائیه، دچار تحول اساسی شد، در این یادداشت به بررسی فرایند کارآموزی طبق این آیین نامه خواهیم پرداخت.

نویسنده: حانیه کلیدری

شما دارای حد نصاب آزمون می‌باشید

بنا به اعلام سخنگوی اسکودا، حدود یازده هزار نفر در آزمون ورودی کانون های وکلای دادگستری در سال ۱۴۰۲ پذیرفته شده‌اند. در کارنامه آزمون پذیرفته شدگان، عبارت «شما دارای حد نصاب آزمون می‌باشید»، درج شده است که اندکی با مفهوم قبولی متفاوت است.

آیین نامه مصوب ۱۴۰۰ مبنای کارآموزی در کانون های وکلای دادگستری

با توجه به اینکه آیین نامه لایحه استقلال کانون های وکلای دادگستری مصوب ۱۴۰۰ رئیس وقت قوه قضائیه، علی‌رغم انتقادات وارد بر آن، مبنای عمل در فرایند کارآموزی کانون های وکلای دادگستری است ، کم و کیف کارآموزی پذیرفته شدگان جدید بر اساس مقررات این آیین نامه خواهد بود.

به موجب این آیین نامه، پس از اطلاع رسانی کانون وکلای استان متبوع، پذیرفته شدگان باید مطابق ماده ۴۳ آیین نامه، برای تشکیل پرونده کارآموزی و تحویل مدارک مورد نیاز به کانون مراجعه نمایند. سپس کمیسیون کارآموزی در صورت احراز شرایط مقرر در مواد ۴۳ تا ۵۱ آیین نامه، برای شخص پروانه کارآموزی صادر می‌نماید.

کتاب آیین نامه اجرایی لایحه استقلال کانون وکلا سیاوش هوشیار

بیشتر بخوانید:

مراحل سه گانه کارآموزی وکالت

به موجب ماده ۵۴ آیین نامه، مدت کارآموزی به ۳ مرحله تقسیم می‌شود :

مرحله اول : کانون برای کارآموزان به مدت دوماه و حداقل ۵۰ ساعت کارگاه های علمی الزامی برگزار می‌کند و در پایان از کارآموزان یک آزمون کتبی به عمل می‌آورد. در صورت عدم قبولی کارآموز در آزمون برای بار سوم، پروانه کارآموزی با تایید هیئت مدیره ابطال می‌گردد. تعیین سرفصل ها و جزئیات کارگاه ها بر عهده کانون ها است ولی احتمال برگزاری کارگاه ها در این دوره به صورت هماهنگ در سطح کشور توسط اسکودا وجود دارد.

مرحله دوم : در صورت موفقیت کارآموز در مرحله اول، مرحله دوم کارآموزی آغاز می‌شود ؛ در این مرحله، کارآموز باید به مدت ۶ ماه و به صورت تمام وقت اداری، در مراجع ده گانه قضایی حضور یافته و روزانه از یک پرونده گزارش تهیه نماید. در صورت عدم تایید گزارشات توسط کمیسیون کارآموزی، کارآموز باید مجددا این مرحله را به مدت ۴ ماه دیگر تکرار کند؛ در صورت عدم تایید گزارشات برای بار سوم، پروانه کارآموزی با تایید هیئت مدیره ابطال می‌گردد.

مرحله سوم : پس از گذراندن مرحله اول و دوم، کارآموز وارد مرحله سوم می‌شود که مدت آن ۷ ماه است. در این مرحله، کارآموز باید وکیل سرپرست انتخاب و حداقل در ۵۰ ساعت کارگاه آموزشی شرکت کند.

دریافت پروانه وکالت پایه یک و یا انتفای کارآموزی

در صورت عدم انجام تکالیف این مرحله برای بار سوم، پروانه کارآموزی با تایید هیئت مدیره ابطال می‌شود. هم چنین در این مرحله، کارآموز امکان وکالت در حداکثر ۵ پرونده در ماه، تحت نظارت وکیل سرپرست را دارد. در پایان مرحله سوم، کارآموز در اختبار کتبی و شفاهی شرکت می‌کند و در صورت موفقیت، پس از تحلیف موفق به اخذ پروانه وکالت پایه یک می‌شود .

در صورت عدم قبولی در آزمون اختبار برای بار دوم و یا ابطال پروانه کارآموزی در موارد پیش گفته، قبولی کارآموز کان لم یکن تلقی خواهد شد.

آشنایی با مقررات کارآموزی و اخذ پروانه وکالت

همانطور که اشاره شد، آیین نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مبنای فرآیند کارآموزی وکالت می‌باشد. این آیین نامه بتازگی در تاریخ ۱۴۰۲/۴/۱۱ توسط رئیس قوه قضاییه اصلاح شده است.کتاب آیین نامه لایحه استقلال کانون وکلا هوشیار

در نتیجه مطالعه متن این آیین نامه اجرایی با آخرین اصلاحات توسط پذیرفته شدگان آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری جهت آشنایی با رویه کارآموزی و تکالیف آن اهمیت دارد.

کتاب آیین نامه اجرایی لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری گردآوری پایگاه خبری اختبار با آخرین اصلاحات و الحاقات توسط نشر دادبازار منتشر شده است. برای تهیه این کتاب از لینک های زیر میتوانید اقدام کنید.

سفارش کتاب سفارش در ایتا سفارش در تلگرام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲۳ دیدگاه ها

  1. سلام. ممنون میشم‌‌ اگر امکان داره در مورد سوال بنده عزیزانی که اطلاع کافی دارن توضیح بدن.
    من در آزمون ۱۴۰۲ با تراز ۹۵۰۰ و رتبه ۳۷۴ قبول شدم. اما‌متاسفانه علیرغم قبولی در این آزمون ، با یکی دیگه از سنگ اندازی های دیگرِ کانون مواجهم. من بدلیل داشتن سن بالای ۴۰ سال ظاهرا مجبورم در سیستان کارآموزی کنم.
    از یکی از اعضای هیات مدیره کانون مرکز پرسیدم ایا تصمیم کانون در مورد کاراموزی افراد بالای ۴۰ سال در سیستان مستند به قانونه؟ گفتن بله طبق ماده ۱۵ قانون حمایت از وکلا مصوب سال ۵۵. در حالیکه طبق ماده ۳۹ آیین نامه ۱۴۰۰ تنها ضابطه تعیین محل کارآموزی نمره اکتسابی در آزمون هست و هیچ اشاره ای به شرط سنی نشده. بنظر میرسه این تصمیم بدعت کانون هست در راستای اهداف انحصار طلبانه قبلی . این سوالِ من رو عضو هیات مدیره کانون بی جواب گذاشتن.
    حالا سوال من اینه که بر اساس قانون جدید من میتونم ادعا کنم که قانون قبلی نسخ شده و تصمیم کانون فاقد وجاهت قانونی هست؟
    ممنون میشم از پاسخگویی شما

  2. سلام وقت بخیر، میشه راهنمایی بفرمایین حدودا چه مدت زمانی طول میکشه تا کانون متبوع برای تشکیل پرونده و ثبت نام پذیرفته شدها اطلاع رسانی کنه؟ طول میکشه یا بعد از چند روز از تاریخ قبولی این اطلاع رسانی و فراخوان انجام میشه؟ من از بیست و یکم روزی چندبار دارم سایت کانون رو چک میکنم اما خبری نیست.

    1. سلام
      معمولاً ۴۵ روز تا دو ماه طول میکشد
      پارسال در شهریور نتایج اعلام شد در آبان ماه کانون مرکز فراخوان داد.
      موفق باشید

  3. باسلام
    پروانه کارآموزی همان اول صادر میشه ولی حق وکالت ندارد تا مرحله اول و دوم را پشت سر بگذارد و در صورت قبولی در دو مرحله فوق با ورود به مرحله سوم و انتهاب وکیل سرپرست حق وکالت در پنج پرونده در ماه را دارد.
    دوستانی که شاغل هستند بدلیل عدم برخورد با مشکل بیمه میتوانند قراردادشان را تبدیل به ساعتی (پاره تایم) کنند چون با شروع کارآموزی محل اشتغال نمیتواند بیمه رد کند.
    ارادت

      1. باسلام
        باید ببینید سازمانی که در آن مشغول هستید چنین امکانی دارد یا خیر. معمولا سازمان‌هایی که مطابق قانون کار نیرو استخدام میکنند، انعقاد قرارداد ساعتی امکان‌پذیر است.
        بدیهی است باید پس از اینکه ان‌شاءالله پروانه صادر شد و بیمه از کانون رد شد نسبت به این کار اقدام کنید.
        ارادت

      2. براساس بند ب ماده ۱۰ لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب سال ۱۳۳۳، به اشخاص زیر اجازه وکالت داده نمی‌شود:
        ب– قضات و مستخدمین دولتی و بلدی و مملکتی و بنگاه‌هایی که تمام یا قسمتی از سرمایه آن متعلق به دولت است در حین اشتغال به خدمت به استثنای استادان دانشکده حقوق که اشتغال به تدریس در یکی از شعب حقوقی دارند در صورت اجازه شورای دانشگاه.

        لذا با توجه به ماده مذکور اینگونه استنباط می شود که شما قادر به دریافت پروانه نخواهید بود.

    1. دوست عزیز؛
      مستند به تبصره ماده ۱ قانون تشکیل صندوق حمایت وکلا و کارگشایان دادگستری مصوب ٢٩ دیماه سال ١٣۵۵ که بیان می دارد:
      ” وکلا و کارگشایانی که مشمول مقررات قانون استخدام کشوری یا قانون استخدام نیروهای مسلح یا قانون تأمین اجتماعی یا مقررات بازنشستگی دیگری هستند از شمول مقررات حمایتی این قانون مستثنی می باشند . ”
      نیازی به تبدیل قرارداد افراد به ساعتی یا پاره وقت و یا … نیست ( چه بسا این موضوع سبب مشکلات عدیده برای مشمولین خواهد شد). این دسته از متقاضیان صرفا می توانند عضو صندوق باشند و تاکید نمایند که بدلیل شمولیت ایشان ذیل تبصره ماده ۱ قانون مذکور نیازی به خدمات بیمه ای ندارند.
      لطفا در راهنمایی ها دقت فرمایید.

      1. باسلام و احترام
        ضمن تشکر، لطفا به فحوای سوال دوستمان دقت بفرمایید که در بخش اشتغالی است نه حمایتی.
        اشتغال دائم همراه با وکالت امکان‌پذیر نیست دوست عزیز باید تبدیل به ساعتی یا کار معین گردد. اکثر مدیران حقوقی شرکت‌ها و سازمان‌ها این کار را انجام میدهند.
        همیشه موفق باشید

  4. کاش کلا کانون بردارن فقط کارآموزی زیر نظر اقتصاد خود مجلس باشه ..این هفت خوان رستم دیگه چیه ..یه داوطلب باهزار امید و تلاش و سختی قبولی فیلتر میشه دوران کاراموزی شروع میکنه واینا بجای تشویق و برگزاری کلاسهای عملی اموزشی فقط دارن سرکوب و تهدید میکنن والله من که دیگه از دست این کانونها خسته شدم برسد روزی که کلا کانون منحل بشه …و فقط نمایندگان مجلس تایید کنن این قوانین سخت ایین نامه کانون منقضی و منحل کنن تا انقد انحصار و تهدید و سختی درکار نباشه یه نگاه بندارید در دهه هشتاد و هفتاد و نود این مسخره بازیها نبود که!!!!!

  5. با سلام و وقت بخیر.
    لطفا اگر کسی میدونه این سوال منو پاسخ بده.
    برای مرحله ثبت نام، گواهی موقت پایان تحصیلات کفایت میکنه؟ یا حتما باید دانشنامه داشته باشیم؟

    1. برای ثبت نام و اخذ پروانه کارآموزی گواهی موقت و استعلام کافی است اما ان شاء الله در صورت قبولی در اختبار برای دریافت پروانه وکالت ( نه کارآموزی) اصل دانشنامه نیاز است

      1. سلام
        لطفا راهنمایی میکنید
        این گواهی نامه موقت دقیقا چیه ؟ از دانشگاه باید گرفت ؟ هنوز دانشنامه م صادر نشده ، برای استعلامات کاراموزی چه مدرکی باید ارائه بدم؟

  6. آموزش لازم هست ولی ازمون وابطال پروانه کارآموزی غیر قانونی هست وکلای قدیمی به هر بهانه ی می‌خواهند از ورود وکلای جدید جلوگیری کنند

  7. باسلام خب افرادی که شاغلن چه کنم کانون باید بابت این موضوع تعبیه ببینه بدون درآمد که نمیشه دوسال زندگی کرد

  8. لطفاً اطلاعات غلط به مردم ارائه ندهید… طبق قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار صلاحیت علمی داوطلبان فقط یکبار و در صورت کسب ۷۰ درصد از نمره یک درصد اول احراز می شود…
    طبق تبصره ۴ ماده ۷ مکرر همین قانون هرگونه محدودیت و مانع که خارج از خدود “این قانون” (نه این ماده) باشد *ممنوع است*.
    برگزاری آزمون های مجدد و یا ایجاد محدودیت جغرافیایی از مصادیق بارز مانع و محدودیت خارج از قانون تسهیل است.
    کانون های وکلا هم یکی از موضوع “این قانون” هستند.
    بنابراین ذهن داوطلبات را از حالا برای پروسه های غیرقانونی آماده سازی نفرمایید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا