مخالفت مجلس با دو فوریتی شدن لایحه عفاف و حجاب/ با یک فوریت بررسی لایحه موافقت شد

پایگاه خبری اختبار- نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بررسی لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب و حمایت از سلامت اجتماعی به صورت یک فوریتی موافقت کردند.

به گزارش اختبار به نقل از ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی درخواست بررسی لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب و حمایت از سلامت اجتماعی را به صورت دو فوریتی بررسی کرده و اما در نهایت با این درخواست موافقت نکردند.

در ادامه رییس مجلس شورای اسلامی درخواست بررسی این لایحه به صورت یک فوریتی را به رای گذاشت که نمایندگان با ۱۸۵ رای موافق با بررسی این لایحه به صورت یک فوریتی موافقت کردند.

رئیس مجلس: عدم رای به دو فوریت لایحه، به معنای کم اهمیت‌بودن آن نیست

رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از تصویب یک فوریت لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب (حمایت از سلامت اجتماعی) گفت: هیچ شکی نیست که موضوع لایحه عفاف و حجاب از اولویت‌های اول جامعه و وظیفه همه ما است. اینکه مجلس به دو فوریت این لایحه رای نداد و یک فوریت آن تصویب شد به این دلیل نیست که ما به اهمیت آن توجه نکردیم چون اساسا این موضوع دارای اهمیت بالایی است.

وی ادامه داد: موضوع بر سر آن است که در این لایحه تنها جنبه جرم انگاری آمده بود. حال اینکه موضوع مربوط به حجاب قبل از آنکه قضایی بوده و جرم انگاری شود بحث فرهنگی، اجتماعی، فلسفی و از همه مهتر موضوع هویتی ما در انقلاب اسلامی، ایران عزیز و بحث تمدنی ما است.

قالیباف:‌«نخبگان» کمک کنند تا جلوی «ولنگاری‌ها» گرفته شود

رئیس مجلس ادامه داد: ما دست نیاز به همه نخبگان جامعه، دانشگاهیان، حوزه‌های علمیه و دلسوزان نظام دراز می‌کنیم که به مجلس کمک کنند تا بتوان لایحه همه جانبه‌ای داشت که در آن ابعاد مختلف دیده شده و در نهایت تبدیل به سند پر افتخاری شود که جلوی ولنگاری‌ها را بگیرد.

نظر مخالفان و موافقان بررسی دوفوریت لایحه عفاف و حجاب

مخالفان بررسی دوفوریتی لایحه عفاف و حجاب تاکید داشتند همه براصل حجاب توافق دارند اما لایحه عفاف و حجاب نمی‌تواند عفاف و حجاب را در جامعه تقویت کند چرا که ما نیازمند کار فرهنگی در این حوزه هستیم. در مقابل موافقان لایحه عفاف و حجاب تاکید داشتند که این لایحه فرصت مغتنمی برای رفع خلأهای مربوطه در حوزه حجاب با نگاه کارشناسی به شمار می‌رود.

نظر موافق بررسی دو فوریتی لایحه حجاب

فاطمه قاسم‌پور در موافقت با بررسی دو فوریتی این لایحه بیان کرد: علاوه بر اهتمام از گره‌گشایی از مشکلات اقتصادی مردم باید نسبت به اجرای احکام دینی در جامعه اقدام عاجل صورت گیرد. لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب فرصت مغتنمی است که با رویکرد مساله محوری خلأ‌های موجود در بحث فرهنگ عفاف و حجاب را که یک هویت برای زنان ایرانی است و مرز جدایی تمدن ما در ایران با فرهنگ غرب است را برطرف کنیم.

وی در ادامه اظهار کرد: اهتمام به بررسی این لایحه به صورت دو فوریتی یک اقدام راهبردی در برابر تهاجم دشمن برای اضمحلال جایگاه خانواده و حیاورزی در جامعه است. این لایحه فرصتی را ایجاد می‌کند تا مساله حجاب با نگاه کارشناسی در جامعه دنبال شود.

نظر مخالف بررسی دو فوریتی لایحه حجاب

جلیل رحیمی جهان‌آبادی در مخالفت با بررسی این لایحه به صورت دو فوریتی بیان کرد: همه ما به عنوان مسلمان در این‌که حجاب یک واجب شرعی بوده و باید در جامعه حفظ شود و دستور قرآن و سیرت پیامبر است توافق داریم و به عنوان نظام اسلامی باید کمک کنیم تا احکام الهی در جامعه جاری و ساری شود. در این موضوع شکی نیست اما به نظر بنده این لایحه بیشتر از این‌که مشکل حجاب را حل کند پوست خربزه‌ای زیر پای مجلس است. قوه قضاییه این لایحه را طراحی کرده اما در این چند روز به مجلس تاختند.

وی ادامه داد: کار فرهنگی در این کشور ضعیف است، به مساجد مراجعه کنید صف‌های نماز را ببینید جایگاه پدر و مادر را در جامعه بسنجید، ارتباط بین بزرگتر و کوچک‌تر را در سطح جامعه بسنجید، اسلام مجموعه‌ای از احکام الهی است که بهم پیوسته است نمی‌توان احکام فرهنگی را به حال خود رها کرد و از مساجد و افراد باایمان حمایت نکرد، سپس انتظار داشته باشیم تا افراد بی‌حجاب با جریمه نقدی حجاب را رعایت کنند. کار اعتقادی و اخلاقی باید قلبی و دلی باشد. افراد باید به حجاب ایمان داشته باشند.

بیشتر بخوانید

معاون حقوقی قوه قضاییه: لایحه حجاب با اجماع سه قوه تهیه شد/ توافق کردیم بی‌حجابی را «تخلف» بدانیم

نمایش بیشتر
دوره DBA-MBA حقوقی مدرک دانشگاه تهران موسسه دکتر بهنیایی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا