مدیرعامل دفاتر خدمات الکترونیک قضایی: خودکاربری افراد عادی باعث افزایش ایرادات پرونده‌ها می‌شود

پایگاه خبری اختبار- مدیرعامل دفاتر خدمات الکترونیک قضایی جزییات طرح پیشنهادی برای حذف خودکاربری افراد عادی را شرح داد.

حسن روحانی‌نیا، مدیرعامل دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در گفت‌وگو با خبرنگار اختبار درباره علت مخالفت با خدمات خودکاربری‌ گفت: متاسفانه دیدگاه ما درباره بحث خودکاربری‌ها به‌درستی بیان و برداشت نشد. ما نه تنها با خودکاربری وکلا مخالف نیستیم بلکه آن را بسیار مفید می‌دانیم. وکلا مورد احترام ما هستند.

مخالفت با خودکاربری افراد عادی

به عبارت بهتر ما با خودکاربری اشخاص عادی حقیقی مخالفیم؛ زیرا این افراد اطلاعات حقوقی ندارند و بدون شک هنگامی که لایحه یا شکواییه‌ای به مرجع قضایی ارسال می‌کنند از دقت، کیفیت و صحت برخوردار نیست. همین مسئله موجب افزایش آمار پرونده‌های دارای ایراد و برگشتی می‌شود. از سوی دیگر به ضرر خود افراد می‌شود و هزینه دادرسی افزایش می‌یابد.

رویکرد ما در بحث حذف خودکاربری‌ها این نیست که افراد حتما به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کنند؛ پیشنهاد ما به مرکز فناوری قوه این بود که دفاتر در فضای الکترونیک، مابین مردم و قوه قضاییه قرار بگیرند و ماموریت کنترل دادخواست‌ها (اعم از صحت دادخواست و منضمات آن) را بر عهده بگیرد تا ایرادات را به حداقل برساند.

شیوه جدید، زحمتی برای مردم ندارد

روحانی‌نیا اظهار داشت: تمام این فرایند در یک سامانه رخ می‌دهد و هیچ زحمتی برای مردم ندارد. در اینجا دفاتر خدمات الکترونیک به عنوان نهاد کنترل‌کننده در پشت صحنه قرار می‌گیرد و شهروندان نیز معطل نمی‌شوند. در روش پیشنهادی ما، زحمت شهروندان کم‌تر می‌شود.

دفاتر خدمات قرار نیست مشورت قضایی ارائه کنند

مدیرعامل دفاتر خدمات الکترونیک قضایی همچنین در توضیح اظهارات قبلی خود درباره تصمیم ارائه خدمت «مشورت حقوقی» به شهروندان نیز بیان داشت:

درخصوص موضوع مشورت متاسفانه از موضوع برداشت درستی صورت نگرفت و از واژگانی مثل «مشاوره قضایی» و «مشاوره حقوقی» استفاده کردند که ما چنین مطلبی را بیان نکرده بودیم.

او در تشریح موضوع گفت: هنگامی که شهروندان به دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه و موضوع خود را مطرح می‌کنند، از دفاتر سوال می‌کنند که چه مدارکی را باید ارائه کنند‌.

حال ما این ظرفیت را در پیام‌رسان فراهم کرده‌ایم که شهروندان بتوانند از همان دفتر خدمات الکترونیک که قصد مراجعه به آن را دارند، سوالات خود را جهت تکمیل مدارک از طریق پیام رسان بپرسند و پس از تهیه مدارک مراجعه کنند. این مشورت صرفا درباره منضمات و ضمایم و نحوه ثبت دعوا خواهد بود. بستر انجام این کار، یک پیام رسان داخلی است.

روحانی‌نیا تاکید کرد: ارائه مشاوره قضایی نه در حیطه صلاحیت و ماموریت دفاتر است و نه علاقه‌ای به ورود به این حوزه داریم. متولی این موضوع وکلا هستند و به خوبی‌هم به وظیفه خود عمل می‌کنند.

زمان اعلام نتایج نهایی آزمون دفاتر خدمات قضایی ۱۴۰۱

روحانی‌نیا درباره زمان اعلام نتایج نهایی آزمون دفاتر خدمات قضایی ۱۴۰۱ نیز گفت: زمان زیادی تا معرفی پذیرفته‌شدگان نهایی باقی نماینده است.

ما به عنوان کانون، اقدامات لازم را انجام داده‌ایم و آماده آموزش و کمک برای راه‌اندازی دفاتر هستیم. متقاضیان نیز در حال طی مراحل جذب هستند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

  1. سلام عزیز وکلا برای خودشان امکان خودکاربری ندارند!! ولی برای موکلانشان سامانه خودکاربری دارند و می‌توانند تمامی دادخواستها شکواییه ها، لوایح دفاعیه را از طریق سامانه روی پرونده ثبت کنند پس در جمع هر وکیلی برای موکلش امکان خودکاربری دارد ولی چنانچه خود شخص وکیل بصورت مباشرت بخواهد از کسی شاکی شود باید به دفتر خدمات قضایی رجوع کند!! البته جای بسیار تعجب است امیدواریم این اشکالات رفع گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا