مصوبه مجلس برای کاهش مدت خدمت سربازی

پایگاه خبری اختبار- نمایندگان مجلس تصویب کردند که ستادکل نیروهای مسلح نسبت به کاهش خدمت سربازی به میانگین ۱۲ ماه اقدام کند؛ همچنین مشمولان غایب و غیر غایب بالای ۳۰ سال و دارای ۲ فرزند یا بیشتر از خدمت وظیفه عمومی معاف خواهند شد.

به گزارش اختبار به نقل از ایسنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت عصر امروز و در ادامه بررسی مواد ارجاعی از کمیسیون تلفیق بند (ن) ماده ۱۰۲ لایحه برنامه هفتم را تصویب کردند.

این مصوبه در صورت تایید شورای نگهبان اجرا می شود.

طبق این مصوبه، ستادکل نیروهای مسلح به منظور تحکیم دفاع از استقلال، تمامیت ارضی کشور، استفاده از ظرفیت‌های ملی و ایجاد انگیزه لازم برای جوانان در انجام خدمت وظیفه و رشد تعالی و توانمند سازی و افزایش مهارت های آنها در طول سالهای اجرای برنامه هفتم توسعه نسبت به کاهش خدمت سربازی به میانگین ۱۲ ماه و جایگزینی سایر عضویتها، تعیین تکلیف مشمولان غایب و دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاههای معتبر خارج از کشور که به تأیید وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و شورای عالی آموزش حوزه های علمیه می‌رسد اقدام نماید.

تبصره ۱– در راستای سیاست کلان ابلاغی افزایش جمعیت، مشمولان غایب و غیر غایب بالای ۳۰ سال و دارای ۲ فرزند یا بیشتر از خدمت وظیفه عمومی معاف می باشند.

تبصره ۲- ادامه تحصیل دانش آموزان مقطع دیپلم و بالاتر و طلاب حوزه های علمیه در خارج از کشور مطابق قانون خدمت وظیفه عمومی مجاز می باشد و دستورالعمل صدور معافیت تحصیلی آن توسط ستاد کل با همکاری وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی تهیه و اجرایی می گردد.

نمایش بیشتر
دوره DBA-MBA حقوقی مدرک دانشگاه تهران موسسه دکتر بهنیایی

نوشته های مشابه

‫۳۹ دیدگاه ها

  1. سلام وقتتون بخیر من شرکت فنی مهندسی دارم و خوشحال میشم که در اندازه خودم کمکی کرده باشم باعث افتخار و سربلندسه

  2. این ظلم است ما خدمت کردیم
    و کسانی میان بدون اینکه سربازی بروند معافیت میدن بشون
    یا سربازی رو کم میکنن براشون
    یا چون بچه دارن معاف میشوند
    این نباید اجرا شود تا حال آنها با بقیه یکی شود
    چه فرقی با بقیه دارن خودش که اینقد تخفیف و چیز خوب دولت میده بشون

    1. عزیز در مسائل کلان خودخواهی رو بذاریم کنار، جلوی آسیب رو از هرجا بگیری منفعته ، وگرنه کل اجباری ظلمه، بعلاوه نمیخاستی نمیرفتی

    2. درود
      بخواهیم اینطور نگاه کنیم هر کار که گذشتگان کردن آیندگان هم انجام بدهند، پس شما باید مانند پیشینیان آب رو بری از سر رودخانه بخوری سرکار هم با پای پیاده گز کنی و از خونه گرم و نرمت هم به غار پناه ببری چون پیش از ما اینگونه گذراندن..

  3. با سلام چقدر طول می‌کشد تا شورای نگهبان معافیت افراد دارای دو فرزند و بالای ۳۵ سال تصویب کند؟

      1. کاش تو شرایط منو داشتی میفهمیدی با دوتا بچه توی تهران نمیشه بری زاهدان خدمت کنی به قول دوستمون نمیرفتی

  4. با سلام …بنده امید کریم‌زاده متولد ۱۳۷۶ که به دلیل متاهلیم و فرزند دار بودنم و مواردی که بیان میکنم کمی دیر به خدمت رفتم و کم کم تمامم و در حین خدمت در تیپ ۵۵ هوابرد شیراز هستم و … امروزه با در نظر گرفتن نیاز هایه جامعه و سطح امنیتی کشور… در تمامی پادگان ها احساس میکنم اینقدری که نیرویه در حین خدمت داریم ولی متاسفانه نیرویه آماده به خدمت و رزمنده نداریم و فقط بسیاری از جوانان تنها برایه کار هایه اداری میان تا خدمتشان تمام بشه و خیلی ها هم بخاطر مدت دو سال به طور کل اصلن نمیان ….و خدای نکرده اگر یکروز نیاز به استفاده سربازان در مناطق عملیاتی باشه به جرات میتونم بگم در اولین درگیری نصف جوانان از بین میروند چون در این مدت ۲ سال واقعا اینقدری که رویه مغز و جنگ اعصاب با سربازان کار میکنند که اکثرا باعث فرار سربازان میشود کاره دیگه ای انجام نمیشه از طرفی مدت دو سال برایه جوانی که در اوج تمام برنامه ریزی هایه زندگیش هست یه مقدار زیاده …بنظر بنده که خودم سرباز متاهل دارایی فرزند هستم اگر مدت زمان خدمت کم بشود و باز در این مدت کم بجایه جنگ اعصاب به سربازان آموزشات حرفه ای رزمایش داده شود هم در حین خدمت مورد استفاده قرار میگیرد و در موارد اضطراری و آماده باش رزمی تلفات و مجروهات کمتری متحمل کشور و نیرویه جوان کشور میشود و هم حتی بعد از خدمت هم اموزشات حرفه ای باعث موثر واقع شدن نفرات در دفاع از ناموس و میهن و خوده فرد میشود … البته به سن من نمیخوره اما شاهد بودیم که در ۸ سال دفاع مقدس اکثر کسانی که در جنگ شرکت کردن از افرادی بودند که اصلن یا خدمت نرفته بودن یا خدمتشون تمام شده بوده و داشتن زندگیشونو میکردن پس نتیجه میگیریم موقعی پایه میهن و دست درازی به خاک و ناموس باشه با هر عقل و منطق و دینی که حساب کنیم هر کسی باشه به میدان میاد و در اون صورت فردی که از قبل آموزش دیده باشه خیلی بهتر به دشمن آسیب میزنه تا نیرویی که فقط اومده دو سال تو پادگان راه رفته و بهش گفتن لغو مرخصیت میکنیم یا اضافه خدمت برات می‌زنیم یا جنگ اعصاب هایی از این قبیل … بخدا نیرویی که آموزش دیده باشه حتی با دویدن و فرار کردن هم می‌تونه به دشمن آسیب بزنه با حدر دادن مهمات دشمن… ولی نیرویه آموزش ندیده بگو ۴ سال هم که اضافه خدمت بخوره و خدمته غیر حرفه ای بکنه باز در صورت لزوم با اولین شلیک یا میکشنش یا با اولین شلیک به خودش و بقیه آسیب میزنه یا با اولین انفجار از ترس سکته می‌کنه … امیدوارم صحبت هام قابل فهم و کمک بوده باشه …چون واقعا نگران آینده فرزندم هستم
    یا حق

  5. سربازی یعنی اتلاف بهترین زمان عمر و استعداد و …
    بودن سربازی با این همه زمان هم یکی از همون شاخص‌های منفیه که ما داریم با عقب مانده ترینها مسابقه می‌دیم.
    بخاطر اول شدن در این شاخص منفی پیشنهاد میکنم ۱۱ سالش بکنید که بتونیم رکورد کشور مدرن کره شمالی رو بشکنیم!
    اینم مثل ساعت کاری هفتگی اداراتمونه که در تمام دنیا حدود ۳۰ الی ۳۵ هستش و ما همچنان ۴۴ و کارمندانی که بدون هیچ بازدهی و ضرورت حضور اضافی، فقط با هم حرف میزنن ولی اسیر اداره اند‌ که مبادا به خانواده شون برسند!
    ۳۰۰ نماینده تیزهوش و نخبه چه میکنن با اینهمه استعدادشان! فرار مغزها واسه این عزیزان بود ولی حس تعهد و وفاداری به وطن اجازه رفتن نمیده بهشون

  6. سلام خوبید
    ببخشید ی سوال داشتم
    من لیسانس علوم تربیتی ام تموم شدم و تا ۲۷خرداد ماه۱۴۰۳
    معافیت دارم
    و من سابقه بسیج فعال هم دارم و متأهل هستم
    امکانش هست من ب سپاه بیفتم یا ارتش
    ؟

  7. بسیار عالی
    خداروشکر این سایه ی شوم سربازی از زندگی ما دست کشید خیلی سختی کشیدیم بابت این قضیه

  8. سلام من سرباز اعزامی اسفند ۱۴۰۱ هستم اگ این کاهش خدمت رو تصویب کنن برای ما ۱۸ ماه خدمت می‌شود یا همون ۲۱ ماه میمونه ممنون میشم یکی جوابمو بده خیلی ذهنمو درگیر کرده

  9. چقدر زمان می برد که شورای نگهبان تصویب کنه یا نکنه؟؟
    میخواستم این هفته پست کنم ولی گفتم شاید شامل منی که پست میکنم نشه و از تاریخ تصویب به بعد اجرایی باشه!!
    لطفا اگر اطلاعات دارید در این خصوص راهنمایی بفرمایید 🙏

  10. امیدوارم ۲۸ سال به بالا ها حالا چه غایب یا غیر غایب بتونن خدمت سربازی رو بخرن حتی شده قسطی اما بفروشند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا