مصوبه کمیسیون طرح صیانت باطل شد

رسیدگی به طرح صیانت به بعد از پایان رسیدگی به لایحه بودجه 1401 موکول شد

پایگاه خبری اختبار- هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ایرادات قانونی معاونت قوانین مجلس به نحوه تصویب کلیات طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی (طرح صیانت) را وارد دانست و به این ترتیب مصوبه سوم اسفند ۱۴۰۰ کمیسیون مشترک طرح صیانت باطل و کان لم یکن است.

مجتبی توانگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ظهر امروز از وارد دانستن ایرادات معاونت قوانین مجلس به نحوه تصویب طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی (طرح صیانت) در کمیسیون مشترک طرح صیانت خبر داد.

متعاقبا سیدنظام الدین موسوی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس نیز با تایید این خبر، از بررسی این طرح پرحاشیه پس از پایان رسیدگی به لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کشور خبر داد.

اظهارات سخنگوی هیئت رئیسه مجلس

سیدنظام الدین موسوی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران در توضیح جلسه هیئت رئیسه درباره تصمیم گیری در خصوص طرح صیانت، گفت: در این جلسه هیئت رئیسه مجلس پس از استماع دیدگاه های رئیس کمیسیون مشترک و نیز معاون قوانین مجلس، ایرادات این معاونت را به رأی گیری طرح فضای مجازی وارد دانست.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس افزود: با توجه به این که هم اکنون جلسات صحن علنی مجلس به صورت ۳ شیفته به بررسی لایحه بودجه اختصاص دارد هرگونه تصمیم گیری درباره ادامه بررسی طرح «نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی» به بعد از بررسی بودجه موکول می‌شود.

اظهار نظر برخی نمایندگان درباره ایرادات قانونی مصوبه کمیشیون طرح صیانت

جلال رشیدی کوچی، نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی، در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «‏همان طور که در لایو گفتم کلیات جلسه امروز مورد بحث و مناقشه بود و طبق نامه معاونت قوانین مجلس، رای‌گیری امروز از لحاظ قانونی دارای ایراد و قابل پذیرش نیست.»

معصومه پاشایی بهرام، نماینده مردم مرند و جلفا، نیز در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «‏معاونت قوانین مجلس در نامه‌ای به رئیس کمیسیون ویژه ‎طرح حمایت از حقوق کاربران بر اساس قانون آئین‌نامه داخلی مجلس، رای‌گیری امروز کمیسیون ویژه و تصویب کلیات را غیر قانونی دانسته، پس به علت تخلف از مفاد صریح قانون، تصمیم‌گیری شتاب‌زده امروز عملا باطل می‌شود.»

متن نامه معاونت قوانین مجلس درباره مصوبه کمیسیون مشترک طرح صیانت

متن نامه معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی درباره ایرادات قانونی منحوه تصویب طرح صیانت در جلسه سوم اسفند ۱۴۰۰ کمیسیون مشترک به این شرح است:

بسمه تعالی

شماره: ۱۰۵۷۲۷

تاریخ: ۰۳/۱۲/۱۴۰۰

برادر گرامی جناب آقای دکتر نقی پور انوری

رئیس محترم کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی

با سلام و احترام

پیرو جلسات قبلی در دفتر ریاست محترم مجلس و مذاکرات شفاهی قبلی با حضرتعالی به استحضار می‌رساند:

۱- همانگونه که قبلا توافق شده بود، بنا بود کمیسیون مشترک رسیدگی به طرح حمایت از حقوق کاربران مواردی که بر اساس حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی در صلاحیت شورای عالی فضای مجازی قرار دارد استخراج و در پی تصویب بر اساس مصوبه شورای عالی، مواد مورد نیازی که در صلاحیت تقنینی مجلس شورای اسلامی قرار دارد به تصویب برساند. هم اینک حسب رای گیری در کمیسیون و تصویب کلیات طرح این موضوع تحقق نیافته است.

۲- همانگونه که قبلا هم خدمت جنابعالی عرض شده بود و در جلسات در دفتر رئیس محترم مجلس هم از سوی اینجانب تاکید شده بود:

اولا بر اساس ماده ۱۶۶ قانون آئین نامه داخلی مجلس، طرح یا لایحه حسب رای مجلس بر اساس ماده ۱۶۵ به کمیسیون مربوط بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی ارجاع می‌شود و در این مرحله کمیسیون باید در خصوص همان طرح ارجاعی اتخاذ تصمیم نماید و البته رسیدگی به طرح بر اساس حکم ذیل ماده ۱۶۶ همان ترتیب رسیدگی در صحن خواهد بود. لذا بعد از تصویب کلیات طرح اولیه، کمیسیون مجاز به اعمال اصلاحات نظیر شور دوم خواهد بود. که در این خصوص رعایت آئین نامه داخل صورت نگرفته است و متن متفاوتی که بر روی سامانه قوانین بارگذاری نشده و بر این اساس ارجاع نشده بود مورد رای گیری قرار گرفته است.

ثانیا، پیرو مطالب مورد مذاکره در جلسات که حقیر نیز در این خصوص یادآوری نمودم، تنها راه حل تغییر متن برای رای گیری کلیات در شور اول طرح‌ها، اعمال ماده ۱۲۲ قانون آئین نامه داخلی و ارجاع طرح به مرکز پژوهش‌ها بود که کمیسیون میتوانست از ظرفیت این ماده استفاده کند که به هر دلیلی تحقق نیافت و کمیسیون نیز متاسفانه در راستای اجرای که این ماده اتخاذ تصمیم ننمود. براین اساس در رای گیری کلیات طرح قانون آئین نامه داخلی رعایت نشده است.

۳- با عنایت به نکات مطروحه فوق هم اینک مشکلی در ادامه فعالیت کمون برای ورود در شور دوم وجود دارد که به لحاظ عدم رعایت قانون آئین نامه داخلی مجلس، مصوبه اخیر کمیسیون که متفاوت از طرح ارجاعی است، امکان بارگذاری در سامانه قوانین مجلس را نداشته و على الاصول نمی‌تواند مبنای رسیدگی کمیسیون قرار گیرد.

با عنایت به موارد فوق بنظر می‌رسد هیات رئیسه محترم کمیسیون در این خصوص باید تدبیر نمایند تا این مشکل رفع گردد تا امکان ادامه رسیدگی کمیسیون به عنوان شور دوم فراهم گردد. همانگونه که قبلا هم حضوری عرض شد اینجانب و  همکاران معاونت قوانین همواره برای ارائه مشاوره در خصوص اینگونه موارد در جهت طی روال قانونی در طرح‌ها و لوایح و رعایت قوانین و اسناد بالادستی در خدمت حضرتعالی و کمیسیون خواهیم بود.

سیدبهزاد پورسید – معاون قوانین

رونوشت:

  • جناب آقای دکتر قالیباف رئیس محترم مجلس شورای اسلامی جهت استحضار
  • جناب آقای سید علی یزدی خواه نایب رئیس محترم اول کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی
  • حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای نوروزی نایب رئیس محترم دوم کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی
  • جناب آقای دکتر شوشتری مشاور و رئیس محترم حوزه ریاست جهت آگاهی و پیگیری لازم
  • جناب آقای حسینعلی مهدی لو دبیر محترم کمیسیون مشترک جهت استحضار سایر اعضای هیات رئیسه محترم و نمایندگان عضو کمیسیون
  • جناب آقای وحید میهن یار کارشناس محترم
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا