معاون سازمان ثبت: برگزاری اختبار در آزمون سردفتری، یک اقدام قانونی است

پایگاه خبری اختبار- معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بر عزم این سازمان برای برگزاری مراحل اختبار و گزینش پذیرفته‌شدگان آزمون سردفتری اسناد رسمی تاکید کرد.

به گزارش اختبار، صفدر کشاورز معاون اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور امروز، ۲۰ تیرماه، در همایش ملی ایده‌های تحول‌آفرین ثبتی به برخی انتقادات درباره نحوه جذب پذیرفته‌شدگان آزمون سردفتری اسناد رسمی پاسخ داد.

او با اشاره به ماده ۵ قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران گفت: این ماده برای جذب سردفتر اسناد رسمی شرایطی را در نظر گرفته بود، مانند نسبت تعداد دفاتر با جمعیت؛ درآمد؛ نیازسنجی و…

از سوی دیگر در ماده ۱۴ [۱۲] همین قانون تصریح شده که جذب سردفتران منوط به احراز صلاحیت های عمومی متقاضیان است.

برای اجرای این قانون آیین نامه ای تنظیم شد، اولین آیین‌نامه مربوط به سال ۱۳۱۷ که در سال ۱۴۰۰ اصلاح شد و برخی از مواد آیین‌نامه قانون دفاتر اسناد رسمی کانون سردفتران و دفتریاران مصوب ۱۴۰۰ در ۱۴۰۲ اصلاح شد. در حال حاضر آیین‌نامه مصوب ۱۳۱۷ به طور کلی منسوخ شده است.

قانون تسهیل، صرفاً ماده ۵ قانون دفاتر را اصلاح کرده است

قانون تسهیل صدور مجوز های کسب و کار که از ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ لازم اجرا شد، ماده ۵ قانون دفاتر اسناد رسمی را اصلاح کرد. بر این اساس آن مواردی که ماده ۵ برای جذب سردفتری در نظر گرفته بود مثل جمعیت، درآمد و بازنشستگی و… اصلاح شد.

طبق قانون تسهیل سازمان ثبت اسناد موظف است هرساله از طریق سازمان سنجش آموزش کشور نسبت به برگزاری آزمون سردفتری و دفتریاری اقدام نماید و پذیرفته شدگان مراحل کتبی برای «طی مراحل مقتضی» اعلام شود.

کشاورز با تاکید بر عبارت «طی مراحل مقتضی» مندرج در ماده ۳ قانون تسهیل… گفت: این مراحل مقتضی همان شرایطی است که در ماده ۱۴ قانون دفاتر و آیین نامه مصوب ۱۴۰۰ برای جذب سردفتری در نظر گرفته شده بود؛ از جمله بحث اختبار و گزینش.

سازمان ثبت، انحصارطلب نیست

معاون سازمان ثبت با گلایه از برخی موضع‌گیری‌ها و نسبت دادن مسائلی مانند «انحصارطلبی» به این سازمان گفت: بعضی این نگاه را رواج می‌دهند که با تصویب قانون تسهیل بحث اختبار و گزینش مطرح نیست، در حالی که ماده ۳ قانون تسهیل این محبث را نمی گوید.

ماده ۳ قانون تسهیل تسریع دارد قانون ثبت هر ساله آزمون برگزار کند با سازمان سنجش، و اسامی پذیرفته شدگان کتبی را برای طری مراحل مقتضی به سازمان اسناد رسمی بدهد.

بحث صلاحیت های عمومی با توجه ماده ۱۴ قانون اسناد رسمی سر جای خودش هست و بحث گزینش هم در آیین نامه ۱۴۰۰ و هم در آیین نامه اصلاحیه ۱۴۰۲ هست.

این فضاسازی‌ها و ادعاها که سازمان در برابر قانون مقاومت می‌کند و انحصارطلب است و… درست نیست. ما با جرای قانون مخالفتی نداریم و از قضا داریم قانون را اجرا می‌کنیم.

تشکیل هیات اختبار در ۳۱ استان کشور

کشاورز در پایان سخنانش با اشاره به تشکیل هیات‌های اختبار آزمون سردفتری ۱۴۰۱ گفت: روال سازمان در سنوات گذشته این بود که این مصاحبه در خود سازمان انجام شود. اما با توجه به تعداد پذیرفته‌شدگان امسال برای تسریع و سهولت کار  در ۳۱ استان هیات اختبار تشکیل دادیم.

از متقاضیان در این ۳۱ استان در فرجه زمان مشخص مصاحبه انجام می‌گیرد و نتایج نهایی پس از آن اعلام خواهد شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۴ دیدگاه ها

  1. جناب معاون
    استفساریه مجلس میگه هرگونه آزمون مجدد
    اعم از کتبی و شفاهی
    غیرقانونی است.

    تمکین به قانون کنید

    میدونم سخته ها

    ما هم سالها به قانون اختبارگیری شما تمکین کردیم
    حالا نوبت شماست.

    پایان انحصار

  2. اصل هفتاد و سوم :

    شرح و تفسیر قوانین عادی در صلاحیت مجلس شورای اسلامی است. مفاد این اصل مانع از تفسیری که دادرسان, در مقام تمیز حق, از قوانین می کنند نیست

  3. چه شد جناب کشاورز شما که قبلا گفتید تا پایان فروردین ابلاغ پذیرفته شدگان سردفتری صادر میشه. چرا اینقدر در گفتار تناقض؟

  4. آقای کشاورز این عاقلانه نیست که مردم اینقدر هزینه ازمایش وتضمین بدن بد بگید اختبار
    یعنی جیب مردم رو خالی کنیم هیچی به هیچی
    چرا اول اختبار نگرفتید بد آزمایش و….
    باشه اختبار بگیرید ولی هر کی قبول نشد هزینه ایی که کرده برا ازمایش و….که نزدیک به ۲ میلیون میشه بهش برگردونید

  5. با سلام و خسته نباشید، اینکه شما می فرمائید نقض صریح قانون طرح تسهیل هست. چون براحتی می توانید در اختبار هر تعدادی از قبول شدگان را که بخواهید رد کنید. بنظرم تفسیر مراحل مقتضی به اختبار شفاهی نص در برابر اجتهاد است. قطعا خواهید دید که این اختبار با حواشی بسیار روبه رو خواهد شد و بنظرم مجلس دوباره به این تفسیر قوه قضائیه و سازمان ثبت اسناد و املاک ورود پیدا خواهد کرد. اصلا اگر قرار بود اختباری باشد و مصاحبه علمی دیگه تصویب قانون طرح تسهیل برای چی در مجلس انجام شد. مگر نه اینکه قرار بود انحصار از بین برود. با انجام اختبار و ریزش گسترده قبول شدگان مرحله اول قطعا قانون طرح تسهیل از موضوعیت خواهد افتاد. امیدوارم که حق قبول شدگان سردفتری توسط این آئین نامه نقض نشود.

  6. در متن قانون آمده که “…به عنوان پذیرفته شده، جهت طی مراحل مقتضی…” ، کجای این قانون عبارت “پذیرفته شده کتبی” آمده که قائل به تفکیک شدید بین پذیرفته شده کتبی با شفاهی(اختبار)… کمی دقت کنید و حقوق مردم و جوانان را همانند حقوق خودتان بدانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا