نامه نقدعلی به رئیس قوه قضاییه: برگزاری اختبار علمی برای پذیرفته‌شدگان آزمون سردفتری مغایر قانون است

پایگاه خبری اختبار- دبیر کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی به مصوبه رئیس قوه قضاییه درخصوص نحوه جذب پذیرفته‌شدگان آزمون سردفتری اسناد رسمی واکنش نشان داد.

به گزارش اختبار، محمدتقی نقدعلی، نماینده خمینی‌شهر و عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی تصویر نامه خود خطاب به رئیس قوه قضاییه را در استوری حساب اینستاگرامی‌اش منتشر کرد.

متن نامه به این شرح است:

ریاست محترم قوه قضائیه حضرت حجت الاسلام و المسلمین اژه ای
با سلام و احترام
متعاقب تصویب قانون تسهیل مجوزات کسب و کار و درپی آن ایراد ابهامی که توسط فعالان عرصه وکالت اتفاق افتاد و استفساریه ای که در مجلس مطرح گردید و حسم ماده اشکال نمود و آوردن ۷۰٪ نمره تراز که از سوی داوطلبان عرصه وکالت، سردفتری، دفتر خدمات قضایی، کارشناسی را ملاک علمی صدور مجوز قرار داد.

لکن از آن زمان تاکنون ملاک علمی فوق از طرق مختلف با اشکال مواجه گردیده به وجهی که عملا  آزمون علمی بی فایده و یا کم فایده گردیده است که ذیلا به ۲ مورد اشاره می شود:

۱. همانگونه که در مکاتبه مستقل بیان کرده ام کانون وکلا به استناد آئین نامه سابقی که قبل از قانون تسهیل تصویب شده برگزاری دوره علمی ۲ ماهه و آزمون پایانی آن را ملاک علمی قرارداده که در تعارص فاحش با قانون تسهیل می باشد و هرگونه اشتراط علمی غیر از ۷۰٪ نمره تراز مخالف قانون مارالذکر می باشد.

۲. اخیرا دستورالعمل یا بخشنامه ای که به نام حضرتعالی در سایت اختبار منتشر شده است باز هم به عنوانی به نام اختبار علمی برای داوطلبان سردفتری مطرح شده که مجددا در تضاد با قانون فوق می باشد.
مستدعی است نسبت به دستورالعمل اخیرالذکر و آئین نامه کانون وکلا که هردو با امضای حضرتعالی‌ست دستور لازم جهت تجدید نظر صادر فرمایید.»

بیشتر بخوانید

موضوع اعتراض نماینده مجلس چیست؟

اشاره این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس به مصوبه شماره ۹۰۰۰/۱۸۱۹۷/۱۰۰ مورخ ۱۴۰۲/۳/۲۴ رئیس قوه قضاییه درخصوص اصلاح موادی از آیین‌نامه قانون دفاتر اسناد رسمی کانون سردفتران و دفتریاران است.

بر اساس این مصوبه، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای پذیرش سردفتر و دفتریار می‌بایست به شرح زیر عمل کند:

«الف‏‏ ـ اعلان عمومی مهلت ثبت نام و شرایط عمومی و اختصاصی لازم جهت ثبت نام داوطلبان؛

ب‏‏ ـ ثبت نام از واجدین شرایط در مهلت مقرر و برگزاری آزمون از طریق سازمان سنجش آموزش کشور؛

پ‏‏ ـ مصاحبه توسط هیأت اختبار از پذیرفته شدگان اعلامی سازمان سنجش آموزش کشور پس از طی مراحل تایید صلاحیت توسط مراجع ذیصلاح.

سازمان پس از طی مراحل بند «پ» متناسب با امتیاز علمی مکتسبه پذیرفته شدگان و اعلام محل مورد تقاضای آنان نسبت به صدور ابلاغ سردفتری بر مبنای درجات حوزه های ثبتی استان مربوط اقدام خواهد نمود.»

جزییات بیشتر درباره مصوبه اخیر رئیس قوه قضاییه درخصوص آزمون سردفتری و دفتریاری را اینجا بخوانید.

نامه محمدتقی نقدعلی به رئیس قوه قضائیه در خصوص آزمون علمی مجدد از داوطلبان آزمون سردفتری

نمایش بیشتر
دوره DBA-MBA حقوقی مدرک دانشگاه تهران موسسه دکتر بهنیایی

نوشته های مشابه

‫۱۸ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا