نایب رئیس اسکودا: چیزی به نام «حذف آزمون وکالت» اتفاق نمی‌افتد

پایگاه خبری اختبار- نایب رییس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) در واکنش به بحث‌هایی که درباره «کسب‌وکار تلقی شدن وکالت» صورت می‌گیرد، سپردن تعیین ظرفیت کارآموزان وکالت به وزارت اقتصاد خلاف قانون اساسی دانست و تاکید کرد: چیزی به نام حذف آزمون وکالت نداریم.

به گزارش اختبار به نقل از ایسنا دکتر ابراهیم کیانی، نایب رییس اسکودا گفت: مباحث مربوط به تغییر مقررات وکالت و تلاش ها اخیر جهت کسب‌وکار تلقی شدن وکالت ربطی به حذف آزمون وکالت ندارد بلکه صحبت از تغییر صلاحیت‌ها است.

کیانی با بیان اینکه تعیین ظرفیت کارآموزان وکالت اکنون بر عهده قوه قضاییه است گفت: زمانیکه وکالت کسب‌وکار تلقی شود در قوه مجریه و وزارت اقتصاد برای آن تصمیم‌گیری می‌شود؛ یعنی وزارت اقتصاد در ارتباط با نحوه جذب کارآموزان و تعداد آن‌ها تصمیم‌گیری خواهد کرد.

کیانی افزود: پس از کسب و کار تلقی شدن وکالت، هیات مقررات زدایی استاندارد های برگزاری آزمون وکالت را تعیین کرده و وزارت اقتصاد بر طبق همین استاندارد ها آزمون وکالت را برگزار خواهد کرد.

تعیین ظرفیت در صلاحیت قوه قضاییه است

نایب رییس اسکودا در ادامه بیان کرد: وقتی وکالت کسب‌وکار تلقی شود وظیفه تعیین ظرفیت به وزارت اقتصاد محول خواهد شد و وزارت اقتصاد در ارتباط با نحوه جذب کارآموزان و تعداد آن‌ها تصمیم‌گیری می‌کند پس نتیجه هیچ‌کدام آزمون را حذف نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید: 

تلاش دست‌های پشت پرده برای ناکارآمد جلوه دادن کانون‌ها در برگزاری آزمون وکالت

کیانی اعلام کرد: سپردن تعیین ظرفیت کارآموزان وکالت به وزارت اقتصاد خلاف قانون اساسی است و قوه قضائیه با این‌که صلاحیتش در این زمینه گرفته شود مخالف است.

وی افزود: معاون حقوقی قوه قضائیه صراحت اعلام کردند که وکالت در زمره کسب‌وکار قرار نمی‌گیرد و کانون‌های وکلای دادگستری هم به این دلیل که قرار است تعیین ظرفیت از صلاحیت قوه قضائیه خارج و به وزارت اقتصاد سپرده شود اعتراض می‌کنند.

قانون اخذ کیفیت پروانه؛ از مترقی‌ترین قانون‌ها

نایب رئیس اتحادیه کانون‌های وکلا خاطرنشان کرد: ما معتقدیم قانون اخذ کیفیت پروانه یعنی این‌که کمیسیونی سه نفره متشکل از رئیس دادگستری، رئیس دادگاه انقلاب و رئیس کانون وکلای دادگستری هر استان برای تعیین ظرفیت جذب کارآموز وکالت تصمیم‌گیری کنند درست است بخاطر این‌که قانون‌گذار در ۲۳ سال قبل معتقد بود که ظرفیت‌ها در هر استان باید براساس پرونده‌های آن استان تعیین شود چون که ورودی پرونده‌ها و آمار پرونده‌ها متفاوت است و به همین دلیل قانون اخذ کیفیت پروانه یکی از مترقی‌ترین قانون‌های ما در نحوه جذب است.

تصمیم گیری وزارت اقتصاد برای پروانه وکالت

کیانی در ادامه با تاکید بر اینکه قوه قضائیه و کانون‌های وکلا مخالف با جذب کارآموز وکالت تحت قواعد وزارت اقتصاد هستند اظهار کرد: آقایان می‌گویند ما می‌خواهیم قواعد اقتصاد را بر نحوه جذب کارآموز وکالت بار کنیم. نظام حقوقی کشور به این ترتیب توسط اقتصاددانان به هم ریخته می‌شود که تنها اقتصاددانان با آن موافقند.

بیشتر بخوانید:

مرجع قضایی، وکالت را کسب و کار ندانست

در پایان این وکیل دادگستری در پاسخ به این سوال که اگر نحوه جذب کارآموز وکالت به وزارت اقتصاد سپرده شود، آیا یک چارچوب کلی برای جذب کارآموز در تمامی استان‌ها بدون توجه به ظرفیت استان اعمال می‌شود گفت: بله و در واقع می خواهند کانون وکلا که در فصل سوم قانون اساسی و اصل ۳۵ قرار دارد به اصل ۴۴ قانون اساسی منتقل شود چون که وکالت را کسب‌وکار می دانند و این چیزی است که اقتصاددانان می‌گویند. اما در هیچ‌ کجای دنیا این گونه نیست که وزارت اقتصاد برای پروانه وکالت اتخاذ تصمیم کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۳۵ دیدگاه ها

  1. اونموقع که قانون وکالت دهه ۷۰ وضع شد تعداد شرکت کننده خیلی کم بود و ظرفیت به نسبت بالا و سوالها هم راحت! اما الان ظرفیت در مقابل اینهمه شرکت کننده خیلی کمه، خود این مورد یعنی انحصار!! مثل اینه در یک استخر بزرگ دوتا ماهی بندازیم به جای اینکه ۱۰۰ تا بندازیم!
    مورد بعدی اینه که نباید پروانه بدون آزمون به کسی داده بشه! مثلا قضات بازنشسته و مستعفی و… اونها عمری با امتیازات بالا حقوق گرفتن و زندگی تشکیل دادن و الان در دوران بازنشیتگی باید استراحت کنن، به جای این راحت پروانه میگیرن و مانع ورود جوانها میشن. آیا این عدالته؟ بهانه تجربه داشتنشون هم بهانه خوبی نیست چون اولا حوصله ندارن که همراه قوانین جدید به روز بشن و دوم اینکه بر فرض که تجربشون بالا باشه پس چه ترسی از آزمون دادن دارن؟ قطعا اگر سوادشون و تجربشون بالاست طبیعیه که راحت میتونن در آزمون حقوقی قبول بشن! وآب خوردن باشه براشون! پس چرا بدون آزمون پروانه میگیرن؟! لذا ملتمسا و خواهشا به هیچ عنوان به کسی پروانه بدون آزمون ندن. “*ظرفیتها باید حداقل سه برابر بشه”* و همه رو یکسان ببینن و سوالات اختلافی و سلیقه ای مطرح نکنن و در چهارچوب همون قانون و متن ماده سوال بدن پیچدش هم نکنن چون منظور جذب کارآموز وکالت هست که در طی دوره و گذر زمان آموزش ببینه، قرار نیست که وکیل درجه ۱ و حافظ کل قوانین و ماده ها و عینا کلمات اونها قبول بشه. منظور کلی در نوع پرورش وکیل باشه، انسانیت، دفاع قابل و قاطع از موکل بدون احساسات.
    ضمنا سوالاتی داده بشه که وکلا و قضات کنونی هم بتونن جواب بدن!! نه اینکه اینقدر پیچیده باشه که وکلا و قضات حاضر نمیتونن حتی ۱۰% رو جواب بدن!!

  2. با سلام، دوست عزیز شما که خبره هستی و مسلط به علم حقوق واز همه لحاظ سرآمد،و موسسه حقوقی اداره میکنی پس شرکت کن تا قبول بشی؟؟؟!!!!! بعمل کار برآید به سخنرانی نیست!!!

  3. باسلام خدمت روسای اسکودا ومشاوران چراقبول نمیکنید که بعضی از همین وکلای عزیز هستند که فقط صرف تست زدن قبول شدن وهیچ شم حقوقی وفن استدلال ودفاع از حق موکل رانداشته وباتوجه به اینکه حق باموکلشان هست بعلت عدم مهارت در دادگاه محکوم شده ووقتی به وکیلشان مراجعه میکنند دم از این قاضی بیخودی بوده اگرنه باید به نفع شما رای میداد ورفع مسئولیت ازخود میکنندولی بعضی از همین لیسانسه های حقوق هستند که دارای موسسه حقوقی بوده از هر وکلیلی خبره تر هستند که حتی وکلا با آنها کار میکنند

  4. باسلام و عرض ادب و احترام
    اگربرخی قانون های انحصاری وسلیقه ای کمرنگ شود مسلمآنه تنهاشاهد ایجاد رونق در کسب کار ورقابت سالم باکیفیت باحداقل ارزش بهاءخواهیم بود بلکه این مهم موجبات ایجاد رفاه عمومی وایجاد انگیزه برای دانش آموختگان عزیز خواهد بود در کل می‌توان گفت بارعایت عدالت اجتماعی کرامت انسانی شکوفاخواهد شد

  5. من تو اول جوونی جراحی شدم و توان کار بدنی ندارم و از طرفی این رشته حقوق رو خوندم و واقعا تمام امیدم وکیل شدن و ارتزاق از این راهه. می خواستم بگم یه پیام یا نوشته ای که یک جا می نویسیم حتی ممکنه اصلا یادمون هم نباشه ولی میتونه تو دل یکی رو خالی کنه یا یکی رو به زندگی امیدوار کنه…

  6. سلام و عرض ادب خدمت همه دوستان و هم رشته ای های گلم

    من بعنوان نماینده حقوقی یک سازمان دولتی ؛ که خداروشکر دغدغه شغل نداره و سالهاست کار حقوقی ودفاع انجام میده؛ خدمتتون عرض میکنم:

    حذف ظرفیت از آزمون ، جدای از محاسنی که داره ، معایبی هم داره ؛ من خودم دوستانی را می‌شناسم که حتی توانایی تجزیه و تفکیک دو عنوان دادخواست رو ندارند؛ حالا داعیه وکیل شدن در سر دارند!

    ضمنا ؛ دوستان وکیل بنده که اخیرا پروانه دریافت کردند، دائما به من زنگ میزنند و میپرسن: اداره شما، کارمند حقوقی نمیخاد؟😐☹

    یعنی ببینید کار به کجا کشیده که طرف حاضره پروانه وکالتش رو تودیع کنه و بیاد کارمند با چندرغاز حقوق بشه!!!!

    خلاصه اینکه خداکنه همتون موفق بشین ولی اینم بدونید وکالت همچین آش دهن سوزی نیست بخدا

    من که وقتشو اصلا ندارم ولی شما اگه وقتشو دارید؛ بنشینید واسه سردفتری بخوانید که بهترین شغل حقوقی هست! یعنی حتی میتونم قسم بخورم که حداقل حداقل دو سه برابر وکالت پول توش هست …ضمن اینکه دغدغه ها و بدبختیهای وکالت رو هم نداره اصلا !!

    در هر حال، این قوانین و مقررات اخیر التصویب درمورد وکالت ، هم خوبه و هم بد
    ولی کفه خوب بودنش ، سنگین تر از بد بود نه!

  7. سلام
    متصدی این سایت میتونه نظرات ما رو به مسئولین اسکودا برسونه؟ ۲۰ فروردین که تاریخ آزمون وکالت مشخص کردن تلاقی داره با آزمون استخدامی بانک تجارت که از قبل مشخص شده بوده توی این تاریخ واینکه اتفاقا واسه رشته حقوق هم فراخوان داده بودند!
    یعنی واقعا دیگه تاریخ قطعی هر دوتا آزمون همینه ؟ قابل تغییر نیست؟

    1. پیام دکتر کوشا:
      انیاً با توجه به اینکه آزمون استخدامی بانک تجارت و آزمون دستیاری هم در آن روز برگزار می‌شود، قرار شد آزمون بانک تجارت جابجا شود تا کسانی که می‌خواهند در آزمون شرکت کنند مانعی نداشته باشند

  8. البته منظورم از همه در پیام قبلی اکثریت دانشجویان بود
    عذرخواهی از دانشچویان عزیز

  9. اگه قرار باشه آزمون وکالت رو بردارن فاجعه می شه. دانشجویان ما همه بی سواد و شب امتحان با زدن چند تا تست و تقلب مدرک می گیرن . اونوقت فرض کنین این بیاد وکالت کنه هرج و مرج میشه و بیچاره موکلین حقشون پایمال میشه. بالاخره یا باید دانشگاه دانشگاه باشه و دانشچوی باسواد تحویل جامعه بده یا آزمون گرفته بشه که در جامعه فعلی ما آزمون بهترین راه هست.

  10. بسیار متاسفم از مسولان کانون که خود مفهوم قاتون رانمی دانند مصوبه مجلس مورد تایید شورای نگهبان است کسب وکار درمورد وکالت به زودی با ابلاغ و روشهای ان ازاد می شودخودتون را این قدر اذیت نکنید این قانون مورد حمایت اکثر مسولان است وقت انحصار تمام شده است بچه های
    مردم را اذیت نکنید

  11. من موافق کارمجلسم .اصلا باید حتی تصدی و برگزاری ازمون وکالت وهم سردفتری هم ازکانون وکلا وقوه قضاییه گرفته بشه وخود دولت ازمونش رو مثل ازمون های استخدامی دولتی هرسال برگزار کنه .

  12. با سلام
    شما که داد میزنید پنجاه درصد وکلا بیکار هستن چشمتان روشن این از هنر صد ساله شما هست
    دیگران انحصار بس از وعاقلانه ترین راه تمکین از قانون است .
    وبدانید هوالرزاق
    روزی همه در دست اوست
    نظر تنگ نباشیم .

  13. تصمیمات کشوری وقانون گذاری ها همیشه تو این مملکت مشکل داشته چون افراد متخصص و لایق در جایگاهشون نیستن و حذف میشن اصرار مجلس و دولت صرفا منفعت طلبی های خاص خودشونه و اصرار کانون هم برای منفعت خودشون والا ما جوانان و عوام جایگاهی تو این تصمیمات کلان نداریم در منفعت سیستم حاکمیت همین بس که از طرف بسیاری از وکلا دچار مشکلات حقوق بشری وازادی شدن در مجامع بین الملل و منفعت کانون هم یه امار مالی از کلاس ها و فروش کتاب ها کافیه تا اخرش دیگه خودتون بخونین که قراره چی بشه. یعنی اینکه عملا ما در خدمت قدرت هستیم هیچ کسی سودای مردم رو نداره

  14. فقط میتونم بگم متاسفم از سیستم آموزشی که نه فقط وکالت بلکه کلیه رشته ها،انگیزه ها و آرزوهای جوانان رو با خاک یکسان کردن فقط خدا باید کمک کنه این همه جوان بیکار بی انگیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا