نحوه استعلام دهک یارانه خانوار + آموزش تصویری اعتراض به دهک‌بندی خانوارها

پایگاه خبری اختبار- در طرح پرداخت یارانه‌های نقدی، تمام مردم کشور به ۱۰ قسمت تبدیل شده و هر قسمت به عنوان یک دهک شناخته می‌شوند. اطلاعات درآمدی این افراد از طریق بانک‌های اطلاعاتی دولت دریافت و مورد بررسی قرار گرفته است. سپس به ترتیب درآمد از کم‌تر به بیش‌تر در دهک‌های ۱ تا ۱۰ قرار داده شده اند.

دهک چیست؟

از لحاظ آماری دهک به معنای یک دهم جمعیت کل کشور و یک مفهوم نسبی و جمعیتی است. به عبارت دیگر دهک ۱۰ معدل ۱۰ درصد از جمعیت کشور خواهد بود که در مجموع و پس از ترکیب آیتم های وسع سنجی  نسبت به مابقی جمعیت کشور وضعیت رفاهی بالاتری دارد.

لازم به ذکر است هر دهک از لحاظ جمعیتی همواره ثابت و به طور متوسط شامل ۸.۵ میلیون نفر است. بنابراین در صورتی که در هر مرحله از وسع سنجی افراد از دهک ۱۰ خارج شده و به دهک های پایین تر بروند، دقیقا معادل تعداد همان افراد از دهک های پایین تر به دهک ۱۰ اضافه می شوند.

روش های استعلام دهک بندی خانوار

افراد برای کسب اطلاع از دهک خانوار خود می توانند از دو روش ذیل استفاده نمایند:

استعلام از طریق سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی: متقاضیان می توانند برای اطلاع از آخرین وضعیت دهک بندی خود به سامانه حمایت به نشانی https://hemayat.mcls.gov.ir / مراجعه کنند. با ورود به سامانه دهک بندی خانوار امکان بررسی و پیگیری واریز یارانه معیشتی برای افراد وجود دارد.

استعلام دهک خانوار از طریق شماره گویا: برای استفاده از این روش متقاضیان باید ابتدا با شماره ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ تماس بگیرند. سپس کد ملی سرپرست خانوار و شماره تلفن شان را وارد کنند. به این ترتیب می توانند از دهک خود مطلع شوند.

آموزش اعتراض به دهک بندی یارانه 

بر طبق اعلام وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی خانوارهایی که به دهک‌بندی خود اعتراض دارند می‌توانند با ثبت تغییرات درآمد، دارایی‌ها و شرایط ویژه خود در سامانه hemayat.mcls.gov.ir، درخواست بررسی مجدد دهک‌بندی خود را ارائه کنند.

۱. آدرس hemayat.mcls.gov.ir را در مرورگر خود وارد نمایید و گزینه «ورود به سامانه حمایت» را انتخاب کنید.
( توجه داشته باشید خدمات این سامانه برای سرپرست خانوار در نظر گرفته شده است، در صورت نیاز به اصلاح ساختار خانوار از طریق دستورالعمل های سازمان هدفمندی و پلیس +۱۰ اقدام فرمایید.)

اعتراض به یارانه دهک بندی

۲. در قسمت دوم وارد بخش احراز هویت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می شوید، گزینه کاربر حقیقی را انتخاب کرده، سپس کد ملی سرپرست خانوار را وارد نمایید و پس درج کد امنیتی بر روی گزینه ورود به سامانه کلیک کنید.

(توجه: ضروری است کد ملی وارد شده متعلق به سرپرست خانوار باشد.)

شیوه اعتراض به دهک‌بندی خانوارها

در صورتی که برای اولین بار به نسخه جدید سامانه مراجعه کرده اید، لازم است مراحل ثبت نام را طی کنید.

۳. در این بخش شما وارد پروفایل کاربری خود در سامانه حمایت شده اید و می توانید دهک رفاهی خانوار خود و وضعیت یارانه را مشاهده نمایید.

۴. در صورت تمایل به ثبت درخواست بازبینی دهک خانوار، بر روی دکمه درخواست بررسی کلیک کنید و مراحل ذیل را دنبال کنید.
 پس از تایید موافق نامه، فرایند ثبت درخواست برای شما آغاز می شود.
مرحله دوم : بررسی ساختار خانوار
( توجه: مرجع اطلاعات خانوار سازمان هدفمندی یارانه است، در صورت مشاهده مغایرت در اطلاعات اعضای خانوار خود، می بایست به همراه مدرک مورد نیاز که توسط سازمان هدفمندی یارانه ها اعلام شده و در وبگاه آن سازمان موجود است به دفاتر پلیس + ۱۰ یا سایر دستگاه های معرفی شده توسط آن سازمان معرفی نمایید. در صورت انجام فرایند فوق، اطلاعات خانوار در دوره دهک بندی بعدی بروزرسانی خواهد شد)
مرحله سوم : بررسی اطلاعات خودرو اعضای خانوار

فرایند ثبت درخواست

مرحله چهارم: بررسی اطلاعات درآمد اعضای خانوار
مرحله پنجم: بررسی اطلاعات بانکی اعضای خانوار 
مرحله ششم: بررسی بیماری خاص یا معلولیت اعضای خانوار 
مرحله هفتم: بررسی وضعیت فعالیت اعضای خانوار در بازار بورس
مرحله آخر : تایید تعهد نامه
در صورتی که مراحل درخواستی به درستی طی شده باشد، پیام زیر نمایش داده می شود، همچنین امکان پرینت رسید از طریق انتخاب گزینه چاپ وجود دارد.
لازم به ذکر است از قسمت تاریخچه درخواست ها می توانید از آخرین وضعیت درخواست خود اطلاع کسب کنید.
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۵۶ دیدگاه ها

  1. سلام ، باتوجه به رهن مسکن استجاری واینکه بازنشست شدم مبلغ سنوات خدمتم،و مبلغ ودیعه آپارتمان اجاری در گردش حسابم باعث شده که دهک بندی من تغییر کنه لطفآ بررسی واصلاح بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا