نحوه دریافت پروانه «وکالت اتفاقی» از کانون وکلای دادگستری

پایگاه خبری اختبار- نحوه دریافت پروانه «وکالت اتفاقی» از کانون وکلای دادگستری یکی از سوالات فارغ‌التحصیلان رشته حقوق است.

به گزارش اختبار، به استناد ماده ۲ قانون وکالت مصوب سال ۱۳۱۵ «اشخاصی که واجد معلومات کافی برای وکالت باشند ولی شغل آنها وکالت دادگستری نباشد می‌توانند سالانه تا ۳ بار برای اختلافات حقوقی اقربای نسبی و سببی خود تا درجه دوم از طبقه سوم برای طرح دعوا و شکایت یا پیگیری دعاوی و شکایات مطروحه از کانون وکلاء جواز وکالت اتفاقی دریافت کنند.»

کاوه امیررضوانی نایب رییس کانون وکلای دادگستری گیلان درباره نحوه دریافت این جواز توضیحاتی را ارائه کرد که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

تصریح «معلومات کافی» در قانون، بدان معنی بوده که قانون‌گذار داشتن شرایطی را که برای اخذ پروانه‌ی وکالت مقرر شده، لازم ندانسته به همین جهت احراز رابطه‌ی نسبی و سببی مقرر در قانون و دارابودن لیسانس حقوق قضایی و یا فقه و مبانی حقوق و داشتن اطلاعات حقوقی مرتبط با موضوع وکالت از نظر کانون وکلای گیلان برای صدور جواز وکالت اتفاقی برای متقاضیان کافی است.

 متقاضیان دریافت پروانه وکالت اتفاقی می‌توانند با مراجعه حضوری به کانون وکلای دادگستری و تقدیم تقاضای کتبی و ارائه اصل دانشنامه تحصیلی معتبر در رشته حقوق قضایی یا فقه و مبانی حقوق و مدارک شناسایی خود و اقربایی که قرار است وکالت آنها را به عهده بگیرد به همراه کپی مصدق کلیه مدارک مورد نیاز و پرداخت هزینه ی صدور جواز، پروانه ی وکالت اتفاقی دریافت نمایند. همچنین حضور موکل جهت اعطای وکالت و در صورت عدم حضور داشتن وکالت رسمی از موکل جهت دریافت وکالت اتفاقی از کانون وکلاء الزامی است.

امیدواریم به زودی کلیه اقدامات از بدو تا ختم یعنی صدور پروانه از طریق سایت کانون وکلاء و بصورت الکترونیکی انجام شود.

با ارائه مدارک لازم و کامل‌شدن پرونده در اسرع وقت نسبت به صدور پروانه وکالت اتفاقی اقدام خواهد شد مگر اینه در دعاوی خاص جهت احراز داشتن معلومات کافی، اختبار لازم باشد که آنهم پس از انجام اختبار توسط رئیس یا نائب رئیس کانون وکلاء و احراز معلومات کافی بلافاصله نسبت به صدور پروانه وکالت اتفاقی اقدام خواهد شد.

صدور پروانه وکالت اتفاقی در سال ۱۳۷۸ (سال تاسیس کانون وکلای دادگستری گیلان) از یک مورد به ۱۱۲ مورد در سال ۱۴۰۱ رسیده و از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا کنون هم کانون وکلای گیلان برای متقاضیان ۱۰۴ مورد پروانه وکالت اتفاقی صادر نموده است.

 قطعاکانون وکلاء به تکلیف قانونی خود در خصوص صدور پروانه وکالت اتفاقی برای متقاضیان دارای شرایط، کوتاهی نخواهد کرد ولی به شهروندان توصیه می‌شود برای پرونده‌های خاص و مهم از علم و تجربه وکلای با سابقه استفاده نمایند و ناتوانی در پرداخت حق‌الوکاله توجیه مناسبی برای به خطر انداختن حقوق قانونی برای استفاده از بستگان حقوق خوانده در پرونده‌های مهم و خاص نخواهد بود.

بیشتر بخوانید:

رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری درباره لزوم داشتن مدرک کارشناسی حقوق یا سطح دو حوزه برای دریافت مجوز وکالت اتفاقی

آیین‎نامه صدور جواز وکالت اتفاقی

منبع: وب‌سایت کانون وکلای دادگستری گیلان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. متاسفانه عمر بنده را ۱۵ سال یک اداره حدر داد در نگهبانی !! کاش از ابتدا رشته حقوق را انتخاب می کردم و تحصیل.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا