نحوه طرح شکایت در سازمان بازرسی کل کشور

پایگاه خبری اختبار- سازمان بازرسی کل کشور به منظور نظارت بر مجموعه سازمان های اداری کشور در جهت مقابله با فساد زیر نظر رییس قوه قضاییه تشکیل شده و فعالیت می‌کند.

این سازمان در جهت بهبود خدمات خود سامانه‌ای تحت عنوان سامانه شکایت راه‌اندازی کرده است تا شهروندان بتوانند به صورت آنلاین شکایات خود را ثبت و پیگیری کنند.

در ادامه به معرفی این سامانه و نحو ثبت شکایات می‌پردازیم.

از جمله شکایاتی که در سازمان بازرسی کل کشور قابل طرح است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

✅ شکایات مربوط به جذب ، استخدام و گزینش در دستگاه های اجرایی و دانشگاه ها

✅ شکایات و اعتراضات نسبت به انجام مزایده‌ها و مناقصه ها

✅ شکایات علیه کارمندان دستگاه های اجرایی در زمینه تصرف غیر قانونی و تضییع اموال دولتی و اختلاس یا سایر جرایمی که مرتبط با وظایف و تکالیف سازمانی کارمندان است

✅ رسیدگی به شکایات اشخاص حقیقی و حقوقی حقوق خصوصی در زمینه مربوط به تصرف و تملک غیر قانونی اراضی و اموال و املاک شهروندان

✅ شکایات علیه دستگاه های دولتی و موسسات وابسته در صورت عدم پرداخت حقوق بیمه کارکنان و کارگران

✅ شکایات از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیر دولتی و مدارس غیر انتفاعی

✅ شکایت از کلانتری‌ها و واحدهای نیروی انتظامی و ضابطین دادگستری

در چه مواردی سازمان بازرسی کل کشور صلاحیت رسیدگی را ندارد؟

رسیدگی به شکایات وارده از سازمان‌ها و نهادهای زیر در صلاحیت سازمان بازرسی کل کشور نبوده و این سازمان امکان رسیدگی به آن را ندارد. بدیهی است در صورت شکایت از اشخاص حقیقی و حقوقی ذیل الذکر، شاکی می‌بایست به مراجع حقوقی و قضایی ذیصلاح مراجعه کند:

❌ رسیدگی به شکایت از اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی

❌شکایت از مراجع قضایی

❌ شکایت از دیوان عدالت اداری

❌ شکایات مربوط به گران‌فروشی

❌ رسیدگی به شکایات از روند انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری و شوراهای اسلامی شهر و روستا

❌ اعتراض به تصمیمات و آراء مراجع غیرقضائی نظیر کمیسیون‌های مالیاتی، ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ها، هیأت‌های حل اختلاف کارگری

❌ رسیدگی به تخلفات مطبوعاتی

❌ رسیدگی به تصمیمات شورای عالی انقلاب فرهنگی

❌ رسیدگی به تصمیمات شورای نگهبان در زمینه تأیید و یا رد صلاحیت کاندیداها

❌ رسیدگی به تصمیمات دیوان محاسبات کشور

❌ مطالبه وام، مساعدت، کمک های مالی و درخواست کار و نظایر آن.

در زمان طرح اعلام و یا شکایت به عملکرد دستگاه‌ها و سازمان های اجرایی و ارائه اطلاعات، به نکات زیر توجه کنید:

۱. شکایات و اعلامات باید مدلل و مستند باشد. بدیهی است مسئولیت قانونی مطالب اظهارشده بر عهده شاکی خواهد بود.

۲. لازم است هنگام ورود اطلاعات خود، حتماٌ شماره تلفن همراه را وارد نمایید تا امکان ارسال کد پیگیری و اطلاع رسانی مراحل مختلف رسیدگی به شکایت به شما فراهم گردد. لازم به ذکر است در نگهداری شماره پیگیری و عدم افشای آن به دیگران دقت و توجه لازم را داشته باشید.

 ۳. بر اساس ماده ۲ قانون تشکیل سازمان، اعلامات و شکایاتی قابل رسیدگی است که در خصوص عملکرد شرکت‌ها و مؤسسات و ارگان های دولتی و یا مؤسسات و شرکت های عام المنفعه و سازمان هایی که تمام یا قسمتی ازسرمایه یا سهام آنان متعلق به دولت است یا دولت بنحوی از انحاء بر آنها نظارت یا کمک می‌نماید، باشد.

۴. درصورت عدم ذکر دقیق مرجع مورد شکایت، رسیدگی به آن امکان‌پذیر نخواهد بود.

۵. چنانچه مرجع مورد شکایت از یک مورد بیشتر باشد (دو یا سه یا چهار مورد) شاکی می‌بایست از مراجع ذیربط، به صورت جداگانه در قالب چند طرفیت شکایت کند.

۶. سیستم به طور خودکار به شکایاتی که قبلاٌ به سامانه رسیدگی به شکایات ارسال شده ترتیب اثر نخواهد داد مگر اینکه موضوع با شکایت قبلی تفاوت داشته باشد،  لذا از ارسال شکایات تکراری خودداری کنید.

۷. چنانچه شکایتی توسط جمعی از اشخاص حقیقی مطرح گردد می‌بایست جهت ثبت با عنوان شکایت، فردی به نمایندگی ذینفعان، مشخصات فردی خود را مرقوم نماید، در غیر اینصورت به عنوان اعلامیه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

نحوه شکایت و رسیدگی از طریق سایت سازمان بازرسی کل کشور

به منظور ثبت درخواست شکایت یا گزارش فساد، می‌بایست ابتدا به سایت سازمان بازرسی کل کشور به نشانی bazresi.ir مراجعه و مطابق تصویر زیر، از قسمت «میز خدمت»، گزینه سامانه شکایت را انتخاب و بر روی «ورود به سامانه» کلیک کنید.

درگاه سامانه‌های یکپارچه سازمان بازرسی کل کشور

در صورت نداشتن حساب شهروند و سامانه ثنا قوه قضاییه از گزینه ثبت نام شهروند نسبت به ثبت نام اقدام کنید.

درگاه سامانه‌های یکپارچه سازمان بازرسی کل کشور

لازم به ذکر است برای ثبت درخواست «شکایت یا گزارش فساد» به هر کاربر یک حساب شهروندی اختصاص داده می‌شود که پس از ثبت نام در سامانه ایجاد شده و تمامی درخواست‌ها (اعم از ثبت، پیگیری، تکمیل مدارک، اعلام نتیجه) از طریق حساب شهروندی انجام می‌گردد.

نحوه شکایت و رسیدگی از طریق سایت سازمان بازرسی کل کشور

وارد کارتابل شده و بر اساس نوع درخواست «شکایت یا گزارش فساد» درخواست مورد نظر را ثبت نمایید.

در صورت تکمیل اطلاعات مورد نیاز ارسال شکایت امکان پذیر است و با ارسال شکایت درخواست ثبت شده برای مرکز نظارت همگانی سازمان بازرسی کل کشور ارسال می‌شود، توجه داشته باشید در صورت تایید سازمان عین شکایت شما به دستگاه اجرایی ارسال خواهد شد. بنابراین از صحت محتوای ارسالی و مستندات ارائه شده اطمینان حاصل کنید.

در صورتی که تمایل به ثبت گزارش فساد داشته باشید کافیست از قسمت “ثبت جدید ” نوع درخواست را ” گزارش فساد” انتخاب نماید. در این قسمت شهروند باید ۵ فیلد نوع گزارش، فوریت، سطح، ارزش و محدوده را براساس گزینه های موجود انتخاب نماید. سایر مراحل در ثبت گزارش فساد مانند ثبت شکایت می‌باشد.

گزارش فساد

در صورت تمایل شهروند برای عدم نمایش اطلاعات هویتی باید از امکان ” ثبت گزارش فساد ناشناس ” استفاده نماید. برای این کار کافیست وارد https://136.bazresi.ir/ شده و ” گزارش فساد ناشناس ” را انتخاب نمایید.

ثبت گزارش فساد ناشناس

بعد از تکمیل فرم مربوط به “گزارش فساد ناشناس ” مطابق فرم زیر:
کافی است کدرهگیری را جهت پیگیری های آتی نزد خود نگه دارید و از طریق “پیگیری وضعیت گزارش فساد ناشناس ” اقدام کنید.

پیگیری درخواست های ثبت شده

برای پیگیری درخواست های ثبت شده می‌بایست وارد حساب شهروندی خود شوید و از طریق منو شهروندی آخرین وضعیت درخواست های خود را مشاهده کنید.

در این قسمت تمامی درخواست های ثبت شده شهروند اعم از شکایت یا گزارش فساد و همچنین درخواست هایی که نیاز به پیگیری (نظیر تکمیل مدارک) یا اطلاع ( اعلام نتیجه درخواست/اعلام نتیجه نهایی) شهروند دارد نمایش داده می‌شود.
۱- کارتابل من: نمایش درخواست هایی که نیاز به پیگیری و یا اقدام شهروند دارد.
۲- پیش نویس ها: درخواست هایی که هنوز ارسال نشده است و نیاز به اقدام تکمیلی و ارسال دارد.
۳- ارسال شده ها: درخواست هایی که توسط شهروند ثبت شده است(می تواند در کارتابل شهروند یا رسیدگی کننده باشد)
۴- جستجو سوابق: در این قسمت تمام درخواست‌ها از جمله درخواست هایی که بایگانی شده اند نمایش داده می‌شود.

ثبت درخواست حضوری

شهروندان همچنین می‌توانند با مراجعه به مرکز نظارت همگانی واقع در سازمان بازرسی کل کشور به صورت حضوری شکایت یا گزارش فساد خود را ثبت کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۲ دیدگاه ها

  1. سلام من یک جوان ۲۹ ساله هستم ساکن شهریار و از بزرگواران دولتی و نظامی عاجزانه درخواست کمک دارم ، دوستان حساب اسنپ و تپسی بنده رو باهم بی دلیل چند ساله بصورت دائم مسدود کردن بااینکه امتیازاتم بالا بود و خودروی تمیزی دارم ولی منو چندساله خونه نشین کردن زندگیم نابود شد یه زنه ک نمیشناسمش یکدفعه زنگ زد و با بی احترامی و گستاخی حرفایی زد و بعدش قطع کرد و بعدش منو مسدود کرد دشمنت کرده زنگم میزنم اصلا حرفمو کسی گوش نمیکنه پاسخ منو نمیدن حسابمو باز نمیکنن تروخدا کمکم کنید به گوش یکی برسه کمکم کنه من میخوام اسنپ و تپسی کار کنم تروخدا راهنمابییم کنین ب گوششون برسه حسابمو بازکنن بخدا سرمایه و درامدی دیگه ندارم بفکر خودکششی افتادم, نه پارتی دارم نه کسیو دستمو بگیره کمکم کنید

  2. با سلام
    بنده برای تحویل مسکن مهر در شهرجدید در سامانه بدلیل عدم پاسخگوی شرکت عمران و عدم تحویل مسکن ثبت نام شده شکایت کردم . پاسخ کارشناس بازرسی در استان البرز تامل کردن بنده با شرکت عمران است ! یعنی چه؟ بنده دیگر به بازرسی نباید شکایت کنم؟

  3. سلام
    من یک فساد رو گزارش دادم به صورت ناشناس اولش آخرین وضعیت رو در حال بررسی نشون میداد و الان آخرین وضعیت رو اتمام فرآیند زده .
    یعنی چی اتمام فرآیند یعنی بررسی کامل شده یا رسیدگی شده یا ….. چی شده ؟ منظور از اتمام فرآیند چیه دقیقا؟

  4. تاخیر بسیار زیاد در پروژ مسکن ملی ۸۱۰۰واحدی اراک باعث شده بیشتر خانواده ها امتیاز خود رو به فروش برسانند.شفافیت در این پروژه به چشم نمی آید خواهشا ورود کنید…

  5. حق نگهدارتان که حق این مردم محروم را از اختلاس گران و ذینفعان بخصوص مسئولان خاطی پیگیری می کنید /. اجرکم عندالله

  6. سامانه شکایات عمدا با عدم اعلام ایمیل سامانه در فایل راهنما راه ارتباط شاکی با سایر طرفها را یسته و در عوض در قسمت میز کار ایمیل سامانه را تنها راه تعامل طرفین اعلام کرده است!و حتی پس از احراز مجرمیت دستگاه اجرایی شکواییه اینجانب را ۵ سال است که نه بایگانی می کنند و نه دستگاه مجرم را به مرجع قضایی معرفی می کنند و به پیگیریهای اینجانب هم هیچ پاسخی نمی دهند!امیدوارم به گوش مسئولین مربوطه برسد

    1. سلام آقای ریئسی بهترین وعالیترین ریئس جمهورهستن دوست دارم ازنزدیک ایشونوببینم به رباطکریم تشریف بیاورند واینکه رباطکریم ازهیچ لحاظی پیشرفتی نداشته ارادت خاص وویژه ای به سادات دارم

  7. باسلام خیلی عالیه که باپیکیری این سازمان همه بحق واقعی خود برسند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا