نحوه گزارش نارضایتی از عملکرد قضات و تخلفات احتمالی آنها

پایگاه خبری اختبار- سخنگوی قوه قضاییه شیوه گزارش‌دادن تخلفات احتمالی قضات را تشریح کرد.

به گزارش اختبار به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، مسعود ستایشی در نشست خبری امروز (سه‌شنبه) خود در واکنش به این سوال که با توجه به جذب قضات جوان در بدنه دستگاه قضا طریق نظارت بر رفتار و اعمال این افراد به چه صورت است؟ و در صورت تخلف یک قاضی مردم از چه طریقی می‌توانند موارد را به اطلاع مسئولان نظارتی و عالی دستگاه قضا برسانند، گفت: با انجام آزمون قضاوت کسانی که قرار است در دستگاه قضا جذب شوند، مقدمات امر فراهم می‌شود.

وی افزود: افرادی که در این آزمون شرکت می‌کنند جوان، مستعد قضاوت، اصلح و در شمول نخبگان تلقی می‌شوند نه اینکه دست هر کسی را بگیریم و برای امر قضاوت به دستگاه قضا بیاوریم.

بیشتر بخوانید:

مهمترین تخلفات انتظامی قضات در قوانین

نحوه طرح شکایت در دادسرای انتظامی قضات

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: با توجه به اهمیت مقام و جایگاه قضا در فرآیند جذب قضات به ویژه قضات جوان ابتدا دقت لازم و بررسی‌های کامل و جامع انجام می‌شود.

وی افزود: لازمه تحول در قوه قضاییه استفاده از نخبگان و قضات جوان است که این افراد به محض ورود به منصب قضاوت تحت نظارت دستگاه‎‌های نظارتی اعم از دادسرای انتظامی قضات، مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضاییه، دفتر بازرسی و رسیدگی به حقوق شهروندی قرار می‌گیرند.

ستایشی بیان کرد: در صورت مشاهده هرگونه مورد تخلفی و زمینه انحراف از ناحیه قضات مراتب در کمیته صیانت قضایی متشکل از حفاظت اطلاعات، دادسرای انتظامی قضات، روسای دادگستری‌های استان‌ها با انجام اقدامات صیانتی از قبلی تذکر، توجیح، ارشاد؛ موارد در دستور کار قرار می‌گیرد.

سخنگوی قوه قضاییه اظهار کرد: در جهت ارائه خدمات مطلوب و کسب رضایتمندی حداکثری، نهاد‌های نظارتی دستگاه قضایی از جمله مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضاییه به صورت شبانه روزی در قالب سامانه تلفنی ۱۵۸۰ آماده دریافت گزارشات و شکایات و اخبار ملت شریف ایران هستند.

وی افزود: شهروندانی که به هر دلیلی از قضات گلایه‌مند هستند می‌توانند با مراجعه به واحد ارزشیابی استان‌ها براساس تقدیم لایحه به این مجموعه، شکایات خود را مطرح کنند، در صورتی که در این رابطه به نحو دلخواهشان ترتیب اثر داده نشد، افراد می‌توانند شکایت خود را برای ریاست کل دادگستری استان‌ها برده و از این طریق اقدام کنند.

ستایشی گفت: دادگستری‌ها طبق قانون مکلف هستند تا ظرف یک هفته شکایات مردمی را ثبت و به دادسرای انتظامی قضات ارسال کنند، همچنین شکات می‌توانند شکایات خود را به صورت مستقیم به دادسرای انتظامی قضات برده و شخصا موارد را پیگیری کنند.

نمایش بیشتر
دوره DBA-MBA حقوقی مدرک دانشگاه تهران موسسه دکتر بهنیایی

نوشته های مشابه

‫۲۰ دیدگاه ها

  1. عرض سلام
    لطفا به کارمندان ودادیارها بفرمایید هرکس مراجعه میکنه ویاراجب به پروندهاش تماس میگیره مجرم نبست
    بنده راجب به پرونده ام باشعبه مربوطه تماس گرفتم دارم سوال میپرسم خانم گوشی روقطع کردن .هرکس درهرجایگاهی موظف است تکریم ارباب رجوع روادا کنه .به مردم توهین امیزرفتارنکنیم .

  2. باسلام خدمت شما خدمت گذاران راه حق .بنده دراجرای احکام مدنی دریکی ازشهرستانهای غرب کشور پرونده ای درجریان دارم باتوجه به اینکه شهرستانی که درآن ساکنم داری جمعیت کمی است وشاید اکثرا همدیگر رابشناسیم متاسفانه یک نفر ازکارمندان این شعبه تمامی مستندات واطلاعات پرونده بنده را به بیرون ازمحیط دادگاه درز میدهد وقصد تخریب بنده را دارد وحفاظت دادگستری را درجریان گذاشتم که متاسفانه این شخص بعدازاین جریان همواره این عمل راانجام میدهد ممنون ازشما اگر بنده را راهنمایی کنید که چطور ازایشان شکایت کنم.

  3. سلام و خسته نباشید بیشتر از ۱۲ سال هست که مشکل دادگاه حقوقی داریم و بیشتر قضات مربوطه رای را به نفع ما داده اند متاسفانه طرف مقابل با شیوه های گوناگون و حیله های مکرر علیه ما شکایت کرده و قضات محترم با اینکه حق رای به ما میدهن اما پرونده راه به جایی نمی‌برد و همچنان این روند ادامه دار شده و ما نمی‌توانیم به حق و حقوق خود برسیم مورد خواهشمندیم چاره ای به مشکل ما کنید تا از اینهمه ظلمی که به من و خواهرانم شده نجات یابیم

  4. باسلام میخواستم بدون یک زن که به جز خدا کسیو نداره چکار باید بکنه بنده از همسرم جدا شدم از سال ۸۷به من مهریه بدهی داره مثقال هارو از طریق اموال که پیداکردم تموم شده ولی سکه ها رو نمیتونم بگیرم طوری که تا حالا ۲۳/۹۵(بیست سه سکه ونود پنج صدوم سکه )بدهی داره چند بار شعبه …دادگستری عدم استماع داده ولی تجدید نظر دوباره برگشت داده به دادگاه دوباره با توجه به قاضی محترم مشاور ودیگر قاضی ها حکم بطلان دعوای اعسار را دادن ولی باز قاضی محترم تجدید نظر مشخص نیست چطوری رای خواهند داد زیرا که در ساا ۸۷سکه صد هزار ریال بود به من چه به من چه ربطی داره حالا سکه گران شده ؟؟؟؟؟از شمارسیدگی‌منصفانه دارم

  5. باسلام اینجانب شکایت سارقی رو کردم قاضی پرونده با این همه دلیل و مدرک بدون این که بازجویی کنه از سارق پرونده ی وی را رد می‌کند

  6. چندبازرس وخبرنگاربه دادسراملایرودادگستری ملایر بفرستیدتا حقیقتی که پنهان می کنندآشکارگردد.

  7. سلام مبنی بر پیامک قبلی خواهشمندم تمام موضوع را بررسی فرمایید کلی پیامک به اکثر جاها ارسال کردم بخدا اشکم در اومده

  8. سلام.
    نه اینکه شما خیلی به دیدگاه ما اعتنا میکنید.
    من آدمی هستم که میتوانم
    فساد در قوه قضائیه را درو کنم و روش هایی ارائه بدهم که حق واقعی برای دادگاه محرز شود.
    قانون الزاما موجب کشف حقیقت و حکم شرع نمیشود.

  9. سلام ما استخدام ذوب آهن اصفهان شدیم کلی آزمون و هزینه کردیم قرار شد از سال جدید ۱۴۰۲ مشغول به کار شویم که گفتند مشکلی پیش آمره مدیر عامل ذوب آهن تغییر کرده و استخدام لغو شده و تمام ما کلی لطمه و هزینه و دربه دری کشیدیم هیچ جایی نیست شکایت کنیم 😢

  10. امید است افراد باسواد و متدین و بی ادعا ! بر مسند قضاوت بنشینند تا عدالت را فدای هوای نفس ، ادعا و ریا نشود …..

    1. سلام خسته نباشید بنده به دلیل مشکلات زندگی زناشویی و درخواست تمکین به دادگاه اینچه برون شکایت داشتم و در شورای حل اختلاف اینچه برون حاضر شدم و آنها با من برخود خوب داشتند و به مشکلات رسیدگی کردن و بعد از مدتی مجدد به دلایلی خانم بنده از منزل بدونه اجازه از من تعدادی خانم که فامیل و بعلاوه مادر ایشان را وارد منزل کردند و اساسیه که گویند مال خودشان هست را جمع کردند و از منزل جدا شدند بنده به این دلیل شکایت کردم و به جایی نرسیدم تا اینکه درخواست طلاق را به دادگاه اینچه برون نوشتم و با پدر خود در دادگاه حاضر شدم تا سوعه تفاهمی با حضور پدر به وجود نیاید اما جناب قاضی به شدت و تند با پدر بنده برخورد کرده و ایشان را از اطاق بیرون کردند و به من گفتند که پدر شما چرا پوزخند میزند و چند بار تکرار کردند که باید به استقلال برسید و آن هم با لحن تند که اجازه نمی داد که بنده به راحتی صحبت کنم.به جناب قاضی گفتم که در این مملکت خدمت کرده و دست چپ و راستمان را میشناسیم اما در جواب گفتند خدمت کردی که کردی خواهشمندم رسیدگی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا