نماینده مجلس: قانون تسهیل باعث کاهش سطح علمی وکلا شده است

پایگاه خبری اختبار- عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: سطح علمی پذیرفته‌شدگان وکالت با قانون تسهیل به شدت کاهش یافته است.

به گزارش اختبار به نقل از خبرگزاری دفاع مقدس، «سید کاظم دلخوش» عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به رویه غلط مجلس در تصویب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار اظهار داشت: بنده به رویه مجلس در قانون‌گذاری نسبت به حوزه وکالت نقد دارم و معتقدم که کانون‌های وکلا به عنوان یکی از مهم‌ترین نهادهای مدنی کشور با این شیوه قانون‌گذاری آسیب جدی می‌بینند.

دلخوش خاطرنشان کرد: کانون‌های وکلا باید ساماندهی می‌‎شدند، اما نه به این شکل که تمام شیرازه این نهاد از بین برود.

کاهش سطح علمی وکلا با تصویب قانون تسهیل

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سطح علمی وکلا در پی تصویب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار کاهش شدیدی داشته است، تصریح کرد: گاهی اوقات در مجلس اقدامات غلطی انجام می‌شود که ما هم با آن مخالف هستیم ولی در نهایت نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.

اگر قوه قضاییه لایحه‌ای جهت اصلاح رویه فعلی جذب وکیل ارائه دهد، واکنش مجلس به آن چیست؟

وی در پاسخ به این سوال گفت: اگر قوه قضاییه لایحه خود را به مجلس ارائه کند، ما کمک خواهیم کرد که این لایحه به تصویب برسد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲۶ دیدگاه ها

  1. اتفاقا برعکس، بنده مستند اثبات میکنم طرح تسهیل سطح علمی رو بالاتر برده. فقط تامل بفرمایید: متاسفانه نهادهای وکالت، اخیرا سوالات را عمدا سخت، غیر استاندارد و غیر کاربردی طرح میکنند، به طوریکه حتی یک فرد قوی و برجسته, «فقط» برای صورت مسئله و تمرکز بر آن باید حدودا ۱.۳۰ دقیقه وقت صرف کند! این در حالی است که زمان پاسخ دهی هر سوال حدودا یک دقیقه و ده ثانیه است!!
    👈 این سختی و نبود زمان پاسخ دهی کافی و استاندارد، موجب افت امتیاز نفرات اول میشود و متعاقبا همین افت امتیاز و تراز نفرات اول، سبب افت امتیاز نفرات آخر (که ۷۰٪ امتیاز نفرات برتر هستند) خواهد شد و حتی چند صفر در کارنامه ممکن است بوجود بیاید! در واقع شگرد نهادهای وکالت علی الخصوص کانون این بوده که با این نوع طرح سوال، چهره طرح تسهیل را خراب کنند و کارنامه چند صفر بوجود آورند و به مردم ناآگاه و عوام نشان دهند و بگویند وکیلی با چند صفر!! متاسف هستیم برای مسولان طراح سوال که اینچنین راه کج را برای خراب کردن جامعه وکالت و طرح تسهیل در پیش گرفته اند.
    اگر دقت شود، سوالهای اخیر در قیاس با سوال های سال های قبل، بسیار سنگین، غیراستاندارد و غیر کاربردی است! به طوریکه بیشتر وکلا و قضات قبول شده سالهای قبل، حتی ۱۰% سوالهای جدید را نمیتوانند در این زمان محدود پاسخگو باشند! آیا باید به آنها گفت بیسواد؟!..
    در آخر باید گفت کارنامه صفر دار همیشه وجود داشته حتی خیلی قبلتر از طرح تسهیل. این به معنی سواد پایین داوطلب نیست بلکه باهوشی داوطلب را میرساند! چرا که داوطلب تشخیص داده درسی را پاسخ ندهد و زمان مازاد آنر را روی دروس دیگر پخش کند تا امتیاز بیشتری بر اساس اولویت ضریب آن درس و زمانبندی به دست آورده نهایتا قبول شود. اگر به داوطلبان طرح جدید تسهیل وقت کافی جهت پاسخ به چنین سوالات سنگینی داده شود به جرات میتوان گفت به دلیل به روز بودن علمشان نسبت به وکلای سالهای قبل، بیشتر سوالها را در رقابت با وکلای قبل از طرح تسهیل پاسخ خواهند داد. فلذا این نشاندهنده سواد بالاتر داوطلبان جدید است.
    بیاییم واقع بین باشیم نه احساسی.

  2. من آماده ام با این نماینده محترم مناظره کنم و ثابت کنم که بیانات ایشان غلطه از متقاضیان قانون تسهیل هستم.

  3. بنده وکیل مرکز هستم واقع اینه که چند نفر آدم تنگ نظر بخاطر حسادت و خودخواهی و خود برتر بینی با آزمون بسیار سخت قصد حفظ تفرعون خود در جامعه حقوقی را دارند آزمون بقدری سخت بود که حتی وکلای فعلی خوده کانون نمیتونن به ۵۰ درصد سوالات جواب بدن….. مشکل کانون وکلا اینه که فکر میکنن فقط اونا هستن که حقوق میفهمن

    1. سلام و احترام.
      دقیقا درست میفرمایید دوست گرامی.
      البته شگرد کانون این بوده سوالات را سخت و با زمان مطالعه طولانی و غیر استاندارد طراحی کند تا امتیاز نفرات اول پایین بیاید و متعاقبا به طریق اولی امتیاز نفرات آخر که ۷۰٪ تراز نفرات برتر هستند پایین بیاید، تا جایی که ممکن است داوطلبی که سطح علمی بیشتری نسبت به وکلای سالهای قبل داشته، به دلیل همین موضوع که عرض شد، با کارنامه چند صفر قبول شوند! و کانونیها آنرا به مردم عوام نشان دهند و بگویند عاقبت طرح تسهیل این است! در صورتی که راهی بس اشتباه و کج را برای خراب کردن چهره تسهیل و وکالت انتخاب نموده اند..
      باید مجلس وارد شود و بر طراحی سوالات استاندارد چه از لحاظ محتوا و چه از نظر زمان مطالعه و پاسخ دهی نظارت نماید.‌ حتی آمار اعلامی قبولی نهادهای وکالتی به گفته بسیاری از خود کارمندان نهادهای وکالت، اشتباه و ساختگی و بزرگنمایی است، که باید بر این مورد نیز نظارت شود.

  4. سلام سوالات آزمون وکالت ۱۴۰۲ هرکدام یه پرونده بود فکر نکنم منتقدان قانون تسهیل هم بتوانند فقط روی سوال خوب بخونندو هضمش کنن
    سوالاتی پر از تله تستی که بیشتر شبیه چیستان و معمابودن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا