نماینده مجلس: قانون تسهیل باعث کاهش سطح علمی وکلا شده است

پایگاه خبری اختبار- عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: سطح علمی پذیرفته‌شدگان وکالت با قانون تسهیل به شدت کاهش یافته است.

به گزارش اختبار به نقل از خبرگزاری دفاع مقدس، «سید کاظم دلخوش» عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به رویه غلط مجلس در تصویب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار اظهار داشت: بنده به رویه مجلس در قانون‌گذاری نسبت به حوزه وکالت نقد دارم و معتقدم که کانون‌های وکلا به عنوان یکی از مهم‌ترین نهادهای مدنی کشور با این شیوه قانون‌گذاری آسیب جدی می‌بینند.

دلخوش خاطرنشان کرد: کانون‌های وکلا باید ساماندهی می‌‎شدند، اما نه به این شکل که تمام شیرازه این نهاد از بین برود.

کاهش سطح علمی وکلا با تصویب قانون تسهیل

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سطح علمی وکلا در پی تصویب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار کاهش شدیدی داشته است، تصریح کرد: گاهی اوقات در مجلس اقدامات غلطی انجام می‌شود که ما هم با آن مخالف هستیم ولی در نهایت نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.

اگر قوه قضاییه لایحه‌ای جهت اصلاح رویه فعلی جذب وکیل ارائه دهد، واکنش مجلس به آن چیست؟

وی در پاسخ به این سوال گفت: اگر قوه قضاییه لایحه خود را به مجلس ارائه کند، ما کمک خواهیم کرد که این لایحه به تصویب برسد.

نمایش بیشتر
دوره DBA-MBA حقوقی مدرک دانشگاه تهران موسسه دکتر بهنیایی

نوشته های مشابه

‫۲۶ دیدگاه ها

  1. طبق فرمایش آقای کیانی که فرمودند فردی با تراز ۹۰۰۰ قبل از قانون تسهیل در آزمون وکالت تهران پذیرفته می‌شد ولی در آزمون امسال با تراز ۷۰۰۰ پذیرفته می‌شود یعنی قانون تسهیل ۲۰۰۰ نمره از تراز را برای قبولی‌ها کاهش داده است در واقع قانون تسهیل تراز قبولی در شهر تهران را ۲۲ درصد کاهش داده است آیا واقعاً کاهش ۲۲ درصدی تراز به معنای افت شدید سطح سواد وکلا می باشد؟
    ای کاش عیاری برای سنجش شدت کاهش سطح سواد وکلا معرفی می‌شد

  2. به نظر من باید،‌ وکلا رو به دو گروه تقسیم کنند، یک گروه،‌ طبق روند سابق پروانه بگیرند و گروه دیگر مطابق قانون تسهیل. گروه اول به عنوان متخصص و گروه دوم به عنوان وکیل عمومی معرفی شوند. که هر فردی پرونده مهم یا پیچیده ای داشت، به وکیل متخصص مراجعه کند. دقیقا مثل پزشک عمومی و متخصص. این روند فعلی هم ظلم در حق مردم و هم وکلاست که همه را در یک سطح معرفی می کنند. کسی که بالای ۵۰ درصد در چنین آزمونی تست زده، قطعا با کسی که سی درصد تست زده متفاوت است. دقیقا مثل پزشک عمومی و متخصص. تا جایی که اطلاع دارم در انگلیس هم دو گروه وکیل دارند، سلیسیتر و بالیستر.
    مشکل دیگر در مورد سهمیه ها و افرادی است که بدون آزمون پروانه می گیرند. شورای نگهبان گفته بود: این که قضات و نمایندگان مجلس هم باید در امتحان وکالت شرکت کنند مطابق بند نه اصل سه قانون اساسی تبعیض است چون صلاحیت آن ها مسلم است!!! در مورد قضات می توان گفت صلاحیت علمی لازم را دارند ولی نمایندگان مجلس آیا واقعا در عمل می توانند پرونده ها و مسله های حقوقی را حل کنند؟
    اگر توانستید به گونه ای قانونی وضع کنید که شرایط برای همه یکسان باشد و افرادی که سواد بیشتر داشتند برای مردم قابل شناسایی باشند،‌ می توان ادعا کرد که ما مردمی متمدن و دارای جامعه مدنی هستیم.

  3. تسهیل واقعیتش سختتر شدن بود رتبه برتر اگه هشت تا ده هزار باشه قبولی با تراز ۵ شش هزاره ولی شما ثنوات قبل نگاه بندازین طرف با سه یا چهار هزار قبول شده بیخودی پس اینقدر مانور ندین ضمنا از تاریخ تصویب یه سال نمیگذره سال پیشیا که هنوز اختبارم ندادن بیان وارد کار شن ماهم که نتایج نیومده چطوری سواد سنجی شده ؟! این حاشیه ها برای ادغامه ولاغیر

  4. گمونم اصلا هنوز وکیلی که بعد از تصویب قانون تسهیل وارد بازار کار شده باشه وجود نداره چطوری این آقا میفرماید این جور وکیل ها کم سواد هستن

  5. قانون تسهیل و نمرات تراز قبولشدگان در آزمون وکالت آینه تمام نمای غیراستاندارد بودن آزمون وکالت است… وقتی نمره یک درصد اول آزمون بشود ۱۰… یعنی ایراد خود آزمون است نه از داوطلبان… شما می توانید طوری آزمون برگزار کنید که رتبه یک نمره اش بشود ۵… !!! آیا این به معنای بی سوادی رتبه یک است یا تنگ نظری و حسادت و انحصارطلبی طراحان سوال؟؟؟ دست بردارید از این روش ها… می خواستم کامنت طولانی بگذارم دیدم دوستان آنقدر خوب نظر داده اند که نیازی به توضیح مفصل نیست… ****جامعه مدنی ایران بیدار شده است**** (نه فقط در این زمینه… در همه زمینه ها)

  6. با سلام– برادر عزیز مثل اینکه سطح سواد علمی ادارات و ارگانهای دیگر پیشرفت چشمگیری داشته ؟؟ فقط چسبیده اید به جوانانی که هشت سال عمر خود را در دانشگاههای حقوقی تلف کردند بشما قول میدهم سطح سواد همین کسانی که شما از انها ایراد میگیری از بسیاری از همکاران شما بیشتر است ؟ شک نکن اگر نمیتوانی کمک کنی ودستی را بگیری نمک روی زخم نپاش

  7. قانون تسهیل یاهرقانونی دیگر موجب کاهش یا افزایش سطح علمی وکلا نمی‌شود آنچه موجب تضعیف جایگاه وکالت در جامعه شده انحصار هولناکی است که چنان بازار دسترسی به وکیل را پرهزینه ساخته که هیچ شهروندی توان اختیار وکیل درمحاکم را ندارد.
    امروز گرفتن وکیل امری لاکچری شده وتنها راه اجرای کامل قانون تسهیل است.

    1. اولا اینجور وکیل هایی هنوز بعد از طرح تسهیل وارد بازار کار نشدن،ثانیا با چه مدرک و حقی عنگ کم سوادی به این وکیل های تازه کار رو میدن

  8. جناب دلخوش بزرگوار
    اصلا وکیلی با طرح تسهیل وارد جامعه شده که شما میفرمایید سطح علمیشان پایین است؟
    اگر اینطور است بفرمایید، شاید ما خبر نداریم.

  9. عجب!!!
    اول یه آزمون سخت و غیراستاندارد برگزار میکنن که هرکی ۶ تا سوال رو جواب داده باشه انگار شاخ غول رو شکسته،بعدش میان و همین درصدهای پایین رو بهونه میکنن که تقصیر طرح تسهیل هستش!
    با اینهمه حیله و حقه بازی به کجا خواهید رسید؟
    و خدایی که هست….

  10. احتمالا ایشون درخواست صدور پروانه وکالت داده واسه همین یادشون نیست که تسهیل پارسال اجرایی شده و هنوز کسی به عنوان وکیل فعالیت نمیکنه فعلا پذیرفته شدگان نگون بخت دارند کارآموزی میکنن البته جای شکرش باقی هست که پروانه کارآموزی صادر شده والا اگر صادر هم نمیکردند نهاد و دستگاهی نیست که بشه اعتراض کرد اصلا دوس داشتن ۲ سال دیگه پروانه کارآموزی صادر میکردند به کسی چه مربوطه . ایشون لایحه استقلال دارن . اونقدر این ماجرا رو کش بدید تا آخر سر اسکودا رو منحل کنن . دست شما درد نکنه

  11. واقعا با گرفتن آزمون کانون وکلا روز جمعه ثابت شد اینا مایل نیستن از انحصار خارج بشن به هردری میزنن تا بگن داوطلب ها مشکل سواد دارند بس کنین تورو خدا نفر اول آزمون هم بشی دال بر وکیل کارکشته نیست وکالت باید با کار عملی تقویت بشه نه با چن تا سوال نخ نما …آقای نماینده حداقل میزاشتی این آزمون اعلام بشه بعد مصاحبه میکردی پیشاپیش برگزاری این آزمون افتزا میخوان بگن سطح علمی داوطلب ها خیلی پایینه..خخخخ

  12. آره .حالاکه طبق قانون تسهیل وکیلی شروع به کارنکرده . منظورت حتما سهمیه دارها هستن…

  13. اولا نطقتون قبول حق انشاا…

    دیما وکلای قبل از تسهیل رو که سطح علمیشون بالا بوده مخصوصا قبولیای سال‌های ۸۰ تا ۹۰ رو جمع کنید یکی دو تا آزمون اخیر کانون رو بینشون برگزار کنید…
    نتایجش خیلی میتونه جالب باشه…

  14. اسکوداییا و وکلا سابق خوشحال نشین این حیله برای ادغامه ! وگرنه بزارین تسهیل بمونه رد شه اوضا بدتره دقتم کنید از سوی قوه اصلا کسی به کانون نگاه نمیکنه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا