همه چیز در مورد ثبت نام کارت آمایش اتباع ۱۴۰۲

در جمهوری اسلامی ایران، کارت اقامت یکی از مهمترین اسناد شناسایی برای اتباع خارجی است. این کارت به اتباع کشورهای دیگر اجازه می‌دهد تا به صورت قانونی در ایران زندگی کنند و از خدمات مختلفی مانند اشتغال و تحصیل بهره‌برده و در موارد ضروری از آن استفاده کنند.

این مدرک باید در موعد مقرر تمدید شود در غیر این صورت احتمال دارد مهاجر از کشور دیپورت شود. اقامت مهاجران خارجی در ایران انواع مختلفی دارد که مهم‌ترین آن‌ها اقامت با کارت آمایش، کارت هویت، پاسپور خانوادگی و ویزا است.

کارت آمایش اتباع چیست؟

کارت آمایش اتباع یک مدرک شناسایی یا به نوعی گذرنامه موقت برای اتباع خارجی است که در دوره‌های یک ساله تمدید می‌شود.

تاکنون کارت آمایش در چند مرحله ارائه شده است که جدیدترین آن کارت آمایش طرح شماره ۱۷ می باشد.
طرح آمایش ۱۷ توسط اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور ایران، به منظور دریافت بروزرسانی اطلاعات آماری و تعداد پناهندگان افغانستانی در کشور در سال گذشته انجام شد.

مزایای کارت آمایش

– ثبت تولد، ازدواج، طلاق و فوت افراد دارای کارت آمایش در دفاتر کفالت انجام می‌شود.

– تعلق بیمه سلامت رایگان به اتباع دارای کارت آمایش طبق دستورالعمل توافقی بین اداره‌کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور ایران و کمیساریا انجام می‌شود.

– افراد دارای کارت آمایش که نامه بهزیستی و پاسپورت سفید دارند می‌توانند معرفینامه صدور و یا تمدید گواهینامه از اداره اتباع به پلیس مهاجرت اخذ نمایند.

– تنها کسانی که پدر و مادرشان دارای کارت آمایش باشند می‌توانند در ایران کارت آمایش دریافت کنند.

– دارندگان کارت آمایش و کارت هویت می‌توانند در یکی از استان‌های مشخص شده برای گرفتن مجوز کار درخواست دهند.

آیا اتباع با داشتن کارت آمایش معتبر امکان تردد به سایر شهرها و استان ها را دارند؟

خیر. برای تردد به سایر شهرهای مجاز حتماً می بایست برگه تردد اخذ نمائید، در غیر این صورت به عنوان تردد غیر مجاز محسوب شده و مشمول جرایم آن خواهید شد. مگر آنکه تبدیل وضعیت شوید و امکان تردد به سایر شهرها برایتان میسر گردد.

آیا اتباع با داشتن کارت آمایش معتبر، امکان اخذ گواهینامه یا مسافرت به کشور متبوع خود را دارند؟

خیر، با کارت آمایش معتبر، فعلاً مقرراتی برای اخذ گواهینامه یا سفر به کشور متبوع وجود ندارد؛ برای دریافت گواهینامه یا سفر به کشور متبوع، می بایست تبدیل وضعیت انجام پذیرد.

چگونه کارت آمایش بگیریم ؟

در حال حاضر سامانه‌ای برای دریافت کارت اقامت مهاجران خارجی ایجاد نشده است و اتباع برای دریافت یا تمدید این کارت می بایست به صورت حضوری به دفاتر خدمات اقامت و اشتغال اتباع خارجی محل زندگی خود مراجعه کنند و با ارائه مدارک لازم مانند اطلاعات هویتی و اطلاعات محل سکونت خود کارت آمایش را دریافت نمایند.

البته لازم به ذکر است نوبت دهی این دفاتر به صورت آنلاین از طریق سامانه نوبتدهی به دفاتر خدمات اقامت و اشتغال اتباع خارجی انجام می شود.

در ابتدا اتباع می بایست به سایت http://kanoonnobat.ir مراجعه نمایند.( نوبت‌گرفتن در هر ساعتی از شبانه‌روز ممکن است)

سامانه نوبتدهی به دفاتر خدمات اقامت و اشتغال اتباع خارجی

در مرحله دوم و بخش انتخاب طرح این سایت سه خدمت «گذرنامه‌های دارای روادید منقضی شده»، «داوطلب بازگشت خود معرف» و «شناسه اشتغال» وجود دارد.
اگر تمایل به تمدید گذرنامه دارید باید گزینه اول را انتخاب کنید. سپس اطلاعات هویتی خود را مانند نام و نام خانوادگی، نام پدر و تابعیت را وارد کنید. همچنین لازم است اعتبار گذرنامه و تاریخ آخرین روادید را وارد کرده و روی استعلام نوبت کلیک کنید.

در نوبت تعیین شده باید به دفتر کفالتی که برایتان مشخص شده مراجعه کنید و درخواستتان را ارائه دهید.

کارت هوشمند اتباع خارجی چیست؟

سازمان ملی مهاجرت در یک طرح جدید تمهیداتی در جهت ایجاد هماهنگی‌های فرا دستگاهی در نظر گرفته است، بدین صورت که تمامی مهاجرین با داشتن یک کارت هوشمند به عنوان مدرک هویتی می‌توانند امور قانونی خود را انجام دهند.

گفته می شود با جایگزین شدن کارت هوشمند بجای انواع مدارک هویتی برای مهاجرین افغانستانی، بسیاری از مشکلات از جمله گرفتن گواهینامه و انجام مبادلات خودرو حل می شود.

همچنین بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان ملی مهاجرت ایران، کارت آمایش ۱۷ اتباع و مهاجران خارجی مقیم این کشور تا زمان ارائه کارت هوشمند دارای اعتبار است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۳۹ دیدگاه ها

  1. با سلام خسته نباشی آیا با این مدارک که در نظر گرفتین کارت سرشماره سیم کارت یا کارت بانکی یا ماشین میتونم بزنم به نام خودمون و از زاهدان به شهر های دیگه میتونم بریم یا که خیر با تشکر

  2. با سلام خسته نباشی آیا با این مدارک که در نظر گرفتین کارت سرشماره سیم کارت یا کارت بانکی یا ماشین میتونم بزنم به نام و از زاهدان به شهر های دیگه میتونم بخرم یا که خیر با تشکر مو پ

  3. باسلام من۲۸سالمه ساکن پاکدشتم باخانومم تفاهم نداشتیم و طلاق گرفتیم بچم۱ سالش بودومادربچم کارتش امایشش واسه۱۲ بود و تمدید نمیشد چون پدرومادرش از ایران رفته بودن و یک سری جریانات دیگ!الان من واسه دختر۴سالم میخوام ی کارت آمایش بگیرم؟ک لاعقل از درس و تحصیل نیفته و اینده کوفتیش مثل من و امثال من نشه.انقد سخت گیری میکنن ک نگو.۱_مادرش کجاست اونوبیار۲_کارت مادرش باید تمدید بشه و بعدش واسش کارت صادر بشه اونم با گواهی بیمارستان و تست دی ان ای و هزارتامشکل دیگ؟!!
    جواب سوال۱ اینه بعد طلاق ندیدمش چون پدرمادرنداشت ک سراغشوبگیرم واسمم مهم نبوده فقد میدونم باخواهرش زندگی میکنه کجاشونمیدونم؟
    وقتی مادرش نیست بهم میگن برین دادگاه درخواست حضانت بچه رو بگیرم.اون وقت مادرشواز کجاپیدا کنم اخه.ماشالله ب این اسلام و ماشالله ب این همه رسیدگی بدون ذره ای دلسوزی بحال این طفل معصوم.ک منی ک باباشم اینجابدنیا امدم وبزرگ شده اینجام وهیچ اختیارخاصی ندارم بتونم بچمو مدرسه بفرستم.فقد بعد۱۷مرحله کارت امایش ب لطف قوه الهی و مسئولین محترم بعد۲۸سال زندگی ی سیمکارت و ی کارت بانکی داشته باشم خداروشکر ک زنده ایم دستتون دردنکنه بخاطر اینکه گذاشتین کارگرباربیام و جووناتون عشق کنن من سگ جون بزنم و هیچ لذتی از زندگی نبرم و زندگیم نابودشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا