رای دیوان عدالت اداری بر وارد بودن شکایت از بخشنامه خرید تعهدات دانش آموختگان علوم پزشکی

پایگاه خبری اختبار- دیوان عدالت اداری شکایت یک دانش‌آموخته رشته پزشکی از بخشنامه وزارت بهداشت مبنی بر غیرقابل خرید شدن تعهدات تحصل رایگان را وارد دانست.

به گزارش اختبار، در آبان‌ماه سال ۱۴۰۱ وزارت بهداشت بخشنامه‌ای را با قید محرمانه به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ابلاغ کرد که براساس آن موضوع تعهد خدمت آموزش رایگان برای دانشجویان پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، کاردانی، کارشناسی و کارشناسی‌ارشد دستخوش تغییرات جدی شد.

در دی‌ماه همان‌سال جزییات بیشتری از این بخشنامه منتشر و مشاهده شد که این بخشنامه شرایط را برای آزادسازی مدرک فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها، به‌ویژه سهمیه مناطق ۲ و ۳ سخت‌تر از گذشته کرده است.

به طور مثال دانش آموختگان مناطق یک به میزان یک برابر و دانش آموختگان مناطق ۲ و ۳ به میزان دو برابر باید در مناطق محروم خدمت کنند.

وکیل محمود جلالیان ابراهیمی در مصاحبه با اختبار درباره این پرونده گفت: از اواسط سال ۱۴۰۱ وزارت بهداشت با هدف جلوگیری از مهاجرت فزاینده پزشکان، بخشنامه‌ای ابلاغ کرد مبنی بر اینکه تعهدات تحصیل رایگان افراد قابل خریداری نباشد.

مستحضر هستید وقتی از طریق کنکور سراسری شرکت کنید، شرایط پذیرش به دلیل دسترسی به امکانات موجود براساس منطقه تغییر می کند. به عبارت دیگر شهرهای بزرگ منطقه یک، شهرهای متوسط منطقه دو و شهرهای محروم منطقه ۳ محسوب می شوند.

تا پیش از صدور این بخشنامه دانشجویان علوم پزشکی (کادر درمان) دانش آموخته از وزارت بهداشت می توانستند تعهدات تحصیل رایگان را خریداری کنند. به عبارت دیگر شخص شرکت کننده از منطقه دو، باید دو برابر مدت تحصیل در ایران در منطقه دو یا سه خدمت می کرد تا می توانست مدرک خود را آزاد کند. اما اگر شخص شرکت کننده از منطقه یک بود، می توانست به جای تعهدات تحصیل، رقمی را -که وزارت بهداشت تعیین می کند- بپردازد.

براساس بخشنامه جدید اولا خرید تعهدات تحصیل رایگان ممکن نیست ثانیا بر فرض پذیرش خرید تعهدات، باید حداقل نصف مدت تعهدات تحصیل رایگان را در مناطق دو یا سه خدمت کنند. برای مثال موکلم باید ۶ سال در مناطق دو یا سه خدمت می‌کرد تا بعدا بتواند با پرداخت سالی سی میلیون تومان از بابت تعهدات تحصیل رایگان، مدت باقیمانده را خریداری کند.

ما پرونده را به دیوان عدالت اداری بردیم و درخواست رسیدگی داشتیم. استدلال ما بر این مبنا بود که خرید تعهدات تحصیل رایگان موازی با انجام تعهدات تحصیل رایگان است و دانشجویان مخیر هستند که یا تعهدات تحصیل را بخرند و وزارت بهداشت ملزم به فروش است یا اینکه در مناطق مذکور خدمت کنند.

خوشبختانه رای مثبت به نفع موکلم صادر شد. در حال حاضر دیوان به الزام وزارت بهداشت به فروش تعهدات تحصیل رایگان رای داده است اما هنوز رقم تعیین نشده است.

تکته قابل توجه این است که باتوجه به اینکه رای صادرشده درخصوص موکل من است، برای سایر پزشکان محترم لازم‌الاجرا نیست و آنان صرفا می‌توانند با استناد به این رای به شعب دیوان عدالت اداری برای شکایت مراجعه کنند و پایه دفاعیاتشان تقویت شود.

از سوی دیگر تاکنون هزینه های تهعدات تحصیل رایگان از قرار سالی یک تا سه میلیون تومان بود اما در حال حاضر سی میلیون تومان شده است. رای مذکور درخصوص میزان هزینه ها تعیین تکلیف نکرده است. اگر رقم تعیین شده توسط وزارت بهداشت، از قرار سالی سی میلیون تومان باشد ما مجددا شکایت خواهیم کرد چرا که باید هزینه ها به مبلغ پیش از افزایش محاسبه شود.

متن دادنامه

مرجع رسیدگی : شعبه دیوان عدالت اداری به تصدی

شاکی:

طرف شکایت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی – دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی

موضوع شکایت و خواسته: الزام به صدور مدرک پایان تحصیلات آزاد سازی مدرک تحصیلی و ریز نمرات با دریافت هزینه های مربوط به برخورداری از (آموزش رایگان)

گردشکار: شاکی ضمن تقدیم دادخواست مدعی گردیده است در کنکور سراسری سال ۱۳۹۰ در دانشگاه طرف شکایت پذیرفته شده و پس از پایان تحصیلات و گذراندن دوره خدمت نظام وظیفه و خدمت قانون مربوط به طرح خدمت پزشکان را به انجام رسانده است و با توجه به انجام تعهدات قانونی تقاضای پرداخت هزینه های مربوط به تحصیل رایگان و آزادسازی مدرک تحصیلی و ریز نمرات خود را دارد لیکن طرف شکایت نسبت به آزاد سازی مدرک تحصیلی اش اقدام ننموده و تقاضای صدور حکم بشرح دادخواست نموده است.

طرف شکایت در پاسخ لایحه ای ارسال و چنین دفاع نموده است که شاکی در سهمیه منطقه دو پذیرش شده و مکلف به خدمت در منطقه محروم می‌باشد و تقاضای رد شکایت شاکی را نموده است. اینک در وقت فوق العاده جلسه شعبه دیوان عدالت اداری به تصدی امضا کننده ذیل تشکیل است. پرونده کلاسه مذکور تحت نظر قرار دارد و شعبه با ملاحظه جمیع اوراق و محتویات پرونده ختم دادرسی را اعلام با استعانت از درگاه خداوند متعال به شرح ذیل مبادرت به صدور رای می نماید.

رای شعبه دیوان

از این رو شعبه دیوان شکایت مطروحه را وارد تشخیص و مستند به مواد ۱۰ و۱۱ قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری حکم به ورود شکایت شاکی صادر و اعلام می‌نماید. رای صادره در اجرای ماده ۶۵ قانون مذکور ظرف مهلت بیست روز پس از ابلاغ قابل اعتراض در شعب تجدید نظر دیوان عدالت اداری می باشد.

رأی تجدیدنظر دیوان عدالت اداری

شماره  دادنامه : ۱۴۸۷۱۴

مرجع رسیدگی:  شعبه ۲۷ تجدید نظر دیوان عدالت اداری

تجدید نظر خواه : وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی – دانشگاه علوم پزشکی …

تجدید نظر خوانده:… با وکالت محمود جلالیان ابراهیمی

موضوع تجدید نظر خواسته: تجدید نظر خواهی از دادنامه شماره ۲۴۴۵۲۲۱ مورخ ۱۴۰۱/۱۰/۱۷ شعبه ۳۵ بدوی دیوان عدالت اداری

گردشکار : تجدید نظر خواه به شرح دادخواست تقدیمی که تحت شماره ۳ و ۹۲۰۰۰۱۱۱۲۴۹۹/۲ ثبت و به این شعبه ارجاع گردیده از دادنامه فوق الذکر که به موجب آن در خصوص خواسته تجدید نظر خوانده مبنی بر الزام به صدور مدرک پایان تحصیلات، آزاد سازی مدرک تحصیلی و ریز نمرات با دریافت هزینه های مربوطه و برخورداری از آموزش رایگان حکم به ورود شکایت صادر شده تجدید نظر خواهی نموده و با توضیحاتی که در دادخواست تقدیمی مرقوم داشته تقاضای رسیدگی نموده و نقض دادنامه تجدید نظر خواسته را درخواست کرده است. ضمناً لایحه دفاعیه تجدید نظر خوانده که تحت شماره ۵۱۶۶۳۶۵ مورخ ۱۴۰۱/۱۱/۲۸ در دفتر این شعبه به ثبت رسیده به همراه ضمائم و مستندات آن مورد ملاحظه قرار گرفت اینک جلسه رسیدگی شعبه در وقت فوق العاده با حضور اعضاء امضا کننده ذیل تشکیل است.

با بررسی مندرجات اوراق پرونده و ملاحظه دلائل و مستندات ابرازی ختم رسیدگی را اعلام و با استعانت از خداوند متعال به شرح آتی مبادرت به انشاء رأی می‌نماید

رأى شعبه ۲۷ تجدید نظر دیوان عدالت اداری

با بررسی اوراق و محتویات پرونده فعلی و جوابیه تجدید نظر خوانده و ملاحظه پرونده استنادی و نظر به اینکه اعتراض تجدید نظر خواه به کیفیتی نیست که اساس استنباط شعبه بدوی را مخدوش نماید و یا سبب تزلزل و نتیجتاً نقض رأى معترض عنه شود و از آنجاییکه دادنامه مورد اعتراض منطبق با موازین قانونی اصدار یافته و از جهت رعایت اصول و قواعد دادرسی نیز عاری از اشکال و ایراد میباشد لذا با رد درخواست تجدید نظر خواهی مستنداً به ماده ۷۱ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب ۱۳۹۲ رأى معترض عنه عیناً تأیید و استوار می گردد. رأی صادره قطعی است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا