پذیرش دکتری مستقیما توسط دانشگاه ها انجام می شود

معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به ابلاغ آیین نامه جدید پذیرش دکتری اعلام کرد :

پذیرش دکتری مستقیما توسط دانشگاه ها انجام می شود

معاون آموزشی وزارت علوم اعلام کرد: پذیرش دانشجو از طریق آزمون غیرمتمرکز در پردیس‌های خودگردان متوقف شد تا ساز و کار این پردیس‌ها بررسی شده و سیاست‌های جدید اعلام شود.

وی با اشاره به سیاست‌های جدید در پذیرش دانشجوی دکتری، گفت: آیین‌ نامه پذیرش دانشجوی دکتری ابلاغ شده است. پذیرش دانشجوی دکتری از سال آینده بر اساس سیاست‌های جدید صورت خواهد گرفت. بر اساس این آیین‌نامه، پذیرش دانشجوی دکتری مستقیماً توسط دانشگاه صورت می‌گیرد و یک امتحان عمومی توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌شود. بعد رشته پذیرش به دانشگاه‌های مجری دوره دکتری واگذار می‌شود.

معاون آموزشی وزارت علوم به اهداف ابلاغ آیین‌نامه دکتری به دانشگاه‌ها پرداخت و گفت: از این به بعد پذیرش دانشجوی دکتری بر اساس این آیین‌نامه شفاف می‌شود. رتبه فرد به دانشگاه ارسال می‌شود، دانشگاه بر اساس رتبه اعلام شده، یک کف مشخص اعلام می‌کند. بر اساس آنچه که دانشگاه اعلام کرده، متقاضیان می‌دانند که به کدام دانشگاه‌ها می‌توانند مراجعه کنند و به کدام دانشگاه مراجعه نکنند و بعد دانشگاه‌ها با تشخیص خود در پذیرش این دانشجویان اقدام می‌کنند.

وی ادامه داد: بر اساس این آیین‌نامه به اقتدار دانشگاه‌های مجری دکتری، ارزش‌گذاری شد و همچنین برای آزمون سازمان سنجش نیز اعتبار زمانی پیش‌بینی خواهد شد که به احتمال قوی آزمون سازمان سنجش دو سال اعتبار خواهد داشت.

شریعتی نیاسر افزود: آیین‌ نامه جدید دکتری هماهنگ با استانداردهای جهانی است و کاملاً یک نظام پاسخگویی در سازمان سنجش و دانشگاه‌های مجری پیش‌بینی شده است. وزارت علوم خود نیز نظارت کامل بر اجرای مفاد آیین‌نامه دارد.

معاون آموزشی وزارت علوم یادآور شد: همچنین شیوه‌ نامه‌ ای در این خصوص تدوین شده است که همه ریزه‌کاری‌های انجام کار را پیش‌بینی کرده که ظرف دو ماه آینده ابلاغ می‌شود.

معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: متاسفانه ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که اهداف مذکور محقق نشده است، برای همین ساز و کار آن مجدد بررسی می‌شود و پذیرش دانشجو در این پردیس‌ها به روش آزمون غیرمتمرکز، متوقف شد تا زمانی که ساز و کارهای جدید ارائه شود و این پردیس‌ها به اهداف قبل بازگردند.

وی در ادامه به ساماندهی موسسات آموزش عالی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۱۴۳ موسسه دولتی داریم که بالغ بر ۶۰ مورد آن عمری کمتر از ۱۵ سال دارند. این دسته از موسسات، استاندارد قابل قبول ندارند و طرح ساماندهی این موسسات در دستور کار قرار دارد و گزارشی نیز از آنها تهیه شده که چگونه بتوانیم به این موسسات کمک کنیم که تا سطح دانشگاه‌های قابل قبول ارتقا یابند.

شریعتی نیاسر به سطح‌ بندی موسسات دولتی اشاره کرد و گفت: به غیر از ۱۰ دانشگاه گروه یک، مابقی موسسات دولتی به یک چشم دیده می‌شوند؛ ضابطه‌ مند نیستند و نمی‌توانیم آنها را متمایز کنیم. بر همین اساس طرحی شروع شده است که امیدواریم تا آخر شهریور ماه به نتیجه برسد که بتوانیم این موسسات را سطح‌ بندی کرده و یک تعریف قابل قبول ارائه دهیم و مطابق با هر دانشگاه، ماموریتی برای آنها تعیین کنیم.

معاون آموزشی وزارت علوم در ادامه یادآور شد که سطح‌ بندی موسسات غیردولتی انجام شده است و ظرف یکی دو هفته آینده ابلاغ می‌شود. ۳۵۸ موسسه غیردولتی در چهار سطح تعریف شده است. البته این اعلام سطح‌ بندی به صورت آزمایشی است که شش تا یک سال موسسات این سطح‌ بندی را مورد توجه قرار می‌دهند و در مورد آن اظهارنظر می‌کنند.

وی همچنین گفت: زمانبندی ترم دانشگاه‌ها به خود دانشگاه‌ها واگذار و در قالب بخشنامه‌ای به آنها ارائه شده است که دانشگاه‌ها بر اساس شرایط اقلیمی و با رعایت ضوابط لازم می‌توانند از مهرماه امسال زمانبندی ترم دانشگاه‌ها را خود انجام دهند.

معاون آموزشی وزارت علوم یادآور شد: ظرفیت دانشگاه آزاد در مقطع کارشناسی ۶۰ نفر، کارشناسی ارشد ۲۰ نفر و دکتری هفت نفر در هر رشته – محل برای سال تحصیلی ۹۵-۹۴ ابلاغ شده است.

شریعتی نیاسر افزود: همچنین ساماندهی مراکز الکترونیکی دانشگاه‌ها در دست بررسی است و در همین راستا کل آموزش‌های الکترونیکی دانشگاه آزاد در یک واحد جامع تهران متمرکز شد که به دانشگاه آزاد نیز ابلاغ شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا