چالشی برای حامی طرح آموزش و پذیرش وکالت

پرسش رئیس اسکودا:

آقای توکلی! چطور بدون کنکور بورس دکتری گرفتید؟

پایگاه خبری اختبار- رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران، به‌صورت ضمنی احمد توکلی را به استفاده از رانت در اخذ بورس دکتری متهم کرد.

به گزارش اختبار پس از آن که احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در نامه‌ای خطاب به نمایندگان مجلس با طرح ادعای انحصارطلبی کانون‌های وکلا از طرح آموزش و پذیرش وکالت اعلام حمایت کرد، دکتر مرتضی شهبازی‌نیا رئیس اسکودا در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

«آقای احمد توکلی یک‌سال بعد از من و در سال شصت و هشت دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی شد در رشته اقتصاد. هم اتاقی و دوستی داشتم که شاگرد اول رشته اقتصاد بود و هم ورودی آقای توکلی. مرتب می نالید که مجبور بود درس‌ها را با آقای توکلی مرور کند.

من و دوستم شاگرد اول بودیم (من در حقوق و دوست همولایتی ام در اقتصاد) و بلافاصله هر دو در ارشد قبول شدیم.

عجیب بود که تقریبا هم‌زمان با فارغ‌التحصیل شدن شاگرد اول‌ها در فوق لیسانس، آقای توکلی دکترایش را در اقتصاد از انگلیس و با بورس و بدون کنکور گرفته بود و داشت استاد می‌شد!

جناب توکلی من هرگز نمی‌توانم باور کنم کسی که دستش از رانت پاک نیست، بتواند صادقانه با انحصار مقابله کند.

جناب توکلی راه مبارزه با فساد و رانت و انحصار، حاکمیت قانون است و من هنوز نمی‌دانم شما با کدام قانون بدون کنکور بورس گرفتید و استاد شدید؟

صرف‌نظر از مطالبتان راجع به نهاد وکالت، برای اینکه ادعای حضرت‌عالی را باور کنم سال‌هاست مترصد مجالی هستم که این سؤال را از شما بپرسم و شما صادقانه جواب بدهید.

با نامه رسمی هم این سؤال را از حضرت‌عالی خواهم پرسید.»

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۴۱ دیدگاه ها

  1. متأسفانه دانشگاه های بی کیفیت این امید با مدرکی که به دانشجو می دهند این امید واهی در اول دانشجویی رو در فرد ایجاد می کنند که شخص می تونه در آینده با تکیه به این مدرک وکیل یا قاضی بشه! و شخص هم وقتی با مدرک به اصطلاح جزوه ای چند سال پشت آزمون وکالت یا قضاوت درجا میزنه فکر می کنه که تمام سوالات آزمون وکالت از بیخ مشکل داره و در نهایت باید آزمون برداشته بشه! کسی منکر اشکالات جزئی آزمون نیست اما شما چرا آزمون وکالت ۹۷ رو با آزمون سردفتری مقایسه نمی کنید!؟ آزمونی که در اون چهار خواهر از شهری که اصلاً نام اون تو دفترچه اولیه نبود جذب شدند! من اولین باری که به صورت دست گرمی در سال ٨٨ (اولین سالی که آزمون توسط سنجش به صورت متمرکز برگزار شد) در کانون مرکز شرکت کردم بعد از اون اومدم شروع به برنامه ریزی کردم برا اینکه چه منابعی رو بخونم و چطور بخونم که در سال ۸۹ قبول بشم. با خودم گفتم که رقیب های اصلی من کسانی هستند که فارغ التحصیلان دانشگاه های سطح بالا و افراد با برنامه ریزی دقیق هستند پس باید جوری خودمو آماده کنم که آمادگی پاسخگویی به هر سوالی رو داشته باشم پس شروع کردم به روش خوندن مفهومی و نه فقط حفظ کردن صرف. که این سبک خوندن تو درس اصول فقه و حقوق مدنی و تجارت بهم خیلی کمک کرد. تو اون سال آقای بهزاد روشن از دانشگاه شهید بهشتی (رشته حقوق تجارت بین الملل) نفر اول شدند. اینم بگم اسم دانشگاه ممکنه به شما انگیزه بده اما حرف اول رو پشتکار و تلاش شما همراه با برنامه ریزی دقیق میزنه و تقویت حس اعتماد به نفس و نترسیدن از آزمون.

  2. دوست گرامی امیر خان، معنای مصادره مطلوب این است: مصادره بر مطلوب، استدلالی است صوری که دلیل و مدعی (به فتح عین) یکی باشد و معمولاً با تغییر صورت و وحدت مفهوم. مدعی، مجهول و اگر دلیل، عین مدعی باشد مجهول را تکرار کرده است و تکرار مجهول چیزی را روشن نمی کند. (دکتر محمد جعفر جعفری لنگرودی، مبسوط در ترمینولوژی حقوق، جلد پنجم، واژه مصادره بر مطلوب، شماره ١٢٨۴٨، ص ٣٣٧۶). دوست گرامی در حدود پنج سال پیش در پرونده ای وکیل خوانده دعوی بودم، خواهان به استناد فیش بانکی مبلغی را به حساب موکلم واریز نموده بود و ادعا می نمود که واریز مبلغ مذکور از باب قرض بوده است در آن پرونده علاوه استدلالات حقوقی پیرامون ماده ۲۶۵ قانون مدنی در لایحه خود توضیح دادم که مدعی (خواهان) با توجه به سند ابرازی ادعا می نماید که مبلغی را به موکل قرض داده است در صورتی که دلیل وی (فیش بانکی) عین مدعی (ادعای) ایشان بود زیرا فیش بانکی فقط مثبت واریز مبلغی پول به حساب خوانده بود و در اینجا دلیل خواهان عین مدعی (ادعای) وی بود و مصادره بر مطلوب محسوب می شد. دوست گرامی شما که یک حقوق خوان و در آینده وکیل می شوی نباید بدون توجه به بار معنایی کلمه از آن استفاده کنید. بنده وکیل هیئت مدیره کانون وکلای مرکز نیستم اما این را می دانم که سواد و معلومات ایشان از من و شما واقعاً بالاتر است. نمونه شو توضیح دادم در سطر قبل. آقا رامین جذب دانشجوی حقوق توسط دانشگاه های بی کیفیت بدین دلیل باید متوقف شود که دانشجوی کارشناسی و کارشناسی ارشد این دانشگاه ها برای یک بار هم که شده کتاب ترمینولوژی را مطالعه ننموده و واژه ای را به زبان می‌آورد که اصلاً بار معنایی آن را نمی داند. بعد انتظار داریم چنین شخصی از جان و مال و آبروی افراد در دادگاه با چنین معلوماتی دفاع نماید! بله دوست عزیز به این دلیل دانشگاه های بی کیفیت باید تعطیل بشه! ضمناً، من تو کامنت قبلی راهکار حل این مشکل رو ارائه کردم حالا شما قبول نداری اون یه بحث دیگه هستش! یکی از دوستانم در خصوص مصاحبه حضوری آزمون قضاوت نقل می کرد که داوطلبی واژه امور حسبی (به کسر ح) رو امور حسبی (به فتح ح) تلفظ کرد که مصاحبه گیرنده به طور ضمنی با لبخندی به داوطلب گفته که شما مردود هستید! آیا چنین دانشجویی صلاحیت وکالت یا قضاوت دارد!؟ آیا کسی که با جزوه مدرک گرفته واقعاً کارشناس اون رشته محسوب میشه!؟ و هم رشته ای عزیز، مشت نمونه خروار هستش!

  3. دوستان
    ۱- سالانه حدود ۱۵۰۰ نفر بدون ازمون پرونده وکالت میگیرند(قضات بازنشسته و …)که این ظلم در حق افراد باسواد و توانمنده و جوانه
    ۲- ۳۰%ظرفیت جذب از طریق ازمون هم اختصاص به سهمیه ای ها داره(فرزندان و بستگان شهدا و جانبازان و….) که این هم ظلم در حق افراد باسواد و توانمنده و جوانه.(گیرم که پدر تو بود فاضل/از فضل پدر تو را چه حاصل؟)
    حالا با توجه به مسائل بالا اگه قرار باشه ظرفیت زیاد بشه با کلا ظرقیت برداشته بشه این عملا به ضرر افراد باسواد و توانمنده و جوانه چون همین الان با وجود ظرفیت ها بازار کار وکالت اشباعه و بسیاری از وکلا جوان بیکار یا کم کارن.
    بهترین راه این که همین ظرفیت باقی بمونه(ظرفیت فعلی با ازمون + تعداد تقریبی بدون ازمون)ولی همه صرفا از طریق ازمون و بدون سهمیه و رانت پذیرفته بشن اینجوری حق به حق دار میرسه و هرکس که باسواد و توانمنده موفق میشه از طرفی میزان جذب عادلانه(که الان فقط ۷۰% ظرفیت جذب از طریق ازمونه)هم دو برابر میشه.
    لطفا برای افزایش اطلاعات یه نگاهی هم به مطالب این لینک بندازید:
    https://www.ekhtebar.ir/%d8%a2%d9%85%d8%a7%d8%b1-%d8%aa%da%a9%d8%a7%d9%86%e2%80%8c%d8%af%d9%87%d9%86%d8%af%d9%87-%d8%a7%d8%b9%d8%b7%d8%a7%db%8c-%d9%be%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%86%d9%87-%d9%88%da%a9%d8%a7%d9%84%d8%aa-%d8%a8%d9%87/

  4. دوستان و همکاران و هم رشته ای های گرامی به نظر راهکار اینه که قانون در مورد جذب بدون آزمون قضات و کارمندان بازنشسته باید تغییر کنه و ضمنا قانون جدید نباید به افراد بازنشسته اذن شرکت در آزمون کارآموزی وکالت را بدهد. باید مانند کانون های وکلای کشور فرانسه از جمله کانون وکلای پاریس به جای کارآموزی بی فایده نزد وکیل سرپرست نهادی به نام دانشگاه یا به قول فرانسوی ها مدرسه وکالت تشکیل شود تا کارآموزان وکالت قبل از ورود به بازار کار با فنون مذاکره با موکل، طرز تنظیم وکالتنامه، فنون دفاع در دعاوی کیفری، حقوقی و اداری و نگارش لوایح قضایی و غیره رو یاد بگیرند و این آموزش ها در سطح بالاتر برای وکلای پایه یک نیز به صورت مستمر ادامه پیدا کند. وکیل سرپرست در ٩٩ درصد مواقع به کارآموز وکالت هیچ امری را آموزش نمی دهد و فقط دفترچه کارآموزی را مهر میکنه. وکالت نیز باید اجباری شود. ضمنا تعیین ظرفیت باید محدود و به اندازه تناسب ورودی پرونده ها به مراجع قضائی و غیر قضایی با برگزاری آزمون کارآموزی وکالت باشد. تا به این شکل کیفیت خدمات حقوقی هم در جامعه ارتقاء پیدا کند. همچنین، باید دانشگاه های بی کیفیت اجازه جذب و پذیرش دانشجوی حقوق را نداشته باشند.امکان پذیرش در سایر مشاغل حقوقی نیز مانند قضاوت و سردفتری و کارمندی در مشاغل حقوقی نیز باید با همین معیار باشد.

    1. دوست عزیز من روزی که رفتم برای کاراموزی خود وکیل سرپرست رسما گفت پرونده و … نیست… گفت فردا نگی من چیزی یادت ندادم و… در اصل گفت از همین الان بدون وکالت مثل قبل نیست و هیچ خبری نیست…
      از این بابت که اگر شخص خودش تلاش کنه و اهل مطالعه باشه میتونه حتی در طی دوران کار اموزی لایحه تنظیم کنه از یه وکیل با ۲۰ سال سابقه کار شکی نیست…
      اما حقیقتا مساله اینه : ایا پرونده هم هست ؟ فرض کنید ما بهترین فروشگاه لوازم ورزشی رو داریم اما توی این وضعیت که نمیشه مایحتاج ضروری زندگی رو تهیه کرد میشه رفت وسایل ورزشی خرید ؟

      واقعا نمیدونم اقای توکلی پیش خودش چی فکر میکنه…. من نمیگم جذب قضات رو هم الکی افزایش بدن اونم مشکلات خاص خودش رو ایجاد میکنه…
      به نظرم میرسه این افراد فارغ التحصیل حقوق شیش ماه… فقط شیش ماه با هر سطح علمی که دارن بشینن درست و حسابی و به دور از فضای مجازی بخون و وکالت قبول شن و بعدش هم ببینن هیچ خبری نیست…
      دیگه چه اصراری دارن که همه فارغ التحصیلان بشن وکیل؟
      باد که بیاد توی سوراخ موش هم میره… الان وضع وکالت هم چندان مناسب نیست…
      اونی هم که داره سه سال میخونه و قبول نمیشه… من به نظرم یه کلام بره یه کار دیگه کنه… چرا بی استعدادی خودش رو در زمینه وکالت نمی پذیره ؟ برادر من خواهر من قبول کن نمیتونی شاید رفتی جای دیگه و استعدادت شکوفا شد تونستی ده برابر یه وکیل دربیاری…

  5. دوست گرامی (آقای امیر خان) کسی که از نظر معلومات حقوقی جزء نخبگان این مملکت بوده و هست و تمام مقطع تحصیلی از کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری رو در دانشگاه تهران گذرونده و به زبان انگلیسی و فرانسه و عربی مسلط هستند بعد شما فکر می کنی تو آزمون کانون قبول نمیشه!!! خیلی جالبه!!! نکنه سوالای آزمون وکالت که ما توش قبول شدیم از فضا و کره مریخ میاد و ما خبر نداشتیم! دانشگاه تهران به همراه دانشگاه علامه طباطبایی و شهید بهشتی جزء سه دانشگاه سطح الف و برتر ایران هست و فارغ التحصیلان اون بدون آزمون کتبی جذب قضاوت می شوند.

    1. سلام من سه چهار تا کامنت از شما خوندم و چیزی که در فرمایشات شما پررنگ تر هست اینه که شما تو دانشگاه برتر درس خوندین و خیلی معلومات بالایی دارین و بقیه دانشگاه ها باید تعطیل بشن.

  6. یاد سوره شعرا افتادم
    والشُّعَراءُ یَتَّبِعُهُمُ الْغاوُونَ «۲۲۴» أَ لَمْ تَرَ أَنَّهُمْ فِی کُلِّ وادٍ یَهِیمُونَ «۲۲۵» وَ أَنَّهُمْ یَقُولُونَ ما لا یَفْعَلُونَ «۲۲۶»

  7. سلام
    متاصفانه پیام ها رو که میخونم طقریبا کسی راهکاری ارائه نمی کنه و فغت از هم دیگر انطقاد می کنند و مثل بچه ها از هم قلط املایی میگیرند.

    و به سواد و علم هم توهین می کنند

    چه وکیل باشیم وچه غیر وکیل همینکه حقوق خوان و هم رشته هستیم و در زمینه حقوقی فعالیت می کنیم جامعه حقوقی کشور را تشکیل می دهیم. اینکه وکلای محترم فکر می کنند جامعه حقوقی کشور فقط بر گرفته از کسانی است که در آزمون وکالت قبول شده اند خود نیز انحصار طلبی این نهاد را آشکار می کند.

    1. بحث هم اینجاست استاد حقوقی که نتونه امهات متون قانونی و مباحث اصلی حقوقی کشور و کتابای اصلی حقوق مثل مدنی و تجارت و جزا و … نتونه این چند مبحث رو مسلط بشه روی چه حسابی اصلا باید بشه استاد حقوق که دانشجو هم پرورش بده ؟ شما میدونید هستند اساتید از دانشگاه های درجه یک که نمیتونن وکالت قبول شن ؟!

      1. با همین اسم
        بابت اینکه پرچم دار عدالت و شفافیت تو مملکت خودش چنین مسایلی داره انتقاد و ابراز تاسف کرده بودم همچنین از برخورد احساسی و بدون تحقیق مردم و مردودین ازمون وکالت با مساله وکالت
        جمله اخرم این بود : از ماست که بر ماست

  8. باسلام به خدمت همکاران محترم وکلا ازآنجاکه مستحضریدکشورهای جهان سوم ودرحال توسعه بالابی درون اجتماعی ودرون کشوری ورفتارسلیقه ای والخصوص درتمام نهادها وسازمانها وشرکتها خصوصی ودولتی به شدت با انحصارگری ورابطه ای و…این کشوررا وملت اش رابه اصطلاح مدیریت می کنندکه بزرگترین آسیب به کشوروملت می رسانند اینکه آقای توکلی برای چه اهداف چنین نامه درخصوص وکالت به مجلس نوشته نفس موضوع واقدام کاملا” صحیح وانسانی بوده ومعیارجذب وکیل برای توسعه اجتمایی وفرهنگی وکاهش پرونده های قضایی نیازمندجذب افرادبا انگیزه وصالح علمی که ازکسب نمره حداکثر۶۰/ کاملا” درست است وهمه ماوکلاءباید ازانحصاردرون اجتمایی وکشوری باید دست بکشیم هرچندآمریکا دشمن ما است ولی توجه داشته باشید که ملت خودرا لای منکنه قرارنمی دهددرهرکشوروسیاره وقاره منافع باشد برای مردمش مهیا می کندولی مااز خودمی خوریم وخودسرکوب می کنیم

  9. آقایان و خانم ها حرفه وکالت اشباع شده و این اشباع شدن به ضرر مردم جامعه است و فساد آوره . وکیل با جان و مال و ناموس مردم در ارتباطه و باید سواد حقوقی لازم برخوردار باشه، باید از یک آزمون و فیلتر سخت عبور کنه و وکیل بشه همینجوری که نمیشه فله ای همه وکیل بشن و بعد بیان دلالی کنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا