کانون وکلای مرکز به‌دنبال رفع ایرادات آزمون وکالت

عیسی امینی در گفت‌وگو با اختبار:

هیأت‌مدیره کانون وکلای مرکز تصمیمی برای تکمیل‌ظرفیت آزمون سال ۹۶ نداشته است

پایگاه خبری اختبار- رییس کانون وکلای دادگستری مرکز در گفت‌وگویی با اختبار، از تصمیم این کانون برای تدوین «طرح رفع ایرادات آزمون وکالت » خبر داد.

دکتر عیسی امینی که در انتخابات هیأت مدیره دوره سی‌ام کانون وکلای دادگستری مرکز در اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ به ریاست این کانون انتخاب شد، درباره ضرورت تدوین چنین طرحی بیان داشت:

در شیوه کنونی برگزاری آزمون وکالت، نمره‌های داوطلبان هر کانون به‌صورت جداگانه سنجیده می‌شود. بنابراین گاه مشاهده می‌کنیم که داوطلبی در کانون منتخب خود پذیرفته نمی‌شود، اما با توجه به نمره‌ای که کسب کرده است چنانچه در کانون دیگری آزمون می‌داد، پذیرفته می‌شد. این روش، نقش عنصر شانس را  در سرنوشت داوطلبان پررنگ می‌کند.

طرح مورد نظر ما، به دنبال حل این مشکل است؛ بر این اساس همه داوطلبان در یک آزمون شرکت می‌کنند و رتبه آن‌ها در مقایسه با داوطلبان سراسر کشور سنجیده می‌شود. در نهایت داوطلبان با توجه به نمره‌‌ای که کسب کرده‌‌اند و رتبه‌ آن‌ها در میان تمامی داوطلبان، به ترتیب کانون‌های مورد نظر خود را انتخاب کنند.

با این شیوه جلوی برخی آسیب‌های فعلی آزمون گرفته خواهد شد و نقش عامل شانس در انتخاب کانون از میان می‌رود.

مدیر گروه حقوق و تحصیلات تکمیلی دانشکده حقوق دانشگاه آزاد تهران مرکز در پاسخ به این پرسش که این طرح در چه مرحله‌ای قرار دارد افزود: این طرح فعلاً در حد پیشنهادی است که در کانون وکلای مرکز مطرح شده و بنا داریم پس از تدوین نهایی، آن را به اتحادیه سراسری کانون‌های وکلا ارائه کنیم تا در مجمع عمومی اتحادیه به رأی گذاشته شود.

بنابراین اولاً اجرایی شدن این طرح،‌ منوط به تصویب آن در مجمع عمومی اسکودا است و ثانیاً، در آزمون سال جاری، تغییری در شیوه برگزاری و انتخاب کانون نخواهد بود و رویه‌ی سابق مجری است.

امینی در پایان درباره تکمیل ظرفیت آزمون وکالت سال ۹۶ کانون وکلای مرکز اظهار داشت: پس از آزمون سال گذشته، ظرفیت این کانون در یک نوبت به‌طور قانونی افزایش یافت و اسامی ۳۳۰ نفر دیگر نیز به‌عنوان پذیرفته‌شدگان این کانون اعلام شد، به‌این ترتیب در عمل ۳۳۰ نفر بیشتر از ظرفیت اعلام‌شده در آگهی آزمون وکالت را پذیرش کردیم. باتوجه به این امر، هیأت مدیره تاکنون تصمیمی درخصوص انجام تکمیل ظرفیت برای آزمون سال ۹۶ نداشته است.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۵ دیدگاه ها

  1. با سلام و احترام .با این روش از این به بعد نیازی نیست بزنید کانون های وکلا چند نفر میخوان .چون مثلااگر نیازکل کانون ها ۲۰۰۰ نفرباشه . نسبت به امتیاز۲۰۰۰ نفر اول پخش میشن تو استانها.یکم فقط یکم فکر کنید بعد تصمیم بگیرید

  2. دکتر عیسی امینی می گویند: “این روش، نقش عنصر شانس را در سرنوشت داوطلبان پررنگ می‌کند” باید عرض شود. به نظر من اساسا برگزاری آزمون استخدامی به صورت صرفا سوالات تستی با توجه به سوالات اختلافی که هر سال شاهد هستیم نیازمند عنصر (چاشنی) شانس می باشد. اگر واقعا دلسوز داوطلبان هستند دست کم دو برابر ظرفیت را به مصاحبه دعوت کنند و نمره احراز شده در مصاحبه علمی را نیز ملاک پذیرش قرار دهند. البته نه آنطوری که مرکز مشاوران و یا سردفتران بسیار بسته و بی نظم برگزار می نمایند.

    1. آزمون تستی سالم ترین راه پذیرش است هرچه مداخله نیروی انسانی برای پذیرش بیشتر باشد فساد و تبعیض افزایش پیدا می کند.

      1. فراموش کردم اشاره کنم که با این روش به جای اینکه به بومی گزینی بپردازیم در جهت مخالف آن اقدام می کنیم. من کاری با فساد و تبعیض ندارم. کما اینکه در رابطه با همین شکل برگزاری نیز شائبه هایی وجود دارد. صحبت من بیشتر مربوط میشد به “چاشنی شانسی” که ایشان اشاره کرده بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا