گفت‌وگو با ابوالفضل خاکزاد بجستانی رتبه ۱ سهمیه ایثارگران در رشته حقوق بین الملل آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۲

گفت‌وگو با رتبه ۱ سهمیه ایثارگران در رشته حقوق بین‌الملل آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۲

لطفا قدری از سوابق تحصیلی‌تان بگویید

ابوالفضل خاکزاد بجستانی هستم دانشجوی رشته حقوق دانشگاه مفید قم و طلبه سطوح عالی حوزه علمیه قم که در آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۲، رتبه ۱ رتشه حقوق بین‌الملل را در سهمیه ایثارگران (۲۵ درصد) کسب کردم.

منابع مطالعاتی‌تان چه بود؟

برای درس حقوق بین‌الملل جزوه دکتر بیگ زاده را مطالعه کردم که در حال حاضر کتاب شده است و اگر دوستان قصد مطالعه دارند حتما جزوه جدید یا کتاب را تهیه کنند و مطالعه کنند.

همچنین به صورت مختصر کتاب دکتر ضیایی بیگدلی را هم مطالعه کردم ولی به نظرم مهم‌ترین منبع برای این درس مطالعه متن اسناد بین‌المللی است چون چند سال است که طراح سوالات از کتاب های حقوق بین‌الملل فاصله گرفته اند و از متن اسناد سوال طرح می‌کنند.

امسال هم همینطور بود. کتاب های دیگری مثل کتاب حقوق بین‌الملل ربکا والاس ترجمه دکتر سید قاسم زمانی و کتاب بین‌الملل عمومی دکتر امیرساعد وکیل هم هست که داوطلبین می توانند استفاده کنند.

برای درس سازمان های بین‌المللی از کتاب دکتر بیگ زاده استفاده کردم و یک ماه آخر دو جلدی دکتر سید قاسم زمانی را هم چند بار مطالعه کردم و به نظرم همین دو منبع کافی است.

برای درس حقوق اساسی یک از  کتاب حقوق اساسی و نهاد های سیاسی مرحوم دکتر قاضی استفاده کردم، البته در کنارش کتاب آقای رفیق مصطفایی هم مطالعه کردم. برای درس اساسی ۲ از ویس های اقای قدوسی استفاده کردم. در کنارش از کتاب آقای رفیق مصطفایی و همچنین کتاب درس آزمون امیرساعد وکیل و آیدا حاصلی استفاده کردم.

برای درس متون حقوقی ۶۰ درصدی که زدم مدیون دوره بنیادین زبان استاد بزرگوارم آقای دکتر طاهر حبیب زاده هستم. با توجه به اینکه پایه زبانی بنده ضعیف بود دوره بنیادین دکتر حبیب زاده نقش موثری داشت و به دانشجویانی که پایه ضعیفی دارند به شدت این دوره را توصیه میکنم.

در کنار تمام این موارد توصیه می‌کنم داوطلبین حتما سوالات کنکور دکتری را تحلیل کنند. اگر اشتباه نکنم امسال ۲ یا ۳ سوال از کنکور دکتری سال‌های قبل در آزمون بود.

برای تست زنی در گرایش حقوق بین‌الملل مثل سایر گرایش ها کتاب تست خوبی وجود ندارد و یا اگر هم هست من مشاهده نکردم به همین علت به دوستان توصیه می کنم تست های سال گذشته  ارشد و دکتری را تحلیل کنند.

البته بنده در آزمون های آزمایشی مدرسان شریف هم شرکت کردم که به نظرم تا حدود زیادی مفید واقع شد.

تهیه بروزترین قوانین خاص آزمون وکالت منبع آزمون وکالت

چه درسی برای شما چالش‌برانگیز بود؟

تنها درسی که برای بنده چالشی بود درس متون حقوقی بود که خداروشکر با دوره بنیادین دکتر حبیب زاده این مساله تبدیل به نقطه قوت من شد و جالب اینکه بنده فقط ۹ جلسه از دوره بنیادین را گوش کردم و مطالعه کردم

لطفا درباره برنامه مطالعاتی‌تان کمی توضیح بدهید

بنده به صورت تخصصی از مهرماه مطالعاتم را شروع کردم ولی قبلش با کتاب های حقوق بین‌الملل تا حدودی درگیر بودم.

دو سه ماه اول روزی میانگین ۴ ساعت مطالعه می‌کردم اما این اواخر تا ۸ ساعت هم می‌رسید.

با توجه به اینکه در گرایش بین‌الملل چهار درس آزمونی وجود داره من هرروز تمام دروس را می خواندم ولی زمان خودم را به دو قسمت تقسیم کرده بودم که نصفش متون حقوقی بود و نصف دیگر بقیه دروس را شامل می شد.

سوالات آزمون مطابق انتظارتان بود؟

در گرایش بین‌الملل معمولا سوالات فراتر از کتاب داده می شود و هرساله دانشجویان غافلگیر می‌شوند. در کلید پیشنهادی سازمان سنجش یک سوال به طور خیلی واضح اشتباه بود که خدا را شکر اصلاح شد و درصد سوال اعمال شد.

برای ادامه تحصیل کدام دانشگاه را مد نظر دارید؟

هنوز برای این موضوع تصمیم نگرفته‌ام و باید با اساتیدم مشورت کنم.

برای مدیریت جلسه آزمون چه راهکاری داشتید؟

در مورد بحث مدیریت زمان هم چون تعداد سوالات گرایش حقوق بین‌الملل کم است و به راحتی می‌توان زمان را مدیریت کرد. من امسال ۲۰ دقیقه زمان اضافه آوردم و اگر عجله نمی کردم شاید رتبه بهتری کسب می کردم.

و حرف آخر؟

در آخر جا داره تشکر‌ کنم از خانوادم که در این مدت خیلی صبوری کردند و زحمت کشیدند، مجموعه دانشگاه مفید خصوصا استاد بزرگوارم جناب آقای دکتر محمد حبیبی مجنده که مشوق بسیاری از دانشجویان هستند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا