گفت‌وگو با سجاد قدمیاری رتبه ۱ حقوق بین‌الملل در آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۲

پایگاه خبری اختبار- سجاد قدمیاری متولد سال ۱۳۸۰ و فارغ‌التحصیل رشته حقوق دانشگاه فردوسی است که در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۲ موفق به کسب رتبه ۱ حقوق بین‌الملل، رتبه ۱ حقوق ارتباطات، رتبه ۲ حقوق محیط زیست و ۷ حقوق عمومی شده است.

گفت‌وگوی اختبار با این رتبه برتر آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ را در ادامه می‌خوانید.

 از کی مطالعه برای آزمون ارشد را شروع کردید و شیوه مطالعه شما به چه ترتیبی بود؟ فرصت مطالعه تمام‌وقت را داشتید یا احیاناً شاغل بودید؟

خیر، شاغل نبودم. از تابستان زبان تخصصی را با دوره بنیادین دکتر حبیب زاده کار کردم و کتاب حقوق بین الملل دکتر ضیایی بیگدلی را هم که بخش هایی از آن را در دوره کارشناسی مطالعه کرده بودم، مجدد بازخوانی می کردم، اما مطالعه جدی برای آزمون را از آغاز پاییز شروع کردم که حدودا روزی ۳ تا ۴ ساعت مطالعه را داشتم.

به دلیل اینکه در آن ترم ۱۶ واحد درس داشتم و در مسابقه موت کورت جساپ هم شرکت کرده بودم، در پاییز بیشتر از روزی ۴ ساعت به جز آخر هفته نمی توانستم وقت بگذارم و این مطالعه حتی از اواسط آذر تا تقریبا آخر دی ماه به طور کلی قطع شد.

در یک ماه انتهایی یعنی تقریبا اوایل بهمن، خیلی جدی مطالعه کردم و ساعت مطالعه ام افزایش داشت به طوری که در روزهای آخر واقعا کار دیگری به جز مطالعه نداشتم و سه هفته ابتدایی ترم هشتم را دانشگاه نرفتم. البته این را نیز باید اضافه کنم که پایه حقوق بین الملل من از قبل نسبتا قوی بود.

در خصوص شیوه مطالعه نیز، شیوه خاصی نداشتم و صرفا مطالب را مطالعه و مرور می کردم. اما این را نیز باید اضافه کنم که با اینکه سوالات ارشد اغلب حفظی است، داوطلبان سعی نکنند صرفا مطالب را حفظ کنند بلکه سعی کنند آن ها را بفهمند و از قبل با ماهیت و ساختار حقوق بین الملل که با حقوق داخلی بسیار متفاوت است، آشنا شوند. این مسئله در مطالعات بعدی به آن ها کمک به سزایی خواهد کرد.

منابع مطالعاتی‌تان چه بود و چطور این منابع را انتخاب کردید؟

برای درس حقوق بین الملل، کتاب دکتر ضیایی بیگدلی و بخش هایی از کتاب دکتر ربکا والاس ترجمه دکتر زمانی به علاوه چندین بار اسناد مهم حقوق بین الملل را مطالعه کردم.
کتاب دکتر بیگدلی مرجع این درس است و چندین بار آن را کامل مطالعه کردم اما امسال کتاب دو جلدی دکتر بیگ زاده که بسیار جامع و مفصل است نیز به چاپ رسید و ممکن است طراحان از امسال برای طرح سوال به سراغ این کتاب بروند، بنابراین پیشنهاد می کنم داوطلبان سرفصل های کتاب دکتر بیگدلی را در کتاب دکتر بیگ زاده نیز مطالعه کنند زیرا این کتاب بسیار قطور است و خواندن آن به صورت کامل وقت زیادی را می طلبد که در این مقطع شاید لازم نباشد.

برای تست نیز از کتاب خانم نسرین ترازی استفاده کردم که هم تست های تالیفی داشت و هم تست های آزمون های سال های گذشته؛ تست های تالیفی آن کمی مشکل داشت که طبیعی است اما در مجموع از آن راضی بودم. ممکن است کتاب های تست بهتری هم وجود داشته باشد.

برای حقوق سازمان های بین المللی بنده کتاب دکتر بیگ زاده را از ابتدا تا بخشی که وارد موسسات تخصصی سازمان ملل متحد می شود دوبار مطالعه کردم و به نظرم خواندن از آن بخش به بعد کتاب برای آزمون ارشد لازم نیست و همچنین دو جلد کتاب دکتر زمانی که پیشنهاد می کنم داوطلبان کتاب دکتر بیگ زاده و زمانی را در کنار هم بخوانند زیرا مکمل همدیگر هستند.

برای حقوق سازمان ها کتاب تست نداشتم و به تست های آزمون های سال های پیش که در کانال اختبار بود اکتفا کردم، اما اگر داوطلبان کتاب تستی هم توانستند پیدا کنند که تست های تالیفی داشت، پیشنهاد می کنم تهیه کنند.

برای حقوق اساسی، کتاب بایسته های دکتر قاضی و جلد دو کتاب دکتر هاشمی را دوبار مطالعه کردم و قانون اساسی را نیز چندین بار خواندم.

برای تست، از کتاب آقایان جعفری و عبدالهیان استفاده کردم. این کتاب تست، کتاب خیلی خوبی بود که نظریات مشورتی شورای نگهبان را به تفکیک برای هر اصل قانون اساسی آورده بود و برای تست ها، پاسخنامه جامعی داشت و به داوطلبان پیشنهاد می کنم.

برای متون حقوقی منبع مشخصی وجود ندارد، بلکه شما باید زبان عمومی قوی داشته باشید و در درجه بعد با مطالعه منابع حقوقی انگلیسی، با اصطلاحات حقوقی آشنا شوید و زبان تخصصی خود را تقویت کنید.

زبان عمومی من از قبل قوی بود و به واسطه شرکت در موت کورت جساپ که یک مسابقه حقوقی بین المللی است، از قبل برخی منابع حقوقی انگلیسی را مطالعه کرده بودم و با اصطلاحات حقوق بین الملل تا حدودی آشنا بودم.
من برای منبع از دوره دکتر حبیب زاده و  تست های آزمون های سال های پیش استفاده کردم. دوره دکتر حبیب زاده بسیار جامع و با قیمت مناسب است و در آن متون حقوقی با حوصله بالا توسط مدرس دوره تحلیل می شود که نقطه قوت این دوره است.

به داوطلبان پیشنهاد می کنم تا می توانند متن های اصیل انگلیسی بخوانند و برای داوطلبان حقوق بین الملل، این امکان بهتر فراهم است تا با خواندن اسناد مهم بین المللی و آرای دیوان بین المللی دادگستری، ضمن تقویت پایه حقوق بین الملل خود، در زبان تخصصی نیز پیشرفت حاصل کنند که روی این مسئله تاکید ویژه ای دارم.

برای انتخاب منابع، مصاحبه رتبه های سال های گذشته را می خواندم و البته از تیم خوب آکادمی حقوق هم مشورت گرفتم.

درباره برنامه مطالعاتی‌تان کمی توضیح بدهید.

من روزانه سه درس حقوق بین الملل، حقوق سازمان ها و حقوق اساسی را طبق سرفصل هایی که مشخص می کردم، مطالعه می کردم و برای متون حقوقی به جز انجام دوره دکتر حبیب زاده، مطالعه مستقلی نداشتم.

سعی می کردم به هر سه درس وقت تقریبا برابری در روز اختصاص دهم اما در مرحله مرور، برای حقوق بین الملل به دلیل گسترده بودن و اهمیت بیشتر آن، از دو درس دیگر بیشتر وقت گذاشتم و آن را بیشتر مرور کردم به طوری که کتاب دکتر بیگدلی و اسناد مهم را چندین بار خواندم.
تقریبا یک یا یک و نیم ماه قبل از آزمون بود که شروع به تست زنی کردم و این تست زدن ها در مرور مطالب، کمک زیادی کرد.

پرسش های آزمون چقدر با انتظار شما مطابقت داشت؟ نکته ای در شیوه طراحی پرسش ها یا منابع مورد استناد بود که شما را غافلگیر کرده باشد؟

سوالات همانطور که انتظارش را داشتم اکثرا حفظی بود اما پاسخ به آن ها نیازمند این است که شما از مطالب یک درکی پیدا کرده باشید و صرف حفظ کردن فایده ندارد.

متون حقوقی نسبت به سال های پیش ۵ سوال کمتر داشت و به نظرم ساده تر از سال های گذشته بود. سطح سوالات حقوق سازمان ها و حقوق اساسی متوسط بود و حقوق بین الملل نیز به نظرم دشوار.

نکته مهمی که در خصوص حقوق بین الملل وجود دارد این است که شما باید از مسائل روز جامعه بین‌المللی، خصوصا مسائل مرتبط با کشور خودمان آگاه باشید، زیرا طراحان از این مسائل نیز سوال طرح می کنند. برای اینکار تا حد امکان اخبار را دنبال کنید و روی مسائلی که مرتبط با ایران است کمی بیشتر زوم کنید. مثلا اگر آرایی توسط دیوان بین المللی دادگستری اخیرا صادر شده که مرتبط با ایران است، بروید سرچ کنید و ببینید قضیه چه بوده است.

برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد انتخاب شما کدام دانشگاه بود؟ چرا؟

بنده در این حوزه تحقیق کردم و در نهایت دانشگاه علامه طباطبایی را به دلیل سطح علمی بالای اساتید حقوق بین الملل این دانشگاه، رابطه صمیمی آن ها با دانشجویان و حمایت از مسابقات موت کورت که خودم به شخصه به آن ها علاقه مند هستم، برای مقطع ارشد انتخاب کردم.

 چه توصیه ای برای داوطلبان این آزمون دارید؟

شاید کلیشه ای باشد اما علاقه خود را دنبال کنید، در راه رسیدن به آن تلاش کنید، پشت کار داشته باشید و در عین حال توکل کنید به خدا و نتیجه را به او بسپارید.

در این صورت قطعا شما نتیجه خواهید گرفت. یک مزیتی هم که آزمون ارشد حقوق بین الملل دارد، وقت نسبتا زیاد آن است زیرا از گرایش های دیگر یک درس کمتر دارد، بنابراین سر آزمون عجله نکنید و با خیال راحت به سوالات پاسخ دهید.

بنده تا آخرین لحظه سر آزمون بودم و این وقت زیادی که گذاشتم به خصوص در درس متون حقوقی، کمک زیادی بهم کرد‌. از اهمیت تست های سال های پیش غافل نشید و حتمل نزدیک آزمون آن ها را حل کرده و مرور کنید.

به عنوان نکته آخر هم به کسی که می خواهد وارد این رشته شود، توصیه می کنم حتما زبان خود را تقویت کند زیرا بی تعارف این رشته برای کسی که زبانش ضعیف است و تمایلی به مطالعه متون اصیل ندارد، مناسب نیست.

در نهایت از خداوند متعال و خانواده ام و دوستان نزدیکم که همیشه حامی بنده حقیر بودند کمال تشکر را دارم و برای داوطلبان آزمون ارشد نیز آرزوی موفقیت می کنم.

کارنامه سجاد قدمیاری رتبه ۱ حقوق بین‌الملل آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۲

بیشتر بخوانید:

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا