گفت‌وگو با امیرعباس خورشیدی رتبه ۱ حقوق عمومی در آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۲

پایگاه خبری اختبار – امیرعباس خورشیدی متولد سال ۱۳۷۹ و دانشجوی حقوق دانشگاه شهیدبهشتی است که در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۲ موفق به کسب رتبه ۱ حقوق عمومی شده است.

گفت‌وگوی اختبار با این رتبه برتر آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ را در ادامه می‌خوانید.

از کی مطالعه برای آزمون ارشد را شروع کردید؟

مطالعه را از تابستان ۱۴۰۱ بصورت آهسته شروع کردم. البته در طول ترم‌های قبل هم بصورت پراکنده منابع حقوق عمومی را بدلیل علاقه‌ به این گرایش مطالعه می‌کردم.

دلیل شروع زودهنگام بنده هم بدلیل خلاصه‌نویسی بود چون فرآیند خلاصه‌نویسی اصولاً طولانی است. با توجه به اینکه در این دوران شاغل نبودم می‌توانستم کاملاً تمرکزم را بر روی مطالعه منابع قرار بدهم.

منابع مطالعاتی‌تان چه بود و چطور این منابع را انتخاب کردید؟

منابع مطالعاتی را از طریق سایت اختبار و توصیه‌های آقایان قهرمانی و ستاریان و قدوسی که از رتبه‌های برتر سال‌های قبل بودند انتخاب کردم.

منابع مطالعاتی من شامل:

۱. حقوق اساسی: برای حقوق اساسی بایسته‌های دکتر شریعت پناهی، جلد دوم کتاب دکتر هاشمی، بعد از مطالعه دو منبع اول کتابچه‌های حقوق اساسی ۱ و ۲ دوراندیشان و تست حقوق اساسی مجد. برای قانون اساسی هم از قانون اساسی نشر ریاست جمهوری استفاده کردم که نظریات تفسیری و مشورتی را ذیل اصول جمع آوری کرده است. در درس حقوق اساسی حفظ دقیق کلمات و واژه‌های قانون اساسی و نظریات تفسیری بسیار مهم است.

۲. حقوق اداری: برای حقوق اداری ۱ و ۲ از کتاب حقوق اداری دکتر امامی و استوار سنگری استفاده کردم و بعد از مطالعه منبع اول، کتاب حقوق اداری دکتر هنجنی و تست مجد، و کتاب عدلیه(فقط بخش قوانین خاص) را مطالعه کردم. در درس حقوق اداری مطالعه قوانین خاص بسیار مهم است و با مطالعه دقیق قوانین خاص پاسخگویی بسیار راحت‌تر می‌شود. همچنین کتاب دکتر هنجنی کتابی خلاصه ولی بسیار کاربردی و دقیق است و برای داوطلبان برای دوران جمع‌بندی بسیار مفید است. منبع خوب دیگر که بنده فقط خلاصه آن‌ را خواندم کتاب حقوق اداری دکتر طباطبایی موتمنی است که به نظر بنده کتاب کاملی است.

۳. حقوق بین‌الملل عمومی: برای درس حقوق بین‌الملل از کتاب دکتر ضیایی بیگدلی استفاده کردم به همراه تست مجد. البته اگر داوطلبان مانند بنده فقط از کتاب دکتر ضیایی استفاده می‌کنند باید چندین بار آنرا مطالعه کنند‌. جزوه‌های دکتر بیگ‌زاده هم بسیار منبع کاملی هستند که بنده متاسفانه استفاده نکردم ولی دوستان بسیار رضایت داشته‌اند.

۴. متون فقه: در درس متون فقه از کتاب تحریر الروضه فی شرح اللمعه آقای امینی و آیتی و برای ترجمه به کتاب تحریر الروضه فی شرح اللمعه آقای دادمرزی مراجعه کردم و برای تست کتاب ۱۱۰۰ تست برگزیده متون فقه دکتر سینجلی بسیار منبع خوبی است که بنده استفاده کردم.
با توجه به حجم بالای مطالب متون فقه مطالعه هر روزه آن بسیار مهم است‌. منبع مفید دیگر برای متون فقه کتاب متون فقه آقای سینجلی است که بنده مطالعه نکردم ولی سایر دوستان بسیار رضایت داشتند. برای متون فقه تکرار مطالب بسیار کمک‌کننده است و به نظر بنده داوطلبان قبل از شروع ابواب جدید در متون فقه ۱۰ الی ۱۵ دقیقه ابتدایی را به دوره ابواب خوانده شده قرار دهند.

۵. متون حقوقی: برای متون حقوقی از کتاب ۱۱۰۰ واژه دکتر رمضانی و تست‌های سال‌های قبل استفاده کردم و تست‌های سال‌های قبل را بطور مکرر می‌زدم. و کتابچه ۵۰۴ واژه حقوقی آقای طادی بسیار منبع کاملی برای واژگان است و علاوه بر کلمات حقوقی، کلمات غیرحقوقی ولی مهم را جمع‌آوری کرده است. با توجه به سبک جدید سوالات متون حقوقی امسال، مطالعه کلمات غیرحقوقی ولی ضروری بسیار مهم است.

دوره قوانین عام و خاص منبع آزمون وکالت پایگاه اختبار

کدام درس برای شما چالش‌برانگیز بود؟

درس حقوق بین‌الملل و متون فقه کمی برای بنده چالش‌برانگیز بودند. در درس حقوق بین‌الملل هر سال سوالات مطابق با اتفاقات روز طرح می‌شوند و همچنین درس بسیار فرّاری است برای حل این چالش خلاصه‌نویسی و تست و توجه به اخبار روز را بیشتر مدنظر قرار دادم. البته بسیار پشیمانم که معاهدات در حقوق بین‌الملل را بصورت کامل مطالعه نکردم.

برای درس متون فقه حجم زیاد و بعضاً اصطلاحات ناآشنا و عربی چالش‌برانگیز است که برای حل این چالش هم هر روزه متون فقه را در برنامه قرار دادم و آخر هفته‌ها هم صرفاً متن ترجمه را مطالعه می‌کردم.

درباره برنامه مطالعاتی‌تان کمی توضیح بدهید.

برنامه مطالعاتی بنده کمی متنوع بود. برای هفته اول تقریبا هر درس را در هر روز مطالعه می‌کردم و چون خلاصه‌نویسی هم می‌کردم‌ دور اول کمی طولانی شد. برای صبح به دلیل وقت بیشتر و فهم بهتر، درس حقوق اساسی ۱ و حقوق بین‌الملل را در برنامه قرار می‌دادم و برای بعداز‌ظهر هم سه درس حقوق اداری و حقوق اساسی ۲ و متون فقه.

برای بعد از شام هم بصورت یک روز در میان درس متون حقوقی و قوانین خاص مثل قانون اساسی و قوانین حقوق اداری را مطالعه می‌کردم. برای هفته دوم، بعد از مطالعه اول، بخشی از هفته را به مطالعه بخش‌های جدید و بخش کمتری را هم برای تست منابع مطالعه شده هفته قبل قرار می‌دادم. زمان مطالعه بنده هم در روزهای تابستان ۷ الی ۸ ساعت و روز جمعه بمنظور استراحت ۲ الی ۳ ساعت بود.

در روزهای دانشگاه هم ۴ الی ۵ ساعت مطالعه می‌کردم. به نظر بنده داوطلبان در دوران تابستان حتما یکبار منابع را به همراه تست مطالعه کنند چرا که در دوران دانشگاه کمی مطالعه مجدد طولانی‌تر خواهد بود. خلاصه‌ها را هم از مهر ماه به بعد در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه قبل از آزمون آزمایشی که دو هفته یکبار بود مطالعه می‌کردم.

نکته ای در شیوه طراحی پرسش‌ها یا منابع مورد استناد بود که شما را غافلگیر کرده باشد؟

تقریبا تمام سوالات مطابق انتظار بنده بود. درس متون حقوقی به نظر بنده کمی ساده‌تر از سال‌های قبل طراحی شده بود به همین دلیل هم وسوسه شدم و کمی بیش از حد به سوالات متون حقوقی پاسخ دادم و همین امر باعث شد بعضی از سوالات را غلط پاسخ بدهم.

درس حقوق اداری و بین‌الملل هم مطابق سال‌های قبل سخت طراحی شده بود ولی حقوق اساسی و متون فقه به نظر بنده راحت‌تر از سالهای قبل بودند.

برای ادامه تحصیل کدام دانشگاه را مد نظر دارید؟

دانشگاه شهید بهشتی.

چه توصیه‌ای برای داوطلبان این آزمون دارید؟

به داوطلبان توصیه می‌کنم که اگر کند و پیوسته پیش بروند بهتر از این است که بصورت متناوب و پراکنده مطالعه کنند و مهم در آزمون ارشد این است که بگونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که خسته نشوند و بصورت پیوسته مطالعه کنند.

به نظر بنده خلاصه‌نویسی و نکته‌برداری بسیار کمک‌کننده است و خلاصه‌ها برای روزهای پایانی هفته برای مرور و یا بعد از تست‌ها و مخصوصاً هفته پایانی قبل کنکور بسیار مفید است.

همچنین مطالعه معاهدات و قوانین خاص به ویژه در حقوق بین‌الملل و حقوق اداری بسیار مهم است و این معاهدات و قوانین می‌توانند اکثر سوالات آزمون را پوشش دهند. حضور در آزمون‌های آزمایشی نیز بسیار مفید خواهد بود.

گفت‌وگو با امیرعباس خورشیدی رتبه ۱ حقوق عمومی در آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۲

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا