گفت‌وگو با جلال بایسته تجار رتبه ۷ آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه ۱۴۰۲ کل کشور

پایگاه خبری اختبار- جلال بایسته تجار متولد ۱۳۷۵ و فارغ التحصیل رشته حقوق دانشگاه آزاد مشهد، در آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه سال ۱۴۰۲ موفق به کسب رتبه ۷ شده است.

در ادامه مشروح گفت و گوی اختبار با جلال بایسته تجار در خصوص منابع آزمون، زمان‌بندی، نحوه مطالعه و… را خواهید خواند:

 لطفا مختصری درباره سوابق تحصیلی و شغلی‌تان بفرمایید

جلال بایسته تجار هستم، متولد ۱۳۷۵ شهرستان مشهد. رتبه ۱ کانون خراسان و رتبه ۷ کشوری مرکز وکلا را کسب کردم.
در دوره متوسطه در رشته ادبیات و علوم انسانی تحصیل کردم و دوران کارشناسی را در سال ۱۳۹۴ در رشته حقوق دانشگاه آزاد مشهد آغاز و در سال ۱۳۹۷ فارغ‌التحصیل شدم.
متعاقباً در کنکور کارشناسی ارشد ۹۷ شرکت کردم و با کسب رتبه ۵ در رشته حقوق خصوصی دانشگاه تهران پذیرفته شدم. از نظر سوابق شغلی هم در طول مدت خدمت سربازی در ارتش جمهوری اسلامی ایران به عنوان نماینده حقوقی فعالیت کرده ام.

 دفعه چندمی بود که در این آزمون شرکت می‌کردید؟ آیا تجربه شرکت در آزمون کانون وکلا را هم دارید؟

امسال برای اولین بار در آزمون کانون وکلا شرکت کردم ولی قبلاً و در سال ۹۸ در آزمون مرکز وکلا پذیرفته شدم که متاسفانه به دلیل وقفه ای که از زمان قبولی تا زمان مراجعه برای دریافت پروانه به جهت مسئله سربازی افتاده بود قبولی بنده از سوی نهاد مزبور کأن لم یکن اعلام گردید.

 شرایط شغلی و خانوادگی شما در زمان آمادگی برای آزمون چطور بود؟

در این رابطه با توجه به اینکه از زمان ترخیص از خدمت تا زمان برگزاری آزمون فاصله زمانی چندانی وجود نداشت لذا در بازه زمانی حدوداً دو ماهه برای آزمون آماده شدم و بنابراین با توجه به کثرت منابع آزمون فشار زیادی متحمل شدم.
با این حال اندیشه موفقیت باعث می شد از فشار آمادگی آزمون کاسته شود. در اینجا شایسته است از جناب آقای مجید آقاجانی که با حمایت های ایشان در دوران خدمت سربازی شرایط به گونه ای رقم خورد که از علم حقوق فاصله نگیرم تشکر کنم و برای ایشان آرزوی سلامتی و بهروزی کنم.

منابع مطالعه‌تان چه بود و چطور این منابع را انتخاب کردید؟

با توجه به اینکه در هر دو آزمون کانون وکلا و مرکز وکلا شرکت کرده ام بنابراین با صرف نظر کردن از تفاوت هایی که از حیث مواد آزمونی بین آزمون این دو نهاد وجود دارد منابعی که در هر دو آزمون مورد مطالعه قرار دادم را عرض می کنم؛

حقوق مدنی: کتاب قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی دکتر امیر ناصر کاتوزیان.

حقوق تجارت: متن قانون.

آیین دادرسی مدنی: متن قانون.

حقوق جزا: متن قانون و در برخی مباحث نیازمند تحلیل بیشتر کتاب شرح آزمونی آقای احمد غفوری.

آیین دادرسی کیفری: متن قانون.

اصول فقه: دوره دو جلدی خانم سمیرا محمدی.

ثبت: متن قانون و کتاب حقوق ثبت دکتر غلامرضا شهری.

متون فقه: متن تحریرالوسیله موجود در سایت اختبار.

حقوق اساسی: متن قانون.

البته در تمامی دروس بالطبع قوانین خاص و آراء وحدت رویه نیز مورد توجه قرار داشته است. منابع مذکور نیز صرفاً بر اساس شناخت قبلی بوده است و به فراخور زمان محدود و نیازسنجی خودم انتخاب شده اند.

برنامه‌ریزی‌تان برای مطالعه به چه شکلی بود؟

برنامه ریزی اساساً مقوله ای قائم به شخص بوده و چه بسا برنامه ای که بنده جهت شرکت در آزمون پیش برده ام برای خیلی از داوطلبان محترم کاربردی نداشته باشد‌ و قطعاً ارائه معیاری عینی قابل بهره برداری برای داوطلبان محترم در این رابطه دشوار است.

اما از جهت پاسخ به پرسش مطروحه عرض کنم که معمولاً زمان مطالعه من از ساعت حدوداً ۱۰ صبح تا آخر شب هر زمانی که خسته می شدم بود و با توجه به فرصت محدودم بودجه بندی خاصی نداشتم و بیشتر هدفم این بود که به مطالعه تمام سرفصل های مورد نظرم برای آزمون برسم ولیکن در هر روز قطعاً دو درس را مطالعه می کردم و درس هایی مثل جزای عمومی و آیین دادرسی کیفری که ضرورتا حفظی تر بودند را در اولویت مطالعه داشتم. درس اصول فقه را نیز در برخی از مباحث که فرار بودند عمدتاً در ابتدای روز یا انتهای روز از خلاصه هایی که در کتاب بود مرور می کردم.

 چه درسی موقع مطالعه یا سر جلسه آزمون برای شما چالش برانگیز بود و چطور آن را مدیریت کردید؟ دچار کمبود وقت نشدید؟

در خصوص آزمون کانون وکلا چالش اصلی من در دروس مدنی و آیین دادرسی مدنی بود و با توجه به اینکه درس حقوق تجارت را برای انتهای آزمون گذاشتم در زمان پاسخگویی به سه چهار سوال اول، زمان آزمون تمام شد و برای پاسخگویی به این درس وقت کم آوردم.

در مقابل در آزمون مرکز وکلا درس حقوق اساسی حقیقتا خارج از انتظار بود ولی از نظر زمان بندی وقت کم نیاوردم.

 نظرتان درباره سوالات و شیوه برگزاری آزمون چیست؟

به نظر من سوالات کانون به نسبت سال های گذشته به مراتب دشوارتر بود ولی در مجموع نقد علمی به سوالات وارد نبود و سوالاتی فنی طرح شده بودند.
در خصوص آزمون مرکز وکلا نیز به غیر از درس حقوق اساسی که دشوار و غیر استاندارد بود بقیه دروس در چارچوب قوانین و مقررات و علمی طرح گردیده بودند.

 بین شیوه طراحی سوالات این آزمون با سوالات آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه، چه تفاوت ها و شباهت هایی وجود داشت؟

سوالات آزمون کانون به ویژه در سه درس اول در قیاس با سوالات سه درس اول آزمون مرکز وکلا طولانی تر و به همین جهت نیازمند تحلیل و صرف وقت بیشتر بودند. در مابقی دروس تفاوت بنیادینی بین سوالات دو آزمون وجود نداشت.
به هر حال و در مجموع اگر یک آزمون بنا به نظر برخی سخت تر یا غیر استانداردتر یا واجد هر وصف منفی دیگری بوده باشد از منظر داوطلبان هیچ تفاوتی نمی کند چرا که داوطلبان در شرایطی برابر با یکدیگر رقابت می کنند و  به تعبیری می توان گفت سخت بالسویه عدل است!

 توصیه شما به داوطلبین آزمون‌های سال‌های آینده چیست؟

برای داوطلبان آزمون های سال آینده هر دو نهاد اسکودا و مرکز وکلا آرزوی موفقیت و سلامتی می کنم.
و توصیه من به دوستان این است که برای موفقیت در آزمون منابع اصیل و معتبر انتخاب کنند و حتماً آگاه باشند که حقوق رشته ای است کتابخانه ای و ملزومات موفقیت حداقل در آزمون هایی همچون وکالت صرفاً در منابع اخیر به قدر کفایت وجود دارد.
بنابراین وقت و انرژی خود را صرف مطالعه منبعی واحد کنند و حتماً از تکثر منابع بپرهیزند. همچنین به نحوی آماده آزمون وکالت شوند که در نظر ایشان آزمون وکالت صرفاً یک گام کوچکی از موفقیت است و به تعبیر یکی از استادانم سعی کنند فردی کتابخوان بشوند نه درس خوان.
مطمئنا هیچ راه میانبری غیر از تلاش جدی و انگیزه برای موفقیت در آزمون وجود ندارد و موفقیت به سمت هیچکس نمی رود بلکه خود شخص باید موفقیت را بدست آورد.

در پایان از مادرم، همسرم و خانواده ایشان به خصوص جناب آقای دکتر محمدرضا مشهدی پدر همسرم که در این مسیر همیشه مشوق و حامی من بوده اند کمال تشکر و قدردانی را دارم. عمرشان دراز باد!

از پایگاه خبری اختبار هم که همیشه در اطلاع رسانی حقوق و خدمت رسانی به جامعه حقوقی کشور فعال بوده است به سهم خود سپاسگزارم.

کارنامه جلال بایسته تجار رتبه ۷ آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه ۱۴۰۲ کل کشور

بیشتر بخوانید:

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا