گفت‌وگو با حسین شیبانی رتبه ۶ آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه ۱۴۰۲ کل کشور (سهمیه ایثارگران)

پایگاه خبری اختبار- حسین شیبانی متولد ۱۳۷۷ و فارغ‌التحصیل رشته حقوق دانشگاه کردستان، در آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه سال ۱۴۰۲ موفق به کسب رتبه ۶ سهمیه ایثارگران در کل کشور با نمره تراز ۱۰۱۳۱ شده است.

در ادامه مشروح گفت و گوی اختبار با حسین شیبانی در خصوص منابع آزمون، زمان‌بندی، نحوه مطالعه و… را خواهید خواند:

لطفا مختصری درباره سوابق تحصیلی و شغلی‌تان بفرمایید

اینجانب حسین شیبانی متولد ۱۳۷۷ ساکن شهرستان آباده استان فارس در دوره دبیرستان ابتدا در رشته علوم تجربی مشغول به تحصیل بودم که با توجه به اینکه علاقه ای به آینده شغلی آن رشته نداشتم تغییر رشته دادم و از سال سوم دبیرستان در رشته علوم انسانی مشغول به تحصیل شدم.
بعد از کنکور سراسری علی رغم اینکه امکان پذیرش در دانشگاه فرهنگیان را داشتم گزینه تحصیل در رشته حقوق را انتخاب کردم و در دانشگاه دولتی کردستان کارشناسی حقوق را به سرانجام رساندم. پس از آن برای گذراندن دوره خدمت سربازی از درس و دانشگاه فاصله زیادی گرفتم و همین موضوع برای شروع دوباره مطالعه کار را برای من دشوار تر می کرد.

به لطف خدا از شهریور ماه سال ۱۴۰۱ به امید آزمون احتمالی مرکز وکلا مطالعه را شروع کردم، اما متاسفانه بعداً اعلام شد که آزمونی برگزار نخواهد شد، بعد از آن تقربیا مدتی مطالعه را کنار گذاشتم و دوباره بعد از اطلاعیه سازمان ثبت اسناد برای آزمون سردفتری مطالعه را شروع کردم.
در بهمن ماه در آزمون سردفتری شرکت کردم و حداقل نصاب قبولی را توانستم کسب کنم اما بخاطر اینکه علاقه اصلی من وکالت بود مراحل جذب و گزینش را ادامه ندادم.

دفعه چندمی بود که در این آزمون شرکت می‌کردید؟ آیا تجربه شرکت در آزمون کانون وکلا را هم دارید؟

تجربه من از شرکت در آزمون های حقوقی مربوط به آزمون سردفتری و آزمون جذب عمومی منصب قضا بود که در خرداد امسال برگزار شد و به لطف خدا توانستم رتبه ۳۰۳ کشوری را کسب کنم و همین آزمون ها مشوق من شد برای اینکه با قدرت بیشتری برای آزمون کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلا قوه قضاییه مطالعه کنم.
اما امسال اولین تجربه من در شرکت در آزمون وکالت بود و به همین خاطر شب امتحان کانون وکلا کمی استرس داشتم و نتوانستم خواب راحتی داشته باشم، اما برای امتحان مرکز وکلا به سبب همین تجربه توانستم اضطراب خودم را بهتر کنترل کنم و فکر می کنم یکی از دلایلی که نتایج آزمون مرکز وکلا بهتر از کانون وکلا بود همین تسلط من بر اضطراب و استرس آزمون هم شب امتحان هم سر جلسه امتحان بود.

شرایط شغلی و خانوادگی شما در زمان آمادگی برای آزمون چطور بود؟

من در طول این یکسال که مشغول مطالعه بودم به سبب شرایط خانوادگی و اقتصادی مجبور به کار کردن هم بودم به همین خاطر صبح تا ظهر را مشغول کار بودم و مطالعه من فقط مربوط به عصر تا شب بود.

منابع مطالعه‌تان چه بود و چطور این منابع را انتخاب کردید؟

منابع مطالعاتی من تفاوت چندانی با منابع نفرات برتر سال های قبل آزمون های حقوقی ندارد، چرا که با استفاده از مصاحبه هایی که پایگاه خبری اختبار با نفرات برتر سال های قبل داشت منابع خودم را تهیه کردم که خدمت شما عرض خواهم کرد.

بنده برای درس حقوق مدنی، آیین دادرسی مدنی و تجارت، دوره های دو جلدی دکتر توکلی را مطالعه کردم و خیلی ارتباط خوبی با نثر آقای توکلی برقرار کردم و برای تست حقوق مدنی و تست حقوق تجارت کتاب تست دکتر قربانی و برای تست آیین دادرسی مدنی تست دکتر عمروانی را پیشنهاد می کنم.

در مورد درس حقوق جزا کتاب شرح آزمونی آقای غفوری و در کنارش ویدیو های آموزشی کانال تلگرام ایشان را پیشنهاد می کنم.

برای درس آیین دادرسی کیفری مطالعه چند باره متن مواد را خیلی موثر در تسلط به این درس می دانم، برای تست جزا و دادرسی کیفری هم کتاب تست آقای غفوری استفاده کردم.

برای درس متون فقه از کتاب متون فقه آقای سینجلی استفاده کردم و همچین متن اصل تحریر الوسیله به همراه ترجمه را از سایت اختبار دانلود و مطالعه کردم.

برای درس اصول فقه کتاب اصول فقه به روش ساده خانم سمیرا سید محمدی و کتاب تست هم از همین مولف استفاده کردم. نکته مهم در مورد درس اصول فقه این است که مطالعه بدون تست زدن اصلا فایده ای ندارد برای همین حتما در این درس توصیه می کنم تست کار شود.

برای درس قانون اساسی هم متن اصول را چند بار مطالعه کردم و نظریات مشورتی شورای نگهبان را هم از سایت اختبار دانلود کردم که خیلی مفید واقع شد.

برای درس حقوق ثبت هم از کتاب قانون یار تألیف آقای شعبانی و عبداللهی استفاده کردم.

برنامه‌ریزی‌تان برای مطالعه به چه شکلی بود؟

برنامه من برای مطالعه به این شکل بود که یک درس را انتخاب می کردم و در فرصتی که برای مطالعه آن در نظر می گرفتم ( مثلا دو هفته) فقط همان درس را مطالعه می کردم و اصلا اعتقادی به تداخل چند درس باهم در یک روز نداشتم.

به طور مثال درس حقوق مدنی را که شروع به مطالعه می کردم وقتی بخش مدنی یک را تمام می کردم، تست های همان بخش را هم کار می کردم و رفع اشکال انجام می شد، نکاتی که منجر به اشتباه من شده بود را در یک دفتر می نوشتم و سپس سراغ ادامه مطالعه کتاب می رفتم.

تقریبا همه دروس را به همین شکل مطالعه کردم و البته با یک مرتبه مطالعه تسلط کافی پیدا نمی کردم برای همین در طول دوران مطالعه این فرایند را دوبار و در مورد بعضی دروس سه بار تکرار کردم .
البته بعضی دروس مثل حقوق اساسی و متون فقه و حقوق ثبت را به علت حجم کمتر مطالب گذاشتم برای ماه آخر و چند وقت مانده به آزمون به این دروس پرداختم.

دو ماه مانده به آزمون کانون وکلا مجموعه سوالات ده سال اخیر کانون را تهیه کردم و به طور آزمایشی جلسه آزمون را برای خودم شبیه سازی کردم به این شکل که در ساعت مشخصی سوالات را جواب می دادم و دو روز آینده را به رفع اشکال از اون آزمون می پرداختم و نکات تستی را نت برداری می کردم و همین نکته های تستی که در یک دفتر جداگانه نوشته بودم در روز های آخر منبع مرور خوبی برای من فراهم کرد.

در کل چون فرصت مطالعه من محدود نبود و تقریبا یکسال قبل از آزمون مطالعه را شروع کرده بودم فشار زیادی برای مطالعه نداشتم و به طور میانگین روزانه ۴ تا ۶ ساعت مطالعه داشتم و حتی بعضی روزها کاملا استراحت می کردم و مطالعه ای نداشتم.

چه درسی موقع مطالعه یا سر جلسه آزمون برای شما چالش برانگیز بود و چطور آن را مدیریت کردید؟ دچار کمبود وقت نشدید؟

در جلسه آزمون کانون وکلا بخاطر اینکه تجربه کافی نداشتم دچار استرس شدم و به همین خاطر سوالات درس آیین دادرسی مدنی و تجارت برای من بسیار چالش برانگیز بود مخصوصا برخی سوالات طولانی و غیر استاندارد آیین دادرسی مدنی.
از نظر زمانی هم سعی کردم با رها کردن سوالات طولانی و دشوار وقت خودم را برای سوالاتی که بلد بودم اختصاص بدهم و در عمل سوال نخوانده ای باقی نگذاشتم.

اما در مورد آزمون مرکز وضعیت روحیه ای بهتری داشتم و حتی زمان اضافه ای هم برای مرور بعضی سوالات داشتم.
به طور کلی درس آیین دادرسی مدنی از چالش برانگیز ترین دروس دوران مطالعه من بود و به علت شباهت مطالب و یا جزیی بودن تفاوت های هر بخش چندین و چند بار قانون و کتاب های آموزشی را مطالعه کردم.

بین شیوه طراحی سوالات این آزمون با سوالات آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه، چه تفاوت ها و شباهت هایی وجود داشت؟

در مورد شیوه سوالات می خواهم از همین فرصت استفاده کنم و در مورد شیوه طرح سوالات کانون وکلا انتقاد کنم، چرا که گمان می کنم طرح سوالات طولانی که حتی مطالعه روزنامه وار متن مساله و پاسخ ها که حداقل چند دقیقه طول می کشد به دور از انصاف و استاندارد آزمونی است و شایسته است در سال های آینده در این زمینه حتما از پیشنهادات صاحب نظران این عرصه استفاده کنند.

اما در مقام مقایسه سوالات دو آزمون باید عرض کنم به گفته صاحب نظران این رشته از جمله دکتر توکلی و سایرین سوالات مرکز وکلای قوه قضاییه خیلی استاندارد تر از سوالات کانون وکلا بود و این خاطره نه چندان جالب از آزمون امسال به راحتی از ذهن داوطلبان پاک نمی شود.

توصیه شما به داوطلبین آزمون‌های سال‌های آینده چیست؟

 توصیه ام برای داوطلبان عزیز این است که در زندگی علاقه خود را دنبال کنند. این موضوع باعث می شود زحماتی که برای بدست آوردن هدفمان می کشیم برای ما لذت بخش باشد.
من به وکالت علاقه داشتم و حتی الان که آزمون را پشت سر گذاشتیم سعی می کنم منابعی که برای شناخت رویه قضایی و حقوق کاربردی نوشته شده را مطالعه کنم تا در آینده بتوانم با تکیه به این دانش از حقوق موکلین خودم دفاع کنم.
توصیه دیگرم به دوستان این است که اگر در طول فرایند مطالعه، روزهایی بود که حوصله و توان مطالعه نداشتند این را امری کاملا طبیعی بدانند و نا امید نشوند.
آنچه در این مسیر مهم است استمرار داشتن است پس اگر روزی از عملکرد خودتان راضی نبودید مهم این است که فقط دست از تلاش بر ندارید و روز های دیگر جبران کنید. ناامیدی بدترین سم موفقیت است.
و در آخر هم توصیه می کنم حتما کانال خبری اختبار را دنبال کنند، زیرا بی تعارف خود بنده با استفاده از کانال تلگرام هم به اخبار روز جامعه حقوقی آگاهم هم آرای وحدت رویه را ازین طریق پیگیری می کنم که می تواند برای داوطلب حقوقی مفید واقع بشود.

کارنامه حسین شیبانی رتبه ۶ آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه ۱۴۰۲ کل کشور (سهمیه ایثارگران)

بیشتر بخوانید:

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام لطفاااااا یبار برا همیشه اینو بگین آیا امسال مصاحبه علمی هستش یا ن فقط عقیدتی و تحقیقات بخدا پیر شدم بس دنبال این بودم به نتیجه نرسیدم و این که عقیدتی فقط احکام ایناست یا ن سیاسی هم جزءشه تشکرررررررررررررررررررررررر منتظر جواب هستمااااا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا