گفت‌وگو با حسین عباسی؛ رتبه ۲ آزمون دکتری حقوق جزا و جرم‌شناسی سال ۱۴۰۲

گفت‌وگو با حسین عباسی؛ رتبه ۲ آزمون دکتری حقوق جزا و جرم‌شناسی سال ۱۴۰۲

لطفا مختصری درباره پیشینه تحصیلی و شغلی‌تان بگویید

با سلام. حسین عباسی هستم، متولد شهرستان گرمی استان اردبیل، لکن ۱۰ سالی است که ساکن قم هستم. بنده بعد از دوران دبیرستان وارد حوزه علمیه قم شدم، بعد از دریافت سطح یک حوزه علمیه قم که معادل با کاردانی است، بدلیل علاقه ای که به رشته حقوق داشتم وارد سطح دو مدرسه عالی قضات شدم. در کنار تحصیل دوره کارشناسی حقوق در این موسسه حوزوی، فقه و اصول را نیز ادامه دادم.

در سال ۱۴۰۰ بدلیل اینکه دیگر سطح ۳ حوزه را نیز تمام کرده بودم (معادل با مدرک کارشناسی ارشد دانشگاه)، تصمیم گرفتم وارد دانشگاه بشم. دوره ارشد را با اینکه در دانشگاه بهشتی پذیرفته شدم، لکن بدلیل مسائل شخصی علی رغم دو ماه تحصیل در این دانشگاه، به دانشگاه مفید قم انتقالی گرفتم. در حال حاضر نیز پایان نامه را تکمیل کرده و منتظر جلسه دفاع هستم.

انگیزه‌تان از تحصیل در مقطع دکتری چیست؟

ورود به مجامع علمی معتبر کشور، و ارتباط با اساتید درجه یک این رشته، انگیزه اصلی بنده برای ادامه تحصیل بود. به علاوه به دلیل علاقه بنده به پژوهش و تدریس، همچنین جهت وورد به جمع اعضای هیئت علمی، اخذ مدرک دکتری از یک دانشگاه برتر کشور را بر خود لازم می دانستم.

منابع و شیوه مطالعه‌تان به چه شکل بود؟ برنامه‌ریزی خاصی داشتید؟

بنده از همان ابتدای شروع دوره تحصیلی حقوق، مطالعه داشتم و تا الان نیز ادامه داشته است. لکن برای آمادگی دکتری از اواخر آبان ماه شروع به مطالعه جدی کردم و غالبا مقیّد بر این بودم که روزی حداقل ۶ ساعت مطالعه مفید داشته باشم.

در زمینه نحوه مطالعه و نظم دهی، پیشنهاد من این است که دانشجویان عزیز خود را در بند برنامه نویسی ندانند. به طور مثال اگر اینطور تنظیم شود که در فلان تاریخ و فلان ساعت، فلان درس خوانده شود و این امر محقق نگردد، در اراده انسان خلل ایجاد می کند چون اگر چندباری این این اتفاق بیفتد و شخص نتواند در تاریخ مقرر درس مقرر را بخواند، به نظر من سست خواهد شد.

بنابراین بهتر است مقید بر این باشند که روزی ۶ ساعت مطالعه داشته باشند، اما اینکه در چه ساعتی و چه درسی بخوانند، این می تواند به دلخواه باشد. برای همین بنده یک زمان سنج داشتم و زمان مطالعه آن را روشن می کردم، و تا وقتی که ۶ ساعت تکمیل نمی شد، به مطالعه ادامه می دادم. لکن به هیچ عنوان برای خودم برنامه دقیق ننوشتم. البته این شیوه مطالعه خودم بوده است و ممکن است در مورد سایر اشخاص این شیوه نادرست باشد.

بیشتر روی چه منابعی سرمایه‌گذاری کردید؟

بنده در طول تحصیل در هر زمینه ای، اغلب کتب اساتید مطرح در آن رشته را مطالعه کردم. در این زمینه پیشنهادات خودم را به تفکیک بیان می کنم:

حقوق جزای عمومی و آیین دادرسی کیفری

در دروس حقوق جزای عمومی و آیین دادرسی کیفری بنده خودم یک کتابی به صورت شرح مزجی بر قوانین، تقریر کردم و همان کتاب خودم را مرور می کردم (قصد دارم این کتاب را در آینده به چاپ برسانم). در آزمون دکتری نیز بیشترین درصد برای آدک (۹۴ درصد) و جزای عمومی (۸۷ درصد) بود.

لکن پیشنهاد من به متقاضیان این است که در این دو درس تاکید اول بر قوانین باشد. بنده تضمین می دهم که اگر کسی تسلط به متن قوانین داشته باشد، ۵۰ درصد سوالات را می تواند پاسخ دهد. در مورد ۵۰ درصد بقیه، کتاب دو جلدی دکتر خالقی بهترین پیشنهاد است بدلیل مختصر بودن و جامعیت. در مرتبه بالاتر اگر کسی وقت داشته باشد کتاب آیین دادرسی سه جلدی دکتر طهماسبی بسیار کتاب خوبی است. در جزای عمومی نیز علاوه بر متن قانون، پیشنهاد بنده در مرحله اول، جزای عمومی دکتر الهام و برهانی، و برای قانون خوانی کتاب دکتر شمس ناتری می باشد.

متون فقه

در مورد متون فقه مطالعه ای چندانی برای دکتری نداشتم چون سطح ۳ حوزه علمیه را دارم دیگر مطالعه چندانی نیاز نبود و این درس را نیز ۸۶ درصد در کنکور پاسخ دادم. (البته در موراد اشتباه هم با سازمان سنجش اختلاف نظر دارم). برای پیشنهاد متقاضیان عزیز تمرکز بر متن کتاب شریف لمعه داشته باشند. با توجه به اینکه در ۱۰۰ درصد سوالات متن کتاب مذکور بیان شده است، اگر شخص توانایی ترجمه متن را داشته باشد حتما درصدی بالای ۶۰ کسب خواهد کرد. کتاب ترجمه لمعه دکتری شیروانی با تمرکز بر متن اصلی، پیشنهاد بنده است.

جزای اختصاصی و جرم‌شناسی

به نظرم من دروسی که می توان گفت در دکتری سخت است، جزای اختصاصی و جرم شناسی است. چون اولا این دو درس برخلاف بقیه دروس، هیچ ابتدا و انتهایی ندارند و معرفی یک منبع جامع برای این دو درس بسیار مشکل است. ثانیا سلیقه ممتحن در این دو درس بسیار تاثیر گذار است. ممتحن اگر به قوانین خاص اهمیت بسیاری بدهد (مانند امسال) سطح سوالات سخت خواهد بود. در این زمینه حتما توجه خاصی به قوانین خاص مانند پولشویی، مواد مخدر و… داشته باشید. دوره جزای اختصاصی دکتر میرمحمد صادقی نیز به نظرم کتابی مفید در این زمینه است.

در جرمشناسی به معنای واقعی کلمه کمبود یک منبع جامع احساس می شود. هر منبعی معرفی شود از یک جهتی ناقص است. جزوات دکتر ابرندآبادی و کتاب جرم‌شناسی دکتر نجفی توانا می تواند در این زمینه مفید باشد. یک کتاب مخصوص نظریات جرمشناسی نیز حتما باید مطالعه شود.

سوالات استعداد تحصیلی را چطور پاسخ دادید؟

با توجه به اینکه بنده زبان انگلیسی تلسط کافی ندارم، از قبل می دانستم باید این ضعف را در استعداد تحصیلی جبران کنم. برای هین حدود چهار روز قبل از آزمون شروع به مطالعه در این زمینه کردم که جزوه سایت پی اچ دی، در این مورد کافی است. یک روز مانده به آزمون نیز فقط استعداد تحصیلی تمرین کردم. این درس فقط نیاز به تمرین دارد و نیاز نیست هزینه برای کلاس صرف شود. کسانی که مانند بنده زبان ضعیف هستند، در این مورد جبران کنند.

برای ادامه تحصیل کدام دانشگاه را مد نظر دارید؟

بنده در انتخاب رشته، فقط دانشگاه های تهران، بهشتی، تربیت و علامه را انتخاب کردم. چون نسبت به هدفی که دارم، پذیرش در غیر این دانشگاه ها برای من مفید نخواهد بود.

رزومه‌تان برای مرحله مصاحبه چطور است؟

با توجه به اینکه بنده ترم چهار ارشد هستم، وقت نوشتن مقالات و کسب رزومه را نداشتم. نهایت تلاش را کردم که حداقل بتوانم پایان نامه دکتری را تکمیل کنم که به امید خدا اواسط خرداد و قبل از مصاحبه دفاع خواهم کرد.

اگر رزومه حساب شود، رتبه ۲ دکتری در این رشته هستم، و سطح ۳ حوزه علمیه قم را نیز تمام کردم.

فکر میکنید ویژگی های تحصیل حوزوی در موفقیت شما در آزمون دکتری تاثیری داشته؟

به نظر خودم، در آزمون دکتری کسب رتبه ۲ را مدیون دو امر هستم: استعداد تحصیلی و متون فقه. کسب درصد خوب در متون فقه را حاصل تحصیل در حوزه علمیه می دانم. در ضمن با توجه به مبتنی بودن حقوق ایران، بر فقه امامیه این امر ضروری است که یک حقوقدان باید تلسط کافی بر منابع فقهی و شرعی داشته باشد. در این جهت خدا را شاکر ام که علاوه بر تحصیلات دانشگاهی، در زمینه علوم دینی نیز اساتید خوبی درک کرده و تحصیلاتی در این زمینه داشته ام.

چه توصیه‌ای برای داوطلبان این آزمون دارید؟

به نظر بنده دوستانی که قصد دارند سال آینده در دکتری شرکت کنند هر چه زودتر مطالعه را شروع کنند. مطالعه زبان انگلیسی نیز فراموش نشود، اشتباهی که بنده کردم و سطح زبان خودم را تقویت نکردم، را تکرار نکنند.

و حرف آخر؟

در نهایت خداوند را شاکرم که الطاف او بیکران شامل حال بندگانش است. در مرحله بعد از خانواده عزیزم و همسر مهربانم کمال تشکر را دارم که همیشه پشتیبان بنده بوده اند. امیدوارم با موفقیت در یک دانشگاه خوب، کمی آنها را خوشحال کرده و محبت هایشان را جبران کرده باشم.

در نهایت موفقیت انسان دست خود اوست. اگر هدفی دارید به جد دنبال آن باشید که «مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد».

خرید کتاب قوانین خاص آزمون وکالت هوشیار

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا