گفت‌وگو با زهرا قادری خوراسگانی رتبه ۲ حقوق بین‌الملل در آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ (سهمیه ایثارگری)

گفت‌وگو با رتبه ۲ سهمیه ایثارگری (۵ درصد) رشته حقوق بین‌الملل در آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۲

لطفاً مختصری از سوابق تحصیلی‌تان بگویید

من زهرا قادری خوراسگانی متولد ۱۳۸۰ هستم که در سال ۱۳۹۷ مدال طلای کشوری المپیاد ادبیات را کسب کردم و در حال حاضر دانشجوی ترم آخر کارشناسی حقوق در دانشگاه تهران هستم. در آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ نیز رتبه ۲ سهمیه ایثارگر (پنج درصد) در گرایش حقوق بین‌الملل و حقوق بشر را کسب کردم.

از کی مطالعه برای آزمون ارشد را شروع کردید؟

من کمی دیر و از اواخر آبان‌ماه تصمیم به مطالعه برای گرایش حقوق بین‌الملل گرفتم.

با توجه به این که فارغ‌التحصیل نشده بودم، ایجاد تعادل بین دروس دانشگاه و کنکور کمی مشکل بود اما سعی می‌کردم بدون تعیین ساعت مشخصی در هر روز متناسب با توانم زمان بگذارم. بعد از پایان امتحانات توانستم زمان بیش‌تر و منسجم‌تری را به مطالعه اختصاص دهم.

منابع مطالعاتی‌تان چه بود و چطور این منابع را انتخاب کردید؟

منابع را با کمک مشاورم جناب آقای بیگلربیگی انتخاب کردم و به این صورت بود:

حقوق بین‌الملل عمومی: کتاب حقوق بین‌الملل عمومی دکتر ضیایی بیگدلی و در کنار آن اسناد مهم بین‌المللی و خواندن مقالات مرتبط با مباحث این درس.

حقوق سازمان‌های بین‌المللی: کتاب دو جلدی حقوق سازمان‌های بین‌المللی دکتر زمانی و اسناد بین‌المللی مرتبط.

حقوق اساسی: کتاب بایسته‌های حقوق اساسی دکتر قاضی شریعت پناهی، جلد دوم کتاب حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران دکتر هاشمی، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و نظرات تفسیری شورای نگهبان.

متون حقوقی: کتاب کمک حافظه متون حقوقی انتشارات دوراندیشان. برای تست هم به دلیل فشردگی برنامه مطالعاتی، در تمامی دروس فقط آزمون‌های سال‌های گذشته را به مرور بررسی کردم.

کدام درس برای شما چالش‌برانگیز بود؟

درس حقوق بین‌الملل عمومی به دلیل گستردگی مطالب، در ابتدا کمی برایم دشوار بود که سعی کردم به تناسب زمانی که دارم برای فهم عمیق مطالب در کنار منبع اصلی، اسناد بین‌المللی مهم را نیز مطالعه کنم.

درباره برنامه مطالعاتی‌تان کمی توضیح بدهید

من درس حقوق بین‌الملل عمومی و متون حقوقی را هر روز و درس حقوق اساسی و حقوق سازمان‌های بین‌المللی را به صورت چرخشی و یک روز در میان مطالعه می‌کردم و پس از تسلط بر مباحث، از تست‌های سال‌های گذشته برای تثبیت مطالب و آزمودن خود استفاده کردم.

پرسش های آزمون چقدر با انتظار شما مطابقت داشت؟

درس متون حقوقی آسان‌تر از سال‌های گذشته طراحی شده بود و من به همین دلیل کمی در پاسخ دادن به سوالات عجله کردم و متاسفانه درصدی را که مدنظرم بود نتوانستم کسب کنم.

در درس حقوق بین‌الملل عمومی هم بر خلاف چند سال گذشته، از مسائل روز کم‌تر سوال طرح شده بود اما مطالعه منابع متعدد و برای مثال مقالات حقوقی مرتبط، باعث گسترش دید حقوقی فرد و پاسخ‌گویی راحت‌تر سوالات این درس می‌شود.

همچنین همان طور که مورد انتظار بود از اسناد بین‌المللی سوال طرح شده بود و مطالعه آنان نباید فراموش شود.

برای ادامه تحصیل کدام دانشگاه را مد نظر دارید؟

دانشگاه تهران.

چه توصیه ای برای داوطلبان این آزمون دارید؟

نکته‌ای که داوطلبان باید به آن توجه کنند این است که در هیچ برهه‌ای دست از تلاش برندارند. اگر دیر شروع کرده‌اند یا مدتی مطالعه‌شان متوقف شده است ایرادی ندارد، مهم این است که تا پایان مسیر دست از تلاش برندارند و با توکل به خداوند به مطالعه بپردازند تا بهترین نتیجه را کسب کنند.

حرف آخر

در پایان به رسم ادب از خانواده عزیزم که همیشه در زندگی همراه و حامی من بوده‌اند، اساتید دلسوزم و مشاور محترمم، جناب آقای کیان بیگلربیگی که دلسوزانه بنده را راهنمایی کردند تشکر می‌کنم.

گفت‌وگو با زهرا قادری خوراسگانی رتبه ۲ حقوق بین‌الملل در آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ (سهمیه ایثارگری)

قوانین عام و خاص منبع آزمون وکالت اسکودا و مرکز وکلای قوه قضاییه پایگاه اختبار

دوره دو جلدی قوانین عام و خاص منبع آزمون وکالت کاری از گروه گردآوری پایگاه اختبار به سرپرستی سیاوش هوشیار شامل بروزترین منابع آزمون وکالت همراه با زیرنویس آرای وحدت رویه و توضیحات تنقیحی می‌باشد.

جهت سفارش دوره قوانین عام و خاص منبع آزمون وکالت کلیک کنید

همچنین میتوانید با شماره ۰۲۱۶۶۴۱۳۲۸۰ تماس بگیرید یا در پیامرسان زیر سفارش بدهید:

سفارش واتساپسفارش ایتا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا