گفت‌وگو با سجاد دهقان یار رتبه ۴ آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه ۱۴۰۲ کل کشور

پایگاه خبری اختبار- سجاد دهقان یار متولد ۱۳۷۳ و فارغ التحصیل رشته حقوق دانشگاه پیام نور، در آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه سال ۱۴۰۲ موفق به کسب رتبه ۴ شده است.

در ادامه مشروح گفت و گوی اختبار با سجاد دهقان یار در خصوص منابع آزمون، زمان‌بندی، نحوه مطالعه و… را خواهید خواند:

لطفا مختصری درباره سوابق تحصیلی و شغلی‌تان بفرمایید

سید سجاد دهقان یار متولد ۱۳۷۳، ساکن شهر دهدشت از استان زیبا و چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد هستم. در دوره دبیرستان در رشته علوم تجربی تحصیل می کردم و بعد از آن  در مقطع کارشناسی در رشته شیمی کاربردی در دانشگاه دولتی یاسوج (دانشکده نفت و گاز گچساران) پذیرفته شدم و بعد از فارغ التحصیلی در سال ۹۶ عازم خدمت مقدس سربازی شدم. بعد از اتمام خدمت سربازی در آزمون کارشناسی ارشد شرکت کردم  و در رشته شیمی تجزیه در مقطع ارشد پذیرفته شدم.

در سال ۹۹ با توجه به علاقه دیرینه‌ای که به رشته حقوق داشتم و شور و اشتیاقی که تحصیل در این رشته در وجودم شعله‌ور کرده بود در مقطع کارشناسی رشته حقوق مشغول به تحصیل شدم و توانستم ظرف شش ترم تحصیلی از دانشگاه پیام نور گچساران در سال ۱۴۰ ۲ فارغ التحصیل شوم و کمتر از دو ماه بعد از فارغ التحصیلی در آزمون سوم شهریور ماه مرکز وکلای قوه قضاییه شرکت نمودم و موفق به کسب رتبه ۴ کشور در این آزمون شدم.

دفعه چندمی بود که در این آزمون شرکت می‌کردید؟ آیا تجربه شرکت در آزمون کانون وکلا را هم دارید؟

برای اولین بار بود که در این آزمون شرکت می‌کردم.
بنده از ابتدا هم تصمیمی برای شرکت در آزمون کانون وکلا نداشتم و هدفم از ابتدا آزمون مرکز وکلا قوه قضاییه بود و حتی به صورت آزمایشی هم در آزمون کانون وکلا شرکت نکردم.

شرایط شغلی و خانوادگی شما در زمان آمادگی برای آزمون چطور بود؟

بنده در دورانی که برای آزمون وکالت مطالعه کردم همزمان دانشجوی ارشد شیمی تجزیه و کارشناسی حقوق بودم و حتی چند ماهی هم در یک شرکت پیمانکاری مشغول به فعالیت بودم اما تصمیم گرفتم با توجه به شرایط خاصی که داشتم و بعضی مشکلات اقتصادی و همچنین تمرکز برای آزمون وکالت از مقطع ارشد انصراف بدم و قراردادم را نیز با شرکت تمدید نکنم و از اول مهرماه ۱۴۰۱ مطالعه جدی و هدفمند برای آزمون وکالت را شروع کردم.

منابع مطالعه‌تان چه بود و چطور این منابع را انتخاب کردید؟

در مورد منابع لازم هست این نکته را به همه داوطلبین عزیز عرض کنم که  همه منابع در حقیقت یک موضوع را بیان می‌کنند و تفاوت محتوایی خاصی باهم ندارند و تنها در نوع قلم و نگارش متفاوت هستند.
بنده بعد از مطالعه مصاحبه رتبه های برتر ادوار  گذشته در سایت خوب اختبار و همچنین بررسی منابع متعددی که برای هر درس وجود داشت در نهایت منابع زیر را برای مطالعه انتخاب نمودم.

حقوق مدنی :  من ابتدا مدنی را با کتاب شرح جامع فرهاد بیات شروع کردم که کتاب جامع و خوبی بود ولی در ادامه با جزوه آقای دکتر شعبانی آشنا شدم  و مطالعه ام با جزوه ایشان ادامه دادم. ولی در کل هر دو منبع بسیار خوبی هستند و با توجه به سطح داوطلب انتخاب یکی از این دو منبع  برای آزمون کفایت می کند + تست جناب آقای دکتر شهبازی

حقوق تجارت : کتاب درس نامه جامع حقوق تجارت دکتر معتمدی + تست آقای دکتر قربانی و تست آقای دکتر کیمیجانی

آیین دادرسی مدنی: دور اول کتاب مختصر دکتر توکلی و بعد تسلط کامل بر متن قانون (قانون آیین دادرسی مدنی نموداری) + تست دکتر  عمروانی

حقوق جزا : شرح آزمونی قانون مجازات اسلامی آقای احمد غفوری + تست ایشان

حقوق آیین دادرسی کیفری : نص قانون + تست آیین دادرسی کیفری احمد غفوری

حقوق اساسی : کتاب بهزاد رئیسی نافچی

متون فقه : متن تحریرالوسیله  و ترجمه آن

حقوق ثبت : جزوه آقای دکتر زبردست

چه درسی موقع مطالعه یا سر جلسه آزمون برای شما چالش برانگیز بود و چطور آن را مدیریت کردید؟ دچار کمبود وقت نشدید؟

با توجه به این که با آمادگی کامل برای این آزمون آماده شده بودم، زمان جلسه با چالش خاصی مواجه نشدم و سعی کردم به طور دقیق و با آرامش سوالات را مطالعه کنم و پاسخ بدهم و کمبود زمان هم نداشتم.

نظرتان درباره سوالات و شیوه برگزاری آزمون چیست؟

سوالات بسیار استاندارد طرح شده بودند و سوال اختلافی هم وجود نداشت و شیوه برگزاری آزمون هم از نظر من خوب بود.

توصیه شما به داوطلبین آزمون‌های سال‌های آینده چیست؟

توصیه من این است که به هدفی که انتخاب کردند ایمان و باور داشته باشند و با ذهنیت مثبتی نسبت به آن قدم بردارند و تعدد منبع به هیچ وجه نداشته باشند و بجای آن منبع انتخابی خود را چند بار با دقت مرور کنند و بدانند راه موفقیت در آزمون های حقوقی به خصوص آزمون وکالت استمرار در مطالعه و برنامه ریزی اصولی می باشد. از نقش قوانین خاص و آرای وحد رویه نیز غافل نشوند، چرا که در چند سال آخر تعداد قابل توجهی از سوالات خصوصا در دو درس آیین دادرسی مدنی و حقوق مدنی از قوانین خاص طرح شدند.

در پایان بر خود لازم می‌دانم از پدر و مادر عزیزم و دوست و برادر بزرگوارم جناب آقای علی فروزی که در این مسیر مشوق بنده بودند و به هدفم اعتقاد و اعتماد داشتند، تشکر و قدردانی کنم.

کارنامه سجاد دهقان یار رتبه ۴ آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه ۱۴۰۲ کل کشور

بیشتر بخوانید:

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۵ دیدگاه ها

  1. درود بر همشهری عزیز و موفق.
    باعث افتخاره.
    انشاءالله در تمام مراحل زندگی کامیاب باش.

  2. برادر ایشان باتوجه به اینکه هنوز فارغ‌التحصیل نشده بودند نمی توانستند برای آزمون کانون ثبت نام کنند و به همین دلیل نمی‌خواستند هیچگونه سرمایه گذاری زمانی برای این آزمون داشته باشند.

  3. اگ اطلاعاتشون ضعیف بود این درصدارو نمیاوردن اگ بعضا”تو مرکزوکلا کسی اطلاعاتش ظعیفه دلیل بر این نمیشه ک تعمیم بدیم به همه مرکز وکلا همچنین تو کانو وکلا هم همینطور،ضعیف و قوی تو کار معلوم میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا