گفت‌وگو با صادق خادمی رتبه ۲۱ آزمون وکالت ۱۴۰۲ کل کشور

پایگاه خبری اختبار- صادق خادمی متولد ۱۳۷۷ و فارغ التحصیل کارشناسی حقوق از دانشگاه خوارزمی تهران، موفق به کسب رتبه ۲۱ آزمون وکالت ۱۴۰۲ کل کشور شده است.

در ادامه در خصوص منابع مطالعاتی، نحوه برنامه ریزی و زمانبندی جهت مطالعه با وی به گفت و گو نشستیم که متن آن را در ادامه مطالعه می کنید:

لطفا مختصری درباره سوابق تحصیلی و شغلی‌تان بفرمایید.

سید صادق خادمی هستم متولد ۱۳۷۷ استان کردستان شهرستان سقز، پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه خوارزمی تهران در سال ۹۹ مستقیم عازم خدمت سربازی شده و در تاریخ ۱۱ دی ماه ۱۴۰۱ از خدمت زیر پرچم ترخیص شدم.

دفعه چندمی بود که در آزمون وکالت شرکت می‌کردید؟

اولین بار بود که در آزمون شرکت می کردم.

شرایط شغلی و خانوادگی شما در زمان آمادگی برای آزمون چه بود؟

اولین تاریخی که برای برگزاری آزمون اعلام کرده بودند دو ماه بعد از ترخیصی بنده از خدمت بود، بنابراین تصمیم گرفتم سال بعد شرکت کنم و این چند وقت به تحقیق درباره منابع مناسب و نحوه صحیح درس خواندن و اطلاعات لازم درباره آمون وکالت بپردازم، کسب اطلاعات درباره آزمون وکالت را خیلی دقیق و جزئی انجام دادم و بعد از دو هفته خبر تعویق تاریخ برگزاری آزمون وکالت رسمی شد، بنده در آن لحظه تا روز آزمون ۶ ماه فرصت داشتم اما با توجه اطلاعاتی که پیدا کرده بودم به خوبی می دانستم چگونه باید از این زمان بیشترین استفاده را کرد، در هفته یک روز استراحت می کردم و در ۶ روز دیگر تایم مطالعه ام هیچ وقت کمتر از ۷ ساعت نمی شد.

با توجه به حواشی مختلفی که برای نهاد وکالت پیش آمده و نگرانی‌هایی که از آینده این شغل برای برخی داوطلبان ایجاد شده، چطور انگیزه‌تان را حفظ کردید؟

از خواندن رشته حقوق و به کل دیگر رشته های علوم انسانی لذت می برم و به همین‌ دلیل وکالت و علم حقوق برای بنده فقط یک شغل نیست، بلکه علاقه من است.
اما در کل باید بگویم زنگ‌ خطر برای نظام حقوقی به صدا در آمده است و غیر حقوقی ها در حال تصمیم گیری برای حقوق هستند.

منابع مطالعه‌تان چه بود و چطور این منابع را انتخاب کردید؟

با توجه به فاصله گرفتن ۳ ساله از درس ها سعی کردم منابعی را انتخاب کنم که شرح روان تری داشته باشند.

برای درس حقوق مدنی کتاب دکتر توکلی و تست دکتر قربانی.

در آیین دادرسی مدنی کتاب دکتر شکری و تست دکتر عمروانی.

برای حقوق تجارت کتاب دکتر معتمدی و تست دکتر قربانی.

و در جزا و کیفری شرح و تست ارزشمند دکتر غفوری.

با توجه به زمان کمی که در اختیار داشتم، از خواندن درس اصول صرف نظر کردم تا به بقیه درس ها برسم و برای متون فقه کتاب دکتر سینجلی.

برای درس اساسی متن قانون را مطالعه کردم.

عضو هیچ موسسه و کلاس تدریسی نبودم و چند جلسه شبیه سازی با سوالات چند سال اخیر برای خودم برگزار کردم که مهارت بسیار خوبی از این طریق کسب کردم.

خرید اینترنتی منابع آزمون وکالت از سراسر کشور کلیک کنید

 برنامه‌ریزی‌تان برای مطالعه به چه شکلی بود؟

حجم کتاب های شرح آزمونی بین ۲۸۰۰ صفحه تا ۳۲۰۰ صفحه متغیر است، یعنی اگر روزی ۶۰ صفحه هم درس بخوانید در ۵۰ روز تمام کتاب ها و قوانین را تمام می کنید و در هر دوره مطالعاتی مقداری از تست ها را کار می کنید و به همین ترتیب مقداری از تست ها برای دورهای بعدی.

بنابراین حجم کتاب ها نه آنقدر زیاد است که نتوان خواند و نه مثل جزوه های لاغری که عرضه می کنند آنقدر کم و بی کیفیت است.

فکر کنم دیگر هیچ نوع روش و اصول برنامه ریزی نمانده باشد که بنده مطالعه نکرده باشم، چرا که ابدا نمی خواستم وقتم را با یک روش غلط هدر بدهم این کار همان سنگ‌ اول است، و از نحوه درس خواندن میشود نتیجه آخر را پیش بینی کرد.

روزهای فرد مدنی و آیین دادرسی کیفری و روزهای زوج جزا، آیین دادرسی مدنی و تجارت را مطالعه می کردم.

به این شکل ابتدا مبحثی را که می خواستم شروع کنم ماده های آن را از کتاب قانون می خواندم، در کتاب شرح هایلایت و حاشیه نویسی داشتم که برای مرورهای روزانه هفتگی ماهانه و دوره ای از آن استفاده می کردم، در دور اول مطالعاتی به زدن چند تست اکتفا می کردم اما در دورهای بعدی تا جایی که خسته می‌شدم تست می زدم و حتی بعد از آن هم تست می زدم.

اگر یک آهنگر در آبدیده کردن و کوبیدن شمشیرهایی که می سازد نرمش به خرج دهد هرگز درخشش و برّنده بودن آنها را نخواهد دید.
پس لازم است در مطالعه دروس به خود آوانس ندهیم.

 چه درسی موقع مطالعه یا سر جلسه آزمون برای شما چالش برانگیز بود و چطور آن را مدیریت کردید؟ دچار کمبود وقت نشدید؟

در زمان مطالعه جزای عمومی با چالش مواجه بودم چرا که تقریبا هیچ ذهنیت قبلی درباره آنها نداشتم به این علت که از این درس مهم که واحدهای آن را سال ۹۵ پاس کرده بودم تقریبا ۷ سال دور بودم. ولی بعد از یک دور خواندن توانستم به خوبی ارتباط بگیرم و به همین شکل در دورهای بعدی آسانتر می شد.
در جلسه آزمون سوال ۱ تا ۹ مدنی را بسیار سخت چیده بودند به طوری که باید چند بار متن طولانی سوال را مطالعه می کردید تا متوجه شوید و به همین شکل در درس های آیین دادرسی مدنی و تجارت، به یاد دارم این ۳ درس را ساعت ۱۰:۱۰ تمام کردم و از زمان شروع جلسه یعنی ساعت ۸.۳۰ دقیقا ۱۰۰ دقیقه از من وقت گرفتند، درس های جزا و کیفری و متون اما مطابق روال عادی طرح شده بود هر چند باز هم در درس اساسی داوطلب با چالش جدی مواجه می شد و خود بنده نتوانستم ۶ سوال از آن را که علامت زده بودم برای دور بعدی، جواب دهم.

انتقادهایی درباره نحوه طراحی سوالات آزمون وکالت مطرح بود، نظر شما درباره سوالات و شیوه برگزاری چیست؟

درباره نحوه طرح سوالات می توان انتقادهایی داشت اما خب این شرایط برای همه بود و در هر صورت چه سوال آسان باشد چه سخت برای همه یکسان است.
ولی در هر صورت این تغییر رویه را نمی توان به فال نیک گرفت.

انتظار این نمره را داشتید؟

از روز اول برای رتبه برتر شدن در آزمون وکالت مطالعه می کردم، چرا که رتبه برتر در آزمون یک‌ رزومه قوی به شمار می آید که امکان همکاری و کارآموزی با وکلای برجسته را به شما می دهد.

ا توجه به نوع و شیوه درس خواندنم این حدس را می زدم که بتوانم رتبه برتر باشم هر چند که دو هفته مانده به آزمون به علت اتفاقاتی که افتاد اصلا نتوانستم یک ساعت هم درس بخوانم.

قبلا رتبه ها را به صورت استانی اعلام می کردند و بنده هم به همین شکل رتبه شدن در استان را مدنظر داشتم. که با لطف خداوند رتبه کشوری نصیب شد.

 توصیه شما به داوطلبین آزمون وکالت چیست؟

توصیه می کنم با اطلاعات و آگاهی کافی شروع به درس خواندن کنند چرا که انتخاب یک منبع اشتباه یا یک روش غلط برای درس خواندن ممکن است زحمات آنها را خراب کند، برای مثال در مرور های روزانه و هفتگی حوصله به خرج دهند، از متن قوانین دور نشوند، به خوبی مهارت تست زنی را کسب کرده و قوانین خاص هر درس را خیلی خوب مطالعه کنند.

در پایان باید از زحمات بی دریغ پدر و مادرم و اساتید برجسته دانشگاه خوارزمی و تمام کسانی که بنده را یاری دادند تشکر کنم و امیدوارم که دل آنها را شاد کرده باشم.

گفت‌وگو با صادق خادمی رتبه ۲۱ آزمون وکالت ۱۴۰۲ کل کشور

بیشتر بخوانید:

دوره قوانین عام و خاص آزمون وکالت هوشیار

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا