گفت‌وگو با مجید ستاریان، رتبه ۱ آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ (حقوق عمومی)

پایگاه خبری اختبار– مجید ستاریان، متولد سال ۱۳۷۷ استان اردبیل و دانش آموخته کارشناسی حقوق دانشگاه محقق اردبیلی است که در آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ موفق به کسب رتبه ۱ در رشته حقوق عمومی شده است.

او که دیپلم خود را در رشته ریاضی‌فیزیک اخذ کرده بود به دلیل علاقه‌اش به علوم انسانی در کنکور سراسری به عنوان داوطلب این رشته ثبت‌نام کرده و حائز رتبه ۱۰۸ کنکور شده بود.

با او درباره نحوه کسب آمادگی برای آزمون کارشناسی ارشد گفت‌وگویی داشتیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

از کی مطالعه برای آزمون ارشد را شروع کردید و شیوه مطالعه شما به چه ترتیبی بود؟

به‌صورت جدی تقریبا از اوایل تیرماه ۱۴۰۰ شروع به مطالعه کردم و با توجه به علاقه وافری که به حقوق عمومی داشتم باعث شد که زودتر شروع کنم.

ابتدا با دروسی که بیشتر درباره‌شان نگرانی داشتم ازجمله متون حقوقی و متون فقه شروع کردم و چون مطالعه ما در زمان ایام کرونا بود، تمام وقت توانستیم مطالعه کنیم.

شیوه مطالعه‌ام به این ترتیب بود که سعی می‌کردم دروسی مثل حقوق اداری، اساسی و بین الملل را که بیشتر جنبه حفظی دارند را خلاصه‌نویسی بکنم بخصوص بخش‌های حقوق تطبیقی در درس اساسی را بصورت نموداری و مقایسه ای مطالعه می‌کردم که راحت تر متوجه بشوم.

اما در دروس متون فقه و متون حقوقی سعی می‌کردم با حوصله و ریز مطالعه کنم. در درس متون حقوقی توصیه بنده این است که لغات را در داخل جمله یاد بگیرند و صرفاً به حفظ لغت اکتفا نکنند.

سعی کردم از همان اوایل مطالعه از ساعت مطالعه کم شروع کنم و در دوران جمع بندی بیشترش کنم یعنی از بازه ۴ ساعت شروع شد تا به ۹ ساعت در روز رسید.

ترتیب مطالعه بنده هم بدین صورت بود که زبان انگلیسی و فقه را هر روز مطالعه می‌کردم.

اما دروس دیگر به این شکل بودند که ابتدا حقوق اساسی یک، بعد حقوق اساسی دو، بین الملل عمومی و بعد حقوق اداری را مطالعه کردم چون ابتدا باید پایه حقوق اساسی شما قوی باشه تا بتوانید حقوق اداری را متوجه بشوید.

منابع مطالعاتی‌تان چه بود و چطور این منابع را انتخاب کردید؟

منابع مطالعاتی کاملا بستگی به سطح داوطلب و سلیقه فرد دارد. توصیه من این است که داوطلبان سعی کنند منابع مطالعاتی را از رتبه های برتر آزمون‌های قبل پیگیری کنند. روش بنده در انتخاب منابع به همین صورت بود و از رتبه یک حقوق عمومی سال ۹۹ مشورت گرفتم.

منابعی که مطالعه کردم به شرح زیر بودند:

متون حقوقی: در درس متون حقوقی اگر سطح داوطلب متوسط است کتاب دکتر حمید قهرمانی را پیشنهاد می‌کنم که کتاب فوق العاده ای است.

اگر سطح داوطلب ضعیف است پیشنهاد من شرکت در دوره های آموزشی اساتید مطرح و توانمند است. در کنار این منابع، ۱۱۰۰ واژه متون حقوقی دکتر محمود رمضانی هم بد نیست. من در دو ماه آخر هم تست های ده سال اخیر را نیز سه بار به طور کامل تحلیل کردم.

متون فقه: در درس متون فقه بنده از کتاب دو جلدی آقای محسن سینجلی استفاده کردم و در دوره های تدریس ایشان نیز کامل شرکت داشتم و تنها درسی بود که با توجه به حجم زیاد مطالب طبیعتا وقت زیادی هم از بنده گرفت ولی اگر داوطلبی این منبع را انتخاب کرد تقریبا ۵ بار باید مطالعه کنه تا به تسلط کامل برسه در حدی که ۱۸ سوال از ۲۰ سوال امسال از این کتاب بود!

منبع مفید دیگر کتاب متون فقه آقای صیادی است که بنده مطالعه نکردم ولی دوستانم که این کتاب را مطالعه کرده بودند رضایت داشتن‌د.

در این درس داوطلبان می‌بایست تست‌زنی زیادی داشته باشند به‌خصوص تست‌های دکترا خیلی مهم هستند. شب قبل از کنکور تست های متون فقه دکترای حقوق جزا ۱۴۰۰ را کار کردم و روز کنکور دقیقا دو سوال از همون آزمون مطرح گردید‌.

حقوق بین الملل عمومی: در این درس کتاب دکتر محمدرضا ضیایی بیگدلی را نزدیک ۸ بار دوره کردم در کنار این منبع هم اسناد بین المللی مهمی را هم مطالعه داشتم از جمله منشور ملل متحد، اساسنامه دیوان بین المللی دادگستری، کنوانسیون ۱۹۶۹ حقوق معاهدات و…

حقوق اداری: در این درس جلد اول کتاب دکتر کوروش استوار سنگری و کتاب دکتر منوچهر طباطبایی موتمنی را ابتدا مطالعه کردم بدلیل اینکه این کتب، مرجع محسوب میشوند و پایه اداری داوطلب با این کتب محکم خواهد شد.

بعد مطالعه این کتب، سراغ کتاب دکتر مجید نجارزاده هنجنی رفتم که انتشارات دوراندیشان منتشر کرده است. مطالعه این کتاب را بخصوص برای کسانی که وقت کافی برای مطالعه ندارند اکیدا توصیه می‌کنم.

به نظر من با همین یک کتاب می‌توانند حداقل به ۴۰ درصد سوالات پاسخ بدهند.

اما در کنار این منابع، چون قوانین خاص نیز زیاد مطرح می‌شود و دغدغه داوطلبان هم پیدا کردن قوانین خاص است، از کتاب حقوق اداری انتشارات عدلیه استفاده کردم که برای عزیزان پیشنهاد بنده تهیه همین کتاب برای قوانین خاص است ولی اخیرا مجموعه قوانین خاص حقوق اداری هم زیر نظر رتبه یک حقوق عمومی سال ۹۹ تهیه شده است که تقریبا همه قوانین خاص را یکجا جمع کرده است بخصوص مواد مهم را هایلایت کرده اند که داوطلب با خیال آسوده مطالعه کند.

حقوق اساسی: در این درس کتاب مرحوم دکتر ابوالفضل قاضی و جلد دوم کتاب دکتر سید محمد هاشمی را برای شروع مطالعه کردم.

بعد اتمام این منابع سراغ کتاب حقوق اساسی انتشارات دوراندیشان رفتم و برای جمع بندی مطالب عالی بود در کنار این کتب، قانون اساسی و نظریات تفسیری شورای نگهبان را مطالعه کردم در این درس نیز قوانین خاص اهمیت دارد که کتاب حقوق اساسی انتشارات عدلیه را برای این درس هم پیشنهاد می‌دهم و داوطلبان صرفا قوانین خاص را از این کتاب مطالعه کنند.

پرسش های آزمون چقدر با انتظار شما مطابقت داشت؟

امسال سطح سوالات واقعا سخت بودن در حدی که بنده از حقوق بین الملل عمومی شروع به پاسخگویی کردم و دیدم که کلا جز سه سوال که از کتاب دکتر بیگدلی بود، بقیه سوالات یا از اسناد بین‌المللی یا از اخبار روز بودند. بعد از نیم ساعت متوجه شدم که فقط توانسته‌ام به ۴ سوال جواب بدهم و نزدیک بود جلسه آزمون را ترک کنم!

ولی بعد از چند دقیقه سعی کردم با آرامش ادامه بدهم و با خودم گفتم که اگر سوالات سخت باشد برای همه سخت خواهد بود و با حوصله جواب دادم.

دروس دیگر راحت تر بودند از جمله زبان انگلیسی و متون فقه که خیلی راحت بودند.

درس حقوق اساسی هم کمی متفاوت با سال‌های قبل بود و اکثر سوالات از حقوق اساسی یک طرح شده بود.

جز درس حقوق بین‌الملل و حقوق اساسی بقیه دروس قابل پیش‌بینی بودند و انتظار داشتم که بتوانم جوابگو باشم اما اصولاً مطالعه کتاب دکتر بیگدلی شرط لازم است اما کافی نیست، شما باید علاوه بر مطالعه این کتاب، اخبار روز را خوب پیگیر باشید که ضعف مطالعاتی بنده در این درس، در پیگیری اخبار روز بود.

در درس متون فقه هم خوشبختانه درصد بالایی کسب کردم که یکی از علل آن، علاقه‌ام به زبان عربی است که در این درس خیلی به من کمک کرد.

برای ادامه تحصیل چه دانشگاهی را مد نظر دارید؟

در این مورد بین دانشگاه تهران و شهید بهشتی مردد بودم ولی در نهایت و بعد از مشورت با چند نفر از اساتید مطرح و رتبه‌های برتر سال گذشته، دانشگاه شهید بهشتی تهران را در گرایش حقوق عمومی انتخاب کردم.

و حرف آخر؟

در پایان از زحمات پدر و مادر عزیزم تقدیر و تشکر می‌کنم که در این یک‌سال فضایی را برای بنده فراهم کردند تا به نحو شایسته ای مطالعه کنم.

 توصیه بنده برای همه داوطلبان این است که امید داشته باشند و تلاش مستمری انجام بدهند. رتبه برتر شدن فقط نیاز به تلاش دارد. همه می‌توانند، فارغ از دانشگاه محل تحصیل‌شان، رتبه خوبی کسب کنند.

کارنامه مجید ستاریان
کارنامه مجید ستاریان
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. بنده تو اختصاصیا با درصد ٣٧ درصد جزای اختصاصی و ٢٠ درصد جزای عمومی متوسط بخوایم بگیریم ٢٧ درصد رتبه م تو حقوق جزا روزانه شد ١٣ هزار! خواستید کارنامه م رو میفرستم اونوقت نفر سوم حقوق عمومی متوسط درصداش تو اختصاصیا رو ۶٠ جالبه نه؟ لطفا چندتا کارنامه هم از جزا بذارید ببینم درصدا رو چند بوده که با متوسط ٣٠ درصد من ١٣ هزار شدم!!!

    1. بستگی به میانگین کشوری داره امسال جزا آسان بود و همه بالاتر زده بودند.
      طبیعتا وقتی میانگین بالا باشه،کسایی که کم زدند رتبه شون پایین میاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا