گفت‌وگو با محمدرضا اسماعیلیان رتبه ۱۹ آزمون وکالت ۱۴۰۲ کل کشور

فهرست عناوین این صفحه

پایگاه خبری اختبار-  محمدرضا اسماعیلیان متولد ۱۳۶۹ و فارغ التحصیل کارشناسی حقوق از دانشگاه پیام نور، موفق به کسب رتبه ۱۹ آزمون وکالت ۱۴۰۲ کل کشور شده است.

در ادامه در خصوص منابع مطالعاتی، نحوه برنامه ریزی و زمانبندی جهت مطالعه با وی به گفت و گو نشستیم که متن آن را در ادامه مطالعه می کنید:

 لطفا جزئیاتی از خودتان و سوابق تحصیلی و شغلی‌تان بفرمایید

محمدرضا اسماعیلیان متولد ۱۳۶۹، ساکن همدان هستم. سال ۹۲ در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی ارومیه فارغ التحصیل شدم و تا سال ۹۷ در مشاغل مرتبط با حوزه مکانیک مشغول به کار بودم اما از سال ۹۷ به واسطه دعوت به کار یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی وارد حوزه حقوق شدم.

از مهرماه سال ۹۹ شروع به تحصیل رشته حقوق در دانشگاه پیام‌ نور مرکز همدان نموده و در دیماه ۱۴۰۱ مدرک کارشناسی حقوق را دریافت کردم.

آیا تجربه شرکت در آزمون وکالت را داشتید؟

خیر، اولین بار بود که در آزمون شرکت می کردم.

 شرایط شغلی و خانوادگی شما در زمان آمادگی برای آزمون چه بود؟ آیا شاغل بودید؟ چه مقدار زمان برای مطالعه داشتید و چطور از این زمان استفاده می کردید؟

دو سال منتهی به آزمون با انواع و اقسام چالش‌ها در زندگی شخصی خودم روبرو بودم که اتفاقا همه سختی‌ها و مشکلات باعث انگیزه مضاعف بنده شد و نهایتا در فاصله چند ماه به آزمون از شغل خود استعفا دادم و تقریبا از ابتدای سال ۱۴۰۲ روزانه ۷ – ۸ ساعت را به طور میانگین به مطالعه اختصاص دادم.

 با توجه به حواشی مختلفی که برای نهاد وکالت پیش آمده و نگرانی‌هایی که از آینده این شغل برای برخی داوطلبان ایجاد شده، چطور انگیزه‌تان را حفظ کردید؟ آینده را برای خودتان چطور می‌بینید؟

متاسفانه قوانینی که در رابطه با نحوه پذیرش کارآموزان وکالت وضع شده، قطعا در آینده نتایج زیان‌باری را هم برای وکلا و هم برای موکلین همراه خواهد داشت و به نظر نیازمند بازنگری فوری و کارشناسی دقیق‌تر و مشورت با صاحب‌نظران عرصه حقوق می‌باشد.

لیکن برای وکلای جدیدالورود تنها راه اثبات خود و باقی ماندن در چرخه کار، افزایش مطالعه و به روز بودن سواد حقوقی است و قطعا بدون رعایت این موارد نمی‌توان آینده روشنی را متصور بود.

منابع مطالعه‌تان چه بود و چطور این منابع را انتخاب کردید؟

بنده به واسطه شغل خود با وکلای زیادی در ارتباط بودم و برای انتخاب منابع مطالعاتی عموما از مشورت‌های این عزیزان بهره بردم که نهایتا منجر به انتخاب منابع زیر شد:

آموزش حقوق مدنی کتاب دکتر توکلی و کتاب تست دکتر شهبازی

آموزش آیین دادرسی مدنی کتاب دکتر توکلی و کتاب تست دکتر عمروانی

آموزش تجارت کتاب دکتر توکلی و کتاب تست دکتر فرحناکیان

اصول فقه هم آموزش و هم تست کتاب‌های دکتر شهبازی (که البته فکر می‌کنم از سال ۹۷ به بعد چاپ نشده)

متون فقه کتاب دکتر الهه شعبانپور

جزا و آیین دادرسی کیفری هم برای شرح آزمونی و هم برای تست از کتاب‌های آقای غفوری استفاده کردم.

برای قانون اساسی هم فقط متن قانون را مطالعه کردم.

تهیه منابع آزمون وکالت از سراسر کشور

برنامه‌ریزی‌تان برای مطالعه به چه شکلی بود؟

با توجه به اینکه تحصیل بنده و صدور مدرک کارشناسی تا زمستان ۱۴۰۱ به طول انجامید از ابتدای سال ۱۴۰۲ به طور میانگین ۷ – ۸ ساعت مطالعه منظم داشتم و البته اکثر جمعه‌ها را به استراحت می پرداختم.

چون نسبتا وقت کمتری داشتم روزانه سه درس (یک روز دروس مدنی ، اصول و متون ، آیین دادرسی کیفری و روز بعد دروس آیین دادرسی مدنی ، تجارت و جزا) را مطالعه کرده و ماه آخر قانون اساسی را نیز به برنامه اضافه کردم.

نکته بسیار مهمی که رعایت آن باعث تسلط بیشتر روی مطالب شد مرور دوره‌ای دروس و همچنین تست زنی بود. به نحوی که در انتهای هر روز مطالب مطالعه شده را مجددا مرور کرده و حل تست‌های همان مبحث باعث تسلط بیشتر و مشخص شدن نقاط ضعف و قوت بنده میشد.

علاوه بر آن هر مبحث را در فاصله یک هفته و یک ماه بعد از مطالعه اصلی ، مجدد مرور کرده و در ماه آخر منتهی به آزمون نیز تقریبا هر دو هفته یکبار کل دروس را مطالعه نمودم.

 چه درسی موقع مطالعه یا سر جلسه آزمون برای شما چالش برانگیز بود و چطور آن را مدیریت کردید؟ دچار کمبود وقت نشدید؟

هنگام مطالعه خیلی با درس حقوق تجارت ارتباط برقرار نمی کردم و به نظر خودم کتاب تست مناسبی را هم انتخاب نکرده بودم و در نهایت نیز پایین‌ترین درصد متعلق به همین درس بود.

اما در جلسه تنها چالش بنده کمبود وقت بود و چون در آزمون‌های آزمایشی هیچگاه با این مشکل مواجه نشده بودم اصلا به فکر مدیریت زمان نبودم. متاسفانه پس از گذشت ۱۱۰ دقیقه از آزمون هنوز به انتهای سوالات تجارت هم نرسیده بودم و باید حدود ۸۵ سوال را در ۶۰ دقیقه پایانی پاسخ می دادم که این موضوع برای دقایقی تمرکزم را بر هم زد و خوشبختانه پاسخ به سوالات جزا انگیزه و انرژی را به من برگرداند و نهایتا خیلی میلیمتری در ثانیه‌های آخر سوالات را به انتها رساندم.

انتقادهایی درباره نحوه طراحی سوالات آزمون وکالت مطرح بود، نظر شما درباره سوالات و شیوه برگزاری چیست؟

به نظر من طراحی سوالات نسبت به دوره‌های قبل اندکی سخت‌تر بود ولی مسئله اصلی طولانی بودن سوال و پاسخ‌ها به خصوص در سه درس مدنی ، آیین دادرسی مدنی و تجارت بود. برای مثال سوال ۲۲ آزمون و گزینه‌های آن ۱۵ سطر بود که به نظر از استانداردهای آزمونی به دور است.

در نهایت هم این موضوع برخلاف قصد طراحان سوالات، باعث پایین آمدن تراز میانگین و در نتیجه افزایش تعداد پذیرفته شدگان شد.

 انتظار این نمره را داشتید؟

با توجه به آزمون‌های آزمایشی و مقایسه جامعه آماری آن با آزمون اصلی انتظار این را داشتم که بین ۵۰۰ نفر اول قرار بگیرم. بنده از سال قبل با سایت و کانال شما و چند سایت حقوقی دیگر آشنا شدم و پیگیر مصاحبه‌هایتان با نفرات برتر کانون‌ها بودم و شاید برایتان جالب باشد که از روز اولی که شروع به مطالعه کردم ، مصاحبه‌‌ام را در ذهنم آماده و بارها مرور کردم که حالا تبدیل به واقعیت شده است.

اما واقعیتش را بخواهید با توجه به آن که پس از انتشار کلید سوالات از حدود درصد پاسخگویی خود مطلع بودم در مقایسه با درصدهای مشابه منتشر شده در کارنامه‌های سنوات اخیر انتظار رتبه ۱۹ کشوری را نداشتم.

 توصیه شما به داوطلبین آزمون وکالت چیست؟

توصیه‌ جدیدی نیست و همه اساتید همیشه به این‌ موارد تاکید داشته‌اند. داوطلبین حتما طبق برنامه‌ریزی پیش رفته و به برنامه خود پایبند باشند. از مطالعه چند منبع خودداری کرده و کتبی را مطالعه کنند که با نثر آن ارتباط بهتری برقرار میکنند و در نهایت از مرور و تست‌زنی غافل نشوند.

در پایان ممنونم از شما و آرزوی موفقیت برای همه داوطلبین دارم.

بیشتر بخوانید:

کتاب قوانین عام و خاص حقوقی وکالت هوشیار

کتاب قوانین عام و خاص کیفری وکالت هوشیار

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا