گفت‌وگو با محمدمهدی برادران رتبه ۳ حقوق خصوصی در آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۲

گفت‌وگو با رتبه ۳ حقوق خصوصی در آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۲

لطفاً  ضمن معرفی خودتان، مختصری از سوابق تحصیلی و شغلی تان بگویید.

محمدمهدی برادران هستم، متولد ۱۳۷۳ و ساکن شهر مقدس قم. بعد از گذراندن دوره راهنمایی وارد حوزه علمیه شده ام و در حال حاضر به مدت ۱۴ سال طلبه هستم. در هیچ مقطع تحصیلی وارد دانشگاه نشده ام و مطالعات حقوقی من صرفا محدود به دو سال اخیر است. یعنی از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون.

از کی مطالعه برای آزمون ارشد را شروع کردید؟

بنده از ابتدای سال ۱۴۰۰ وارد فضای حقوق شدم؛ بیگانگی و غرابت با رشته حقوق، چالش بسیار سختی برایم بود و مرا دچار تجربه و خطاهای بسیاری کرد.

اوایل سعی در خواندن کتاب ها و درسنامه های آموزشی کردم ولی به علت نداشتن پایه علمی مناسب، این نوع مطالعه برایم موفقیت آمیز نبود تا دی ماه ۱۴۰۰ که تصمیم به گوش دادن تدریس های حقوقی گرفتم.

از سوی دیگر همزمان مشغول خدمت به عنوان سرباز طلبه در یکی از ادارات زیر نظر نیروهای مسلح نیز بودم و به همین علت وقت زیادی برای مطالعه نداشتم.

مطالعات جدی من از دی ماه ۱۴۰۰ برای آزمون مرکز وکلا شروع شد. به طوری که بعد از ساعات اداری و رهایی از کار سربازی، مشغول فراگیری کلاس های صوتی میشدم و این قضیه تا ۸ ماه به طول انجامید. در میانه تدریس ها یعنی اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ در آزمون مرکز وکلا موفق به کسب نمره قبولی شدم.

بعد از موفقیت در آزمون مرکز تصمیم به شرکت در آزمون کانون وکلا گرفتم ولی اجازه شرکت در آزمون به علت سربازی نداشتم.

همینجا میخواهم صدای هزاران سربازی باشم که به علت مقرره بدون منطق و پشتوانه عقلایی، از امکان شرکت در آزمون کانون محروم می‌شوند.

بله اگر مثل دیگر مراکز، شرط پروانه کارآموزی، پایان خدمت سربازی بود، این منطقی و به جا بود ولی اینکه صرفا به خاطر خدمت در سربازی اجازه شرکت در آزمون را ندارید به نظرم غیر منطقی و ناعادلانه است. امیدوارم مسئولان ذی ربط این مشکل را حل کنند تا توانایی آزمون برای سرباز ها نیز فراهم باشد و فقط صدور پروانه را معلق به ارائه مدارک پایان خدمت کنند.

بعد از استراحتی کوتاه از مرداد ماه ۱۴۰۱، خود را برای آزمون کانون که قرار بود در دی ماه ۱۴۰۱ برگزار شود، آماده کردم که این هم به واسطه بدقولی مسئولین مربوطه برگزار نگردید و در میانه راه مطالعات بنده متوقف شد.

از نیمه آذر ماه ۱۴۰۱ به قصد آزمون ارشد شروع به مطالعه کردم. در همان زمان نیز به علت اتمام سربازی در یک کار پاره وقت شاغل بودم.

منابع مطالعاتی‌تان چه بود و چطور این منابع را انتخاب کردید؟

در ابتدا، منابع خود را از همین سایت شما انتخاب کردم؛ به این نحو که به طور کامل، مصاحبه های رتبه های برتر چه در وکالت و چه ارشد را به دقت مطالعه و نکته برداری کردم و منابعی که اتفاق بیشتری روی آن بود برای مطالعه انتخاب کردم.

حقوق مدنی: کتاب مدنی دکتر توکلی و دکتر بیات و تست دکتر قربانی (ناگفته نماند از تدریس های استاد بزرگوار، دکتر شهبازی نیز بهره زیادی بردم)

آیین دادرسی مدنی: کتاب دو جلدی دکتر توکلی و تست دکتر عمروانی

حقوق تجارت: کتاب دو جلدی استاد رشیدی نسب و تست سرکار خانم نیلوفر حسینی.

متون فقه: با توجه به پیشینه حوزوی از هیچ منبعی استفاده نکردم و مطالعه ای در این زمینه نداشتم.

متون حقوقی: شرکت در دوره متون حقوقی دکتر احسان امیربیگ.

کدام درس برای شما چالش‌برانگیز بود؟

زبان انگلیسی؛ به این خاطر که اصلا قصد پاسخ به سوالات زبان را نداشتم ولی به توصیه یکی از دوستان، در دوره های استاد امیربیگ شرکت کردم و به لطف خدا توانستم درصد خوبی در این قسمت بگیرم.

درباره برنامه مطالعاتی‌تان کمی توضیح بدهید.

من هفته را به دو بسته سه روزه تقسیم کرده بودم و روز جمعه استراحت.

به این صورت که روز اول مدنی، روز دوم تجارت و روز سوم آیین‌ دادرسی مدنی و دوباره تکرار برنامه.

به صورت روزانه لغات زبان را نیز مطالعه می‌کردم.

پرسش های آزمون چقدر با انتظار شما مطابقت داشت؟

به نظر بنده سوالات آسان و مطابق انتظار بود ولی مشکل اصلی آزمون، مدت کوتاهی ست که برای آزمون در نظر گرفته اند به طوری که استرس زیادی به داوطلب وارد می کند.

خود بنده با وجود سرعت بالای تست‌زنی و رها کردن نزدیک به نصف سوالات زبان، برای درس پایانی یعنی آیین دادرسی مدنی، تنها ۵ دقیقه زمان داشتم برای همین نتوانستم درصد مناسبی در این درس بگیرم. البته شنیده ام کارهایی برای بهبود زمان آزمون در نظر گرفته اند. امیدوارم هر چه زودتر در این مورد اصلاحاتی بشود.

برای ادامه تحصیل کدام دانشگاه را مد نظر دارید؟

دانشگاه تهران

چه توصیه ای برای داوطلبان این آزمون دارید؟

کسب رتبه، کار عجیب و سختی نیست و کاملا قابل دستیابی است. ولی رعایت موارد زیر کمک زیادی به شما خواهد کرد انشاءالله:

  1. استمرار در برنامه مهم تر از هر چیزی ست. برای اینکار پیشنهاد بنده این است که از شروع زودهنگام اجتناب کنید زیرا مطالعه حالت فرسایشی پیدا می کند. یک دوره ضربتی و کوتاه مدت و مستمر بسیار کارآمدتر از یک دوره طولانی و فرسایشی و آزاردهنده است. فرصت پنج ماهه برای آزمون ارشد برای یک فرد با پایه علمی متوسط کافی‌ است.
  2. استفاده از تست؛ تست می‌تواند به عنوان معیار درستی و غلطی برنامه درسی شما عمل کند. شما در آخر با همین تست ها با کمی تفاوت های جزیی روبه رو می‌شوید. هر گاه به شک افتادید که برنامه درسی شما مسیر درست یا غلطی را طی میکند محک و میزان خود را تست قرار دهید. اگر تست خوب می‌زنید بدانید برنامه شما کارآمد است.

روش تست زنی پیشنهادی بنده این است:

در ابتدا مبحثی که می‌خواهید تست بزنید مشخص کنید و مشغول تست زنی شوید. پیشنهاد می‌کنم حتی‌المقدور گزینه را مشخص نکنید و در یک برگه جداگانه گزینه مورد نظر را یادداشت کنید. وقتی پاسخ به تست ها تمام شد شروع به تصحیح می کنیم.

پیشنهاد می کنم اگر جواب تستی را درست داده بودید با علامت مثلا تیک مشخص کنید. همین‌طور اگر به غلط جواب داده بودید با علامت دیگری مثل حرف غ مشخص کنید. اگر هم نزده بودید می‌توانید از حرف ن بهره ببرید.

نکته مهم و اساسی اینجاست که حتما نکته تست را در کتاب قانون در کنار ماده مربوطه به صورت کلیدی و کوتاه وارد کنید. چه تست را درست زده اید و چه غلط حتما این کار را انجام دهید.

حالا فایده آن علامت‌ها چیست؟

در ماه پایانی و دوره به راحتی می‌توانید تست هایی که به غلط زده اید یا نزده اید پیدا کنید و نقاط ضعف خود را بهبود ببخشید.

  1. حتما سه هفته تا یک ماه آخر را به دوره اختصاص دهید؛ برای این کار حتما باید کتاب ها و مطالبی که خوانده اید را کلیدواژه برداری و نکته برداری کرده باشید و گرنه نمی توانید به آزمون برسید.
  1. از متون فقه و متون حقوقی غافل نشوید. از قول یکی از اساتید عرض می‌کنم که میانگین نمرات داوطلبان آزمون کارشناسی‌ارشد در درس متون حقوقی چیزی نزدیک ۰ درصد است یعنی هیچ. متون حقوقی و متون فقه دو درس رتبه‌ساز هستند.
  2. در مورد متون حقوقی توضیح دادم ولی در مورد متون فقه به صورت کوتاه عرض کنم که این درس در سالیان اخیر از نظر سبک سوالات به متون حقوقی نزدیک شده است یعنی مهارت اسکن و ترجمه بسیار بسیار راهگشا خواهد بود. در قریب به اتفاق سوالات متون فقه جواب در متن سوال نهفته است و فقط کافی است سوال را به درستی متوجه شده باشید.
  3. و به عنوان نکته آخر حتما و حتما به مدیریت زمان آزمون مسلط شوید. برای این کار توصیه می‌کنم از آزمون های آزمایشی جامع قبل از آزمون اصلی استفاده کنید تا برای مدیریت زمان، خوب آماده شوید.

برای مدیریت جلسه آزمون چه راهکاری داشتید؟

در مورد مدیریت آزمون پیشنهاد من این است که ابتدا درس هایی که اصطلاحاً زمان‌بر هستند را جواب بدهید؛ مثل متون حقوقی و متون فقه. سپس با توجه به وقت باقی‌مانده ابتدا تست‌های حقوق مدنی را بزنید (به خاطر ضریب بالای این درس) و سپس سراغ حقوق تجارت و آیین دادرسی مدنی بروید.

و حرف آخر؟

در پایان از همسر و خانواده عزیزم که در این مسیر، سختی زیادی متحمل شده اند تشکر و قدردانی می‌کنم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. این پسر یه دونه ست
    با سختی و مرارت زیاد به اینجا و این نقطه رسیده و شاهد تلاش مستمر ایشون بودم و از خداوند منان میخوام که من بعد هم در مسیر علمی موفق و پیروز باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا