گفت‌وگو با محمدمهدی کاهه رتبه ۵ حقوق خصوصی در آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۲

پایگاه خبری اختبار  محمدمهدی کاهه متولد سال ۱۳۷۸ و دانشجوی ترم آخر مقطع کارشناسی حقوق دانشگاه تهران است که در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۲ موفق به کسب رتبه ۵ حقوق خصوصی شده است.

گفت‌وگوی اختبار با این رتبه برتر آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ را در ادامه می‌خوانید.

از کی مطالعه برای آزمون ارشد را شروع کردید؟

از ابتدای مرداد ۱۴۰۱ با روزی ۵ ساعت مطالعه‌ را شروع کردم و پس از یک ماه با توجه به اینکه شاغل نبودم و فرصت مطالعه کافی را داشتم به ۶/۵-۷ ساعت رسیدم و تا هفته اول مهر که دانشگاه شروع شد همین مدت مطالعه را حفظ کردم.

متاسفانه از اواسط مهرماه تا اواخر آذر وقفه‌های زیادی در مطالعهٔ من افتاد و تداوم و استمرار مطلوب را نداشتم. اما از دی‌ماه به موازات مطالعه برای امتحانات مجددا برنامه ریزی فشرده‌ای انجام دادم و تقریبا ۹۵درصد مباحث را تا هفته اول بهمن ماه تمام کردم.

اوج کار من ۵هفته ای بود که بعد از اتمام امتحانات تا روز کنکور فرصت داشتم و با روزی ۷-۸ ساعت مطالعه توانستم مباحث اندکی که مطالعه نشده بود را تموم کنم و کنکورهای ۸ سال اخیر را بزنم و جمع بندی قابل قبولی داشته باشم.

منابع مطالعاتی‌تان چه بود؟

منابعی که در ادامه خدمتتان عرض می کنم را به کمک دوستانم و مشاورم آقای عرفان اکبری انتخاب کردم.

برای درس متون حقوقی کتاب ۱۱۰۰ واژه آقای رمضانی و کتاب مدرسان شریف را تهیه کردم و همینطور کلاس‌های آقای امیربیک را شرکت کردم.

برای درس مدنی۳ و ۶ و ۷ کتاب اعمال حقوقی و دو جلدی درس هایی از عقود معین مرحوم دکتر کاتوزیان رامطالعه کردم و برای مطالعه سایر مدنی‌ها هم از دو جلدی مدنی آقای توکلی استفاده کردم. منبع تستی بنده در این درس کتاب دکتر قربانی بود.

در درس تجارت دوجلدی آقای توکلی و تست دکتر قربانی رابه عنوان منبع انتخاب کرده بودم.

و در درس آیین دادرسی مدنی هم دو جلدی آقای توکلی و کتاب تست دکتر السان را مورد استفاده قرار دادم. هرچند با توجه به اینکه وقت کافی برای این درس اختصاص نداشتم و آن را خوب جمع بندی نکردم، نتوانستم درصد خوبی کسب کنم.

منبع من برای متون فقه هم با توجه به اینکه در متون فقهی مشکلی نداشتم، دوجلدی تحریرالروضه و کتاب ۱۱۰۰ تست آقای سینجلی بود.

بنده با توجه به اینکه در دوران کارشناسی سعی داشتم کتب مرجع را مطالعه کنم، تقریبا در هیچ درسی مشکل خاصی نداشتم. سطح زبان متوسطی دارم که با همون سطح و البته با یادگیری تکنیک های تست زنی با ویدیوهای آقای امیربیک و مطالعه مستمر لغات حقوقی توانستم در کنکور این درس را ۶۰ درصد پاسخ بدهم.

فقط کمی درس آیین دادرسی مدنی بود که با توجه به حفظی بودن این درس و فرار بودن آن و تاثیر کمی که در تراز دارد، عملا در یک ماه آخر خیلی وقت برایش نگذاشتم.

دوره قوانین عام و خاص منبع آزمون وکالت پایگاه اختبار
دوره قوانین عام و خاص منبع آزمون وکالت در دو مجلد کلیه منابع اعلامی آزمون وکالت اسکودا و مرکز وکلای قوه قضاییه همراه با آرای وحدت رویه در دروس حقوق مدنی، آیین دادرسی مدنی، حقوق تجارت، حقوق جزا و آیین دادرسی کیفری

سفارش دوره دو جلدی قوانین عام و خاص منبع آزمون وکالت

درباره برنامه مطالعاتی‌تان هم کمی توضیح بدهید

هر مبحثی را که مطالعه می کردم بعد دو روز تست آن مبحث را می زدم و نکات تست ها را در حاشیه قانون مربوطه یا کتاب درسنامه آن درس یادداشت می کردم.

پایان هفته هم کلیه مباحث آن هفته را خیلی سریع و خلاصه‌وار مرور می کردم و همین طور دوباره مبحثی که مطالعه می‌شد بعد از یک هفته هم دوباره ازش تست می زدم و مرور می کردم و مرور بعدی هم بعد از یک ماه انجام می‌شد.

یکی از نکاتی که باعث موفقیت من شد با توجه به اینکه بنده ساعت مطالعه بالایی نداشتم و یا حتی مدتی که به صورت جدی مطالعه کردم حدود ۴ماه و نیم بود، همین مرور‌های به موقع و مرتب و بازیابی کردن مطالب با تست بود. خیلی می‌شنوم که داوطلبین می‌گویند اول تمام مطالب را تموم کنید بعد تست بزنید. به نظرم اشتباه محض است. تست زدن باید به موازات درس خواندن باشد و مرور هم باید با تست انجام شود.

در خصوص دوران جمع بندی هم توضیح کوتاهی بدهم؛ بنده از روشی استفاده کردم که برای جمع بندی کنکور کارشناسی هم استفاده کرده بودم؛ «سه روز یک بار آزمون دادن». ۵ هفته آخر‌ را به بازه های ۳ روزه تقسیم کرده بودم و ابتدای روز اول یکی از کنکورهای سال‌های اخیر را می‌زدم و تا ظهر درصد می گرفتم و اشکالاتم را رفع می کردم و در ۲/۵ روز باقیمانده تاکنکور بعدی مباحثی که مشخص کرده بودم را جمع بندی می کردم.

پرسش های آزمون چقد‌ر با انتظار شما مطابقت داشت؟

توقع داشتم که سطح سوالات کمی آسان‌تر باشه و البته کاهش تعداد سوالات متون حقوقی غافلگیرم کرد.

برای ادامه تحصیل کدام دانشگاه را مد نظر دارید؟

دانشگاه تهران.

چه توصیه ای برای داوطلبان این آزمون دارید؟

چند مورد که باعث موفقیت خودم شد را عرض می کنم که مطمئنم به داوطلبین کمک به سزایی می کند.

اولاً از حاشیه نویسی قانون غافل نشوید. حاشیه نویسی در دوران جمع بندی خیلی کمک می‌کند. مرورها را سریع‌تر می‌کند و البته که در ادامه روند تحصیلی و کاری هم فوایدش را نشان خواهد داد.

ثانیاً اگر وقت کافی دارید از کتب مرجع غافل نشوید. ثالثاً به خاطر داشته باشید که مرور مرتب و با برنامه حتی از خود مطالعه اولیه هم مهمتر است.

یک توصیه هم برای دانشجویان ترم‌های پایین‌تر کارشناسی دارم که از همان ابتدای دوران تحصیل تمام دروس را خوب مطالعه کنند و با نظرات علمای تراز اول حقوق آشنا شوند و مطمئن باشند در کنکور ارشد حتی با مطالعه متوسط هم بهترین نتیجه را خواهند گرفت و این موردی بود که برای خودم صدق کرد.

نقطه قوت من در این آزمون دو حقوق درس مدنی و متون فقه بود که این موضوع بر‌می گردد به پیشینه مطالعاتی بنده در دوران کارشناسی که کتب دکتر کاتوزیان برای حقوق درس مدنی ‌و برای درس متون فقه هم کتاب الروضهالبهیه مرحوم شهید ثانی را در طول دوره کارشناسی مطالعه کردم.

و حرف آخر؟

در پایان به رسم سپاسگزاری، از خانوادم و دوستانم و مشاورم تشکر می‌کنم که راهنمایی‌ام کردند و فضایی را مهیا کردند که بتونم بدون دغدغه مطالعه داشته باشم.

همینطور از اساتیدم تشکر می کنم که با رفتار و منششون علاقه نسبت به حقوق را در من ایجاد کردند علی‌الخصوص آقایان دکتر برهانی، دکتر خالقی، دکتر یکرنگی، دکتر میرشکاری و خانم دکتر نسرین طباطبایی. روح استادم دکتر انصاری‌پور که چند روز پیش فوت کردند شاد باشد.

محمدمهدی کاهه رتبه ۵ حقوق خصوصی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا