گفت‌وگو با محمد استارمی رتبه ۴ آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه ۱۴۰۲ کل کشور (سهمیه ایثارگران)

پایگاه خبری اختبار- محمد استارمی متولد ۱۳۷۶ و فارغ‌التحصیل رشته حقوق دانشگاه حکیم سبزواری، در آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه سال ۱۴۰۲ موفق به کسب رتبه ۴ سهمیه ایثارگران در کل کشور با نمره تراز ۱۰۲۶۳ شده است.

در ادامه مشروح گفت و گوی اختبار با محمد استارمی در خصوص منابع آزمون، زمان‌بندی، نحوه مطالعه و… را خواهید خواند:

لطفا مختصری درباره سوابق تحصیلی و شغلی‌تان بفرمایید

اینجانب محمد استارمی متولد سال ۱۳۷۶ اهل شهرستان بهشهر استان مازندران فارغ التحصیل مقطع کارشناسی رشته حقوق از دانشگاه حکیم سبزواری هستم.

دفعه چندمی بود که در این آزمون شرکت می‌کردید؟ آیا تجربه شرکت در آزمون کانون وکلا را هم دارید؟

بنده دفعه اولی بود که در آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه شرکت می کردم. بله در آزمون ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ کانون وکلای دادگستری که چند روز قبل از آزمون مرکز وکلا برگزارشد هم شرکت نمودم .

شرایط شغلی و خانوادگی شما در زمان آمادگی برای آزمون چطور بود؟

بنده سال ۱۳۹۹ ترم آخر دانشگاه با همسرم که دانشجوی همان دانشگاه بود ازدواج کردم. بلافاصله به خدمت سربازی رفته و مدت ۲۲ ماه خدمت خود را در نیروی دریایی ارتش گذراندم و شرایط بسیار سختی برای من و همسرم بود، چون بخاطر سربازی نمی توانستم مشغول به کار شوم  و از نظرمالی به شدت تحت فشار بودیم . با این حال در دوران سربازی مطالعه خود را برای شرکت در آزمون شروع کردم و بخاطر شرایط سختی که برای ما ایجاد شده بود هدفم این بود که در اولین آزمون قبول شوم.

منابع مطالعه‌تان چه بود و چطور این منابع را انتخاب کردید؟

بعد از فارغ التحصیلی به دلیل علاقه زیاد به وکالت از اطرافیانی که تجربه قبولی داشتند پرس و جو کردم و فقط با تعدادی از کتاب های قدیمی برادرم که سالها قبل برای آزمون تهیه کرده بودند شروع به مطالعه کردم زیرا حقیقتا بخاطر شرایط سخت مالی توان خرید کتاب های بروز را نداشتم که نزدیک آزمون فقط توانستم چند کتاب بروز تهیه کنم و دقیق تر مطالعه کنم.

برنامه‌ریزی‌تان برای مطالعه به چه شکلی بود؟

من از همان دوران سربازی بدلیل محدود بودن زمانم بصورت پاره وقت شروع به مطالعه کرده بودم که بعد از پایان سربازی حدود سه ماه به صورت مداوم مطالعه داشتم که خبر تاخیر در برگزاری آزمون کانون وکلا اعلام شد و آزمون به مرداد ماه سال ۱۴۰۲ موکول شد و این مسئله سبب شد حدود دو ماه مجدد پاره وقت مطالعه کنم و سرکار بروم اما بعد از عید نوروز سال ۱۴۰۲ مجددا حدود ۴ ماه تا آزمون طبق برنامه ای که یکی از دوستان تهیه کرده بودند و به من هدیه دادند مطالعه مداوم را پیش گرفتم و روزانه حدود میانگین دوازده تا چهارده ساعت مطالعه مستمر به همراه تست زنی را داشتم.

چه درسی موقع مطالعه یا سر جلسه آزمون برای شما چالش برانگیز بود و چطور آن را مدیریت کردید؟ دچار کمبود وقت نشدید؟

در زمان مطالعه چون علاقه مند به مباحث حقوقی بودم با هیچ درسی مشکلی نداشتم فقط کمی با درس حقوق تجارت ارتباط سخت تری برقرار می کردم که در آخر توانستم این درس را هم مدیریت کنم، در آزمون مرکز وکلا  اصلا دچار کمبود وقت نشدم چون از ابتدای شروع مطالعه ام  به صورت مرتب تست زنی آزمون های سال های قبل را به صورت آزمون و خطا برای خودم انجام می دادم. اما در آزمون کانون وکلا درس آیین دادرسی مدنی همه را غافلگیر کرد و باعث ایجاد استرس و حتی کمبود وقت شد که باز هم توانستم این استرس را کنترل کرده و ادامه آزمون را به خوبی مدیریت کنم.

نظرتان درباره سوالات و شیوه برگزاری آزمون چیست؟

بنظر من سوالات آزمون مرکز وکلا نسبت به سال های گذشته راحت تر بود اما این موضوع تغییری در تعداد قبولی نداشته، برخلاف این آزمون، آزمون کانون وکلای دادگستری سطح سوالات سخت تر نسبت به سال های گذشته و همچین آزمون مرکز وکلا بود .

بین شیوه طراحی سوالات این آزمون با سوالات آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه، چه تفاوت ها و شباهت هایی وجود داشت؟

به نظر من سطح سوالات آزمون کانون وکلا در مقایسه با آزمون مرکز وکلا سخت تر بود اما خداروشکر بخاطر مطالعه مستمری که داشتم توانستم نتیجه خوبی در هر دو آزمون بگیرم و موفق به کسب رتبه ۴ آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه و رتبه ۸۱ آزمون کانون وکلای دادگستری شوم.

توصیه شما به داوطلبین آزمون‌های سال‌های آینده چیست؟

بنده به عزیزانی که می خواهند در آزمون سال های بعد شرکت کنند توصیه می کنم که درگیر حواشی پیش آمده در مورد حوزه وکالت و برگزاری آزمون نشوند و با برنامه و انگیزه بالا و هدف، به مطالعه مستمر و تست زنی بپردازند و چون خودم بدون شرکت در هیچ موسسه ای توانستم برای بار اول در آزمون قبول شوم توصیه می کنم داوطلبان به خودشان متکی باشند و به مطالعه منابع بپردازند و ذهن خودشان را درگیر موسسات و آزمون های مختلف نکنند البته که این حرف بنده مبنی بر نقض اینگونه موسسات نیست اما معتقدم اگر کسی واقعا مطالعه خوبی داشته باشد قطعا نتیجه مطلوب خواهد گرفت.

به همه دوستان یادآوری می کنم که هیچوقت از یاد خداوند غافل نشوند و با توکل و تلاش فقط به هدف خودشان فکر کنند تا انشالله به نتیجه مورد نظر برسند.در آخر تشکر میکنم از همه عزیزانی که در این یکسال پر از چالش و سختی همواره درکنار من بودند و حمایتم کردند و سعی کردند شرایط را برای من مهیا کنند علی الخصوص خانواده و بطور ویژه همسر عزیزم که تمام مشکلات و سختی ها را به دوش کشید و تحمل کرد تا طعم شیرین رسیدن به هدف را باهم تجربه کنیم.

گفت‌وگو با محمد استارمی رتبه 4 آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه ۱۴۰۲ کل کشور

بیشتر بخوانید:

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا