گفت‌وگو با محمود قائدی؛ رتبه ۴ آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ رشته حقوق خصوصی

پایگاه خبری اختبار- محمود قائدی متولد سال۱۳۷۳ و فارغ‌التحصیل رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه تهران است که در آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ موفق به کسب رتبه ۴ در رشته حقوق خصوصی شده است.

او در سال گذشته نیز موفق به کسب رتبه ۵ آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری مرکز شده و در مرحله تستی و شفاهی آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه سال ۱۳۹۹ نیز پذیرفته شده است.

با او درباره نحوه کسب آمادگی برای این آزمون‌ها گفت‌وگویی داشتیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

نقش سخت‌کوشی در مسیر آمادگی

مهترین علت قبولی من در این آزمون ها تلاش وافرم بود. سخت کوشی نعمت و سرمایه ای بسیار ارزشمند است اما تلاش شرط لازم است اما شرط کافی نیست؛ چرا که تلاش باید در راه صحیح به کار گرفته بشود. به عنوان مثال در پی قبولی در آزمون وکالت ۹۹ با چندتن از داوطلبان که صحبت می‌کردم با مواردی برخورد داشتم که چندین سال پیاپی ساعات بسیاری را صرف و وقف آزمون وکالت کردند اما نتیجه مطلوب برایشان حاصل نشده بود و زمانی که یک ماده را برایشان می‌خوندم و تحلیل می کردم متعجب می‌شدند که چه بسا در یک ماده ساده قانونی ممکن است نکات فراوان نهفته باشد که نباید مغفول بماند.

لذا «تلاش صحیح» است که ما را به مقصد طولانی و چه بسا صعب‌العبور خواهد رساند.

زمان آغاز مطالعه برای آزمون کارشناسی ارشد

برای آزمون کارشناسی ارشد از بهمن ۱۴۰۰ به صورت ناپیوسته مطالعه می کردم به طوری که بعضی روزها هیچ مطالعه ای نداشتم اما عامل اصلی کسب رتبه ۴ ارشد، مطالعات قبلی من برای آزمون وکالت بود.

 زیرا اگرچه بین سوالات آزمون وکالت و ارشد تفاوت هایی وجود دارد اما هر دو در یک راستا هستند و تسلط روی مواد قانون برای هر دو آزمون کارساز خواهد بود؛ تسلطی که شامل احاطه بر شکل و ماهیت و مثال ماده باشد.

منابع مطالعاتی در دو آزمون حقوقی

منابع پیشنهادی بنده برای آزمون ارشد گرایش حقوق خصوصی همان منابع انتخابی وکالت و به شرح زیر است:

مدنی ۱ و ۲ و ۳ و ۴ و ۵ و ۸: کتاب دکتر صفایی و تست شهبازی

مدنی ۶ و ۷ =جزوه شهبازی و قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی کاتوزیان

آیین دادرسی مدنی: دوره ۳ جلدی مقدماتی دکتر شمس و مجموعه تست فرحناکیان

حقوق تجارت: ۵ جلد آثار دکتر اسکینی و مجموعه تست فرحناکیان

 برای درس متون فقه از ۲جلد کتاب تحریر الروضه فی شرح اللمعه امینی و آیتی را به همراه کتاب فقه استدلالی دادمرزی مطالعه کردم.

در زبان انگلیسی چون پایه قوی و مناسبی نداشتم نمره ای کسب نکردم اما قصد دارم توانایی‌ام در این درس را نیز تقویت کنم.

منابع مذکور را برای آزمون وکالت مطالعه کرده بودم و برای آزمون کارشناسی ارشد صرفا ماده خوانی داشتم و سوالات و پاسخ نامه آزمون‌های ۱۰سال اخیر گرایش حقوق خصوصی را نیز مورد تست خوانی قرار دادم.

نحوه مطالعه برای آزمون کارشناسی ارشد

برنامه ی من برای ارشد به این شکل بود که سعی می کردم روزانه نیم ساعت متون فقه و یک روز در میان نیم ساعت مدنی و نیم ساعت آیین دادرسی مدنی و فردای آن روز تجارت و قوانین خاص را هریک نیم ساعت مطالعه داشتم یعنی جمعا روزانه حداکثر یک و نیم ساعت.

دانشگاه مورد نظر برای تحصیلات تکمیلی

برای ادامه تحصیل دانشگاه تهران را انتخاب می کنم.

توصیه‌ای به داوطلبان آزمون‌های حقوقی

توصیه من من به داوطلبان این حیث آزمون ها این است که اگر داوطلب هستیم احساس ناکار آمد بودن نداشته باشیم و صرف قبولی مد نظرمان نباشد زیرا یک بار در زندگی فرصت زیادی داریم که دقیق و عمیق کتب حقوقی و مواد قانونی را مطالعه و حلاجی و تحلیل کنیم و آن یک بار در دوران داوطلب بودن ماست و دیگر چنین زمان و حوصله ای برای ما متصور نیست.

قبل از قبولی آزمون وکالت و صدور پروانه به وفور می شنیدم که آن چه که در کتاب نوشته شده و آن چه در رویه هست زمین تا آسمان فرق دارد اما به نظرم این طور نیست.

البته همه به این امر واقفیم در دوران دانشگاه یا داوطلب بودن با رویه عملی محاکم و سایر مراجع مرتبط و نحوه حضور و برخورد گفتاری و نوشتاری با آنها و به کار گیری سواد و مباحث نظری در آنها آشنا نمی شویم اما بعدها ناگزیر با مطالعه کتب مربوطه و استفاده از تجارب دیگران و کار کردن از آنها هم بهره‌مند خواهیم شد و به هر حال دانش است که حرف اول و آخر را می‌زند.

غالبا هر میزان در حقوق آموزش ببینیم بیشتر به کم بودن دانش خودمان پی می بریم احتیاط و سکوت ما بیشتر می شود. نهایتا اینکه سعی کنیم خوب بخوانیم، عالی یاد بگیریم، از آموزش سطحی پرهیز کنیم و فکر نکنیم قبول که شدیم همه چیز تموم است.

حساس‌ترین زمان ممکنه برای ما دوران داوطلب بودن ماست. در ضمن کاری با طرح های جاهلانه و برخوردهای غافلانه نداشته باشیم که نه تنها حال حقوق را خوب نمی کنند بلکه عاقبت ناخوش و زیان جبران ناپذیری برای این رشته بار خواهند آورد.

 حرف آخر اینکه هر آن چه که تا به حال بدست آمد یا نیامد لطف خدا و مشیت او بود.

کارنامه  محمود قائدی
کارنامه محمود قائدی
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا