گفت‌وگو با نیما زائر رفیعی رتبه ۵ حقوق عمومی در آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۲

پایگاه خبری اختبار – نیما زائر رفیعی متولد سال ۱۳۷۹ و فارغ‌التحصیل رشته فقه و حقوق دانشگاه شهید مدنی است که در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۲ موفق به کسب رتبه ۵ حقوق عمومی شده است.

گفت‌وگوی اختبار با این رتبه برتر آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ را در ادامه می‌خوانید.

از کی مطالعه برای آزمون ارشد را شروع کردید؟

بصورت دقیق از اواخر شهریور ۱۴۰۱مطالعه را شروع کردم ولی قبل از آن هم تا حدودی روی دروس این رشته مطالعاتی داشتم.

با توجه به اینکه به کار پژوهشی مشغول بودم تمامی تمرکز خودم را روی مطالعه این علم گذاشته بودم و از همان اوایل ۴ ساعت مطالعه داشتم و از آذر به ۵ الی ۶ساعت رساندم در اواخر همین ماه به دلایلی مطالعات متوقف شد ولی بعد از رفع مشکل و پایان امتحانات دانشگاه در ۲۰روز آخر نزدیک ۸ ساعت مطالعه مستمر داشتم.

به نظرم علت موفقیت نسبی بنده در این ۲۰روز ایجاد شد چون هوشمندانه به تحلیل سوالات سال های قبل پرداختم و روی مسائل کلیدی و اصلی مانور فراوانی دادم.

منابع مطالعاتی‌تان چه بود؟

منابعی  که در ادامه خدمتتان عرض می کنم را با کمک دو نفر از دوستان عزیز آقای میلاد قهرمانی و مجید ستاری که رتبه اول سال های قبل این رشته بودند انتخاب کردم.

برای درس متون حقوقی کتاب آقای حمید قهرمانی را با متون حقوقی مدرسان شریف مطالعه کردم.

برای متون فقه ۲جلدی آقای محسن سینجلی را با کتاب ۱۱۰۰تست ایشان انتخاب کردم.

در درس حقوق اداری قوانین خاص کاربردی آقای میلاد قهرمانی را با کمک‌حافظه اداری دکتر نجارزاده هنجنی مورد استفاده قرار دادم.

در حقوق اساسی نیز از کمک حافظه دوراندیشان آقای رفیق مصطفایی و بایسته های حقوق اساسی دکتر سید ابوالفضل قاضی شریعت‌پناهی بهره بردم.

در ضمن برای حقوق اساسی ۲ صرفا از جزوه آقای حامد عالی شامل تست و نظریات شورای نگهبان بود، استفاده کردم.

و در آخر برای حقوق بین‌الملل عمومی کتاب مرجع دکتر بیگدلی همراه با میکرو طبقه‌بندی مدرسان شریف را انتخاب کردم.

کدام درس برای شما چالش‌برانگیز بود؟

در اوایل درس متون فقه و بین الملل عمومی برایم مشکل بود ولی بعد ها با ممارست فراوان این موضوع نیز حل شد به ویژه در درس حقوق بین الملل که با جزوه دکتر امیر بیک تسلط بیشتری در این درس پیدا کردم.

درباره برنامه مطالعاتی‌تان کمی توضیح بدهید.

من در آزمون های مدرسان شریف شرکت می کردم و برنامه مطالعاتی را با بودجه بندی آن تنظیم می کردم.

البته اصولا در برنامه روزانه هر ۵ درس را مطالعه و در آخر هفته تست های مرتبط را بررسی می کردم. به‌طور کلی یک برنامه بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت دقیق داشتم و بر حسب مورد مطالعه نکات اصلی و مرور به موقع با تست را در درون آنها گنجانده بودم.

پرسش های آزمون چقدر با انتظار شما مطابقت داشت؟

تمامی دروس با انتظارات من مطابقت داشت الا درس متون فقه که به‌نظر نسبتا سخت تر از سال های قبل بود (دست کم با نوع دیدگاه من).

به‌خاطر همین سر جلسه آزمون کمی استرس پیدا کردم و زمان بیشتری صرف این درس کردم که موجب شد در درس متون حقوقی، به عنوان ماده درسی آخری که در آزمون پاسخ دادم، وقت کمتری داشته باشم وگرنه به سادگی ۷۰درصد از متون را می توانستم پاسخ بدهم..

برای ادامه تحصیل کدام دانشگاه را مد نظر دارید

واقعیت آن است که از زمان های بسیار قبل برنامه ریزی فراوانی جهت ورود به دانشگاه علوم قضایی کرده بودم.

اگر اشتباه نکنم در زمان بسیار نزدیک به آزمون خبر آمد که امسال تغییرات اساسی در این دانشگاه پدید آمده است و از رشته حقوق عمومی دیگر جذب بورسیه نخواهند داشت و صرفا از حقوق خصوصی جذب دارند و از این تصمیمات از نظر تاثیر آنها بر داوطلبینی که برنامه‌ریزی و تلاش برای ورود به این دانشگاه را کرده بودند، مورد تامل است.

در هر صورت در شرایط فعلی دانشگاه شهید بهشتی در اولویت بنده برای تحصیل است.

چه توصیه ای برای داوطلبان این آزمون دارید؟

مطالعات خود را زیربنایی و با مطالعه کتب درسی در زمان تحصیل شروع کنند و در سال آزمون تلاش مستمر و نه مقطعی را سرلوحه کار خود بدانند از طرفی هم مرور و مطالعه هوشمندانه را از یاد نبرند.

یک توصیه هم برای دانشجویان ورودی جدید دارم و آن اینکه از همان ابتدا با خودشان رو راست باشند و کسانی که می خواهند در این مسیر موفق باشند به جزوه بسنده نکنند و با برنامه کامل تمامی منابع حقوق را در تمامی گرایش ها مطالعه کنند.

 حرف آخر

به رسم ادب از پدر و مادرم و تمامی دوستان و اساتید عزیز دانشگاهم تشکر می کنم به ویژه از آقای هادی جوانی و محمود حسین‌زاده  که مشاوره بسیار خوبی را در این مسیر به من دادند.

دوره قوانین عام و خاص منبع آزمون وکالت پایگاه اختبار

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا