گفت‌وگو با پوریا دهقانی رتبه ۱ حقوق خصوصی در آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۲

پایگاه خبری اختبار پوریا دهقانی متولد سال ۱۳۸۰ و فارغ‌التحصیل رشته حقوق از دانشگاه علوم قضایی است که در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۲ موفق به کسب رتبه ۱ حقوق خصوصی شده است.

از کی مطالعه برای آزمون ارشد را شروع کردید؟

مطالعه من برای آزمون ارشد از شهریور ماه شروع شد. البته به واسطه علاقه ام به درس حقوق مدنی کتب اساتید این حوزه را مطالعه می‌کردم. همچنین با جمعی از دوستانم جلسات مباحثات حقوقی داشتم و چون اهل فضل و علم بودند باعث پیشرفت من شدند. این مطالعات و مباحثه ها بنیان خوبی برای من در درس مدنی به وجود آورده بود. چون همزمان با مطالعه مشغول به تحصیل هم بودم بعضی از روزها فرصت مطالعه کمتر بود اما سعی می‌کردم در روزهایی که تعطیل بود یا کلاس نداشتم این کمبود را جبران کنم.

منابع مطالعاتی‌تان چه بود؟

در درس مدنی کتاب دکتر بیات مناسب است به چند دلیل. اول اینکه برای شرح مواد از کتب اساتید طراز اول حقوق استفاده کرده اند. دوم اینکه شرح همراه با مواد است. سوم اینکه آرا وحدت رویه و نظریات مشورتی جدید در این کتاب وجود دارد. برای این درس از کتاب تست دکتر قربانی استفاده کردم که شرح تست ها توسط ایشان بسیار کامل و غنی است.

در درس تجارت از کتاب نظم دکتر دمرچیلی استفاده کردم. امتیاز این کتاب هم این است که شرح همراه با مواد است. همچنین برای برخی از مواد مهم آرای قضایی مرتبط را آورده اند. البته این کتاب یک کتاب صرفا آزمونی نیست اما می‌شود برای این امر از آن استفاده کرد. همچنین برای تست هم از کتاب دکتر قربانی بهره بردم.

در درس متون فقه کتاب تحریر الروضه و ترجمه آن فقه استدلالی.

برای متون حقوقی منبع خاصی وجود ندارد و نیاز به دانش عمومی زبان از واژگان و دستور زبان دارد. برخی از واژگان تخصصی حقوق هم از کتب موجود می‌توان استفاده نمود. اگر داوطلبان وقت دارند به نظرم بهترین منبع برای حقوقی ها دوره بنیادین دکتر طاهر حبیب زاده است که با مبلغ ناچیزی محتوایی بسیار غنی آماده کرده اند.

در آیین دادرسی مدنی هم متن قانون آ.د.م و قوانین خاص را مطالعه کردم. دو جلدی دکتر توکلی را نیز برای این درس مطالعه مختصری کردم.

کدام درس برای شما چالش‌برانگیز بود؟

برای هیچ درسی به چالش خاصیبر نخوردم. اما اغلب داوطلبین در مطالعه متون حقوقی و متون فقه مشکل دارند. هر دو هم به نظرم به دلیل پایه ضعیف است. سعی کنند در متون فقه متکی به متن عربی باشند و جز در مورد نیاز به ترجمه فارسی مراجعه نکنند تا به تدریج با تمرین و تکرار بی نیاز از ترجمه شوند. برای متون حقوقی هم سعی بر این داشته باشد که یکبار برای همیشه ضعف خود در زبان انگلیسی را بر طرف کنند که همه جا این زبان به کارشان خواهد آمد. برای این امر همان دوره دکتر حبیب زاده مناسب است.

درباره برنامه مطالعاتی‌تان کمی توضیح بدهید.

اوایل مطالعه‌ام سه یا چهار ساعت در روز بود و از آبان ماه ساعات مطالعه بیشتر شد و در نهایت به ۶ تا ۸ ساعت در رسید. سعی کردم مباحث مرتبط متون فقه و حقوق مدنی را با هم مطالعه کنم. درس حقوق مدنی برای من مثل زنگ تفریح بود به واسطه علاقه ای که داشتم و هر زمان که از دروس دیگر خسته می‌شدم برای اینکه زمان از دست نرود به این درس مراجعه می‌کردم.

داوطلبان سعی کنند از هر فرصتی برای مطالعه استفاده کنند. من در زمان جابه‌جایی با مترو واژگان حقوقی انگلیسی را می‌خواندم.

پرسش های آزمون چقدر با انتظار شما مطابقت داشت؟

درس مدنی بر خلاف سال قبل بیشتر سوالات مفهومی داشت تا نص محور. متون حقوقی ساده تر شده بود و یک متن هم از آن کاسته شده بود. بعضی از سوالات درس تجارت کمی سخت و بالاتر از حد آزمون ارشد بود. یک سوال ورشکستگی عیناً در آزمون دکتری سال های قبل نیز تکرار شده بود و فقط چون در کتاب تست دکتر قربانی آمده بود توانستم پاسخ دهم.

برای ادامه تحصیل کدام دانشگاه را مد نظر دارید؟

ان‌شاءالله دانشگاه تهران.

چه توصیه ای برای داوطلبان این آزمون دارید؟

دانشجویان حقوق همیشه باید ارتباط خود را با کتب منبع اساتید بزرگ حفظ کنند و به جزوه و درسنامه و امثالهم قانع نباشند. به تدریج درس بخوانند چون هیچگاه نمی‌شود در زمانی کم حجم زیاد مطالب را به خاطر بسپارند. در آخر هم ابتدا از لطف خدا و اهل بیت و سپس از زحمات خانواده،دوستان و اساتید عزیزم سپاسگزارم.

گفت‌وگو با پوریا دهقانی رتبه 1 حقوق خصوصی در آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۲

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۶ دیدگاه ها

  1. آقای آراد وکالت تا روز قیامت با ارزش است.شما خودتان را به سطح فرهیختگان این رشته برسانید .کارتان که درست باشد به دنبالتان خواهند آمد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا