گفت‌وگو با آرمان بهمن‌ پور رتبه ۲ آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۰ حقوق جزا و جرم‌شناسی

پایگاه خبری اختبار- آرمان بهمن پور، متولد ۱۳۷۷ و تحصیل‌کرده رشته فقه و حقوق اسلامی از دانشگاه شاهد است که در آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۰ موفق به کسب رتبه ۲ گرایش جزا و جرم شناسی شده است.

با او درباره نحوه کسب آمادگی برای این آزمون گفت‌وگویی داشتیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

علت انتخاب تحصیل در رشته حقوق جزا و جرم‌ شناسی

تقریبا غالب دانش آموزانی که در رشته علوم انسانی مشغول به تحصیل هستند به سمت رشته حقوق گرایش پیدا میکنند بدون اینکه نسبت به این رشته شناخت کافی داشته باشند که این امر می تواند در ترم های ابتدایی تحصیل در دانشگاه کمی برای این دوستان سر درگمی ایجاد کند ولی رشته حقوق به دلیل گستردگی مطالب و مباحث میان رشته ای که در دل خود دارد تمامی دانشجویان را مجذوب خود می کند حتی دوستانی که علاقه مند به مباحث پزشکی هستند.

من هم به دلیل علاقه به مباحث میان رشته ای و جذابیتی که در ذات گرایش جزا و جرم شناسی وجود دارد به این گرایش به مرور علاقه مند شدم البته تاثیر اساتید خوب را هم نباید دست کم گرفت.

شیوه برنامه ریزی و مطالعه برای آزمون کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی

بنده از روز اول مهر ۱۳۹۹ که فکر کنم دوشنبه بود به صورت جدی مطالعه رو شروع کردم ولی طی ۶ ماه قبل از آن هم مطالعه دروس را به خصوص زبان، جسته و گریخته دنبال می کردم.

من هر روز تمام دروس رو مطالعه می کردم که این روش باعث می شد تعداد دفعات مطالعه دروس رو بالا ببرم و همین طور بین دروس ارتباط ایجاد کنم چون در سال های اخیر طراحان سوالات کنکور به مطرح کردن سوالاتی که برای پاسخگویی به آنها نیاز به ارتباط برقرار کردن مثلا بین دو درس جزای عمومی و آیین دادرسی است بیشتر روی آورده اند.

برای مثال من به ترتیب روزی ۵ صفحه زبان، ۳۰ صفحه آیین دادرسی، ۱۰ صفحه جزا عمومی، ۵ صفحه فقه و ۳۵ صفحه جزای اختصاصی مطالعه میکردم که تقریبا هر یک ماه و بیست روز یک دور تمام مطالب دوره می شد. تعداد دفعات مطالعه دروس از اهمیت بالایی برخوردار است چون فرآیند یادگیری بر اساس تکرار و تمرین شکل می گیرد.

مثالی که بنده فهم این مطلب میزنم مراحل ساخت یک ساختمان است، مرتبه اول مطالعه مثل عملیات کندن پی یک ساختمان است ممکن است بار اول در درک بسیاری از مطالب ناتوان باشیم اما مهم نیست، در مرتبه اول چیزی که از اهمیت برخوردار است توانایی نظم دادن به مطالعه و غلبه به حجم مطالب است.

در مرتبه دوم باید پی کنده شده را تثبیت کرد چون مطالب به خصوص مطالب شکلی بسیار فرار است، از همین مرحله است که باید عمیق تر منابع را مطالعه کرد و به مرور عمیق تر شد.

از این مرحله به بعد هر بار که منابع مرور می شود ناخودآگاه به جزئیات و نکات بیشتر توجه می شود و دیگر از سختی دفعات اول و دوم کاسته می شود و روان تر مطالعه می کنید.

تکرار بیشتر و آهسته و پیوسته مطالعه کردن کلید یادگیری بهتر است البته عمقی خواندن مطالب هم نباید فراموش شود.

منابع آزمون کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی

قبل از معرفی منابع یک نکته باید متذکر شوم و آن اینکه در انتخاب منابع دچار وسواس نشویم، خواندن عمیق و به دفعات یک منبع در هر درس بهتر از خواندن سطحی منابع مختلف است. مثلا درس جزای عمومی از دروس بسیار مهم است من در این درس از کتاب شرح آزمونی قانون مجازات آقای غفوری استفاده کردم و ۲۱۰ صفحه اول و مبحث حدود را تقریبا ۱۶ بار مطالعه کردم تا توانستم به نکات جزئیات کنکوری این درس تا حدی واقف شوم و به برقراری ارتباط بین این درس و سایر دروس برسم. بنابراین توصیه بنده مطالعه یک منبع به صورت عمیق و منسجم است.

جزای عمومی: همان طور عرض کردم کتاب شرح آزمونی قانون مجازات آقای غفوری (تقریبا تمام نکات کلیدی و آزمونی به صورت جامع و مانع در این کتاب موجود است)

جزای اختصاصی: مجموعه ۳ جلدی دکتر میر محمد صادقی + کتاب شرح آزمونی آقای غفوری ماده های باب های قصاص و بخشی از دیات و تعزیرات

آیین دادرسی کیفری: کتاب نکته ها در آیین دادرسی کیفری دکتر خالقی

زبان: کتاب law text دکتر افتخار جهرمی + کتاب ترجمه دکتر صغیری

متون فقه: کتاب تحریر الروضه ( باب هایی که ۱۰ سال اخیر بیشتر مورد توجه طراحان بوده )+ کتاب فقه استدلالی

برای تست زدن هم در درس جزای عمومی و اختصاصی کتاب تست آقای غفوری و در درس آیین دادرسی و فقه کتاب دکتر کلانتری را استفاده کردم.
در ضمن مطالعه قوانین خاص و متن خود مواد هم نباید فراموش شود.

چالش های مطالعه و یادگیری دروس آزمونی

به طور کلی دروس شکلی به دلیل فرار بودن (به خصوص به دلیل تغییر بعضی از مواد درس جزای عمومی) بیشتر از دروس دروس ماهوی داوطلبان را آزار می دهد که با تکرار بیشتر می توان به این مشکل غلبه کرد.

همین طور متون فقه و زبان هم اوایل کار بیشتر وقت گیر هستند که به مرور این مشکل هم رفع می شود.

من تقریبا به غیر از فقه و زبان هیچ یک از منابع مذکور را تا روز اول مهر مطالعه نکرده بودم و مثلا در درس آیین دادرسی زمینه بسیار ضعیفی داشتم در مابقی دروس هم آمادگی بسیار پایینی داشتم ولی با تکرار و استمرار این مشکل را پشت سر گذاشتم.

سطح سوالات امسال به نظر بنده نسبت به سال قبل کمی بهتر بود (البته به یکی دو سوال ایراداتی وارد بود) ولی همان طور که متذکر شدم باید به سوالات بین درسی بیشتر توجه کرد و با مطالعه همه جانبه می توان این مسئله را حل کرد تا سر جلسه با مشکل رو به رو نشویم.

دانشگاه مد نظر برای ادامه تحصیل

بنده به عنوان اولویت اول دانشگاه تهران را انتخاب کردم به دلیل حضور اساتید برجسته در گرایش جزا و همین طور جو علمی و پژوهشی که خود می‌تواند زمینه حضور در مقاطع بالاتر را فراهم کند.

تجربه آزمون در شرایط کرونایی

مطالعه در شرایط کرونایی هم نکات منفی به همراه داشت و هم نکات مثبت اما باید نکات منفی را به فال نیک گرفت و از آنها فرصت ساخت مثلا تعویق آزمون به مطالعه بیشتر من کمک کرد همین حضور بیشتر در خانه فرصت بسیار خوبی برای درس خواندن نصیب بنده کرد.

در آخر عرایضم نکاتی را به صورت خلاصه وار متذکر می شوم تا نکات از قلم افتاده را در اختیار دوستان قرار دهم:

۱. تنظیم کردن ساعت خواب بسیار حائز اهمیت است حتما باید طور برنامه ریخت تا ساعت خواب کافی تامین شود؛

۲. برای تست زدن نباید عجله کرد به نظر بنده بعد از ۲ مرتبه مرور کامل منابع بهترین وقتی برای شروع به تست زدن است. فقط باید توجه کرد که تست زدن خود بخشی از فرآیند یادگیری است و نه صرفا تمرین محض بنابراین باید برای تست زدن ارزش بیشتری قائل شویم؛

۳. در رابطه با درس زبان یا متون حقوقی باید عرض کنم که سطح علمی داوطلبان به خصوص در گرایش خصوصی پیشرفت بالایی داشته و برای کسب رتبه برتر حتما باید به این درس توجه کافی داشت و صرف مطالعه لغات نمی تواند مفید واقع شود بلکه یادگیری لغات در دل متن می تواند راهگشا باشد؛

۴. شرکت در آزمون های آزمایشی می‌تواند به ارزیابی شما از خود کمک به سزایی کند برای مثال بنده در آزمون های جامع مدرسان شریف شرکت می کردم تا از ایرادات و کارآیی روش مطالعاتی خود آگاه تر شوم؛

۵. مطالعه متن مواد قانون بسیار راهگشاست حتما مطالعه کنید؛

۶. هیچ گاه برای خود محدودیت تعیین نکنید و همواره هدف خود را کسب رتبه های تک رقمی قرار دهید و‌ سعی کنید منابع را به قصد یادگیری مطالعه کنید تا آزمون این امر به فرآیند یادگیری کمک می کند و به خاطر داشته باشید که شما خواه ناخواه ناگزیر به خواندن این منابع برای هر یک از آزمون های حقوقی هستید پس چه بهتر که یاد بگیرید تا حفظ کنید؛

۷. حتما فعالیت غیر درسی ترجیحا ورزشی هر دو روز در میان برای خود در نظر بگیرید تا از یکنواختی و خستگی خود را حفظ کنید و بتوانید روحیه خود را حفظ کنید.

با تشکر فراوان از خانواده، اساتید، دوستان، مولفانی که سعی در ساده کردن هرچه بیشتر مطالب دارند و شما بابت وقتی که در اختیار بنده قرار دادید تا تجربیات اندک خود را بیان کنم.

کارنامه آرمان بهمن پور

آرمان بهمن پور
آرمان بهمن پور
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

  1. نصف مملکت ایران لیسانس وفوق لیسانس حقوقگرفتن و دارن میگیرن. وکلای دادگاهها از ارباب رجوع های دادگاه بیشترشده

  2. سلام
    این داوطلب سهمیه نداشته چرا با این حال در ستون سهمیه رتبه داره ؟ چرا در ستون سهمیه رتبه بهتری از ستون بدون سهمیه کسب کرده؟
    مثلا ردیفه۴ چرا با اینکه سهمیه نداشته ولی رتبه ۳۰۴ کسب کرده و در ستون بدون سهمیه رتبه۳۷۳؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا