گفت‌وگو با علی پورمحمدی رتبه ۱ آزمون کارشناسی ارشد۱۴۰۰ رشته فقه و حقوق

پایگاه خبری اختبار- در اتفاق جالبی، یک داوطلب هم در آزمون کارشناسی ارشد و هم آزمون دکتری رشته فقه و حقوق سال ۱۴۰۰ حائز رتبه برتر شد. علی پورمحمدی، متولد سال ۱۳۷۶ و محصل سطح چهار حوزه علمیه قم است که در‌  آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۰ رتبه ۱ و در آزمون دکتری ۱۴۰۰ رتبه ۵ را در رشته فقه و حقوق به دست آورده است.

پیش‌تر با او درباره منابع مطالعاتی و روش کسب آمادگی‌اش برای آزمون دکتری گفت‌وگویی داشتیم که متن آن را می‌توانید در لینک زیر بخوانید:

گفت‌وگو با علی پورمحمدی رتبه ۵ آزمون دکتری ۱۴۰۰ رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی

در گفت‌وگوی تازه‌ای از او درباره علت شرکتش در آزمون کارشناسی ارشد، علی‌رغم قبولی در آزمون دکتری، و ویژگی‌های مدارک حوزوی سوال کردیم.

پاسخ‌ها آقای پورمحمدی به این سوالات را در ادامه می‌خوانید.

علی پورمحمدی هستم، متولد سال ۱۳۷۶ شهر رفسنجان. من در مهرماه سال ۹۱ وارد حوزه علمیه قم شدم و هم­اکنون محصّل سال دوم مقطع درس خارج (سطح چهار) هستم. بنده امسال پس از قبولی در مقطع دکتری، به این دلیل که ممکن بود به سبب شیوع بیماری کرونا جلسات دفاعیه حوزه های علمیه تعطیل شود و نتوانم تا پایان شهریور از پایان نامه ارشدم دفاع کنم، در آزمون کارشناسی ارشد رشته فقه و مبانی حقوق نیز شرکت کردم و به لطف خدا توانستم در سال ۱۴۰۰ رتبه ۱ آزمون کارشناسی ارشد و رتبه ۵ آزمون دکتری در رشته فقه و حقوق را بدست بیاورم. هم­ اکنون در مقطع دکتری در دانشگاه تهران پذیرفته شده‌ام.

از آنجا که در مصاحبه گذشته با سایت خبری اختبار به تفصیل منابع و روش مطالعه ام را بیان کردم، در این مجال نکات دیگری را عرض می کنم.

  1. امکان شرکت همزمان در آزمون ارشد و دکتری

مطلب اول راجع به مدرک حوزوی است؛ اینکه سیستم آموزشی حوزه از حیث رتبه بندی به چه شکل است؟ اعتبار مدرک حوزه علمیه چقدر است؟ با این مدرک در چه رشته ها و در چه مقاطعی می­ توان شرکت کرد؟ آیا برای تحصیل در دانشگاه می­ بایست از حوزه علمیه انصراف داد؟ آیا با مدرک حوزوی امکان معادل سازی و تحصیل در دانشگاه های خارجی وجود دارد؟ اینها سؤالاتی است که زیاد از ما پرسیده می ­شود و اطلاع رسانی ای در این زمینه وجود ندارد.

حداقل مدرک برای ورود به حوزه های علمیه سراسر کشور سیکل می­باشد.سیستم آموزشی حوزه دارای چهارسطح مقدمات (سطح۱)، سطح عالی (سطح۲)، تمهیدی خارج (سطح۳) و خارج (سطح۴) می­ باشد و بر اساس مصوبه ۳۶۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی اعتبار مدارک بدین شرح است:

  • (سطح۱) که معادل است با مدرک کاردانی، پس از اتمام پایه۶ «۱۲ترم» صادر می­شود.
  • (سطح۲ یا همان سطح عالی) که معادل است با مدرک کارشناسی، پس از اتمام پایه۸ «۴ ترم» صادر می­شود.
  • (سطح۳ یا همان تمهیدی خارج) که معادل است با مدرک کارشناسی ارشد، پس از اتمام پایه۱۰(۴ترم) و نگارش پایان نامه صادر می­شود.
  • (سطح۴ یا همان خارج) که معادل است با مدرک دکتری، پس از اتمام ۴سال(۸ترم) و قبولی در امتحانات و تحویل تقریرات دروس ۴سال و نگارش پایان نامه، صادر می­شود.

بر اساس مصوبه جلسه ۵۴۸ مورخ ۲۸/۷/۱۳۸۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی، افرادی که دارای مدارک حوزوی هستند، بر اساس رتبه مدرک خود می توانند در یکی از کدرشته های امتحانی گروه علوم انسانی همچون الهیات، حقوق، فلسفه، علو م سیاسی، تاریخ و … ثبت نام نموده و در آزمون شرکت کنند و در صورت پذیرفته شدن مشروط به گذراندن دروس پیش نیاز به تشخیص گروه آموزشی ادامه تحصیل دهند.

بیشتر بخوانید:

گفت‌وگو با مرتضی یوسفی رتبه ۲ آزمون دکتری ۱۴۰۰ رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی

به عنوان نمونه کسی که دارای مدرک سطح۳ و یا سطح۴ می­ باشد، می ­تواند در هر یک از رشته های علوم انسانی و در هر مقطعی که تمایل داشت، آزمون بدهد یعنی تا زمانیکه در رشته های دانشگاهی مشغول به تحصیل نباشد، می­ تواند همزمان هم در آزمون کارشناسی، هم در آزمون ارشد و هم در آزمون دکتری یکی از رشته های علوم انسانی امتحان دهد اما در صورت قبولی در دانشگاه و تأیید انتخاب رشته دیگر حق شرکت در آزمون دیگری را ندارد.

همچنین کسی که دارای مدرک سطح ۲ ­باشد، می­ تواند در آزمون کارشناسی و کارشناسی ارشد یکی از رشته های علوم انسانی شرکت کند اما امکان ثبت نام و شرکت در آزمون دکتری برای چنین کسی وجود ندارد. (برای توضیح دقیق­ تر به دفترچه راهنمای آزمون ارشد و دکتری مراجعه کنید.)

بنابراین اعتبار مدارک حوزه های علمیه همانند مدارک دانشگاهی است به علاوه اینکه برای ورود به دانشگاه نیازی به انصراف از حوزه علمیه نیست و در صورت تأیید شدن تقاضای تحصیل همزمان، می­توان در هر دو مرکز علمی ادامه تحصیل داد. همچنین امکان معادل سازی مدرک حوزوی و تحصیل در دانشگاه های خارجی نیز وجود دارد.

  1. منابع آزمون کارشناسی ارشد رشته فقه و حقوق

آزمون در یک دفترچه مشتمل بر ۱۱۰ سؤال در ۴ درس و مدت زمان ۱۲۰ دقیقه برگزار می شود. سرفصل های آزمون ارشد فقه و مبانی حقوق عبارت است از: زبان انگلیسی عمومی و تخصصی، زبان عربی، فقه و اصول.

منابع آزمون ارشد فقه و مبانی حقوق همان منابع آزمون دکتری است که در مصاحبه قبل بیان کردم، با این تفاوت که سؤالات درس اصول در دکتری از کتاب اصول الفقه علامه مظفر و در مقطع ارشد از کتاب الموجز آیت الله سبحانی مطرح می شود و البته مقداری سطحی ­تر از مقطع دکتری.

بیشتر بخوانید:
  1. مصاحبه دکتری

 بنده امسال در آزمون مصاحبه چند دانشگاه شرکت کردم و در نهایت دکتری دانشگاه تهران پذیرفته شدم. به نظرم مصاحبه ها عادلانه نیست و با اینکه مصاحبه از آزمون سراسری عملاً تاثیرگذاری بیشتری در قبولی داوطلبان دارد، ولی هیچ ساز و کار مشخص و منضبطی ندارد، سؤالات به روش های غیر استاندارد مطرح می­شود و میشود گفت بستگی به شرایط جسمی و روحی اساتید دارد و اینکه شانس افراد چه باشد. مثلا ممکن است اساتید نوبت صبح سخت‌گیرتر و اساتید نوبت عصر آسان­‌گیرتر باشند.

  1. سطح سؤالات آزمون کارشناسی ارشد رشته فقه و حقوق

اگر بخواهم صادقانه بگویم، امسال هم سطح علمی داوطلبان رشته فقه و مبانی حقوق بسیار پایین بود و هم سطح سؤالات آزمون در مقطع ارشد. بنده برای آزمون ارشد هیچ مطالعه ای نداشتم ولی سوالات به قدری آسان بود که با اندک مطالعه این امکان وجود داشت که دروس اختصاصی را ۹۰ درصد بزنم؛ لذا با توجه به مطالبی که ذکر شد، به رتبه ای که آورده ام افتخار نمی کنم و امیدوارم که شاهد چنین روندی در سال های آینده نباشیم.

  1. سخن آخر

امیدوارم این مصاحبه برای دوستان و علاقمندان به رشته فقه و حقوق مفید واقع شود. در پایان تشکر می کنم از پایگاه خبری اختبار که زحمت این مصاحبه را متحمل شدند. و همچنین تشکر می کنم از همسر عزیزم و پدر و مادرم که در یک سال گذشته فشار و سختی زیادی را تحمل کردند.

علی پورمحمدی رتبه ۱ آزمون کارشناسی ارشد۱۴۰۰ رشته فقه و حقوق
علی پورمحمدی رتبه ۱ آزمون کارشناسی ارشد۱۴۰۰ رشته فقه و حقوق
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲۴ دیدگاه ها

  1. بسیار عالی . بنده هم دانشجوی کارشناسی رشته فقه و حقوق هستم انشالله ک بنده هم بتونم با مطالعه ب این درجه برسم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا