گفت‌وگو با محمدحسین رضایی رتبه ۷ آزمون دکتری ۱۴۰۰ رشته حقوق خصوصی

پایگاه خبری اختبار- محمدحسین رضایی متولد سال ۱۳۶۵ و دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد حقوق خصوصی دانشگاه تهران است که در آزمون دکتری سال ۱۴۰۰ رتبه ۳ را در سهمیه ایثارگری و رتبه ۷ را در سهمیه آزاد رشته حقوق خصوصی به دست آورده است.

محمدحسین رضایی پیش از تحصیل در رشته حقوق، در رشته مهندسی برق تحصیل کرده بود، تصمیمی که به گفته خودش ناشی از جو غالب اوایل دهه هشتاد شمسی و توجه به رشته های مهندسی بود. ده سال پس از دوری از محیط دانشگاه، تصمیم به ادامه تحصیل در رشته حقوق و اشتغال به شغل وکالت گرفت.

با محمدحسین رضایی درباره مسیری که در این سال‌ها طی کرده و شیوه کسب آمادگی برای آزمون دکتری گفت و گویی داشتیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

لطفا خودتان را معرفی کنید و مختصری درباره پیشینه تحصیلی و شغلی‌تان بفرمایید.

با سلام و عرض ادب، محمدحسین رضایی هستم. کارشناسی حقوق را در دانشگاه پیام نور واحد لواسانات اخذ کردم، البته باید بگویم که قبل از آن هم یک تجربه‌ی تقریبا ناموفق در رشته مهندسی برق داشتم ولی با کمک دانشگاه پیام نور و امکان تحصیل و اشتغال همزمان توانستم بعد از ده سال جدایی از درس و دانشگاه مجدد به ادامه تحصیل بپردازم. در سال ۹۸ و در حین تحصیل در ترم ۶ حقوق آزمون کارشناسی ارشد را شرکت کردم و موفق شدم در رشته حقوق خصوصی دانشگاه تهران ادامه تحصیل بدهم، در همان سال و در ترم یک دوره‌ی ارشد در آزمون وکالت شرکت کردم و موفق شدم در کانون وکلای مرکز در شهر تهران کارآموز وکالت بشوم. در آزمون دکتری امسال هم موفق شدم رتبه‌ی ۷ را در سهمیه آزاد و رتبه‌ی ۳ را در سهمیه ایثارگران در رشته‌ی حقوق خصوصی کسب کنم.

در حال حاضر هم کارآموز وکالت هستم و هم در حال به پایان رساندن مقطع کارشناسی ارشد.

دفعه چندمی بود که در آزمون دکتری شرکت می‌کردید؟

سال اولی بود که در آزمون شرکت می‌کردم، البته سال قبل هم برای سنجیدن شرایط آزمون دکتری در آزمون ثبت نام کرده بودم،‌ ولی با توجه به گسترش بیماری کرونا ترجیح دادم که در آزمون سال پیش شرکت نکنم،‌ ولی به همه‌ی داوطلبین توصیه می‌کنم در صورت امکان یک بار برای سنجش شرایط در آزمون شرکت کنند.

انگیزه‌تان از تحصیل در مقطع دکتری چیست؟ چرا به کارشناسی‌ارشد بسنده نکردید؟

معمولا دوره‌ی کارشناسی ارشد،‌ یک مقطع واسط برای ورود به دوره‌ی دکتری است و فلسفه‌ی تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به دست آوردن مهارت های لازم برای تحقیق و پژوهش است. بنابراین ورود به این مقطع از ابتدا باید با هدف تحصیل در دوره‌ی دکتری باشه،‌ اما جا داره مطلبی را در اینجا عرض کنم که رشته‌ی حقوق با دیگر رشته ها فرق می کند،‌ دانشجویان رشته‌های دیگر ممکن است با خروج از دانشگاه بتوانند تا آخر عمر با اطلاعاتی که در دانشگاه کسب کرده‌اند در رشته‌ی خودشان فعالیت کنند ولی افرادی که در زمینه‌ی حقوق کار می‌کنند، چه در وکالت و قضاوت و چه به عنوان مشاور حقوقی، نیاز دارند که از تغییرات و نظرات جدید مطلع باشند،. در حال حاضر شما قضات جوانی را می‌بینید که آرایی که صادر میکنن کم از یک مقاله‌ی علمی پژهشی ندارد و در عین حال رویه قضایی هم ایجاد می‌کنند،‌ اینها ثمره‌ی ارتباط این قضات با دانشگاه و اساتید حقوق است. بنابراین به نظرم یک فرد حقوقی باید همیشه رابطه‌ی خودش را با دانشگاه حفظ کند. از سوی دیگر رابطه‌ی استاد و شاگردی در رشته‌ی حقوق هم با سایر رشته‌ها تفاوت‌هایی دارد و شما با تحصیل در مقاطع عالیه حقوق (چه ارشد و چه دکتری) می‌توانید یک رابطه‌ی خاص استاد و شاگردی را برای یک عمر ایجاد کنید،‌ بنابراین به نظرم یک فرد حقوقی باید قسمتی از زمان روزانه‌اش را به دانشگاه اختصاص بدهد، بنده هم هدف اصلی‌ام این بوده و البته علاقه به تحقیق و پژوهش هم تاثیر گذار بوده است.

از چه زمان و در چه شرایطی مطالعه را شروع کردید؟

برنامه ریزی برای شروع مطالعه را شاید از همان ابتدای ورود به دوره‌ی کارشناسی ارشد شروع کردم، ولی با توجه به همه‌ی مسائلی که پیش آمد کرد در نهایت بعد از امتحانات دانشگاه و تهیه پروپوزال پایان نامه که تقریبا مصادف با اواخر دی ماه بود به صورت تمام وقت برای آزمون مطالعه کردم، البته شرایط قرنطینه در موج سوم کرونا هم به این نحوه‌ی مطالعه کمک کرد، چون بسیاری از تکالیف دوره‌ی کارآموزی وکالت نیز تبدیل به تکالیف غیر حضوری شده بود. به نظر می‌ٰسد که برای موفقیت در آزمون دکتری حقوق نیاز به مطالعه‌ی مداوم در طول تحصیل است و بعد یک دوره‌ی آمادگی دو یا حداکثر سه ماهه برای شرکت در آزمون.

منابع و شیوه مطالعه‌تان به چه شکل بود؟ بیشتر روی چه منابعی سرمایه‌گذاری کردید؟

بنده چون در سال قبل در دو آزمون کارشناسی ارشد و وکالت شرکت کرده بودم، خلاصه های بسیار مفیدی تهیه کرده بودم که مطالعه‌م را با دوره‌ی همان خلاصه ها شروع کردم، سپس در درس تجارت به توصیه یکی از دوستانم کتاب مختصر حقوق تجارت آقای دکتر توکلی را مطالعه کردم، و در ادامه به دلیل کمبود وقت تنها به مطالعه سوالات آزمون های دکتری سالهای گذشته از طریق مطالعه کتابهای تست تجارت و مدنی دکتر قربانی پرداختم، به نظر می‌رسد کتاب های ایشان تنها کتب تستی هستند که سوالات دکتری را هم در بر دارند ولی دوستان توجه داشته باشند در مطالعه پاسخ سولات دکتری باید نظر دکتر قربانی را انتقادی بررسی کنند و به هیچ وجه نباید آن نظر را به صورت کامل تنها به خاطر بسپرند.

مطلب دیگری که دوستان باید توجه داشته باشند این است که هر آزمونی مانند یک سرزمین ناشناخته است و تا زمانی که شما چندین بار سوالات سال‌های قبل را به صورت جدی پاسخ نداده باشید آن سرزمین ناشناخته باقی می‌ماند. سوالات آزمون دکتری معمولا طولانی تر و تحلیلی تر هستند، و معمولا زمان کافی برای پاسخ دهی به همه سوالات نیست، بنده تقریبا بیست درصد سوالات را پاسخ ندادم، پس شما از همان ابتدا می‌توانید تصمیم بگیرید که قسمتی از سوالات را پاسخ ندهید یا حداقل به ترتیب مشخصی به سوالات پاسخ بدهید که بیشترین نمره را کسب کنید چون در آزمون دکتری یک سوال مدنی با تجارت و متون فقه هیچ تفاوتی ندارد، همچنین این آزمون قسمت دومی هم دارد که یک سوم نمره‌ی کل را تشکیل می‌دهد، پس باید برای آن قسمت هم آمادگی لازم را کسب کرد. سوالات استعداد تحصیلی را با مرور سوالات سالهای قبل و تصمیم برای پاسخ دادن یا پاسخ ندادن به تیپ های مختلف سوالات می شود پاسخ داد. در خصوص سوالات زبان هم نسبت به آزمون کارشناسی ارشد بسیار ساده تر هستند و تخصصی هم نیستند، و تنها باید به غیر استاندارد بودن سوالات بخش گرامر اشاره کنم. به نظر می‌رسد با یک دانش زبان معقول بشود تا حدود به سوالات پاسخ داد. توصیه‌ی اکیدم این است که به هیچ وجه هیچ کدام از این دو درسی را سفید باقی نگذارند.
سطح سوالات هم به نظرم مناسب بود و شاید کمی ساده تر از سال های قبل.

آزمون در شرایط کرونایی چه ویژگی‌هایی داشت؟

شرایط کرونایی در کل سبب شد من وقت بیشتری برای مطالعه داشته باشم و از این جهت کمک حال من شد، و اتفاقا چون می‌دانستم کار مفید دیگری نمی‌توانم انجام بدهم با جدیدت بیشتری به مطالعه پرداختم، اما جلسه امتحان همراه با دو عدد ماسک برای ساعت‌های طولانی کمی سخت بود، به طوری که برای دقایقی کاملا امکان پاسخ گویی به سوالات را از من سلب کرد ولی در کل محیط آزمون شرایط خوبی داشت و خدا را شکر من خبری از بیماری داوطلبی نشنیدم.

برای ادامه تحصیل کدام دانشگاه را مد نظر دارید؟

برای تحصیل در درجه اول دانشگاه تهران و در ادامه دانشگاه شهید بهشتی و تربیت مدرس و علامه طباطبایی را برای مصاحبه ثبت نام کردم.

رزومه‌تان برای مرحله مصاحبه چطور است؟

رزومه‌ی مناسبی ندارم، و متاسفانه به دلیل موج چهارم کرونا آزمون های زبان هم با تاخیر یک ماه برگزار شد و اطلاعی ندارم که آیا به مصاحبه های من می‌رسند یا خیر، ولی به داوطلبانی که قصد شرکت در آزمون را دارند توصیه می‌کنم که زیاد نگران مقاله و کتاب نباشند چون که این موضوعات حداکثر ۴ تا ۶ نمره از ۵۰ نمره مصاحبه را در بهترین حالت تشکیل می‌دهند و اساتید مصاحبه کننده هم از ترافیک موجود در خصوص چاپ مقالات مطلع هستند پس اگر در مصاحبه قوی ظاهر بشوند می‌توانند خلاء موجود را پر کنند.

و حرف آخر؟

در نهایت جا دارد از اساتید دانشگاه تهران مخصوصا جناب آقای دکتر محسنی آقای دکتر اسماعیلی و آقای دکتر کاظمی بسیار تشکر کنم که در محضرشان درس ادب و زندگی گرفتم و همچنین از دوست عزیزم آقای مهدی سلمانیان که هم از لحاظ روحی و هم در تهیه منابع بسیار به من کمک کردند، همچنین از سایت اختبار که در این سال‌ها از منابع موجود در سایت برای هر سه امتحان کارشناسی ارشد، ‌وکالت و دکتری بسیار استفاده کردم.

محمدحسین رضایی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا