گفت‌وگو با محمود قائدی بسینانی رتبه ۵ آزمون وکالت ۱۳۹۹ کانون وکلای مرکز

پایگاه خبری اختبار- محمود قائدی بسینانی، متولد ۱۳۷۳ و دانش آموخته فقه و مبانی حقوق دانشگاه تهران است که در آزمون وکالت ۱۳۹۹ کانون وکلای مرکز رتبه ۵ را کسب کرد.

با او درباره تجربه شرکت در آزمون وکالت و شیوه کسب آمادگی ‌اش گفت‌وگویی داشتیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

لطفا خودتان را معرفی کنید و مختصری درباره پیشینه تحصیلی و شغلی‌تان بفرمایید.

محمود قائدی بسینانی هستم. در سال ۹۲ با کسب رتبه ۱۸۷ کنکور انسانی در رشته فقه و مبانی حقوق در دانشگاه تهران مشغول به تحصیل شدم و در سال ۹۵ با معدل ۱۸/۹۹ توانستم در همان دانشگاه از طریق استعداد درخشان در مقطع کارشناسی ارشد قبول بشوم اما متاسفانه به علت مشکلاتی که داشتم  انصراف دادم و برای خدمت سربازی اقدام کردم.

شهریور ۹۸ از خدمت ترخیص شدم  و دو ماه به آزمون وکالت مانده بود؛ اطرافیان اصرار داشتند که شرکت کنم اما من مطمئن بودم با دو ماه خواندن نمی توانم قبول شوم. لذا بدون اینکه تحقیق کنم آیا در این مدت دو ماهه امکان ثبت نام دارم یا خیر، مقداری استراحت کردم و سپس با تهیه کتب مرجع شروع به مطالعه کردم. همزمان تست هم می زدم، مواد قانونی را هم می خواندم اما به علت پایه ضعیفی که داشتم در ابتدا گیج بودم.

بعد از حدود ۵ ماه متوجه شدم بسیاری از مباحث را نیاز نبود که مطالعه کنم و حتی نمی دانستم که بایدکلمات را معنی کنم. خلاصه نویسی هم نکردم ولی باتلاش فراوان جبران کردم و آرام آرام بهتر شدم و خدارو شکر نتیجه گرفتم.

تا به حال در آزمون های حقوقی شرکت کرده بودید؟

قبل از آزمون  وکالت ۹۹ در آزمون وکالت مرکز وکلای قوه قضائیه امسال هم شرکت کردم و به لطف پروردگار در آزمون کتبی و شفاهی قبول شدم.

درباره منابع و روش مطالعه‌تان کمی توضیح بدهید.

حقوق مدنی:

مدنی۱ (اشخاص و محجورین دکتر صفایی)/ مدنی۲ (اموال و مالکیت دکتر کاتوزیان یا دکتر صفایی)/ مدنی ۳ (قواعد عمومی قراردادها دکتر صفایی)/ مدنی ۴ (مسئولیت مدنی دکتر صفایی و رحیمی)/ مدنی ۵ (مختصر حقوق خانواده صفایی و امامی)/ مدنی ۶ و ۷ (من کتاب مرجع نخواندم و به جای آن نظم دکتر کاتوزیان و جزوه شهبازی را خوب، دقیق و زیاد خواندم)/ مدنی ۸ (شفعه وصیت ارث صفایی و شعبانی)/ تست مدنی: دکتر شهبازی + نکته: نظم کاتوزیان

آیین دادرسی مدنی:

سه جلد بنیادین دکتر شمس + ساده ساز فرشید فرحناکیان

حقوق تجارت:

۵جلدی دکتر اسکینی + تست فرحناکیان

اصول فقه:

اصول فقه دانشگاهی شب خیز + تست کتر محمد حسین شهبازی

حقوق جزا:

سه جلدی میرمحمد صادقی + سه جلدی اردبیلی + تست قانون یار مجازات اسلامی

 آیین دادرسی کیفری:

دو جلدی دکتر خالقی + تست قانون یار آیین دادرسی کیفری

شیوه مطالعه من به ان شکل بود که کتب مرجع به همراه  قانون و تست همزمان اما مبحث به مبحث؛ مثلا بخش قرار تامین خواسته را از کتاب دکتر شمس که می خواستم بخونم، همان زمان نگاه روزنامه وار و ۵دقیقه ای به موادش داشتم و بعدا کتاب را خلاصه نویسی می کردم و سپس مواد را دقیق می خواندم و تست می زدم  و تست ها را تحلیل می کردم و اگر نکته ای می یافتم بازمی گشتم و خلاصه می نوشتم.

در زمان مطالعه، درخصوص کدام درس ها با مشکل مواجه بودید و راهکارتان چه بود؟

در مطالعه درس جزا مشکل داشتم و این امر ناشی از این بود که کتاب مرجع را ابتدا نخواندم و برخلاف بقیه دروس که همه کتب مرجع را خونده بودم، خواستم فقط مواد قانونی را بخوانم و تست بزنم. همین موضوع سبب شده بود زمانی که مواد را می خواندم آنقدر برایم غریبه و گنگ بود که مجبور شدم کتب مرجع را بخوانم و آن جا بود که به اعجاز کتب مرجع پی بردم و فهمیدم چقدر موثر هستند.

اما در آزمون سوالات درس تجارت غافلگیرکننده و سخت بود. چون سابقه آزمون وکالت نص محور بودن را ثابت کرده بود و آزمون وکالت ۹۹ از این حیث واقعا استثنا بود. البته سوالات درس اصول فقه هم سخت بود اما من هم اصول زیاد کار نکرده بودم.

توصیه شما به داوطلبین آزمون وکالت چیست؟

توصیه من  داوطلبان این است که بدانند بدون سختی کشیدن و تلاش فراوان موفقیت در این آزمون بعید است. اگر با عشق و علاقه بخوانند این سختی کم تر و به مرور زمان به عادت روزمره تبدیل می شود. وقت آن رسیده که شجاعت خود را نشان دهید. هرگز از این آزمون نترسید. تا می توانید استمرار در مطالعه داشته باشید و مرور کنید و مرور کنید و باز هم مرور کنید؛ بدون مرور مطالعه قبلی بی اثر و فراموش خواهد شد.

من در هیچ آزمون آزمایشی شرکت نکردم و کلاس هم نرفتم اما هرگز داوطلبان عزیز را از این آزمون ها و کلاس ها منع نمی کنم؛ چرا که اگر شرایط داشتم شاید استفاده می کردم.

داوطلبین نباید از کنار قوانین خاص به راحتی بگذرند چون خیلی مواد کمی دارند و در عین حال در سال های اخیر سوال بسیاری از آنها طرح شده است.

نکته دیگر اینکه اگر می خواهید وکیل شوید باید بهای آن را بپردازید؛ بهای وکالت تلاش، کوشش و پشتکار فراوان است و این تلاش باید در راه درست و با برنامه خرج شود.

نکته آخر اینکه قبولی در آزمون وکالت را هدف بدانید نه آرزو؛ چون امر غریبی نیست و با یه برنامه ریزی خوب و همت والا قابل دسترس است.

تعویق آزمون بر مطالعه شما چه اثری داشت؟

با تعویق آزمون بسیار ناراحت می شدم، نه تنها من بلکه دیگر داوطلبانی که هشتگ تعویق به راه ننداخته بودند.

این تعویق های مکرر آثار بدی روی من و خانواده ام داشت اما آنها به من کمک کردند که ادامه دهم. با این تعویق ها کم نیاوردم و  با استراحت کوتاه دو سه روزه ادامه دادم و خداراشکر نتیجه گرفتم.

و حرف آخر؟

خانواده من در این مسیر بسیار به من کمک کردند. ارزش خانواده را در این مسیر سخت بیش از پیش درک کردم و امیدوارم بتوانم  محبت شان را جبران کنم. از سایت اختبار هم تشکر می کنم.

محمود قائدی بسینانی
محمود قائدی بسینانی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۷ دیدگاه ها

  1. بالاخره ما نفهمیدیم ایشان خلاصه نویسی میکردن یا خیر. یکجا گفتن ((خلاصه نویسی هم نکردم ولی باتلاش فراوان جبران کردم و آرام آرام بهتر شدم و خدارو شکر نتیجه گرفتم)) در جایی دیگر گفتن (( کتاب را خلاصه نویسی می کردم و سپس مواد را دقیق می خواندم و تست می زدم )) . در هر صورت همینکه از منابع مرجع استفاده کردن عالیه .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا