گفت و گو با جلال بیگ محمدی رتبه ۲ کانون آذربایجان شرقی در آزمون وکالت ۹۹

پایگاه خبری اختبار-  جلال بیگ محمدی متولد ۱۳۶۷ و دانش آموخته دانشگاه پیام نور موفق به کسب رتبه ۲ کانون آذربایجان شرقی در آزمون وکالت ۹۹ شده است.

با ایشان در خصوص آزمون وکالت ۹۹ و تجربیاتش از شرکت در آزمون ومنابع مطالعاتی اش به مصاحبه نشستیم، مشروح گفت و گو به شرح زیر است:

لطفا یک بیوگرافی مختصر از خودتان و سوابق تحصیلی و شغلی‌تان بفرمایید؟

بنده جلال بیگ محمدی هستم، متاهلم ودارای یک فرزند پسر ۴ ساله بنام علیسان می باشم. دارای مدرک کارشناسی در رشته کتابداری هستم که در سال ۹۵، شروع به تحصیل در رشته حقوق در دانشگاه پیام نور کردم و اوایل سال ۹۸ در مقطع کارشناسی فارع التحصیل شدم.

در همان سال بعد از ۴ ماه مطالعه، رتبه ۲۴۱ کانون استان آذربایجان شرقی شدم

شرایط شغلی و خانوادگی شما در زمان آمادگی برای آزمون چه بود؟ آیا شاغل بودید؟ چه مقدار زمان برای مطالعه داشتید و چطور از این زمان استفاده می کردید؟

بنده مشغول به کار در سازمان جهاد کشاورزی هستم. ما تقریبا هر روز از مزارع شهرستانها بازدید داریم. خستگی راه و سختی کار باعث کاهش توانم می شد، به علاوه بنده وظیفه داشتم و دارم که پدر و همسر خوبی باشم، چون ۴سالگی پسرم و جوانی خودم و همسرم دوباره برنمی گردد. بنابرین روزانه نهایت ۶ ساعت زمان برای مطالعه داشتم و باید مسیری در پیش می گرفتم که کمبود زمانم را جبران کند.

با توجه به تعویق چندباره آزمون، این شرایط روی آمادگی شما چه اثری داشت؟

بعد از اولین تعویق وکالت۹۹ تصمیم گرفتم بیشتر به آزمونهای سالهای گذشته موسسات روی بیاورم و حدود ۲۵ دوره از این آزمون ها را مطالعه کردم. تعویق های دوم و سوم، زمان مطالعه ام را به روزی ۴ الی ۵ ساعت، کاهش داد ولی چون روش مطالعه خوبی داشتم همه چیز داشت خوب پیش میرفت. اما ۴۵ روز مانده به آزمون اصلی، مبتلا به بیماری کرونا شدم. ۱۰ روز بعد از آن تنها دغدغه فکری من این بود که آیا زنده می مانم یا نه. یک ماه طول کشید تا بهبود یابم. در این یک ماه، میزان مطالعه ام به کمتر از یک ساعت در روز، کاهش یافته بود تا اینکه ۱۵ روز قبل از آزمون، خودم را جمع و جور کردم و توانستم متن مواد قانونی را به همراه مطالبی که کنار ماده مربوطه نوشته بودم، دو بار مرور کنم.

منابع مطالعه‌تان چه بود و چطور این منابع را انتخاب کردید؟

حقوق مدنی:

کتاب مختصر حقوق مدنی توکلی و تست دوجلدی شهبازی و قانون نموداری چتر دانش و آوای قانون،

آیین دادرسی مدنی:

کتاب بایسته ها و تست دکتر عمروانی و قانون نموداری و آوای قانون،

حقوق تجارت:

 کتاب تست قربانی و قانون نموداری و آوای قانون را خواندم.

اصول

برای این درس اظهار نظر نمی کنم.

حقوق جزا:

قانون یار جزا و قانون نموداری و آوای قانون

آیین دادرسی کیفری:

کتاب شرح و تست احمد غفوری و قانون نموداری و آوای قانون

همچنین در آزمون های آزمایشی دادافرین شرکت کرده بودم و نیز حدود ۲۵ دوره تست سالهای گذشته موسسات را زدم.

برنامه‌ریزی‌تان برای مطالعه به چه شکلی بود؟

محور مطالعه ام، چند بُعدی خوانی مواد بود و بنده معتقدم مواد قانونی را باید از ابعاد مختلف مورد مطالعه قرار داد تا تسلط حاصل شود. بنابراین تصمیم گرفتم از ترکیب تست، صوت قانون، شرح (در صورت نیاز) و نمودار، استفاده کنم که توصیف اهمیت هرکدام از این موارد نیاز به شرح زیادی دارد.

چه درسی موقع مطالعه یا سر جلسه آزمون برای شما چالش برانگیز بود و چطور آن را مدیریت کردید؟

درسی که من را تحت تاثیر قرار داد، تجارت بود. آن شوک منفی که یک لحظه سراغم آمد موجب شد تمرکز کافی نداشته باشم و این عدم تمرکز باعث شد که علاوه بر تجارت، در اصول و جزا هم عملکرد خوبی نداشته باشم.

رویه دو سه سال اخیر آزمون وکالت حکایت از این امر دارد که بیشترین دگرگونی در طرح سوالات را درس تجارت به خود اختصاص داده است و باید در این زمینه کتاب های تحلیلی تجارت بیشتر مورد استفاده قرار گیرند. ازمیان کتابهای مختصر در این سبک، کتاب مختصر تجارت دکتر توکلی گزینه مناسبی است.

توصیه شما به داوطلبین آزمون وکالت چیست؟

توصیه ای که می توانم به داوطلبان محترم داشته باشم این است که در مسیر آزمون وکالت، روزهای معمولی و بی دردسر بسیار کمتر از روزهای شلوغ و پردردسر میباشد. بنابراین باید حداقل همان روزهای معمولی را مدیریت زمانی کنیم و مانع از هدر رفتن وقتهای آزادمان شویم. این مسیر، مسیر سختی است و قرار هم نیست آسان باشد، پس باید تمام تلاشمان را به کار بریم و همیشه تسلیم اراده خداوند باشیم.

در آخر جا دارد تشکر کنم از پدر و مادرم که دعای خیرشان همیشه با من است و از همسرم، که در این مدت من را تحمل کرد و پشتیبانم بود. همچنین تشکر ویژه دارم از موسسه دادآفرین و نیز دوست خوبم آقای فخیمی. با آرزوی موفقیت برای همه شما عزیزان در آزمون های حقوقی و زندگی.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. ایشون منبع اصلیشون ظاهرا قانون و هر چه قانون محور بوده هست، نتیجتا کسب درصدهای بالا حاصل هوش و استعداد خودشون بوده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا