گفت و گو با حسین رویائی رتبه ۶ آزمون وکالت ۱۴۰۲ کل کشور

پایگاه خبری اختبار- حسین رویائی متولد ۱۳۷۶ و دانشجو ارشد حقوق خصوصی دانشگاه شاهد تهران، در آزمون وکالت ۱۴۰۲ موفق به کسب رتبه ۶ آزمون در کل کشور با نمره تراز ۱۱۶۸۷ شده است.

در ادامه مشروح گفت و گوی اختبار با حسین رویائی در خصوص منابع آزمون، زمانبندی، نحوه مطالعه و… را خواهید خواند:

لطفا ابتدا شرح حال مختصری از خودتان و سوابق تحصیلی و شغلی‌تان بفرمایید

حسین رویائی هستم متولد ۱۳۷۶ شهر تهران، ورودی ۹۴ کارشناسی حقوق دانشگاه آزاد واحد تهران شمال. در سال ۹۷ فارغ التحصیل شدم و به خدمت سربازی رفتم و در حال حاضر دانشجو ارشد حقوق خصوصی دانشگاه شاهد تهران می باشم.

دفعه چندمی بود که در آزمون وکالت شرکت می‌کردید؟

امسال دفعه اولی بود که به طور جدی آزمون دادم. سال گذشته زمان آزمون تازه ۳ ماه بود که به طور جدی مطالعه رو شروع کرده بودم و آزمون رو فقط برای آشنایی با فضای آزمون شرکت کردم و همین خیلی به من کمک کرد برای مدیریت آزمون امسال.

شرایط شغلی و خانوادگی شما در زمان آمادگی برای آزمون چه بود؟

من شاغل هستم و طول مدت آمادگی برای آزمون تمامی روزها به جز تعطیلات سر کار بودم برای همین سعی کردم از زمانی که دارم بهترین استفاده را داشته باشم. تقریبا ۱ سال میانگین روزی ۵ تا ۶ ساعت برای مطالعه اختصاص می دادم و بعد از عید میانگین روزانه ۸ تا ۹ ساعت مطالعه می کردم؛ اما بعضی روزها که تعطیلات بود گاه تا ۱۶ ساعت ساعت هم مطالعه داشتم و سعی می کردم از روزهای تعطیل نهایت استفاده را کنم.

با توجه به حواشی مختلفی که برای نهاد وکالت پیش آمده و نگرانی‌هایی که از آینده این شغل برای برخی داوطلبان ایجاد شده، چطور انگیزه‌تان را حفظ کردید؟

متاسفانه حواشی پیش آمده تاثیرات مطلوبی نداشته و امیدواری داوطلبین و کارآموزان را نسبت به آینده حرفه خود کم کرده است و من هم گاهی اوقات به این موضوع فکر می کردم اما این مسیری بود که من شروع کرده بودم و تنها چیزی که برایم اهمیت داشت موفقیت در آزمون بود چون در اون زمان نگرانی در این مورد جز ایجاد استرس و ناامیدی و اختلال در مطالعه تاثیر دیگه ای نداشت.

امیدوارم برای من و همه کارآموزان بهترین نتایج رقم بخورد. متاسفانه در مسائل اخیر داوطلبین کمترین نقش را داشته اند اما بیشترین فشار را متحمل می شوند.امیدوارم که این رویه تغییر کند و مسائل حل شود.

من قبولی در آزمون را شروع راه خود میدانم و برنامه و تلاشم ارتقا سطح علمی خودم هست بدون توجه به حواشی ایجاد شده و نگاهم به آینده وکالت مثبت است.

منابع مطالعه‌تان چه بود و چطور این منابع را انتخاب کردید؟

منابع خوب بسیاری برای آمادگی آزمون وجود دارد که میبینیم عزیزان پذیرفته شده از منابع یکسان استفاده نکردند.

من برای یادگیری مطالب از کلاس‌های موسسه مشاهیر استفاده کردم چون این روش برای من خیلی مناسب تر از خواندن کتاب بود. منابع مطالعاتی من از کلاس های موسسه مشاهیردانش که شرکت کرده‌ام، به شرح زیر است:

آیین دادرسی مدنی : کلاس دکتر سید جعفری و کتاب سریع خوان آیین دادرسی مدنی ایشان و کلاس دکتر تقی زاده و تست سنوات

حقوق مدنی : جعبه سیاه مدنی استاد زارعی و تست سنوات

حقوق تجارت : کلاس استاد فاضلی و استاد پناهی و تست سنوات

اصول فقه : کلاس خانم دکتر شعبانپور و تست سنوات

متون فقه : کلاس و کتاب خانم دکتر شعبانپور ‌و تست های کتاب ایشان

جزا : کلاس دکتر کیانی و تست سنوات

آیین دادرسی کیفری :کلاس دکتر کیانی و دکتر فراست و تست سنوات

حقوق اساسی : کلاس و کتاب دکتر خدیمی و تست های کتاب ایشان

از نظر من شرکت در کلاس خوب به یادگیری مطالب خیلی کمک می‌کند و می‌شود حجم گسترده‌ای از مطالب را در زمان کمتری نسبت به کتاب فرا گرفت و اینگونه میتوان زمان بیشتری به مرور و تست زنی اختصاص داد.

برای همین من ترجیح دادم از کلاس استفاده کنم و خدارو شاکرم در انتخاب کلاس‌ها و اساتید اشتباه نکردم و بهترین منابع را انتخاب کردم. آزمون‌های آزمایشی مشاهیر دانش و تحلیل های آن هم خیلی به من در قدرت تحلیل کمک کرد و فکر می‌کنم در دروس تحلیلی امسال بسیار موثر بود.

برنامه‌ریزی‌تان برای مطالعه به چه شکلی بود؟

باتوجه به شاغل بودن سعی می کردم برنامه ریزی های کوتاه مدت داشته باشم که بتوانم برنامه را مدیریت کنم و گاهی اوقات برنامه امروز با فردا کاملا متفاوت می شد اما سعی می کردم در محل کار در طول روز کلاس ببینم و یادداشت برداری کنم. شب ها حتما آن درسی را که طول روز خوانده بودم مرور می کردم و قانون خوانی می کردم و سعی می کردم صبح ها زودتر از خواب بیدار شوم که قبل از رفتن سرکار از مطالب دیروز تست بزنم. نکات تست هایی که اشتباه می زدم  را می نوشتم که بتوانم زمان مناسب مرور کنم. هفته ای یکبار یادداشت برداری هایی که طول هفته کرده بودم خلاصه نویسی می کردم که خلاصه نویسی ها ایام نزدیک آزمون خیلی کمک حال من شد. برای افزایش قدرت تحلیل سعی می کردم تست ها را خودم تحلیل کنم و تحلیلی که در کتاب نوشته نخوانم حتی تست هایی که اشتباه می زدم بررسی می کردم دلیل تحلیل اشتباهم چی بوده و همین مورد در آزمون امسال در درس های مدنی و آیین دادرسی مدنی و تجارت خیلی کمکم کرد.

بجز دو ماه آخر بیشتر از دو درس در طول یکروز نمی خواندم اما دو ماه آخر با توجه به نزدیکی آزمون و فشردگی برنامه گاهی اوقات چهار درس مختلف در یک روز میخواندم.

همیشه تفریح جزئی از برنامه من بود که خیلی کمک می کرد از فشار مطالعه کم شود.

من روی هفته آخر حساب ویژه ای باز کرده بودم و سرکار نرفتم. توانستم در سه روز اول هفته درس های مدنی، آیین دادرسی مدنی وحقوق تجارت را جمع بندی کنم اما متاسفانه بیمار شدم و سه روز مانده به آزمون نتوانستم مابقی دروس رو طبق برنامه ریزی جمع بندی کنم و همین باعث شد نتوانم به درصد هایی که برای اصول و حقوق جزا برنامه ریزی کرده بودم برسم.

چه درسی موقع مطالعه یا سر جلسه آزمون برای شما چالش برانگیز بود و چطور آن را مدیریت کردید؟

من به مطالعه درس های مدنی و آیین دادرسی مدنی علاقه زیادی داشتم و با مابقی دروس هم موقع مطالعه ارتباط برقرار می کردم و مشکل خاصی نبود اما گاهی اوقات می شد برای فهم مطلب مخصوصا در دروس تجارت و جزا مجبور می شدم یک مطلب رو چندین بار مرور کنم که مسلط شوم.

در آزمون درس مدنی و آیین دادرسی مدنی برایم کمی چالش انگیز بود و باعث شد اوایل آزمون کمی شوکه شوم که خدا را شکر توانستم مدیریت کنم و آرامشم رابدست بیارم و به سوالات پاسخ دهم.

من در ابتدا سعی کردم سوال هایی که صد در صد مطمئن هستم در مدنی و آیین دادرسی مدنی جواب بدهم و با توجه به اینکه نمیدانستم سوالات مابقی دروس چگونه هست نمیخواستم ریسک کنم و وقت زیادی صرف این دو درس کنم که خوشبختانه در آخر وقت اضافه آوردم و توانستم برگردم و روی سوالات چالشی بیشتر فکر‌ کنم مخصوصا در درس آیین دادرسی مدنی که سوالات مسئله محور و طولانی بود.

انتقادهایی درباره نحوه طراحی سوالات آزمون وکالت مطرح بود، نظر شما درباره سوالات و شیوه برگزاری چیست؟

از نظر من رویکرد طراحی سوالات با سالهای گذشته کمی متفاوت بود و تا حدودی غیر قابل پیش بینی. رویکرد آزمون در سالهای گذشته بیشتر نص‌محور بود اما آزمون امسال دیدیم که رویکرد بیشتر تحلیل محور شده مخصوصا در چهار درس حقوق مدنی، آیین دادرسی مدنی، حقوق تجارت و حقوق اساسی.

اما ما بقی دروس میشه گفت نسبت به سالهای گذشته کمی آسان تر بود. به نظرم می‌شود گفت به تعدادی کمی از سوالات نقد وارد بود اما در نهایت اظهار نظر در این مورد بر عهده صاحب نظران و اساتید است.

انتظار این نمره را داشتید؟

بعد از انتشار کلید من تقریبا متوجه شدم از هر درس چه درصدی کسب کرده ام اما با توجه به رویکرد متفاوت آزمون و اهمیت تراز نمی توانستم نتیجه دقیق را پیش بینی کنم.

توصیه‌تان به داوطلبین آزمون وکالت چیست؟

به داوطلبین عزیز آزمون سال آینده که میخوان تازه این مسیر رو شروع کنند پیشنهاد دارم به هیچ وجه خودشون رو با دیگر داوطلبین مقایسه نکنند چون این مقایسه هیچ سودی برای آنها ندارد و فقط باعث آشفتگی افکار و احساس عقب ماندن و از بین رفتن انگیزه آنها میشود و اصلا چه اهمیتی دارد کی بهتر و بدتر از آنها هست.
حتما منابع خود را مشخص کنند و به منابع خود اعتماد کنند.ممکن است برای یک شخص کلاس مناسب باشد و برای شخص دیگر کتاب اما وقتی تصمیم گرفتند و منابع خود را انتخاب کردند گاهی اوقات میشه که به منابع خود شک کنند و اعتنا به این شک ها و رفتن دنبال منابع متعدد فقط پشیمانی دارد.
هیچ درسی کم اهمیت نیست و توصیه میکنم هیچ درسی رو حذف نکنند و با توجه به زمان سعی کنند تو دروسی که ضعیف تر هستند خود را تقویت کنند چون در آزمون حتی یک تست بیشتر هم بسیار اهمیت دارد.
از اهمیت قوانین خاص و قوانین جدید به هیچ وجه چشم پوشی نکنند. بر خلاف عقیده ای که شکل گرفته و میگوید شما اگر وقت نکردید قوانین خاص رو نخونید من شدیدا توصیه میکنم حتما قوانین خاص با دقت خوانده شود چون در آزمون های اخیر توجه طراحان به قوانین خاص خیلی بیشتر از گذشته شده و تست های قوانین خاص بسیار تراز آور هست.
موفقیت در آزمون فقط اطلاعات نیست بلکه روش مدیریت آزمون و تست زنی بسیار اهمیت دارد چه بسا بعضی از عزیزان بسیار اطلاعات و آمادگی خوبی دارند اما بخاطر ضعف تو مدیریت زمان و استرس آزمون رو خراب میکنند. توصیه میکنم داوطلبین حتما روی این موارد تمرین کنند.
و آخرین مطلب اینکه ممکن هست خیلی از روزها به هر دلیل انگیزه ای برای مطالعه نداشته باشید ولی دقیقا مطالعه در همان روزها موفقیت شما را تعیین میکند.
آرزوی بهترین ها را برای داوطلبین سال آینده دارم و امیدوارم بهترین نتایج را کسب کنند.

همچنین خدمت همه پذیرفته شدگان آزمون امسال تبریک عرض‌ میکنم و امیدوارم در دوران کارآموزی بهترین نتایج را کسب کنیم.

گفت و گو با حسین رویائی رتبه ۶ آزمون وکالت ۱۴۰۲ کل کشور

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا