گفت و گو با سپیده شفیعی رتبه ۳ حقوق تجارت بین الملل آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۱

پایگاه خبری اختبار– سپیده شفیعی متولد سال ١٣٧٩ و دانش آموخته حقوق دانشگاه اصفهان است که در آزمون کارشناسی ارشد ١۴٠١ در گرایش حقوق تجارت بین الملل رتبه ٣ و در گرایش حقوق تجاری اقتصادی بین المللی رتبه ٢ را کسب کرده است.

گفت‌وگوی او با اختبار درباره منابع مطالعه و شیوه کسب آمادگی برای این آزمون را در ادامه بخوانید.

از کی مطالعه برای آزمون ارشد را شروع کردید و شیوه مطالعه شما چه بود؟

از مهرماه ١۴٠٠ مطالعه را شروع کردم. برنامه مطالعاتی‌ام بدین صورت بود که هر روز دروس حقوق مدنی، حقوق تجارت و متون حقوقی را در برنامه داشتم اما دروس حقوق بین الملل عمومی و خصوصی به جهت اینکه از ضریب پایین‌تری برخوردار بودند به صورت یک روز در میان مطالعه می‌کردم.

ساعات مطالعاتی بسته به شخصیت، قوی یا ضعیف بودن پایه افراد و دغدغه اشخاص متفاوت است. به طور میانگین برای آزمون ارشد مطالعه تا ٨ ساعت در روز کفایت می‌کند مشروط به اینکه وقفه‌ای حاصل نشود و استمرا حتی در ایام تعطیل نیز حفظ شود. در صورت بروز اتفاقات مخل مطالعه لازم است این زمان افزایش یابد چون کمیت در کنار کیفیت هردو تضمین‌‌کننده نتیجه مطلوب خواهد بود.

منابع مطالعاتی‌تان چه بود و چطور این منابع را انتخاب کردید؟

طبق توضیحات رتبه برترهای سال‌های گذشته منابعم را انتخاب کردم اما به مرور به جهت اینکه با برخی از منابع ارتباط نمی‌گرفتم تصمیم گرفتم تغییراتی در آن‌ها ایجاد کنم.

برای درس حقوق مدنی در ابتدا کتاب شرح قانون مدنی دکتر بیات را انتخاب کردم اما از این جهت که احساس کردم با نص کتاب ارتباط کافی برقرار نمی‌کنم، دوجلدی حقوق مدنی دکتر توکلی را جایگزین کردم. از اینکه کتاب دکتر توکلی را جایگزین کردم راضی بودم اما به مرور متوجه شدم این کتاب برخی نکات را در بر نمی‌گیرد ولی باتوجه به اینکه فرصت چندانی برای جایگزینی مجدد منبع نداشتم سعی کردم با افزایش زمان تست‌زنی و مواجه با سوالات بیشتر این نقص را برطرف کنم. برای تست مدنی هم کتاب دکتر قربانی را داشتم.

بیشتر بخوانید:

برای درس حقوق تجارت دوجلدی دکتر رشیدی نسب را مطالعه کردم که منبع بسیار عالی و دقیقی بود. برای تست هم کتاب دکتر قربانی را کار کردم. نکاتی که دکتر قربانی در شرح تست‌ها اشاره کرده اند به قدری جامع است که به نوعی مرور دوباره مطالب است؛ به همین جهت اگرچه دربرخی موارد نیازی به مطالعه پاسخ‌نامه نداشتم اما برای مرور مطالب حتماً توضیحات دکتر قربانی توجه می‌کردم.

برای درس حقوق بین الملل خصوصی کتاب دکتر نصیری و همینطور بین الملل خصوصی دکتر الماسی انتشارات میزان را انتخاب کردم. اگرچه غالباً گفته می‌شود که بین الملل خصوصی لزوم چندانی به تست ندارد ولی از آنجایی که اخیراً مباحث تابعیت و تعارض قوانین بسیار مورد توجه طراحان بوده و سوالات چالش برانگیزی طرح شده است، بسیار مفید است که تست‌زنی در این مباحث تمرین شود. کتاب تست بین الملل خصوصی انتشارات مجد در این خصوص کمک دهنده است.

درس بین الملل عمومی از دروسی است که به هیچ وجه نمی‌توان منبع واحدی برای آن معرفی کرد و طراحان نیز خود را مقید به منبعی واحد نمی دانند ولی باتوجه به فرصت اندک دانشجویان بهتر است با گزینش یک منبع و مرور بسیار به تسلط کامل بر آن دست یابند. کتاب دکتر ضیایی بیگدلی از منابع کامل و مادر درس حقوق بین الملل عمومی است که لازم است چندیدن مرتبه مرور شود و با تمرین و تست، تسلط روی این درس تقویت شود. کتاب تست حقوق بین الملل عمومی انتشارات مجد شامل تست‌های تالیفی و تست های ادوار گذشته کنکور سراسری است که می‌تواند بسیار مفید باشد.
برای درس متون حقوقی منبعم کتاب ساده ساز متون حقوقی دکتر موسوی، ١١٠٠ واژه متون حقوقی دکتر رمضانی و law text بود. برای تست هم سوالات ادوار گذشته کنکور سراسری بهترین منبع است.

درباره برنامه مطالعاتی‌تان کمی توضیح بدهید.

زمانی که ترم ٧ بودم و دروس دانشگاه نسبتاً وقت‌گیر بود روزانه نهایتاً ٢ تا ٣ درس در برنامه داشتم اما از زمانی که متمرکزتر مطالعه را پیگیری کردم تمام دروس را هر روز در برنامه داشتم و مستمر مرور دروس را جهت تثبیت انجام میدادم. به علاوه هر روز تست مباحث گذشته را در برنامه داشتم و نکات مهم تست‌ها را در منبع اصلی وارد می‌کردم. این کار به من کمک کرد که در زمان مرور و جمع بندی علاوه بر مباحث کتاب، مباحث تست ها را هم سریعاً مرور کنم.

پرسش های آزمون چقدر با انتظار شما مطابقت داشت؟

سوالات تقریباً قابل پیش‌بینی بود اما درس حقوق بین الملل عمومی بسیار دشوار تر از سال های گذشته بود. بخش عمده ای از سوالات از مباحث روز طرح شده بود که این امر نه تنها مستلزم آگاهی از قضایای جدید بین‌المللی بود بلکه تطبیق مباحث با نهادهای بین المللی را نیز لازم می آورد.

برای ادامه تحصیل کدام دانشگاه را مد نظر دارید؟

انشالله در دانشگاه شهید بهشتی مقطع ارشد را تحصیل خواهم کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا