گفت و گو با سید امین پیشنماز رتبه ۱ آزمون وکالت ۱۴۰۲ کل کشور

مصاحبه اختصاصی پایگاه خبری اختبار

پایگاه خبری اختبار- سید امین پیشنماز متولد ۱۳۷۵ و دانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه شهید بهشتی تهران، در آزمون وکالت ۱۴۰۲ موفق به کسب رتبه یک آزمون در کل کشور با نمره تراز ۱۲۴۸۳ شده است.

در ادامه مشروح گفت و گوی اختبار با سید امین پیشنماز در خصوص منابع آزمون، زمانبندی، نحوه مطالعه و… را خواهید خواند:

لطفا ابتدا شرح حال مختصری از خودتان و سوابق تحصیلی و شغلی‌تان بفرمایید:

گفت و گو با سید امین پیشنماز رتبه 1 آزمون وکالت

سید امین پیشنماز هستم متولد ۱۳۷۵ در مشهد، پس از اتمام تحصیلات دوره دبیرستان در رشته علوم و معارف اسلامی (سال ۱۳۹۳)، در کنکور علوم انسانی شرکت کردم که نتیجه آن، پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته رشته علوم قضایی در دانشگاه علوم قضایی تهران بود.

پس از اتمام دوره کارشناسی علوم قضایی، وارد مقطع کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی شدم و در نهایت در سال ۱۳۹۹ فارغ‌التحصیل شدم.

در همان سال، در آزمون دکتری حقوق خصوصی شرکت نمودم و پس از کسب رتبه ۳ کشور، در دوره روزانه دانشگاه شهید بهشتی پذیرفته شدم.

در این سال‌ها، به‌جهت تکالیفی که از سوی دانشگاه علوم قضایی و قوه قضاییه وجود داشت، به عنوان کارآموز قضاوت اشتغال داشتم. با این حال، بنا به دلایل مختلفی که وجود داشت، در اثنای ایام کارآموزی، از تصدی منصب قضا انصراف دادم.

چندمین بار بود که در آزمون وکالت شرکت می‌کردید؟

دفعه نخست بود که در این آزمون شرکت می‌کردم.

آیا در مدت مطالعه برای امادگی شرکت در آزمون وکالت شاغل بودید؟

بله من در زمان آزمون اشتغال داشتم و پیش از آن هم سربازی را در قالب انجام پروژه پژوهشی از طریق بنیاد نخبگان انجام می‌دادم.

چه مقدار زمان برای مطالعه در اختیار داشتید و چطور از این زمان استفاده می کردید؟

ابتدا قرار بود آزمون در سال ۱۴۰۱ برگزار بشود و من هم از مهر ۱۴۰۱ مطالعه را به صورت محدود شروع کردم چون زمان آزمون مشخص نبود نمی‌شد برنامه ریزی دقیقی انجام داد با این حال به صورت پراکنده روزانه دو تا سه ساعت سعی می‌کردم مطالعه کنم.

در دی ماه وقتی مشخص شد که آزمون در مرداد ۱۴۰۲ است مطالعه را متوقف کردم و به انجام امور جاری و همینطور کار بر روی رساله دکتری و پروژه سربازی پرداختم.

از اواسط اردیبهشت ۱۴۰۲ بعد از ثبت‌نام در آزمون، مجددا مطالعه را آغاز کردم. ابتدا روزی سه الی چهار ساعت و در یک ماه پایانی که اشتغال را محدود کردم به طور میانگین روزانه ۱۰ ساعت و بعضا بیشتر مطالعه می‌کردم.

با توجه به حواشی مختلفی که برای نهاد وکالت پیش آمده و نگرانی‌هایی که درباره آینده این حرفه برای برخی داوطلبان ایجاد شده، چطور انگیزه‌تان را حفظ کردید؟

به طور قطع حواشی در عملکرد داوطلبین تاثیرگذار است و ممکن است انگیزه اشخاص کم بشود. من هم از این موضوع مستثنی نبودم ولی تلاش می‌کردم در ماه‌های منتهی به آزمون فقط به خود آزمون و این مسیری که باید طی شود فکر کنم؛ صرف نظر از این که بعدش چه اتفاقی خواهد افتاد.

آینده را برای خودتان چطور می‌بینید؟

در خصوص آینده نمی‌شود پیش‌بینی دقیقی کرد؛ به هر حال مقررات تازه تصویب، بر بازار وکالت اثر زیادی خواهد داشت با این وضعیت به نظر انجام وکالت برای بسیاری از وکلاء و کارآموزان دشوارتر از گذشته خواهد بود.

من هم به عنوان یک داوطلب باید سعی کنم تا مهارت‌های مختلف مورد نیاز برای وکالت اعم از علمی و عملی را کسب کنم تا بتوانم در این عرصه به سطحی از توفیق برسم و امیدوار باشم که در آینده اوضاع وکالت و حواشی مربوط به آن، سامان پیدا کند.

منابع مطالعه‌تان چه بود؟

حقوق مدنی

حقوق تجارت

آیین دادرسی مدنی

آیین دادرسی کیفری

جزا

اصول فقه

متون فقه

قانون اساسی

چطور این منابع را انتخاب کردید؟

با بخشی از این منابع، به واسطه آزمون دکتری آشنا بودم و با بخشی دیگر از طریق دوستانم که در سال قبل در آزمون شرکت کرده و رتبه‌های برتر بودند، آشنا شدم.

برنامه‌ریزی‌تان برای مطالعه به چه شکلی بود؟ 

برنامه مطالعاتی ام به نحوی بود که بیشتر تمرکزم بر روی دروس حقوق خصوصی بود. پیش از تعیین زمان برگزاری آزمون در پاییز سال گذشته یک دور درس آیین دادرسی مدنی و تجارت را مطالعه کردم.

بعد از شروع مجدد، تقریبا از سه ماه به آزمون هر روز درس مدنی را مطالعه می‌کردم روزانه دست کم دو ساعت به درس مدنی اختصاص می‌دادم و در کنارش دروس جزا و اصول فقه و بعد از اتمام این دو درس، آیین دادرسی کیفری و متون فقه را هم به برنامه مطالعاتی اضافه کردم.

در چهل روز منتهی به آزمون تلاش کردم یک بار دیگر تمام منابع را مطالعه کنم؛ در کنار مدنی که تقریبا هر روز مطالعه می‌شد، آیین دادرسی مدنی و تجارت را که فاصله زیادی از مطالعه قبلی آن افتاده بود شروع کردم و بعد هم به ترتیب جزا، اصول فقه، آیین دادرسی کیفری و متون فقه را مطالعه کردم به طوری که شب قبل از آزمون یک دور متون فقه و همچنین بخش‌هایی از مواد قانون تجارت و آیین دادرسی کیفری را مرور کردم.

قانون اساسی را به طور مجزا مطالعه می‌کردم به طوری که از یک ماه به آزمون روزی ۲۰ اصل مطالعه می‌کردم و بعد در هفته پایانی هم دو بار کل قانون اساسی را مرور کردم.

چه درسی موقع مطالعه یا سر جلسه آزمون برای شما چالش برانگیز بود و چطور آن را مدیریت کردید؟ دچار کمبود وقت نشدید؟

در هنگام مطالعه با چالشی مواجه نبودم ولی در جلسه آزمون ۶۰ سوال اول که مدنی، آیین دادرسی مدنی و تجارت بود متفاوت از سال‌های قبل و وقت‌گیر بود؛ به خصوص در درس حقوق تجارت، علی رغم این که قبلا مطالعه زیادی داشتم در سر جلسه نتوانستم به خوبی با سوالات مواجه شوم و تعدادی از سوالات (که بعضا از نظر من خالی از اشکال نبود) را سفید گذاشتم.

انتقادهایی درباره نحوه طراحی سوالات آزمون وکالت امسال مطرح بود، نظر شما درباره سوالات و شیوه برگزاری آزمون چیست؟

در آزمون امسال نسبت به سال قبل، دروس مدنی، آیین دادرسی مدنی، تجارت و اساسی سطح سوالات دشوارتر بود. برعکسِ دروس جزا، اصول فقه و آیین دادرسی کیفری که از سال قبل راحت‌تر بود.

 نوع و جنس سوالات به خصوص در مدنی و آیین دادرسی مدنی غیرقابل پیش‌بینی بود و با رویه مرسوم سوالات آزمون وکالت که بیشتر نص محور است تفاوت زیادی داشت‌ و البته کلید آزمون هم که خیلی دیر منتشر شد به نظر در برخی سوالات با اشکال همراه بود.

خودتان انتظار کسب این نمره را داشتید؟

طبق محاسبه‌ای که همان روز آزمون انجام دادم در برخی از دروس، درصد بالاتری را پیش‌بینی می‌کردم ولی نسبت به رتبه با توجه به تفاوت سطح آزمون نمی‌توانستم پیش‌بینی خیلی دقیقی داشته باشم.

توصیه شما به داوطلبین آزمون وکالت چیست؟

پیشنهادی که به همه داوطلبین عزیز سال آینده دارم این است که منابع مشخصی را از همین حالا تهیه کنند و از تعدد منابع و پراکنده‌خوانی خودداری کنند.

نکته مهم این که منابع ممکن است برای اشخاص مختلف، بنابر پایه علمی و میزان آشنایی با موضوعات حقوقی و کیفری متفاوت باشد؛ لزوما منابعی که یک نفر رتبه برتر سنوات قبل پیشنهاد می‌دهد برای همه داوطلبین همان اثر را نخواهد داشت.

بنابراین بهتر است برای هر درس بنابر سطح و آمادگی قبلیشان یک منبع مشخص اعم از کتابی که دارای درس‌نامه هست و کتاب یا جزوه دیگری برای تست انتخاب کنند و سعی کنند همان منبع را با دقت چند بار مطالعه کنند و به دنبال منابع دیگر نروند.

در زمان مطالعه هم بهتر است روزانه دو یا نهایتا سه درس را در برنامه مطالعاتی بگذارند به جز در ماه آخر که جنبه مرور دارد می‌تواند ساعات خود را به دروس متعدد اختصاص بدهند.

همینطور توصیه دیگرم آن است که مطالعه قوانین خاص هر درس را به طور مرتب در برنامه قرار دهند و ساعاتی را در طول روز به قوانین خاص اختصاص بدهند. حتی می‌توانند از زمان‌های بلا استفاده مثل زمانی که در مترو یا اتوبوس و… هستند، برای مطالعه قوانین خاص استفاده کنند.

همچنین توجه داشته باشند که آزمون وکالت، یک آزمون نص محور است و باید در وهله اول، داوطلبین بر متون قوانین تسلط داشته باشند و در کنار آن از درس‌نامه و تست استفاده کنند. در مواردی که در کتب کمک آموزشی و نظرات اساتید تعارض و اختلاف وجود دارد داوطلبین توجه داشته باشند که از منظر طراحان محترم، نص قانون بر نظرات علماء علم حقوق مقدم است.

سخن پایانی؟

در پایان باید عرض کنم که لطف پروردگار شامل حال من شد تا توانستم در این مسیر قرار بگیرم و باید اول از همه از پدر، مادر و برادرم که من را حمایت کردند تشکر کنم.

همچنین از سه دوست عزیزم آقایان احسان بهرامی، امیر زارع و سید رضا هاشمی که از رتبه‌های برتر سال‌های قبل آزمون وکالت بودند بابت راهنمایی‌ها و مشاور‌ه‌ها در یک سال اخیر تشکر می‌کنم.

از پایگاه خبری اختبار هم بابت این مصاحبه و همچنین متون قانونی که در سایت به صورت کامل و به روزرسانی شده، منتشر می‌کنند کمال قدردانی و تشکر را دارم.

کارنامه سید امین پیشنماز
کارنامه سید امین پیشنماز

دوره قوانین عام و خاص منبع آزمون وکالت هوشیار

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲۱ دیدگاه ها

  1. راجب شیوه مطالعه و شیوه چشم خوانی و شیوه مرور روزانه و مرور هفتگی و مرور هفتگی و شیوه خلاصه نویسی و قانون خوانی و درسنامه خوانی و تست زنی و تست خوانی و جمع بندی یکی دوماه آخر نیز سوال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا