گفت و گو با سید محسن ابطحی رتبه ۶ آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ رشته حقوق تجارت بین الملل

پایگاه خبری اختبار- سید محسن ابطحی هستم. متولد سال ۱۳۷۹ و دانش آموخته کارشناسی دانشگاه فردوسی مشهد است که در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۱ موفق به کسب رتبه ۶ تجارت بین الملل و ۱۷ مالکیت فکری شده است.

گفت‌وگوی او با اختبار درباره نحوه کسب آمادگی برای این آزمون را در ادامه بخوانید.

از کی مطالعه برای آزمون ارشد را شروع کردید؟

برنامه ریزی کلی من برای ازمون ارشد به ترم ۵ برمی‌گردد. تلاش من بر این بود که دروس لازم را به گونه ای انتخاب کنم که تا پایان ترم ۷ فارغ تحصیل شوم. شروع مطالعه من از میانه تابستان شروع شد اما نه به صورت جدی. به گونه ای که مدنی ۱ و ۲ و تجارت ۱ را تمام کردم.

مطالعه جدی از ۱۵ آبان ۱۴۰۰ شروع شد که به نظرم زمان مناسبی بود. چون من با میانگین مطالعه روزی ۴ یا ۵ ساعت با فشار و استرس کمی تونستم رتبه لازم را کسب کنم. به دلیل اینکه شاغل نبودم برنامه من به دو قسمت صبح و عصر تقسیم می‌شد. سعی داشتم قسمت عمده مطالعه را صبح داشته باشم چون بازدهی بالاتری داشتم. در بهترین حالت حدود ۴ ساعت صبح و ۲ ساعت عصر مطالعه داشتم.

لطفا درباره منابع و برنامه مطالعاتی‌تان کمی توضیح بدهید.

انتخاب منابع من به کمک دوست عزیزم آقای محمدحسین ناظران، رتبه ۱۶ تجارت بین‌الملل، بود که با پرسش از رتبه های برتر سال پیش انجام شد.

۲ جلدی حقوق مدنی دکتر توکلی و تست شهبازی و قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی منابع اصلی من برای درس حقوق مدنی بود.

مختصر حقوق تجارت و تست دکتر فرحناکیان منابع اصلی من برای درس حقوق تجارت بود.

کتاب حقوق بین الملل عمومی دکتر بیگدلی به همراه تست طبقه بندی شده انتشارات مجد را برای حقوق بین الملل عمومی کار کردم.

برای حقوق بین الملل خصوصی از دو کتاب تعارض قوانین دکتر الماسی و حقوق بین الملل خصوصی دکتر نصیری و تست طبقه بندی انتشارات مجد بهره بردم.

برای متون حقوقی از کتاب ساده ساز متون حقوقی موسوی استفاده کردم که کلمات مورد نیاز تخصصی در آن گرداوری شده.

لازم به ذکراست که تسلط بر قواعد زبان انگلیسی لازم است و پیش نیاز پاسخ دهی به این درس هست و اگر کسی ضعفی دراین قسمت احساس می‌کند کتاب زبان زیر ذره بین را پیشنهاد میکنم.

شیوه مطالعه کلی من در یک روز به این صورت بود که در روز ۴ درس را مطالعه می‌کردم. ۳ درس ثابت که شامل مدنی و زبان و تجارت بود. درس متغیر هم بین الملل خصوصی و عمومی بود.

اگر روزی به هر علتی به ۴ درس نمی‌رسیدم مدنی یا تجارت را از برنامه مطالعاتی حذف می‌کردم. البته به صورتی که توازن مطالعاتی این دو درس رعایت شود.

پرسش های آزمون چقدر با انتظار شما مطابقت داشت؟

به صورت کلی پرسش های آزمون از توازن مطلوبی برخوردار بود. به این صورت که هرسال یک یا دو درس سخت تر طراحی می‌شود و یک یا دو درس متناسب و یک یا دو درس بسیار ساده.

در کنکور ۱۴۰۱ زبان انگلیسی و بین الملل خصوصی بسیار ساده بود. بین الملل عمومی به شدت سخت بود. مدنی سخت بود و تجارت متناسب.

برای ادامه تحصیل کدام دانشگاه را مد نظر دارید؟

برای ادامه تحصیل دانشگاه شهید بهشتی را در گرایش تجارت بین الملل درنظر دارم.

چه توصیه هایی به سایرداوطلبان دارید؟

به دوستان داوطلب پیشنهاد می‌کنم دو درس مدنی و تجارت را خیلی خوب بخوانند چرا که در هر آزمون یا کار حقوقی ای مهم و ضروری است. حتی اگر خلاصه ای جامع از نکات آزمونی و عملی برای خود بنویسند بهتر هم هست و در آینده استفاده خواهند کرد.

برای درس بین الملل خصوصی پیشنهاد می‌کنم یک بار دقیق بخش به بخش کتاب را همراه با تست های کنکوری از ان بخش کار کنند و در انتها نکات کنکوری را یادداشت کرده و پس از تمام کردن دو کتاب دکتر نصیری و الماسی، فقط خلاصه های خود را مطالعه کنند.

لازم به ذکر است که تسلط بر زبان انگلیسی برای ادامه تحصیل در هر گرایش و رشته ای ضروری است. علی‌الخصوص در گرایشاتی مثل حقوق تجارت بین‌الملل. به همین خاطر پیشنهاد می‌کنم داوطلبان این رشته به همین دو کتاب و درصد بالا در کنکور بسنده نکنند و ساعت ثابتی را در روز به مطالعه و تقویت زبان انگلیسی‌شان اختصاص بدهند؛ چه قبل و چه بعد از کنکور.

برای ۳۰-۴۰ روز پایانی پیشنهاد می‌کنم فضایی را شبیه به کنکور برای خود آماده کرده و سوالات کنکور ۱۰ سال گذشته را کار کنید زیرا برای گرفتن نتیجه مطلوب کافی‌ست.

اگر استرس محیط آزمون را ندارید در آزمون های آزمایشی شرکت نکنید زیرا سوالات شباهتی به کنکور ندارد.

پیشنهاد آخر من این است که اگر می توانید با یک یا دو نفر از دوستانتان درباره مطالب مبهم یا سوالاتی که اشتباه پاسخ داده اید به مباحثه بپردازید.

سخن آخر

در نهایت از خانواده و دوستان عزیزم برای حمایت و پشتیبانی‌شان سپاسگزارم چرا که هر بذری برای شکوفایی نیاز به محیط مناسب و آماده دارد. امیدوارم داوطلبان کنکورهای آتی هم با برنامه ریزی و تلاش و کمترین نگرانی به نتیجه مطلوب خود برسند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. با سلام
    از راهنمایی هایتان بسیار استفاده کردم.
    من بعد از ۴ سال دوری از درس و مطالعه از مهر ماه مطالعه را شروع می‌کنم. با وجود شاغل بودن مطمئنم سال بعد از رتبه های برتر حقوق تجارت بین‌الملل خواهم شد.
    با آرزوی سلامتی و موفقیت برای شما گرامی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا