گفت و گو با محمد سفیدیان رتبه ۵ آزمون وکالت ۱۴۰۲ کل کشور

پایگاه خبری اختبار- محمد سفیدیان متولد ۱۳۷۵ و فارغ‌التحصیل رشته حقوق دانشگاه آزاد شاهرود، در آزمون وکالت ۱۴۰۲ موفق به کسب رتبه ۵ آزمون در کل کشور با نمره تراز ۱۱۶۹۴ شده است.

در ادامه مشروح گفت و گوی اختبار با محمد سفیدیان در خصوص منابع آزمون، زمانبندی، نحوه مطالعه و… را خواهید خواند:

لطفا ابتدا شرح حال مختصری از خودتان و سوابق تحصیلی و شغلی‌تان بفرمایید

من محمد سفیدیان متولد ۷۵ هستم. دیپلم ریاضی فیزیک دارم و سال ۹۴ مشغول به تحصیلِ  رشته ی مهندسی مواد و متالورژی در دانشگاه صنعتی شاهرود شدم. انتهای سال ۹۶ به دلیل علاقه به رشته ی حقوق از مهندسی انصراف دادم و از مهر سال ۹۷ وارد دانشگاه آزاد شاهرود شدم و سال ۱۴۰۰ فارغ التحصیل شدم. بعد از آن به خدمت سربازی رفتم و چند ماه قبل از آزمون وکالت خدمتم تمام شد.

در سال ۱۴۰۲ برای اولین بار در آزمون وکالت شرکت کردمو موفق به کسب رتبه ۵ کشوری با تراز ۱۱۶۹۴ شدم.

منابع مطالعه شما چه بود؟

حقوق مدنی : آموزش جامع مدنی دکتر توکلی + مکتوب همراه حقوق مدنی نشر مکتوب آخر

آیین دادرسی مدنی : آموزش جامع آیین دادرسی مدنی دکتر توکلی + مکتوب همراه آیین دادرسی مدنی نشر مکتوب آخر

حقوق تجارت : آموزش جامع حقوق تجارت دکتر توکلی

حقوق جزا : کتاب احمد غفوری + اگر ابهامی وجود داشت وویس های احمد غفوری که به رایگان در سایت شان بارگذاری کرده اند

آیین دادرسی کیفری : متن قانون صرفا + اگر ابهامی وجود داشت کتاب احمد غفوری

متون فقه : هر کتابی که فقط متن عربی و ترجمه فارسی داشته باشد. نکته ی اضافه ای نیاز نیست

اصول فقه : اصول فقه را به دلیل کمبود وقت نخواندم و هر ده سوال را سفید گذاشتم.

حقوق اساسی : اصول قانون اساسی

در کنار هر منبع از تست‌های اپلیکیشن تمداد هم استفاده می‌کردم.

مطالعه برای آزمون وکالت را از کی شروع کردید؟

قبل از سربازی و دوران لیسانس بنده به صورت منظم  هفته ای بیست ساعت مطالعه داشتم.  بنابراین زمانی که می‌خواستم برای آزمون آماده شوم مطلب جدیدی برای خواندن نداشتم و مفاهیم را بلد بودم. اسفند ماه را به مطالعه ی پنج درس مدنی و آیین دادرسی مدنی و تجارت و جزا و آیین دادرسی کیفری اختصاص دادم. مروری سریع بر کتاب هایی که قبلا در دوران لیسانس آن ها را مطالعه کرده بودم داشتم  و به خصوص متن قوانین را چندین بار خواندم. پایان اسفند ماه سوالات آزمون سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ را  از خودم آزمون گرفتم. همان موقع درصد های هر پنج درس بالای ۶۰ درصد بود.

از این جهت اطمینان خاطر داشتم که قبولی مشکلی نیست و می‌توانم به کسب رتبه ی برتر فکر کنم. فروردین ماه تا اواسط اردیبهشت ماه را به دلیل مشکلات شخصی نتوانستم درس بخوانم و سه ماه بعدی را هر روز حدود چهار الی پنج ساعت با این برنامه تست میزدم. به طور میانگین روزی ۶۰۰ الی ۷۰۰ تست صحیح در روز پاسخ میدادم. منبع اصلی من در این مدت متن قانون و تست سنوات اخیر بوده است.

منبع درسی هر چه باشد فقط و فقط برای آن است که متن قانون فهمیده شود. کتاب های خوبی در بازار وجود دارد اما این ها بهتر است روزنامه وار خوانده شود تا صرفا داوطلب متن قانون را بفهمد. نیازی به حفظ نکات و دسته بندی های مختلف نیست. سر جلسه ی آزمون فقط تسلطِ ناشی از تست های زیادی که داوطلب زده و خود متن قانون در خاطر داوطلب هست.

صرفا متن قانون را که در نظر بگیریم حجیم است و فلذا فرصتی اگر هست باید برای تسلط بر متن قانون و نه جزوات و کتاب ها استفاده کرد.
جزوه و کتاب فقط برای فهم متن قانون است. بعضی از مواد قانونی مثل بخش هایی از قانون مجازات یا آیین دادرسی کیفری یا آیین دادرسی مدنی که قابل فهم است می‌توان همان اول به سراغ متن ماده رفت.

سوالات آزمون وکالت ۱۴۰۲ را چطور ارزیابی می‌کنید؟

به نظرم امسال درس آیین دادرسی مدنی از باقی درس ها سخت تر بود. سوالات طولانی و مسئله محور بود. برای آیین دادرسی مدنی وقت بیشتری را اختصاص دادم و در عوض دروس آسان تر مثل آیین دادرسی کیفری را سریع تر پاسخ دادم.

به طور کلی درس آیین دادرسی مدنی امسال سخت بود. سه درس مدنی و تجارت و اساسی نیز نسبت به سال قبل سطح بالاتری داشتند. اما سوالات درس جزا و آیین دادرسی کیفری و متون فقه متوسط رو به پایین بود. در هر حال سوالات سخت باشد یا آسان برای همه اینگونه است و چون معیارِ قبولی تراز هست پس از این جهت جای نگرانی نیست.

انتظار این رتبه را داشتید؟

بعد از تصحیح سوالات با کلید منتشره ی سازمان سنجش متوجه شدم درصدهایم نسبت به رتبه های برتر سال قبل پایین تر است اما چون آزمون در دروس فوق الذکر سخت تر از سال قبل بود، بله انتظار این رتبه و تراز را داشتم.

برای داوطلبان آزمون‌های آینده چه توصیه‌ای دارید؟

اهمیت قوانین خاص در نگاه طراح سوال هر سال که می‌گذرد بیشتر می‌شود. فلذا توصیه می‌شود از همان ابتدای امر قوانین خاص را در کنار دروس پایه مطالعه کنند و به هفته های پایانی موکول نکنند.

در انتها برای داوطلبان سال آینده آرزوی موفقیت می‌کنم.

مجموعه بروزترین قوانین منبع آزمون وکالت

عنوان کتاب توضیح تهیه کتاب
کتاب قوانین عام و خاص حقوقی آزمون وکالت هوشیار شامل قوانین مواد امتحانی حقوق مدنی، آیین دادرسی مدنی و حقوق تجارت کتاب قوانین عام و خاص حقوقی وکالت هوشیار

تهیه کتاب

کتاب قوانین عام و خاص کیفری آزمون وکالت هوشیار شامل قوانین مواد امتحانی حقوق جزا، آیین دادرسی کیفری کتاب قوانین عام و خاص کیفری وکالت هوشیار

تهیه کتاب

کتاب قانون اساسی هوشیار شامل اصل های قانون اساسی همراه با زیرنویس نظریات تفسیری و مشورتی قانون اساسی هوشیار

تهیه کتاب

کتاب آیین نامه اجرایی قوانین آزمون وکالت هوشیار شامل آیین نامه های اجرایی قوانین منبع آزمون وکالت کتاب آیین نامه قوانین آزمون وکالت هوشیار

تهیه کتاب

کتاب قوانین خاص آزمون وکالت هوشیار شامل قوانین خاص کلیه مواد امتحانی
در صورت تهیه عام و خاص نیاز به تهیه این نیست
کتاب قوانین خاص آزمون وکالت هوشیار

تهیه کتاب

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. خیلی جالبه ایشون با اینکه فقط چند ماه قبل آزمون سربازی شون تموم شده چنین تراز بالایی کسب کردند.
    این نشون از تلاش و نظم ایشون تو طول دوره ی لیسانس داره

  2. اگر از روز اول دوره لیسانس روزی ۲۰ ساعت درس بخونی قبولی… مسخرس…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا