۴۹ نفر از پذیرفته‌شدگان آزمون وکالت ۹۷ کانون مرکز، کارآموز وکالت بودند

شرکت مجدد کارآموزان در آزمون وکالت؛ فرصت یا تهدید؟

پایگاه خبری اختبار- مسئله شرکت مجدد کارآموزان در آزمون وکالت یکی از دغدغه‌های داوطلبان کانون‌هایی است که چنین امکانی را برای کارآموزان فراهم می‌آورند.

گرچه درباره آمار این شرکت‌کنندگان اطلاع دقیقی در دست نیست، اما به گفته کارن روحانی، عضو هیأت‌مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز، ۴۹ نفر از پذیرفته‌شدگان آزمون سال گذشته این کانون، از میان کارآموزان وکالت بوده‌اند.

بر اساس بند ۶-۱۱- آگهی آزمون وکالت سال ۱۳۹۸، «ثبت‌نام و شرکت وکلای دادگستری و کارآموزان وکالت عضو کانونهای وکلا در آزمون ممنوع است و بر فرض شرکت و قبولی در آزمون، قبولی آنان کان‌لم‌یکن» تلقی می‌شد اما بر اساس تبصره‌ی همین بند، طبق تصمیم هیات‌های مدیره کانون‌های وکلای دادگستری آذربایجان شرقی، اصفهان، زنجان، قزوین، کرمان، مرکز و همدان کارآموزانی که در حوزه این کانونها به کارآموزی اشتغال داشتند می‌توانستند در آزمون امسال منحصراً در حوزه کانون متبوع خود شرکت کنند.

نکته جالب توجه اینکه بعضی از این شرکت‌کنندگان مجدد، افرادی هستند که به‌عنوان مدرس و مشاور در مؤسسات آموزشی مشغول‌به‌کار هستند و هدف آنها از شرکت در آزمون، صرفاً سنجیدن توان علمی خود است.

 

بخشی از صورتجلسه مورخ ١٣٩٨/۶/۵ هیأت‌مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز که در سایت این کانون منتشر شده به شرح زیر است:

دستور اول: شرکت مجدد کارآموزان در آزمون ورودی

امینی: برخی از کارآموزان درس خواندند، زحمت کشیدند و دوباره شرکت می‌کنند.

باقری: جناب آقای دکتر امینی، کارآموزی که در آزمون شرکت می‌کند جای یک نفر دیگر را می‌گیرد.

امینی: جناب آقای باقری، ما در سال‌های قبل هفتاد الی هشتاد نفر متقاضی داریم که پس از قبولی در آزمون نام‌نویسی نمی‌کنند و ایشان را جایگزین می‌کنیم. بنابراین این مشکل نیز به‌وجود نخواهد آمد.

ارفع‌نیا: این موضوع در سال ۱۳۹۴ مطرح و نهایتاً تصویب شد، البته برای اینکه کارآموز جای متقاضی غیروکیل را نگیرد، مصوب شد که سال ۱۳۹۵ آخرین باری باشد که این امور اجرا می‌شود.

امینی: سرکارخانم دکتر ارفع‌نیا، این موضوع در سال‌های ۹۶ و ۹۷ نیز اجرا شد.

روحانی: گزارشی از کمیسیون کارآموزی تقدیم می‌کنم. بر اساس آمار ۴۹ نفر از پذیرفته‌شدگان در سال ۱۳۹۷ کارآموز وکالت بودند که از این تعداد ۲۷ نفر در شهر تهران رتبه آوردند. بنابراین، باید در خصوص نحوه احتساب کارآموزی قبلی ایشان تصمیم‌گیری شود.

آقایی: آیا از کارآموزان دیگر کانون‌ها نیز می‌توانند در آزمون کانون وکلای دادگستری مرکز شرکت کنند؟

زاهدپاشا: جناب آقای دکتر آقایی، خیر فقط کارآموزان کانون وکلای دادگستری مرکز می‌توانند دوباره در آزمون کانون شرکت کنند.

مصوبه: «صرفاً کارآموزان وکالت عضو کانون وکلای دادگستری مرکز می‌توانند در آزمون جذب کارآموز کانون وکلای دادگستری مرکز در سال ۱۳۹۸ شرکت کنند.»

به گزارش اختبار، نکته شایان توجه آن است که در سال‌ ۱۳۹۲، هیأت‌مدیره وقت کانون مرکز مصوبه‌ای مبنی بر ممنوعیت شرکت کارآموزان در آزمون وکالت تصویب کرد اما چندی بعد مجدداً تصمیم بر آن شد که کارآموزان وکالت این کانون صرفا در همان سال بتوانند در آزمون ورودی شرکت کنند و در صورت پذیرفته شدن کارآموزی خود را در محل جدید ادامه دهند و از سال بعد، یعنی سال ۹۳، مصوبه مورخ ۹/ ۴/ ۹۲ هیات مدیره در مورد عدم امکان شرکت کارآموزان در آزمون ورودی کانون به قوت خود باقی باشد. با این وجود چه در سال ۱۳۹۳ و چه در سال‌های بعد از آن، ممنوعیتی برای ثبت‌نام مجدد کارآموزان کانون وکلای دادگستری مرکز ایجاد نشد و در عمل، مصوبه سال ۹۲ هیأت‌مدیره، به اجرا در نیامده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۹ دیدگاه ها

  1. لطفا یکی راهنمایی کنه چکار کنم چون اگه. بخوام کارآموزی کانون رو نرم مصاحبه مشاوران رو میرم پس لطفا زود تر یه راهنمایی بفرمایید

    1. منم پارسال قبول شدم خوندم برای امسال کار آموزیم رو هم رفتم خیلی خوب بهت پروانه بدن روی برج شیش سال دیگه حساب کن

  2. چرا یک قانون مشخصی نداره؟ الان من کانون مرکز قبول شدم ولی رتبه ام خوب نشده میخوام سال بعد شرکت کنم تا خود تهران بیفتم. الان نمیدونم اگه کارآموزی رو امسال برم سال بعد اجازه میدن شرکت کنم یا نه؟ تو رو خدا راهنمایی کنید چکار کنم؟

    1. به نظر بنده الان ثبت نام کنید و در حین کارآموزی یه بار دیگه آزمون بدید. مزیتش اینه که اگه دوباره قبول بشید مدت کارآموزی قبلی هم براتون حساب میشه.
      موفق و پیروز باشید.

    2. منم دقیقا مشکل شما رو دارم
      از نظر قانونی نمی دونم چطور بشه ولی به نظرم قبولی تون رو از دست ندید. حیفه. شاید سال دیگه موقعیت آزمون دادن براتون پیش نیاد. من این تجربه تلخ رو متاسفانه داشتم و نتونستم دوباره ازمون بدم
      موفق باشید.

  3. سلام من سال ۹۷ رتبه ۶۶۰ مرکز را کسب کردم امسال رتبه ۲۷ کانون مرکز شدم علاوه بر آن ارشد نفت و گاز دانشگاه تهران را هم در فاصله دو آزمون قبول شدم اینکه این حرفا مطرح‌ میشه بحث بیهودی ای هستش من نه جایی کسی را گرفتم و نه برای کسی مشکل ساز شدم حق خودم را گرفتم با تلاش شبانه روزی آنهای که این مباحث را مطرح می کنند بهتره اول فکر کنن که من هم زمان با کلاس های ارشدم و طی دوره کار آموزی همزمان برای این آزمون آماده شدم پس بهتره به جای ایراد گرفتن بهتر و صحیح تر تلاش کنن

  4. سلام قطعا تا رتبه ۱۲۰۰ کانون مرکز …..قبول هستن در سهمیه ازاد……چون واقعا تراز بالایی دارن.
    .

  5. انشاالله رای دیوان هم امسال عملی نشه 😭😭 چه گناهی کردیم که ابرومون تو دوست واشنا بره بگیم ردمون کردن🥺

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا